EU-dom klargör att spelfusk är lagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon359557:

Låter ju logiskt. Samtidigt borde det komma till någon lag kring fuskande i multiplayer spel som faktiskt kan leda till böter eller eventuellt fängelse. I alla fall för tillverkaren av programmet. Som sagt i multiplayer. De kommer alldeles för lätt undan och det håller på att förstöra multiplayer för alltid och det förlorar alla på. Ungefär som dopning.

Är det olagligt att fuska i spel som Monopol eller Fia med knuff?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så du menar att när man köper en bok, så äger man boken, men inte texten i boken?

Du får ju inte kopiera en bok heller, så rent krasst stämmer det ju.
Hade du ägt texten i boken så hade du ju fått kopiera av den bäst fasen du vill

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är lagligt att göra ändringar i det egna arbetsminnet. Är det generellt skrivet, eller gäller det egentligen bara för spelkonsoller?

Om jag modiferar minnet så att jag träffar bättre i multiplayerspel? Är det generellt skrivet, eller gäller det bara för singleplayerspel?

Är det bara lagligt om den modifierade datan stannar lokalt?

Men om spelet stödjer molnsparningar? Då skickar jag ju modiferad data någon annanstans.

Eller om jag använder mig av tex GeForce Now? Och modiferar minnet till ett spel som jag inte har installerat här?

Det finns ingen skyldighet för spelföretagen att leverera något till dig som inte är avtalat. Och du kan bryta mot ett avtal även om det du gör inte är direkt olagligt.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Inte olagligt att fuska online heller, att banna folk från ett spel någon har betalt för däremot är just olagligt.

Källa på att det skulle vara olagligt? Man har inte automatiskt full frihet att bete sig hur som helst bara för att man betalat entréavgift.

Stavning
Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Action Replay?

Var det namnet på dosan jag kopplade till min amiga 500 för att ändra stats och andra kul grejer?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Borde vara olagligt att fuska i Skattkammarön.

https://www.svtplay.se/video/emBXANj/estrad/avsnitt-2?video=visa&position=1658

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

För sent för att läsa in noggrannare på artiklarna, men det handlar väl primärt om att de som Bungie och Take-Two stämt har tjänat pengar genom att sälja fusken?

Det är väl inget olagligt att utveckla ett eget fusk och använda i spel?

Du kan bli avstängd från spelets servrar om du inte följer spelets regler, på samma sätt som att du blir utkastad från Riksdagen om du kastar tomater på politikerna eller utslängd från en nattklubb om du är för full.

Hemma kan du fuska i ditt spel hur mycket du vill, kasta tomater på väggarna och dricka sprit tills du däckar utan några konsekvenser.

Det är skillnad på vad man får göra offentligt och vad man får göra privat, och du kan väl inte på allvar hävda diskriminering när folk som fuskar i onlinespel blir bannade? I så fall borde det finnas miljontals människor som har lätta pengar att hämta med att stämma en massa spelföretag.

Jag kan bli utslängd från ett spel om en domstol beordrar om det, ett företag har inte den rätten att avgöra sådant själv. Finns massor av domar i historien som visar det även om du gör något direkt olagligt så får du inte stänga av någon från en tjänst hur som helst. När du betalar för ett spel ingår rätten att spela det spelet samt ägande rätten till den licensen. Där finns det sedan lagar och förordningar som talar om vad som gäller.
När det kommer till avtal mellan företag och privatperson finns det något i lagen som kallas obehöriga parter vilket gör att man inte får avtala bort något som står i lagen utan att lagen alltid står över avtalet. Mellan behöriga parter som företag till företag eller privatperson till privatperson så finns inget sådant skydd iagen däremot.

Det är diskriminering om du skulle banna någon för att använda hjälpmedel för att komma runt ett handikapp eller liknande oavsett vilka fördelar det skulle ge dem. Vilket var det jag sa inget annat.

Men finns redan idag avgörande folk som blivit bannade där ARN krävt att de skall ta bort bannen från hela konton och enstaka spel. För det är en produkt du har köpt och det står i reklamen att det går att spela online vilket betyder att det är en del av vad du köper.

Du måste förstå lagen och inte gå på sägner och vad amerikaner säger där gäller annat men inte i EU och Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Källa på att det skulle vara olagligt? Man har inte automatiskt full frihet att bete sig hur som helst bara för att man betalat entréavgift.

Det har du rätt i, man får inte bryta mot lagen fast man har betalt för sig att gå in. Däremot finns inte någon lag som reglerar fusk i någon from av spel. Du får inte ta folks egendom om du bara anser att någon gör fel.
Lagen reglera vad som är lagligt eller inte, och i lagen finns inte än enda paragraf om att fuska är olagligt i spel.

Du får gärna visa mig den delen i lagen om du vill.

Sedan har vi ägande rätten som är absolut, vi har även konsumenträtten som reglera vad ett företag får och inte får göra.

Företag har inte rätten att göra vad de vill bara för att de tillhandahåller en tjänst eller en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så du menar att när man köper en bok, så äger man boken, men inte texten i boken?

Köper du en bok äger du rätten att läsa texten i boken, det är däremot olagligt att framställa kopior av en bok. Du kan däremot i helhet sälja boken men du får inte ändra något i den.

Men nej du äger inte texten i boken på något sätt, bara nyttjande rätten av det exemplaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Det finns ingen skyldighet för spelföretagen att leverera något till dig som inte är avtalat. Och du kan bryta mot ett avtal även om det du gör inte är direkt olagligt.

Ja man kan bryta emot ett avtal utan att bryta emot lagen helt korrekt, avtal kan styra mycket och göra mycket däremot inte ta bort något du har rätt till enligt lagen.

När det kommer till spel är nästan alla avtala redan olagliga och inte gäller som en EULA om inte EULA presenterades och man gjorde dig uppmärksam på den innan köpet är fullbordat.

Finns ingen möjlighet att skriva ett avtal som är bindande i efterhand för ett företag till ex. Så om du köper ett spel i en butik och butiken inte har avtalet för dig att läsa på plats eller inte upplyser dig som att produkten är kopplad till ett avtal som gäller inte avtalet alls.

Är inte avtalet frivilligt att skriva under gäller inte heller avtalet alls, är du under 18 år och köper ett spel tiil ex är avtalet alltid ogiltigt även om det presenteras till dig då du inte kan skriva under giltigt avtal i den åldern.

Förtag får heller inte ändra i avtalet hur som helst, avtalet måste tekniskt sätt ha gått ut för att ändringar skall kunna införas. Avtalet måste även presenteras minst 30 dagar för föregående avtal går ut. Det måste också vara frivilligt att ingå avtalet eller inte, du får inte ta bort rätten till nyttja en produkt med ett sådant avtal.

Så när du loggar in ett spel och de säger att EULA är uppdaterade och att du måste godkänna den för att få fortsätta spela här och nu, så är inte det ett giltigt avtal till ex.

Permalänk
Medlem

Tänk att lobbyingen har gått så långt att det finns medlemmar här som tror att EULAn står över över lagen. Tänk om EULAn skulle stipulerar att du skänker 10% av alla dina inkomster till Geeks för all framtid. Bara för att du klickade på ”Accept” för att du ville spela Monkey Island . Tänk hur bra världen skulle ha varit då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tänk att lobbyingen har gått så långt att det finns medlemmar här som tror att EULAn står över över lagen. Tänk om EULAn skulle stipulerar att du skänker 10% av alla dina inkomster till Geeks för all framtid. Bara för att du klickade på ”Accept” för att du ville spela Monkey Island . Tänk hur bra världen skulle ha varit då.

Handlar inte bara om någon form av lobbying, mycket av vad folk läser på nätet gäller USA och i det landet är EULAs juridiskt bindande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Hur mycket jag än må avsky EU, så gjorde de Äntligen något bra här - Vinst för demokratin 🙌

Om någon också, kunde sätta Anticonsumer Nintendo på plats, för Häxjakten på emulatorer, vore världen lite ljusare.

Ironiskt nog, använder sig, dessa pajaser, utav emuleriing själva. Ahh The irony 🙄👎

Nu försvarar jag inte Nintendo rakt av här, men klart som fan de får emulera sina egna spel. De har bokstavligt talat skapat spelen de emulerar. Det är en helt annan femma.

Sedan avskyr jag hur fanatiska de är i sitt eviga jagande. Jag förstår en del av fallen, men i vissa fall är det ju helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Mest skrämmande är att folk inte förstår att man inte kan ingå avtal utan att veta det och veta avtalet. En EULA är ju olaglig så läng den inte presenterades vid köpet av produkten och man får heller inte ändra en EULA hur som helst vilket folk också verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja man kan bryta emot ett avtal utan att bryta emot lagen helt korrekt, avtal kan styra mycket och göra mycket däremot inte ta bort något du har rätt till enligt lagen.

När det kommer till spel är nästan alla avtala redan olagliga och inte gäller som en EULA om inte EULA presenterades och man gjorde dig uppmärksam på den innan köpet är fullbordat.

Finns ingen möjlighet att skriva ett avtal som är bindande i efterhand för ett företag till ex. Så om du köper ett spel i en butik och butiken inte har avtalet för dig att läsa på plats eller inte upplyser dig som att produkten är kopplad till ett avtal som gäller inte avtalet alls.

Är inte avtalet frivilligt att skriva under gäller inte heller avtalet alls, är du under 18 år och köper ett spel tiil ex är avtalet alltid ogiltigt även om det presenteras till dig då du inte kan skriva under giltigt avtal i den åldern.

Förtag får heller inte ändra i avtalet hur som helst, avtalet måste tekniskt sätt ha gått ut för att ändringar skall kunna införas. Avtalet måste även presenteras minst 30 dagar för föregående avtal går ut. Det måste också vara frivilligt att ingå avtalet eller inte, du får inte ta bort rätten till nyttja en produkt med ett sådant avtal.

Så när du loggar in ett spel och de säger att EULA är uppdaterade och att du måste godkänna den för att få fortsätta spela här och nu, så är inte det ett giltigt avtal till ex.

Det är dock inte olagligt att be någon signera ett avtal med ogiltiga punkter. Det enda som händer är att punkterna som inte är förenliga med lag är ogiltiga. Det gör inte avtalet olagligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett slutanvändaravtal, som EULA är, är inte juridiskt bindande i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slutanv%C3%A4ndaravtal

Det är dock rätt irrelevant när man blir bannad. Visst man kan stämma någon och kanske (det är inte garanterat) till och med få rätt, men om du vet att du betett dig som ett rövhål kan det bli jobbigt att behöva stå för det och säga det offentligt...

Visa signatur

Permalänk

Jag hade en Action Replay Mk IV till min C64. Det var väldigt praktiskt att kunna spara spelen på diskett med "warp 25" så det laddades på sekunder istället för minuter. Jag använde det inte så mycket för fusk. Ibland bytte jag ut sprites i ett spel, t.ex. var det ju coolare att vara ninja (från Avenger) än Giana när man var 12.

Kan sakna tiden när man köpte ett spel för att det fanns i butiken och för att omslaget såg tufft ut, eller för att man läst om det i Datormagazin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du får ju inte kopiera en bok heller, så rent krasst stämmer det ju.
Hade du ägt texten i boken så hade du ju fått kopiera av den bäst fasen du vill

Kopiera en bok är ungefär som fildelning.

Men i själva boken i fråga får du stryka under ord och meningar, göra noteringar i kanten, ja även rycka bort sidor om det behagar.
Så den delen kan nog inte helt jämföras med en mjukvara, förutom då kanske att noteringar och modifieringar kan jämföras med att ändra värden i ett flyktigt arbetsminnet. Även om det inte stämmer fullt ut, stänger du boken så är noteringen kvar när den öppnas igen, vilket ju inte stämmer med enheten, en spelkonsol eller PC.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kopiera en bok är ungefär som fildelning.

Men i själva boken i fråga får du stryka under ord och meningar, göra noteringar i kanten, ja även rycka bort sidor om det behagar.
Så den delen kan nog inte helt jämföras med en mjukvara, förutom då kanske att noteringar och modifieringar kan jämföras med att ändra värden i ett flyktigt arbetsminnet. Även om det inte stämmer fullt ut, stänger du boken så är noteringen kvar när den öppnas igen, vilket ju inte stämmer med enheten, en spelkonsol eller PC.

Får modifiera programvaran för eget bruk om du vill också, kan även göra program som modifierar programvara så länge du inte använder direkt kod som är skyddad av copyright. Tekniskt sätt får du göra vad du vill med ett program du äger förutom att sprida det vidare utanför din vänskaps krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Nu försvarar jag inte Nintendo rakt av här, men klart som fan de får emulera sina egna spel. De har bokstavligt talat skapat spelen de emulerar. Det är en helt annan femma.

Gissar visseligen, men jag tror att NorthLight åsyftar att Nintendo använt sig av emuleringstekniken skapad av fans till sina egna kommersiella produkter.

I vilken omfattning de använt tekniken lär vi nog aldrig få veta, men om vi ignorerar vad Nintendo säger och tittar på vad de säljer så är det uppenbart att de iaf gjort mer än inspirerats:
https://www.youtube.com/watch?v=zR1uEwjx7VI&t=34s

Permalänk
Medlem

Lite klickbait
Att modifiera sitt spel man kör single player är ju i princip vad som är testat och det är lagligt. Som att köra Cheat Engine och ge sig själv lite pengar i något rpg tex. Men det är skillnad på fusk och fusk.

Att exempelvis fuska i online spel, förstöra för all andra spelare och eventuellt förstöra affärsmodellen för företagen som driver free2play tex skulle jag gärna se testat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon359557:

Dopning är inte lagligt, ska vi sluta upp att lägga resurser på det och ge rättsliga följder? Finns massvis som inte sportar eller bryr sig där vi skattebetalare blir involverade.

[..] Det blir allt mer utbrett och företagen använder istället mer kontroversiella metoder mot personer som är oskyldiga. Jag pratar kernelnivå anti-fusk som många är kritiska till. Hur ställer du dig till det?

[..] Att göra det olagligt skulle skrämma många.

Dopning är droger och en intäktskälla till kriminells nätverk. Mycket doping har även allvarliga hälsokonsekvenser i det långa loppet vilket leder till dödsfall och kostnader för sjukvården. Nu kan man ha olika syn på hur man bäst hanterar den frågan, men att likställa det med spelfusk som leder till att folk blir frustrerade och inte vill spela ett visst spel är lite larvigt.

Jag tycker det är upp till utvecklare och spelare att gemensamt hitta den nivå man är nöjd med. Just nu är väl problemet att Kernel level Anti-cheat blir rundat precis lika mycket som mer konventionella metoder. Så det känns tandlöst. Jag har dock inget problem med det personligen, förutsatt att jag enkelt kan boota in i säkert läge, utan Anti-cheat, om jag så önskar. Även om jag då inte kan spela spelet såklart.

Nej. Hade det stämt så hade vi inte sett den Cannabis trend vi ser och vi hade inte haft så många som laddar ner. Tror du på allvar att någon som idag fuskar, något man blir bannad för om man åker fast och blir av med sitt konto, skulle backa för att det också är olagligt? När samma person troligtvis antingen fulstreamar eller laddar ner och därmed bryter mot upphovsrätten. Vem skulle ens informera om att det är olagligt? Hela iden är befängd.

Permalänk
Medlem

Trodde de försvann med c64an.
Fastload, Galet snabbt och enklare att ladda program med. Gjorde väl någon freeze save också.
Fuska med cartridgen gjorde man knappt. Fusk (sällan ens då) var om de fanns att välja innan spelet började.

Permalänk
Medlem

Fan så trist, jag läste "olagligt" först

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att främst Nintendo och Sony ständigt jagat sin egna målgrupp.

Kommer ihåg när jag köpte spel till Nintendo DS från Hong Kong, då många av spelen i sig aldrig kom till Europa. Dessa aktörer slog både Nintendo och Sony hårt emot och hävdade att gråimporten var olaglig.

I andra fall har spelen som sålts på samma marknad varit inkompatibla med varandra, såsom Animal Crossing (US) till DS och den europeiska utgåvan till Wii. Dvs funktionen att använda sin sparfil från DS i Wii-versionen var omöjligt för exempelvis folk boende i Australien (blandad NTSC och PAL-marknad).

Själv råkade jag ut för samma sak, men kunde lösa det genom Homebrew till Wii och konvertera sparfilen till rätt region.

Är osäker på om jag fortfarande äger någon Action Replay/GameShark/Code Breaker etc, då allt detta senare blev en av många fördelar med custom firmware och mjukvaruhackade konsoler.

Hur som helst så har Datel gett oss mycket skoj till mina Commodore-, Nintendo- och Sony-enheter

Ang. spelfusk, så ser jag gärna det förbjudet online, men att kunna göra backup på en sparfil utan vidare bör vara lagligt! Save-states har också underlättat mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Borde vara...dagsböter direkt bara.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon359557:

Dopning är inte lagligt, ska vi sluta upp att lägga resurser på det och ge rättsliga följder? Finns massvis som inte sportar eller bryr sig där vi skattebetalare blir involverade.

Du misstar korrelation för kausualitet här.

Gemensamt för de dopingpreparat som är olagliga är att de har synnerligen konkreta bieffekter som kan ha allvarliga konsekvenser för samhälle och tredje person. Det kan vara att användaren tenderar att bli våldsam, att preparaten påverkar användarens hälsa och förlängningen belastar vården och de allmänna medlen, osv. Det är inte deras prestationshöjande effekter i idrottssammanhang som ligger till grund för illegaliseringen.

Det finns gott om dopingklassade preparat och metoder som är fullt lagliga och tillåtna att använda för den som inte omfattas av idrottens särkrav, vars bieffekter inte anses vara så allvarliga att de motiverar illegalisering av preparaten, och/eller att illegalisering skulle krångla till eller omöjliggöra legitim användning inom andra områden. Koffein kan utgöra exempel, du ser alldeles säkert orimligheten i att illegalisera morgonkaffe för att koffein kan verka prestationshöjande på idrottstävlingar.

Tycker spelfuskande faller någonstans inom den senare kategorin. De samhällsliga konsekvenserna av det är inte på långa vägar så stora att det motiverar de inskränkningar i den personliga friheten och kostnader illegalisering skulle medföra.

Skrivet av anon359557:

"Göra lite för att stävja fusket". Det handlar om att komma med en reaktiv lösning istället för att gå till orsaken. Det blir allt mer utbrett och företagen använder istället mer kontroversiella metoder mot personer som är oskyldiga. Jag pratar kernelnivå anti-fusk som många är kritiska till. Hur ställer du dig till det?

Bara för att man säger att något är olagligt betyder inte det att vi ska spendera 1% av vår BNP eller använda hela FBIs underrättelsetjänst för att jaga dem. Att göra det olagligt skulle skrämma många.

En grundförutsättning för att lagen ska ha effekt är att brott mot den beivras.

Elscootrarna vi alla stött på utgör ett perfekt exempel på vad som händer när man inte beivrar en kategori brott. Då de i de allra flesta fall - inklusive hyrscootrar - har mer än 250W kontinuerlig effekt och/eller gör mer än 20km/h är de olagliga att framföra på allmän väg. Vad jag vet har ingen (eller försumbart få) åkt dit för det hittills, och därmed har lagen ingen praktisk effekt.

I praktiken kan man alltså välja på att 1) inte beivra brotten och därmed göra lagstiftningen tandlös, eller 2) beivra dem i mer än försumbar grad, och ta kostnaderna det medför.

Notera att bevisläget kring spelfuskande jämförelsevis också är minst sagt prekärt. Någon som kommer farande som ett jehu på en elscooter kan plockas på bar gärning och lagföras med strafföreläggande, riktigt lågt hängande frukt med andra ord. Det skulle däremot kräva ett omfattande och dyrt utredningsarbete att bevisa att någon utom rimliga tvivel gjort sig skyldig till spelfusk med svensk rättssäkerhetsstandard.

Jag tycker kort sagt inte det är rimligt att lägga jättebelopp på att illegalisera och utreda spelfuskande givet att de samhällsliga konsekvenserna av fusket inte är av någon större magnitud, och att onlinespelande inte direkt har någon livsuppehållande eller samhällsbärande funktion.

I förlängningen är det alltså upp till företagen att implementera metoder de tror på. Önskad riktning på det kan styras genom röstande med plånboken. Optimalt utreder de varje individuellt fall av fuskande med samma rättssäkerhetsstandard som det allmänna rättsväsendet skulle gjort det, men det är förstås förenat med alldeles för stora kostnader, och kommer aldrig ske.

Automatiserat skydd på kernelnivå kan vara en metod, givet förstås att implementeringen håller sig inom lagens råmärken. Vill konsumenten inte ha sådant på sin dator kan vederbörande välja bort det spelet. Det enda jag egentligen har att anmärka på här är att företagen tenderar på att vara direkt usla på att informera om att spelen installerar sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Låter vettigt.

Visste för övrigt inte att Datel fortfarande existerade, men jag älskar deras Action Replay VI som jag fortfarande har i min C-64. All kod jag skrev var i dess maskinkodsmonitor (så det gällde förstås att inte missa att "spara" genom att dumpa ut relevant sektion ur minnet på diskett då och då).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

EU-dom klargör att variabla data som upphovsrättsskyddade program placerar i datorns arbetsminne under körning inte skyddas av EU:s upphovsrättsdirektiv.

FTFY. Jävla clickbaitträsk, dessa rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

EU-dom klargör att variabla data som upphovsrättsskyddade program placerar i datorns arbetsminne under körning inte skyddas av EU:s upphovsrättsdirektiv.

FTFY. Jävla clickbaitträsk, dessa rubriker.

Nog för att mycket kan kallas för clickbait, men detta faller inte i den kategorin imo.
Däremot klarlägger den att det inte är någon skillnad att fuska lokalt eller i mp så länge fusket sker på detta sätt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome