Permalänk
Medlem

Nu när mörkret börjar krypa, snälla gångtrafikanter, använda reflex eller vänta åtminstone vid övergångsstället.
Jag vet att jag som bilist skall släppa förbi er, men det är inte alltid superlätt att se er, speciellt inte är när övergångsstället kommer vid en relativt skyddad vägsträcka.

Jag vill inte köra på någon, kan vi bara vara kompisar i trafiken?

PS. Till er cykelföräldrar med sin cykelvagn som lajvar Tour de France och kör mot övergångsställena i Mach 3, jag vill inte vara kompis med er.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Nu när mörkret börjar krypa, snälla gångtrafikanter, använda reflex eller vänta åtminstone vid övergångsstället.
Jag vet att jag som bilist skall släppa förbi er, men det är inte alltid superlätt att se er, speciellt inte är när övergångsstället kommer vid en relativt skyddad vägsträcka.

Jag förstår inte hur folk inte förstår detta. Jag är själv dålig på att använda reflex men jag är medveten om det och beter mig som att jag inte syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om jag får gnälla på något så är det dessa människor som tar fram mobilen och börjar filma/ta bilder så fort en olycka händer. Allt så att de kan få några likes på social media. Att man inte hjälper människor i nöd är så vidrigt och det är enda gången jag hoppas att någon annan råkar ut för något och sedan inte får någon hjälp, bara så att de också kan få känna på hur det är, och förhoppningsvis inte gör om det.

Stör mig också. Sedan några år är det, tack och lov, straffbart att dela sådant material på sociala medier.

Igår åkte två grabbar på en elsparkcykel och vurpade i en kurva (blöta löv). Jag stannade och iaktog dem men bedömde att det gick bra för båda reste på sig snabbt. Kunde lika gärna gått riktigt illa för ingen hade hjälm.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Telefonfärsäljare är illa. Men finns det något värre än försäljare som knackar dörr? Nej jag har inte tid att prata och nej du får inte komma in. Du ser väl att vi sitter och äter?

Permalänk
Medlem

Det här med kvalitet på grejer rent allmänt. Alles. Visst farao var det bättre förr? Mikroskopexemplet är t ex tröjor eller weather coats jag äger från min favorittillverkare fr England inköpta under tidigt 90-tal. Dessa håller än utan någon som helst avvikelse (nåja, men ni fattar) vad avser passform. Inte använda varje dag, givetvis, men ändock hyfsat ofta och jag må ha lagat dem (that is the point). Dum som jag är fortsätter jag att vara märket trogen; trots att skiten de säljer idag (till en betydligt högre peng även med inflationsjustering inräknad) bara går sönder efter något enstaka år. Numera är dessa, ofta, förärade med diverse shamanmässiga hållbarhetsstämplar. Nåväl. Hållbarhet är ett mångfacetterat ord kan jag tycka, den nordiska debatten till trots. Men just engelskans synonym durability tycks man ha glömt bort i processen. Eller?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag förstår inte hur folk inte förstår detta. Jag är själv dålig på att använda reflex men jag är medveten om det och beter mig som att jag inte syns.

Går oftast till kontoret, och på eftermiddagen när det börjar mörkna så stannar jag alltid vid kanten av övergångsstället så att jag och bilförare kan få kontakt, och sen gå över.
Är själv väldigt dålig med reflex, men då får man gott vänta, även om man har "rätten på sin sida".

Det är som att folk köper en jacka som är lite orange och tänker att man lyser upp som en batman-signal.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Det här med kvalitet på grejer rent allmänt. Alles. Visst farao var det bättre förr? Mikroskopexemplet är t ex tröjor eller weather coats jag äger från min favorittillverkare fr England inköpta under tidigt 90-tal. Dessa håller än utan någon som helst avvikelse (nåja, men ni fattar) vad avser passform. Inte använda varje dag, givetvis, men ändock hyfsat ofta och jag må ha lagat dem (that is the point). Dum som jag är fortsätter jag att vara märket trogen; trots att skiten de säljer idag (till en betydligt högre peng även med inflationsjustering inräknad) bara går sönder efter något enstaka år. Numera är dessa, ofta, förärade med diverse shamanmässiga hållbarhetsstämplar. Nåväl. Hållbarhet är ett mångfacetterat ord kan jag tycka, den nordiska debatten till trots. Men just engelskans synonym durability tycks man ha glömt bort i processen. Eller?

Visst är det så... mycket verkar få sämre hållbarhet numera.
Tex min förrförra varmvattensberedare var 35 år när den började läcka. Köpte en ny, började läcka efter 12 år. Fick man ut nåt på försäkringen? Nej, den var ju alldeles för gammal så det blev inget.

För längre sedan, farsgubbens elpanna sprack efter 10 år, fick ut halva värdet för nya på försäkringen då den förväntades hålla minst 20 år.

Samma med nya skor, jättesköna att gå i men gummit i sulorna spricker sönder efter 1-2 år. Går inte att laga heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Visst är det så... mycket verkar få sämre hållbarhet numera.
Tex min förrförra varmvattensberedare var 35 år när den började läcka. Köpte en ny, började läcka efter 12 år. Fick man ut nåt på försäkringen? Nej, den var ju alldeles för gammal så det blev inget.

För längre sedan, farsgubbens elpanna sprack efter 10 år, fick ut halva värdet för nya på försäkringen då den förväntades hålla minst 20 år.

Samma med nya skor, jättesköna att gå i men gummit i sulorna spricker sönder efter 1-2 år. Går inte att laga heller.

Planerat åldrande.
Förr gjordes saker att hålla, nu är de så hårt designade att de ska gå sönder så fort det kan, t.ex. 2 minutes efter garantin löpt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Visst höll saker längre förr! Det gäller det mesta, även tjockTV:n jag har i torpet. Den har jag haft så länge så jag inte ens minns hur länge, gissningsvis sen början av 1990-talet, så länge håller inte en modern platt apparat. Den kommer jag att behålla tills den ger upp, för dels finns ingen orsak att byta bort nåt så länge det funkar, och dels vill inte en ev. tjuv släpa med sig en sån gammal relik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

PS. Till er cykelföräldrar med sin cykelvagn som lajvar Tour de France och kör mot övergångsställena i Mach 3, jag vill inte vara kompis med er.

Skrivet av Hyllbert:

Vill påpeka att reflexer/lyse även är nått väldigt många cyklister skippar. Man kan få sig en överraskning ibland när man kör bil. Men även ibland när jag själv cyklar så har jag blivit överraskad av andra i princip osynliga cyklister.

Jag tror många lever i villfarelsen att "ser jag dem, så ser de mig", plus att de har rätten på sin sida i och med att de är oskyddade trafikanter. Och då blir de att bry sig mindre i och med att "det är ju bilistens ansvar". Men det spelar väl ingen roll vems fel det är när man ligger på sjukan med brutna ben eller rent av är död?

Cykelpendlar själv till jobbet, ca 20min enkel resa. På mörka årstiden kör jag med starka lampor, reflexer och varseljacka(klass 2), för att jag vill synas. Och jag har faktiskt märkt att just jackan gör en jäkla skillnad i hur bra bilister ser mig. Trots detta höll en idiot till buss på att köra på mig här om veckan, chaffisen körde mot väjningsplikt. Jag såg att chauffören inte ens tittade åt mitt håll innan denne körde ut, och ja det var fri sikt lång väg. Jag fick ju bromsa när jag såg att bussen inte hade tänkte stanna, så det gick ju bra den gången.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Suckelisuck.

Har en Windows XP-VMGuest, omöjligt att hitta ett AV för XP.
Alla som ska "funka på xp" kräver Win 7 Sp1.
sista försöket är clamav då..

Permalänk
Medlem

En entreprenör håller på och tvättar fasaden. Jag frågade i måndags hur lång tid det tar innan de är klara. De sa tveklöst innan fredag. Onsdag-torsdag någon gång tippade de.

Hur långt hade de hunnit igår vid lunchtid? Ungefär en femtedel. Det kommer dröja innan jag kan sätta upp min tempertursensorer igen.

Jag vill gärna vet mer exakt temperatur än en väderprognos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

En entreprenör håller på och tvättar fasaden. Jag frågade i måndags hur lång tid det tar innan de är klara. De sa tveklöst innan fredag. Onsdag-torsdag någon gång tippade de.

Hur långt hade de hunnit igår vid lunchtid? Ungefär en femtedel. Det kommer dröja innan jag kan sätta upp min tempertursensorer igen.

Känns lite märkligt att du själv höftar till med "ungefär en femtedel", när du gubbgnäller över att firman inte kan ge dig ett exakt estimat

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Fick covidboost och flunsavaccin på jobbet igår, sovit klappkasst inatt pga ont i bägge axlar och feberkänning.

Och ikväll ska man ha energi att dra på halloweenparty med sexåringen.

Skjut mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Men snälla, snyt dig och skärp till dig nu. Att vara utan en temperatursensor i en vecka är väl knappast hela världen?

Permalänk
Medlem

Men vad i själva fandern kan mänskligheten, de som bryr sej, göra att hindra detta?
För mej är detta ett hot som kan jämföras med klimathotet eller trumpismen.
Jag älskar datorutveckligen med allt gott som kommet i kölvattnet men detta måste vara det djävulska uppfinng ever....

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experterna-sa-snabbt-kan-e...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amerikanska-myndigheter-va...

glömnde en länk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Men vad i själva fandern kan mänskligheten, de som bryr sej, göra att hindra detta?
För mej är detta ett hot som kan jämföras med klimathotet eller trumpismen.
Jag älskar datorutveckligen med allt gott som kommet i kölvattnet men detta måste vara det djävulska uppfinng ever....

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experterna-sa-snabbt-kan-e...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amerikanska-myndigheter-va...

Mänskligheten kan sluta svälja och reagera på all möjlig och omöjlig skit man läser på internet, särskilt sånt som inte kan verifieras från en pålitlig källa. Det är ändå ett problem vi möter dagligen i helt vanliga medier som är skrivna av riktiga människor.

Något som från början var lite halvsant skrivs om till en fullt utvecklad lögn som ger fler klirr i redaktörsplånkan, sen sitter vi i sida efter sida och tjafsar om huruvida landet är på väg åt helvete, baserat på någon lallares felaktiga tolkning av ett beslut eller en händelse.

Enda motgiftet, AI inblandat eller inte, är att vi slutar vara så snabba med att tycka och så villiga att knarka konfirmeringsbias.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Men snälla, snyt dig och skärp till dig nu. Att vara utan en temperatursensor i en vecka är väl knappast hela världen?

Du har givetvis rätt att ha en åsikt även om den är korkad, men tyck du det för all del utan att fråga varför det är relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Du har givetvis rätt att ha en åsikt även om den är korkad, men tyck du det för all del utan att fråga varför det är relevant.

Okej, rättfärdiga gärna varför en temperatursensor är livsviktig för dig? Jag tror vi alla väntar med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Okej, rättfärdiga gärna varför en temperatursensor är livsviktig för dig? Jag tror vi alla väntar med spänning.

Jag tror på pelargoner.
Det är ett fasligt flyttande in och ut, både på vår och höst. Se där, lite gnäll.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Utan termometer eller om man inte orkar resa sig från stolen så kollar man på temperatur.nu Sedan väljer man från vilken ort man vill se temperaturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Temperatur kombinerat med luftfuktighet är essentiellt för astma. Jag behöver även ha koll på temperaturen under natten för att avgöra om det är risk för halka när jag löptränar och cykelpendlar.

Cyklar året runt. Vill så klart inte byta till dubbdäcken för tidigt och vill inte köra på dubbfria vinterdäck.

Plus att jag redan har statistik sparat under ett par år och jag är inte så jäkla peppad på ha en lucka i veckor. De har hunnit en av fem trappuppgångar den här veckan, d.v.s. 20% så du är inte ensam om att dra märkliga slutsatser.

Bara för att du inte förstår andras perspektiv betyder det inte att min åsikt i frågan är obefogad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad har du för exotisk/enorm fasad? Jag tvättar hela kåken ensam på några timmar inför målning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vad har du för exotisk/enorm fasad? Jag tvättar hela kåken ensam på några timmar inför målning.

Det tar tid att tvätta ett slott, serru

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Jag skulle säga det stora problemet är kostnaden. Någon har skattat att jobbet skulle ta en viss tid, jobbet ser ut att ta x gånger så lång tid. Någons plånbok kommer att bli riktigt ledsen. Det kan vara plånboken för fastighetsägaren, tvätt bolaget som tog fastpris osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lägenhet där alla har balkonger.

Skrivet av VinterSolen:

Det tar tid att tvätta ett slott, serru

Ah. De måste använda skylift, tar vatten från tvättstugorna så dörren står öppen. Vem som helst kan gå in där. Vi har miffon som försöker snylta tvättider. För dem är det bara att gå in för de skiter i vilket.

Närliggande entréer är avspärrade och man måste gå in i granntrappan och åka hiss till källaren.

Jag kan leva med det ett par dagar men inte under veckor.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle säga det stora problemet är kostnaden. Någon har skattat att jobbet skulle ta en viss tid, jobbet ser ut att ta x gånger så lång tid. Någons plånbok kommer att bli riktigt ledsen. Det kan vara plånboken för fastighetsägaren, tvätt bolaget som tog fastpris osv.

Kommunalt bolag så offentligt upphandlat.

Tror du har rätt. Entreprenören har gravt underskattat tidåtgången att tvätta bort smuts, mossa från fönsterbleck m.m.

Visa signatur

Permalänk

Alla dessa småsaker som hela tiden uppstå. Fan hur ska man hinna?
Det är hur många smågrejer som helst. Jag gjorde ett elektronikbygge, tog betydligt mer tid som hade tänkt. Nå det blev klart allt frid och fröjd. Men sedan upptäckte jag om man kopplar ur jorden, så kan man få lite krypström gå bakvägen. Inget stort problem, inget komplicerat problem att lösa, det tar bara lite tid som jag inte har. Men vilken tur att jag har diod som passar. Och var finns denna diod? Jo inlåst i ett annat företag i en annan stad. Nå de är inte dyra kostar ca 40 öre styck, bara köpa nytt, men var köper man dessa? Jo från butiker som har orderbeställning på minst ett par hundra kronor, ska jag då köpa saker som jag senare behöver? Jag har redan gjort detta för många gånger.

Och så här håller det på hela tiden.. Tusan man skulle behöva en assistent för att fixa småsaker som man ej hinner med.

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt att Öresundståg kan ta 590 kr för en resa från Köpenhamn till Göteborg???
Det blir dessutom aldrig billigare än så eftersom de har fasta priser oavsett när man bokar!
Känner inte ens att jag behöver vara gubbe för att gnälla på detta! Hur är det meningen att man ska kunna åka tåg på denna sträckan?
SJ kör inte till Köpenhamn alls (utom nattåget från Berlin till Stockholm som stannar på Kastrup på sjukt obekväm tid kl. 3:37 på natten).
Öresundståg Köpenhamn till Malmö kostar 171 kr, så kan man byta till SJ där och landa på strax över 400 kr totalt, vilket väl får anses vara okej.
Man kan eventuellt ta Snälltåget från Ørestad till Malmö och byta till SJ där. 149 kr vill Snälltåget ha för delsträckan, men de går bara två gånger om dagen, och så ska man ju ta sig till Ørestad också först.
Nej, det blir nog buss denna gången tyvärr.
Med Flixbus kostar det från 219 kr ett par gånger i dygnet, men annars oftast från 469 kr verkar det som.
Med Vy Bus4you kostar det från 269 kr.

Får trösta mig med att det blir bättre 2029 när Fehmarn Bält-tunneln är färdig och SJ har lovat att köra nattåg hela vägen från Oslo till Hamburg utan byte. Men de kan nog hitta ett sätt att lägga ner det förslaget innan de ens har börjat.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.