Alla fyndtips från mellandagsrean

Hur mycket tid lägger ni andra kontorsnissar på träning i veckan?

Permalänk
Medlem

Tycker träna kastas runt för brett överlag, majoriteten går till gymmet och majoriteten jag någonsin sett på ett gym (mig själv inkluderat) har fan inte påfrestat kroppen tillräckligt för att få säga att det bör klassas som träning, visst man utmanar muskeln lite med att röra ett par vikter men nja finns ju en anledning att typ alla hamnar i plateu efter de första newbiegainsen och sen bara lägger på fettmassa i och med en överkonsumption av proteiner som alla tror att de ska bli lika stora som trengrabbarna på youtube

Tacka vet jag klassisk konditionsträning som i alla fall skapar någon form av ordentlig träningseffekt för kropp och sinne

Permalänk
Medlem

Några kollegor bjöd med mig att klättra för ca 1 ½ år sen och har varit helt fast sen dess. 3 gånger i veckan och ca 3 timmars pass.

Kan varmt rekommendera denna träningsform som är riktigt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Tycker träna kastas runt för brett överlag, majoriteten går till gymmet och majoriteten jag någonsin sett på ett gym (mig själv inkluderat) har fan inte påfrestat kroppen tillräckligt för att få säga att det bör klassas som träning, visst man utmanar muskeln lite med att röra ett par vikter men nja finns ju en anledning att typ alla hamnar i plateu efter de första newbiegainsen och sen bara lägger på fettmassa i och med en överkonsumption av proteiner som alla tror att de ska bli lika stora som trengrabbarna på youtube

Tacka vet jag klassisk konditionsträning som i alla fall skapar någon form av ordentlig träningseffekt för kropp och sinne

Du skrev samma inlägg innan men plockade bort det. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Mycket märkligt gym du gått på. Känner inte igen mig det minsta. Har tränat hela mitt liv i såväl gym som lagidrotter.
I all träning så stämmer det ju att det blir vad man gör det till, känner absolut ett gäng som gått på gym i 10 år och varken blir starkare eller smalare. Men detsamma kan ju sägas om hur många löpare som helst som springer på Göteborgsvarvet på exakt samma tid i 10 år.

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Medlem

Tycks som majoriteten här är OS-idrottare givet hur mycket ni tränar, imponerande! För inte kan väl folk överdriva...

Nåja, själv så har jag körde jag i snitt 3ggr/vecka med 2h träning i 2år. Sen sket sig allt men nu är man på äg tillbaka, klarat ett par veckor trots obekväma arbetstider.
Brukar slänga in lite Yiga också, men de är 20-30min. Och är varken vältränad eller muskulös som en modell, men mår bra fysiskt iaf. Bänkar inte heller 3 elefanter som vissa..

Permalänk
Medlem

Jag har ett kontorsjobb och spenderar 4-5 kvällar på gymmet. Lyfter skrot och lyssnar på metal.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Gym 3 dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Styrketräning ca. en timme varje dag. När kroppen känner att den är slut har jag vilodag. Men överlag mår jag bättre med rutinen att ta mig till gymmet även om det inte blir världens pass. Rutinen är essentiell.

Försöker ta cykeln eller promenader överallt om det är tillräckligt nära.

Permalänk
Medlem

Försöker (tränings)cykla ca. 30 minuter dagligen och styrketräna 2-3 gånger i veckan (ca. en timme). Har varit min rutin dom senaste 6-7 åren.

Har dock hamnat i en svacka senaste halvåret märker jag, där f.a. styrketräningen har blivit lidande (snittar kanske bara 1 gång i veckan) och istället för att cykla 7/7 dagar i veckan blir det kanske 4-5/7 dagar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Senast jag kollade snittet på Nordic Wellness var det 2 gånger/vecka under 2024 vilket är riktigt illa. Ambitionen är träning varje dag, och nu har jag satt upp ett nytt fan film-projekt där jag ska spela Captain America så behöver bygga upp till Chris Evans volym. Så minst 2 timmar på gymmet är det som gäller.

Permalänk
Medlem

På kontor och hinner med 3-5 timmar i veckan och merparten är x-fit och crosstraining (cirkelträning) på SATS. Ibland blir det nån timme till i veckan. Två barn på halvtid och det osm möjliggör mängden timmar är mini-sats!! Otroligt bra uppfinning😁

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Tisdag, torsdag och lördagar 1 timme. Varierar eller kombinerar styrka och kondition.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Fram tills för 18 månader sedan (shit va tiden går fort ibland) så var det gym 5 gånger i veckan, 45-60 minuters pass. Lyckades pajja ryggen ganska ordentligt så nu är det 10 minuter rehab om dagen ungefär.

Gjorde ett försök att lyfta lite skrot i somras men det blev ett ordentligt bakslag så jag kör långsamt en stund till.

Permalänk
Medlem

Cykling i skog ca 1h varje tisdag. Typ någon mil eller så plus några km hem från spåret. Två löprundor, onsdag och lördag på 2,3km. Med 2,6km promenad i samband med det pga jag går till och från spåret. Så det skulle jag väl säga kvalar in under 3-5h.

Detta har jag rutin på så länge inget kommer emellan.

Sen jobbar jag på att få rutin på att lägga in pass på ett lokalt utegym måndag och torsdag så man gör något varje dag förutom fredag och söndag. Men än så länge blir det sporadiskt snarare än rutin. Kanske blir till nästa säsong jag adderar det till rutinen skulle jag tro.

Under vintern om/när det blir för kallt och/eller halt ersätter jag allt detta med en daglig längre promenad istället bara vädret tillåter.

Så jag börjar bli rätt nöjd med motionen jag får till under veckan. Stillasittande jobb och stillasittande hobby vid datorn är ju inte den bästa kombon direkt så till slut kände jag att en förändring måste till.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vid sidan om vardagsmotion så gymmar jag två gånger i veckan i snitt så det snittar mellan 2-4 timmar i veckan. Främst ryggen tränar jag då jag inte vill bli kutryggad som gubbe.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Fast vid konditionsträning så tycker jag att man når en platå mycket tidigare.
Kan iofs hålla med om att de flesta inte tar i tillräckligt. Gäller både styrketräning och kondisitonsträning.
Man måste pressa sig till och bortom faliure ibland (men variera intensitet över tid) och lägga in stenhårda intervallpass tidvis.
Sen är det nog många som går på "rutin". Dvs kör samma jäkla övningar, ofta i maskiner (som man stagnerar ändå snabbare på) eller samma 5 km löppass.
Variation måste också till!
Sen så har inte alla koll på om det går framåt eller inte. Fungerade det här upplägget jag har just nu eller börjar jag stagnera. Måste något ändras. Skrigva träningsdagbok där man kan se framsteg är viktigt här!
MÅnga lallar omkring och kör samma rutinaktiga pass och har inte koll på hur man ligger till helt enkelt!
Motion istället för träning alltså!

Permalänk

Det var mycket häftig läsning här, en salig blandning av styrketräning, löpning och extra promenader för att hålla igång kroppen, kul att se! Det känns extra viktigt för oss som i många fall kanske har både ett stillasittande arbete och ett stillasittande intresse.

Kroppen mår bra av att röra på sig!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

30 år gammal,gift inga barn.
3-4 jiujutsu pass i veckan, minst 1 1 yoga pass (aktiv typ med flow), 2 gympass med hög intensitet för styrka, utöver promenader med jycken. Gympasset går på tid för att få upp bra puls och inte tappar intensiten och bli långdragen.
Jobbar hemma så lite lättare att få allt att gå ihop. Tävlar också i jiujutsun, det är väl av två anledningar jag tränar såpass mycket ändå, det är förbannat roligt och det hjälper mitt mentala befinnande och även kroppen. Till alla där ute som tycker det är tråkigt att träna men behöver, hitta något du tycker är kul så blir det så mycket lättare.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tränar och tävlar i kickboxning. Och annan träning utöver det. Så 9+ lätt. Men det är liksom inte träning för mig. Det är min hobby som råkar vara träning.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Blir många timmar om man räknar in vardagsmotionen, mycket promenader dagligen till/från jobb/tåg/förskola och snittar ca 14k steg per dag under 2024.
Utöver det så blir det en hel del styrketräning antingen på gymmet eller hemma, 5-6 dagar i veckan (45-90min). Blandat tunga lyft, kroppsviktsövningar och en hel del prehab/rehab övningar, krossade tyvärr mitt nyckelben i 5 bitar efter en MTB olycka 2021 och haft en del följdproblem efter det.

Veckor där familjelivet och vardagen går ihop så blir det även 2-3 pass bjj/sw, men svårt att få till det konsekvent i dagsläget tyvärr, klart de pass jag svettas mest på iaf.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem

Brukar lunch-träna, antingen gym eller löpning. Det blir ca 35 min effektiv tid på gymmet, löpning mellan 5,5 km och 8,5 km beroende på vilken runda jag tar. Kan även bli ett löppass på helgen med, ofta 10-15 km eftersom man har lite mer tid då.

Utöver det så tränar jag judo 1-3 ggr i veckan, beror lite på läget hemma (tre barn). Ett av passen är på en timma medans de andra är 1,5 timme.

Permalänk
Medlem

Tycker det här med folks träningsstatistik är intressant! Många skriver "tränar X-Y dagar" eller "X-Y timmar i veckan". Håller ni det konsekvent hela året? Eller är det en "optimal vecka"? Någon hade en siffra på 14-16h/vecka. Säg att det är 15 i snitt så blir det 780h/år. Det är ju vad många elitidrottare ligger på!

Jag registrerar "slaviskt" min träning (Garmin-klocka). Det året jag tränade som mest hade jag strax över 300 träningstimmar, vilket ger ett snitt på 6h per vecka. Efter att jag fått barn har det stadigt gått utför, såhär ser det ut i snitt per vecka de senaste åren:

2019 4h 43min
2020 5h 12min
2021 3h 57min
2022 3h 20min
2023 3h 9min
2024 2h 53min

Jag försöker köra 4-5 pass i veckan, som mest 6-8, men ändå kommer jag inte upp i fler timmar än så. Jag räknar inte med promenad eller cykla till jobbet/att handla etc.
Någon annan som har lite mer detaljerad statistik eller följer upp mer noggrant?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Inte mycket tyvärr. Inte för att jag är lat men det blir tyvärr bortprioriterat i vardagsstressen och med småbarn. Har dock börjat med löpning igen och håller 1 ggr/vecka som rutin med målet att utöka till 2ggr/vecka.

Permalänk
Medlem

Blir väl 4 (ca 3 tim) dagliga promenaderna med hunden samt Yoga (solhälsningen varje morgon).
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Styrketränar 3 ggr i veckan rätt hårt helkropp alla tre pass , annars går jag fram och tillbaka till jobbet tar ca 30-40min fram och tillbaka.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Tränar på lunchen (gym på jobbet) fyra dagar i veckan. 45 minuter varje gång.
Fungerar bra, då jag inte hinner med så mycket mer med två småbarn.

Visa signatur

MB: MSI B650M Gaming Plus WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU-Kylare: DeepCool AK500 Digital | Nätagg: MSI MPG A850G PCIE5 850W | Minne: Corsair 32GB (2K) DDR5 7200MHz RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Jag har tränat extremt hårt i mina dar och en sak jag lärt mig är att det är sjukt överskattat. Visst, vissa kan behöva pressa sig hårdare, men det finns gott om gym-bro's som byggt bra fysik av att lyfta lite tungt, slänga käft och lyfta lite till. Det där med att träna hårt är för att det ska kännas bra, inte för att få resultat.

Permalänk
Medlem

Min Strava, som jag började med 2014 .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag har tränat lite till och från i år men fick till lite regelbundenhet för två år sedan. Sen fick vi barn och då hann jag inte med det alls men fick åtminstone lite vardagsmotion när jag åkte kollektivt till jobbet då och då men nu försvinner det också när lillan ska börja förskolan. Funkar varken innan eller efter jobbet tyvärr Siktar dock på att ta upp träningen igen när lillan blir lite äldre och klarar sig bättre själv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har tränat lite till och från i år men fick till lite regelbundenhet för två år sedan. Sen fick vi barn och då hann jag inte med det alls men fick åtminstone lite vardagsmotion när jag åkte kollektivt till jobbet då och då men nu försvinner det också när lillan ska börja förskolan. Funkar varken innan eller efter jobbet tyvärr Siktar dock på att ta upp träningen igen när lillan blir lite äldre och klarar sig bättre själv.

Det bästa alternativet när man har småbarn och måste lämna/hämta är att träna på lunchen, om man nu har möjlighet till det. Ett tag tränade jag innan jobbet, men de senaste åren har jag behövt börja kl 6 för att hinna hämta i skaplig tid så då har det bara varit lunchen som funkar.