Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

scary, flyttat liknande mängder men då budar man lokalbackad disk till backupleverantören istället, säkrare & ofta snabbare inte alla som har den möjligheten men men.

Tog "bara" 3.5 dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

En annan version av detta är reklam som låter som det är ett meddelande från tåget man sitter på. Drar instinktivt handen för att dra ur hörlurarna så man hör vad de säger innan nästa låt kickar igång.

Men vafan det är ju helt jävla förjävligt! Allt för att få ens uppmärksamhet.
Men tut-ljuden kommer ju ofta i SLUTET av reklamerna, så det är ju så onödigt!

"Skaffa trafikförsäkringen hos trygghansa! Vi finns för dig!
"TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT!!!!!!!!!"

Hur fan tänker man...

Permalänk
Medlem

Gnällde ju för en tid sedan på att jag fick Covid av en person på en resa jag var ute på. Nu har jag åkt på Bältros. Enligt läkaren mycket troligt triggad av Covid jag hade i september. Så tack igen din snörvlige f*n som inte kunde hålla dig hemma utan smittade en stor del av resedeltagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur fan tänker man...

Skulle vara intressant att se deras min när skaderapporten kommer in:
"Jag körde av vägen och in i en lyktstolpe pga jag väjde instinktivt för bilen som tutade, jag trodde det var bil B till vänster, men det visade sig senare vara Otrygg&Chansas radioreklam som tutat."

Permalänk
Medlem

Jag fick nyss ett sms från Telia där dom upplyser mej om att min telefon är uppkopplad mot 2G eller 3G nätet som kommer att stängas och jag behöver en ny som klara 4G eller 5G , jättesnällt om det inte vore för att jag har en oneplus 12...

Operatörerna vet vad kunderna har för mobiler , alla som inte har koll på vad deras mobil klarar och som får samma sms och skyndar sej att skaffa en ny för Telia säger att dom behöver en ny ?

J.vla skitföretag som försöker lura okunniga kunder. eller överreagerar jag ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tycker inte om när familj parkerar på handikappsparkering även fast dom har tillstånd. när det är jag som ska gå ut och handla åt personen i fråga. jag har ju inget fysiskt handikapp. Ser hur folk tittar och känns allmänt o-bra. Men det finns ingen förståelse från familjemedlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag fick nyss ett sms från Telia där dom upplyser mej om att min telefon är uppkopplad mot 2G eller 3G nätet som kommer att stängas och jag behöver en ny som klara 4G eller 5G , jättesnällt om det inte vore för att jag har en oneplus 12...

Operatörerna vet vad kunderna har för mobiler , alla som inte har koll på vad deras mobil klarar och som får samma sms och skyndar sej att skaffa en ny för Telia säger att dom behöver en ny ?

J.vla skitföretag som försöker lura okunniga kunder. eller överreagerar jag ?

Det påminner mig lite om när jag hade varit utomlands och flög hem till Göteborg med en enkelresa via Ryanair.
Ryanair har ju gjort sig känt för sina galet många försök till merförsäljning, men den gången tog nog priset. Jag vet inte hur många e-postmeddelanden jag fick med tips om att hyra bil i Göteborg. Och Ryanair vet ju att jag bor i Göteborg …

Permalänk
Medlem

Råkade lyssna på en streamer på twitch som sa att inga terrorattacker hänt i sverige av muslimer.
Skrev då "we sure did have a muslim guy that ran people over with his truck in Stockholm"
Fick 14 dagars ban för hate speech... I kid you not!
Överklagade men det stog fast. Sa upp mitt årsabbenamang hos amazon som skulle ha förnyats nästa månad.

Nu när jag såg att twitch bannade israeler från att göra konto på twitch sen förra året undrar man vilka är det som jobbar där...

Edit: vill förtydliga att jag fick 14 dagar ban från amazon och från streamer. Kunde inte använda mitt konto hos amazon och fick mail från amazon att jag inte fick använda deras tjänster under tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Råkade lyssna på en streamer på twitch som sa att inga terrorattacker hänt i sverige av muslimer.
Skrev då "we sure did have a muslim guy that ran people over with his truck in Stockholm"
Fick 14 dagars ban för hate speech... I kid you not!
Överklagade men det stog fast. Sa upp mitt årsabbenamang hos amazon som skulle ha förnyats nästa månad.

Nu när jag såg att twitch bannade israeler från att göra konto på twitch sen förra året undrar man vilka är det som jobbar där...

Edit: vill förtydliga att jag fick 14 dagar ban från amazon och från streamer. Kunde inte använda mitt konto hos amazon och fick mail från amazon att jag inte fick använda deras tjänster under tiden.

Tyvärr allt för vanligt med gnällspikar och ideologer som sitter och administrerar på plattformarna.

Blev själv tillfälligt permabannad "för hat" på reddit (själva reddit inte ett subreddit) för ett par veckor sedan. Detta då för att jag hade gjort ett inlägg som var kritisk mot Gen-Z's arbetsmoral och stresstolerans, som en del i en diskussion om en nyhetsartikel som specifikt handlade om hur många arbetsgivare gärna undviker att anställa Gen Z. Detta ansågs tydligen vara "identitetsbaserad hat eller attacker".

I mitt fall så drog man i alla fall tillbaka permabannen när jag överklagade. Men hur fan kan årtalet man var född, anses vara en "identitet"? Själv är jag tekniskt sett millenial, men jag har aldrig sett mig själv som sådan, jag råkar helt enkelt bara var född på 80-talet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk

Email går så otroligt segt. Jag skämtar inte. Man pratar med någon på telefon och denna vill att man ska maila över något. Man gör detta och det tar en evighet innan mailet kommer fram. Kvar sitter man i samtalet och funderar på vad man ska prata om.

All överdriven batteritid som nämns vid normal använding. Köpte en pryl som har 2 veckors batteritid vid normal användning, jag vid lätt användning 4 dagar...

Permalänk
Medlem

Förbannade pant-kvitton.. Gick förbi skit-coop för att få ut mina 6 kr genom att handla 3-pack saft/coops "mer"-tetra.
Tro inte fan jag glömde kvittofan tills jag redan betalat och var halvvägs på väg ut ur butiken.

--

Förbannade frusna kycklingköttbullar.. fick jaga en ut i hallen för den trodde den var en gevärskula.

Permalänk
Medlem

När jag ändå gnäller.
Förbannade willys.
De har tagit in "saffrans"-munkar (det finns ingen saffran i, och är bara fulfärgade) och tagit bort de enda ätbara sorten med äpplemos i. De hade kunnit tagit bort den med acne-varet istället, den är helt oätbar.

Permalänk
Medlem

Att de har en massa oätbara munkar med äpple i, när alla vettiga människor äter sådana med hallonfyllning eller möjligtvis med vaniljfyllning. Annars, rent generellt, fram för mer fika med pistage i! Och mer mormors-hosta på wienerbröden, det förhindrar smulandet dessutom.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Alla dessa idiotiska "psykologiska priser" (psychological pricing) som innebär att varenda prislapps väsentliga del slutar med 9, 90, 95 eller 99. Alltifrån en kola som kostar 1.95, en borste för 39.90 till en ny bil som t.ex kostar 2´695´000 eller t.o.m ett hus, "bara 11´995´000" och inte helt hiskeliga 12 miljoner för det skulle ju köparen inte ha råd med.

Datorn där, bara som exempel, för 26999.- vore ju så ofattbart dyr om den kostade en enda krona mer, men nu är den "prisvärd"? Bara 26999.- Tänk om de kunde satt ner den till 26972.- ? Å hu, det har inte företaget råd med, det är långt bortom marginalerna, då går de i bankrutt? Finns det verkligen kunder som "går på" sånt där? Själv retar jag mig bara på det, oerhört mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Alla dessa idiotiska "psykologiska priser" (psychological pricing) som innebär att varenda prislapps väsentliga del slutar med 9, 90, 95 eller 99. Alltifrån en kola som kostar 1.95, en borste för 39.90 till en ny bil som t.ex kostar 2´695´000 eller t.o.m ett hus, "bara 11´995´000" och inte helt hiskeliga 12 miljoner för det skulle ju köparen inte ha råd med.
<Uppladdad bildlänk>
Datorn där, bara som exempel, för 26999.- vore ju så ofattbart dyr om den kostade en enda krona mer, men nu är den "prisvärd"? Bara 26999.- Tänk om de kunde satt ner den till 26972.- ? Å hu, det har inte företaget råd med, det är långt bortom marginalerna, då går de i bankrutt? Finns det verkligen kunder som "går på" sånt där? Själv retar jag mig bara på det, oerhört mycket.

Tror inte tanken är att man som kund ska "gå på" något utan det är väl mer undermedvetet, något som gör att man omedvetet handlar mer av allt möjligt om priserna slutar på det viset. Så tror alla som någonsin handlat något har "gått" på fällan eller vad man ska säga.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

<Uppladdad bildlänk>

Ett så gammalt gnäll, minns jag hade det när jag var liten. Dokumentären 99 cent store berör ämnet. https://www.youtube.com/watch?v=pPWXfCqSED0
Kortfattat har butiker gjort tester som visar att produkter som kostar 99 cent säljer bättre än om det kostar 1 dollar. Varför konsumenter är såna är en bra fråga.

Permalänk
Medlem

Finns många shopaholics som vill rättfärdiga köp. Då läser de 26000 istället för 27.

Max nya pappersmuggar. Har noll grepp motstånd det är som att försöka hålla en påse och locket har de också snålat in på. Det sitter helt löst går inte klämma fast.

Jag var förvarna från tidigare episod men trots försiktighetsåtgärder lyckades jag spilla halva drickan över växelspaken. Samtidigt höjer de priserna friscomål för 99 hur går detta till?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Måste få gnälla lite på Willys. De frågar varje gång om jag vill koppla mitt medlemsskap till mitt kreditkort. Jag svarar nej varje gång. Nu senast fick jag höra att jag inte hade behövt visa mitt leg för att mitt kreditkort redan är kopplat till mitt medlemsskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Måste få gnälla lite på Willys. De frågar varje gång om jag vill koppla mitt medlemsskap till mitt kreditkort. Jag svarar nej varje gång. Nu senast fick jag höra att jag inte hade behövt visa mitt leg för att mitt kreditkort redan är kopplat till mitt medlemsskap.

När du kopplar ihop ditt medlemskap med ditt kort, får kassasystemet en "token", som är en hash av ditt kortnummer, som sparas ihop med ditt konto.

Kassasystemet får aldrig någonsin ditt kortnummer och jag tror inte det har skett de senaste 20 åren eller så.

När du drar ditt kort i kortterminalen skickas detta token till kassasystemet som då kan koppla ihop det med ditt medlemskap och du är därmed identifierad utan att behöva identifiera dig på annat sätt. Supersmidigt!

Jag håller själv på med en kortterminalsintegration för att kunna åstadkomma precis detta och jag kan inte komma på någon som helst nackdel eller baksida med det, förutom att det är ett helvete att begripa sig på API-dokumentationen.

Så jag passar på att gubbgnälla över dålig dokumentation

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

<Uppladdad bildlänk>

Helt klart att man retar sig på det!
Och i utlandet kan det tillkomma skatt på priset, så står 9.95 i affären men när man kommer till kassan ska man betala 10.60 eller nåt åt det hållet. Och det borde ju alla i landet fatta så kunde lika gärna stått 10.00 för man måste ändå på med skatten.

Permalänk
Medlem

Läste någon artikel för många år sen som till och med påstod att en produkt med en prislapp på 29,99 sålde bättre än exakt samma produkt med en prislapp på 27,99. Så j-a korkade vi är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Förbannade pant-kvitton.. Gick förbi skit-coop för att få ut mina 6 kr genom att handla 3-pack saft/coops "mer"-tetra.
Tro inte fan jag glömde kvittofan tills jag redan betalat och var halvvägs på väg ut ur butiken.

--

Förbannade frusna kycklingköttbullar.. fick jaga en ut i hallen för den trodde den var en gevärskula.

Jag var också och pantade i veckan, men jag känner mig själv så väl att jag inte brydde mig om ta ut kvitto, eftersom jag inte skulle handla samma dag. Glömmer garanterat bort det då. Så jag valde alternativet att ge till välgörenhet (röda korset eller vad det är) istället. Hellre det än att det inte blir använt alls.

Skrivet av VinterSolen:

När jag ändå gnäller.
Förbannade willys.
De har tagit in "saffrans"-munkar (det finns ingen saffran i, och är bara fulfärgade) och tagit bort de enda ätbara sorten med äpplemos i. De hade kunnit tagit bort den med acne-varet istället, den är helt oätbar.

Ja, att inte ha saffran i nåt man kallar saffransmunkar är fan inte okej. Tycker det är illa nog när det snålas med saffran i saffransbröd, man vill ju att det tydligt ska smaka saffran.

Å för att lägga till mitt egna gubbgnäll så var jag in på ICA idag och dom hade redan börja sälja lussekatter. Vad trött man blir. Jag älskar saffransbröd, men just lussekatter (och annan säsongsspecifik mat/dryck) tycker jag bara ska säljas i närheten av den högtid som dom tillhör, i det här fallet absolut tidigast i december, men helst samma vecka som lucia är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Å för att lägga till mitt egna gubbgnäll så var jag in på ICA idag och dom hade redan börja sälja lussekatter. Vad trött man blir. Jag älskar saffransbröd, men just lussekatter (och annan säsongsspecifik mat/dryck) tycker jag bara ska säljas i närheten av den högtid som dom tillhör, i det här fallet absolut tidigast i december, men helst samma vecka som lucia är.

Det måste sälja lussekatter nu för till jul ska de väl sälja semlor med saffran..

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kund(service), nästan alla kund(service)-avdelningar som finns. Det är fan ett mirakel att miffona ens lyckas skapa ett CV.

Nära på noll upplärning och tidspress på uppgifterna, ja bra idé!
Inget direkt ont sagt om de individer som jobbar på kund(service)avdelningar, mer ett far åt helvete åt de alla som är ansvariga för dem....

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Löningsfredag men ta mig tusan tro inte cashen trillar in utan hamnar hos en kollega, hade hoppas på att vara kung i baren! 🤬

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Löningsfredag men ta mig tusan tro inte cashen trillar in utan hamnar hos en kollega, hade hoppas på att vara kung i baren! 🤬

Finns SMS-lånen med 4000% ränta kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Inget bra företag som gör sitt problem till ditt problem!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Allmänt hyfs finns icke längre i detta samhälle säger gubben efter diverse interaktioner med folk denna dag. Tacka vet jag pilsnerfilmer - där fanns det ändå viss nivå trots allehanda, då rådande, samhällsproblem. Skäms pojkar hälsar gubben!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Kund(service), nästan alla kund(service)-avdelningar som finns. Det är fan ett mirakel att miffona ens lyckas skapa ett CV.

Nära på noll upplärning och tidspress på uppgifterna, ja bra idé!
Inget direkt ont sagt om de individer som jobbar på kund(service)avdelningar, mer ett far åt helvete åt de alla som är ansvariga för dem....

Därför att du som kund är en kostnad om du behöver hjälp och dom ansvariga skiter fullständigt i det om inte för många säger upp sej , helt enkelt hur hur mycket kostar det att behålla en kund kontra att kunden säger upp sej.

Du ska numera vara glad om du som kund får prata med en riktig människa , på många ställen måste man numera komma förbi ett talsvar som för dom som verkligen behöver hjälp bara gör en irritrerad och den irritationen får den stackare som får samtalet sedan ta.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag var också och pantade i veckan, men jag känner mig själv så väl att jag inte brydde mig om ta ut kvitto, eftersom jag inte skulle handla samma dag. Glömmer garanterat bort det då. Så jag valde alternativet att ge till välgörenhet (röda korset eller vad det är) istället. Hellre det än att det inte blir använt alls.
Ja, att inte ha saffran i nåt man kallar saffransmunkar är fan inte okej. Tycker det är illa nog när det snålas med saffran i saffransbröd, man vill ju att det tydligt ska smaka saffran.

Jag var och pantade till slut. Skulle städa bilen. En halv kasse som vi kört runt med i säkert ett halvår. 9kr. NIO KRONOR! Vafan! Vissa saker fick man noll för dessutom. Orka panta, nu åker det nog i brännbart som all annan plast framöver