Hur mycket tid lägger ni andra kontorsnissar på träning i veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det bästa alternativet när man har småbarn och måste lämna/hämta är att träna på lunchen, om man nu har möjlighet till det. Ett tag tränade jag innan jobbet, men de senaste åren har jag behövt börja kl 6 för att hinna hämta i skaplig tid så då har det bara varit lunchen som funkar.

Du har helt rätt och det är en bra idé. Det som tar emot lite är att behöva stressäta lunch och inte kunna koppla av. Å andra sidan kopplar man av från jobbet genom att träna Ska fundera på det då det faktiskt finns möjligheter för träning kring jobbet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken när jag läser tråden. Hur definierar/tänker ni kring just ordet träning? Jag tolkar trådskaparens innebörd mer i stil med "fysisk aktivitet".

En del kör träning som i bygga muskler, en del verkar tex ha cykling som hobby, är det då träning eller hobby? Både och så klart egentligen men jag är mer nyfiken på hur folk använder ordet träning idag.

Speciellt ni med småungar
Att ta en promenad klassar en del som träning medan en halv dags skogsröj, svampplockning och trädkättnig med ungarna inte är träning? Tycker jag det är träning? Nej. Fysisk aktivitet, absolut!

En del klassar träning som pulshöjande osv.

Som sagt, genuint intresserad då det känns som ordet träning numera är något man måste göra enligt samhällets normer. Samtidigt som en del som inte säger sig "träna" är långt mer fysiskt aktiva än en del som säger sig "träna ofta".

Permalänk
Medlem

Tränade mycket förr i 15 års tid men har numera knäproblem.

Numera:
Gym 1x vecka
Löpning väldigt försiktigt 1–2x vecka

Pendlar kollektivt och har valt en buss som gör att jag får 20+20 minuters extra promenad genom stan varje dag till och från kontorsjobbet, förutom om jag jobbar hemma ibland.

Mår bra mentalt, har lite fett runt magen, dricker mycket öl och gör ofta egen pizza

Permalänk
Medlem

En sak som fungerat för mig är att springa med barnvagn eller cykla med cykelvagn. Barnet tycker (oftast) att det är kul att åka vagn, och man behöver inte ta av "egentid" för träning.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tycks som majoriteten här är OS-idrottare givet hur mycket ni tränar, imponerande! För inte kan väl folk överdriva...

Eller så räknar folk olika bara.

Att vara ute och gå räknas ju som träning oftast, vilket man snabbt kan bygga upp tid på genom att gå till jobbet, rasta hund, ta promenader på jobb/fritid.

Sen kanske man har ett gångband vid dator hemma eller på jobbet, cyklar ibland, är med i något korplag osv.

Skrivet av SuperNova:

Blir lite nyfiken när jag läser tråden. Hur definierar/tänker ni kring just ordet träning? Jag tolkar trådskaparens innebörd mer i stil med "fysisk aktivitet".

En del kör träning som i bygga muskler, en del verkar tex ha cykling som hobby, är det då träning eller hobby? Både och så klart egentligen men jag är mer nyfiken på hur folk använder ordet träning idag.

Jag räknar allt från promenad och upp, vilket även är sättet myndigheter mm verkar räkna. Så räknar in när jag tar mig till/från jobbet för har typ 150 puls och svettas hårt när jag kommer hem

Så även hobbys räknas som träning om det är inom det (Cykla, gymma, promenera, simma, sporta mm).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma och drar oftast på lunchen och tränar 3-4 gånger i veckan. Försöker snitta runt 45 minuter på gymmet varje gång så blir nog 3-4 timmar iallafall med lite promenader osv också. Hade ont i ryggen och armarna och allt innan jag började gymmet (igen) och på en vecka försvann allt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag sitter på kontor 40h i veckan och när jag kommer hem efter mitt arbete har jag kanske gått 3000steg i bästa fall och oftast suttit ner merparten av dagen.

Vi har i oktober haft en träningschallenge på jobb (Challengize) vilket motiverat mig till att träna och röra på mig mycket mer än vanligt. Här kommer också frågan upp, hur mycket lägger en genomsnittlig kontorsnisse på träning i veckan?

Dela gärna med er av vilken typ av träning och även vilken livssituation ni har, själv är jag runt 30 år gammal och har två småbarn hemma vilket helt klart påverkar om inte mängden träning, så åtminstone vilken tid på dygnet jag tränar

Jag har fått en nytändning med träning de sista två åren. Jag har 3 barn varannan vecka, den yngsta är 11 år så de är alla rätt självgående. Jag sitter på kontor 40h/vecka + ca 10h timmar kvällar/helger med eget företag. Sen har jag gamingen utöver det men det blir inte så mkt. Jag kör gym 5 dagar/vecka ca 1,5h/pass + 1,5h cardio ytterligare en dag. Nu på vintern stryker jag 1 gymm-pass och lägger på 2st 1,5h ishockeypass istället. Så det blir rätt mycket träning nu. Det har fått mycket hög prio för mig.

PS: Jag är 42 år gammal.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Musikälskare

15 min cykling + 45 min styrketräning i hemmagymmet varje Måndag, Tisdag, Torsdag och Fredag

Det fungerar för mig och orkar inte gå på gym då det är för mycket meck och tar för lång tid, man måste dock väga upp för alla chips och öl...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gymmar + springer/kör roddmaskin åtminstone 3 dagar i veckan, blir ungefär 2h per pass. Inte mycket utöver det som vardagspromenader osv.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Speciellt ni med småungar
Att ta en promenad klassar en del som träning medan en halv dags skogsröj, svampplockning och trädkättnig med ungarna inte är träning? Tycker jag det är träning? Nej. Fysisk aktivitet, absolut!

En del klassar träning som pulshöjande osv.

Som sagt, genuint intresserad då det känns som ordet träning numera är något man måste göra enligt samhällets normer. Samtidigt som en del som inte säger sig "träna" är långt mer fysiskt aktiva än en del som säger sig "träna ofta".

Om jag ska försöka mig på en definition så är det något i stil med: Fokuserad fysisk aktivitet i syfte att tvinga kroppen till fysiologisk anpassning. Promenader, skogsröj och svampplockning skulle jag kategorisera som motion.

Permalänk
Medlem

Som mest har jag sprungit 16 mil i veckan. Det var under perioden jag prövade på "polariserad" träning där man kör 80% zon 2 och 20% maxintensivt. Det var dock helt värdelöst för mig. Nu springer jag ca 10 mil i veckan med högre intensitet och är betydligt snabbare.

Kör en del motionscykel här hemma och kör kanske 2 timmar calisthenics i veckan.

Har slutat gå på gym i och med covid. Alldeles för stor smitthärd.

Permalänk
Medlem

Ca 3t 45m per vecka. Lägger ca 45 min på gymmet varje vardag men då räknar jag inte in promenader vilket skull kunna lägga till allt ifrån 2 timmar till 4 timmar per vecka.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

Dansar bugg & westcoast istället flera gånger per vecka för det är mer socialt. Ser så jävla deprimerande ut när folk på gym springer på sitt löpband.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Min tanke var nog i grunden en undran över hur folk med stillasittande jobb håller igång kroppen utanför arbetstid.
All dedikerad tid till fysisk aktivitet tycker jag kan klassas som träning och det beror mycket på personens förutsättningar.

I tävlingen som jag berättade om i det ursprungliga inlägget så kan man bland annat registrera hushållsarbete, stretchning, trädgårdsarbete och dylikt som aktivitet.

Att vara 2h i trädgården kanske är väldigt ansträngande för vissa medan andra endast ser en ordentlig löprunda som tillräckligt för att räknas som träning. Upp till var och en, det viktiga är att man tar hand om sig, tänker jag

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

8 km i snitt promenad per dag/år sedan 8 år tillbaka, det får duga.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Har en PT nu och vi lägger upp en plan vecka för vecka 2-4 pass beroende på om det är jobbvecka eller inte.

Fått fina resultat sedan start
Så ung 3-5 timmar per vecka.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

De senaste åren har jag haft 190 loggade träningspass per år, de flesta är mellan 1-2h. (kondition/styrketräning) ca 4h/vecka i snitt
varje ''vinter'' åker jag snowboard ca 140 dagar (4-6h) ca 13,5h/vecka i snitt
varje sommar brukar det bli ca 25 dagar på downhillcykel (3-5h) ca 2h/vecka i snitt

grovt estimerat är 19,5h/vecka träning eller aktivitet
Jobbar inte på kontor dock.

Permalänk
Medlem

Springer två-tre gånger i veckan, utom när jag springa en maraton

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Försöker styrketräna 5 dagar i veckan året runt.

Landsvägscykling blandat med mountainbike de varmare månaderna.

Längdskidor då det finns snö att skida på.

Racketsport någon dag i veckan.

Har alltid sportat mycket så det är liksom inbränt sen liten

Permalänk
Medlem

Strongman-inspirerad träning i ett skjul på baksidan. Mest skivstång och OH-pressar av olika slag.
Försöker träna lite mindre nu för tiden. 3 riktiga dagar i veckan och denna veckan börjar jag med något litet varje "vilodag" däremellan.

Permalänk
Medlem

2 h träning, men försöker få in så mycket vardagsmotion som möjligt. Cykel till jobbet, gå i trappor, lunchpromenad på 15 min osv.
Allt detta blir extra viktigt såhär vid den mörka årstiden för att motverka höstdepp så mycket som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har börjat träna dansplatta igen efter jag fick hälsporre förra gången. Kört ett år nu, började med en-två gånger i veckan på enkel svårighetsgrad för att känna efter. Nu kör jag 3-5 gånger i veckan, en-två timmar per session. Resultat i början av augusti:

För vardagsmotion pendelcyklar jag till jobb och vänner. Någonstans runt 50-150 kilometer i veckan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

kör 5st 2h pass i veckan med styrketräning har hållt på nu i 3års tid numera blir jag rastlös ifall jag skulle missa ett pass

Permalänk

Tränar kanske 14 timmar i veckan, rätt mycket, men kanske inte om man tänker på hur mycket man sitter vid datorn.
Tänkte ta 200 kg i bänk igen, drog av bröstmuskeln för 2 år sedan på den vikten, så en väg tillbaka. Springer kanske 1 mil i veckan också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tycks som majoriteten här är OS-idrottare givet hur mycket ni tränar, imponerande! För inte kan väl folk överdriva...

Nåja, själv så har jag körde jag i snitt 3ggr/vecka med 2h träning i 2år. Sen sket sig allt men nu är man på äg tillbaka, klarat ett par veckor trots obekväma arbetstider.
Brukar slänga in lite Yiga också, men de är 20-30min. Och är varken vältränad eller muskulös som en modell, men mår bra fysiskt iaf. Bänkar inte heller 3 elefanter som vissa..

Känns som du tagit illa upp för att folk tränar mer än dig? Vad är det som gör att du tror folk överdriver? Är det för att du inte klarar av att upprätthålla mängden träningspass som gör att ingen annan klarar det heller?

Skrivet av Cyne:

Tycker det här med folks träningsstatistik är intressant! Många skriver "tränar X-Y dagar" eller "X-Y timmar i veckan". Håller ni det konsekvent hela året? Eller är det en "optimal vecka"? Någon hade en siffra på 14-16h/vecka. Säg att det är 15 i snitt så blir det 780h/år. Det är ju vad många elitidrottare ligger på!

Jag registrerar "slaviskt" min träning (Garmin-klocka). Det året jag tränade som mest hade jag strax över 300 träningstimmar, vilket ger ett snitt på 6h per vecka. Efter att jag fått barn har det stadigt gått utför, såhär ser det ut i snitt per vecka de senaste åren:

2019 4h 43min
2020 5h 12min
2021 3h 57min
2022 3h 20min
2023 3h 9min
2024 2h 53min

Jag försöker köra 4-5 pass i veckan, som mest 6-8, men ändå kommer jag inte upp i fler timmar än så. Jag räknar inte med promenad eller cykla till jobbet/att handla etc.
Någon annan som har lite mer detaljerad statistik eller följer upp mer noggrant?

Jag kan visa mitt senaste år bara för att visa hur jag registrerar mina pass. För mig är det rätt jämnt månad till månad. Jag skaffade gymkort i april/maj och innan dess tränade jag bara gym på mitt jobb. Efter gymkortet införskaffades så har jag verkligen fått tillbaka lusten att styrketräna betydligt hårdare och oftare än när man tränade 45 min på jobbet typ. Jag har loggat alla träningspass sedan 2016 i olika flikar i Excel. Väldigt roligt att kunna gå tillbaka och jämföra hur mycket man tränat och varje år har varit nästan likvärdiga både till antal pass och antal timmar tränade samt även antal pass gym vs mma/grappling. Jag har tränat bjj och submission wrestling i 16 år och har snittat som minst 3 pass och som mest 5 pass i veckan beroende på år. Sedan har jag alltid försökt att få till ett par gympass i veckan också.

Då jag alltid tränat väldigt jämnt trots skador och sjukdom så har jag aldrig tänkt på att ta det bästa veckan och sammanställa som du skrev. Nedan är några bilder för att visa hur jag har gjort för att hålla koll på min statistik och det fungerar bra. Senaste halvåret har jag varit betydligt mer disciplinerad när det kommer till vikten, kalorier och protein per dag. Hoppas detta kan sporra någon att själv börja. Det är roligare att följa när man gjort det några år och kan titta på likheter och skillnader. Jag hade t.ex. ett år där jag hade stora skador i knäna och något år där jag var mer sjuk än vanligt t.ex. Det tycker jag kan vara intressant att se i efterhand och analysera varför årets träning blev som det blev. Hoppas slå mitt rekord på 256 pass på ett år, vilket var år 2018. Jag har redan slagit det i år med över två månader kvar. Hoppas jag kan vara frisk och skadefri så mycket som möjligt då jag ser att det är dessa dagar som gör att jag inte kan träna. Har sällan problem med disciplinen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Känns som du tagit illa upp för att folk tränar mer än dig? Vad är det som gör att du tror folk överdriver? Är det för att du inte klarar av att upprätthålla mängden träningspass som gör att ingen annan klarar det heller?

Jag kan visa mitt senaste år bara för att visa hur jag registrerar mina pass. För mig är det rätt jämnt månad till månad. Jag skaffade gymkort i april/maj och innan dess tränade jag bara gym på mitt jobb. Efter gymkortet införskaffades så har jag verkligen fått tillbaka lusten att styrketräna betydligt hårdare och oftare än när man tränade 45 min på jobbet typ. Jag har loggat alla träningspass sedan 2016 i olika flikar i Excel. Väldigt roligt att kunna gå tillbaka och jämföra hur mycket man tränat och varje år har varit nästan likvärdiga både till antal pass och antal timmar tränade samt även antal pass gym vs mma/grappling. Jag har tränat bjj och submission wrestling i 16 år och har snittat som minst 3 pass och som mest 5 pass i veckan beroende på år. Sedan har jag alltid försökt att få till ett par gympass i veckan också.

Då jag alltid tränat väldigt jämnt trots skador och sjukdom så har jag aldrig tänkt på att ta det bästa veckan och sammanställa som du skrev. Nedan är några bilder för att visa hur jag har gjort för att hålla koll på min statistik och det fungerar bra. Senaste halvåret har jag varit betydligt mer disciplinerad när det kommer till vikten, kalorier och protein per dag. Hoppas detta kan sporra någon att själv börja. Det är roligare att följa när man gjort det några år och kan titta på likheter och skillnader. Jag hade t.ex. ett år där jag hade stora skador i knäna och något år där jag var mer sjuk än vanligt t.ex. Det tycker jag kan vara intressant att se i efterhand och analysera varför årets träning blev som det blev. Hoppas slå mitt rekord på 256 pass på ett år, vilket var år 2018. Jag har redan slagit det i år med över två månader kvar. Hoppas jag kan vara frisk och skadefri så mycket som möjligt då jag ser att det är dessa dagar som gör att jag inte kan träna. Har sällan problem med disciplinen.

https://i.ibb.co/m4FXLPz/1.png
https://i.ibb.co/n8xn4YH/2.png
https://i.ibb.co/d6d7gpM/3.png
https://i.ibb.co/qNHrMRw/4.png
https://i.ibb.co/L9w9BrW/5.png
https://i.ibb.co/kXp9rMh/6.png

Kollade hur många gånger jag checkat in på gymmet senaste 46 veckorna (sedan jag skaffade gymkortet). Det har blivit 121 träningspass. 2,6 pass per vecka. Då har det även varit sjukdom, skador och semester. Utan det hade snittet kanske varit 3 pass per vecka, vilket är ungefär den nivån jag vill hålla. Siktar på att träna igenom kroppen 2-3ggr per vecka i snitt.
Vissa perioder blir det mer och andra perioder blir det mindre, precis som jag ibland kör tyngre och ibland lättare. I regel tar dock passen 1,5-2 timmar. Är det böj eller mark på schemat blir det runt 2 timmar, annars är passen lite kortare.

Det enda som egentligen begränsar är att kroppen inte tål hur mycket träning som helst. Leder bara till skador och dålig sömn, vilket är kontraproduktivt.

Kan tilläggas att det blir en del vardagsmotion också. Numera är jag ofta i rörelse under dagen (sitter inte bara på kontoret) och jag har för vana att ta lite omvägar till och från jobbet, så jag går en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollade hur många gånger jag checkat in på gymmet senaste 46 veckorna (sedan jag skaffade gymkortet). Det har blivit 121 träningspass. 2,6 pass per vecka. Då har det även varit sjukdom, skador och semester. Utan det hade snittet kanske varit 3 pass per vecka, vilket är ungefär den nivån jag vill hålla. Siktar på att träna igenom kroppen 2-3ggr per vecka i snitt.
Vissa perioder blir det mer och andra perioder blir det mindre, precis som jag ibland kör tyngre och ibland lättare. I regel tar dock passen 1,5-2 timmar. Är det böj eller mark på schemat blir det runt 2 timmar, annars är passen lite kortare.

Det enda som egentligen begränsar är att kroppen inte tål hur mycket träning som helst. Leder bara till skador och dålig sömn, vilket är kontraproduktivt.

Kan tilläggas att det blir en del vardagsmotion också. Numera är jag ofta i rörelse under dagen (sitter inte bara på kontoret) och jag har för vana att ta lite omvägar till och från jobbet, så jag går en del.

Grymt! Jag tror om man kollar statistiskt på en genomsnittssvensk så om man bara tränar i snitt en gång i veckan så tränar man mer än genomsnittet garanterat. Höjer man detta till 2 gånger så kommer du betydligt högre upp och tänk då vad 3 pass i veckan gör. Sedan vad som är produktivt och vad som är bäst går ju inte alltid hand i hand med "fler pass ger bättre resultat" för det jag absolut skriva under på. Vet inte hur många gånger jag tränat sönder mig pga. tävlingssatsning och där jag tränat gym på morgonen, varit ute och cyklat mtb under dagen i flera timmar och sen avsluta dagen med 90 minuter fys/sparring. Detta fungerar ett tag för att sedan resultera i skador haha.

Så jag tycker bara man tränar aktivt och försöker få in det som en del av vardagen varje vecka så har man kommit enormt långt! Att gå från 5 - 7 pass i veckan kommer troligtvis inte ge dig så stor utveckling som gå från 2 till 3 pass i veckan gör procentuellt så klart. Dock ger ju från 0 pass till 1 pass absolut högsta utvecklingen och sedan lägga till ett till pass när man fått in det första i vardagen blir lättare. Tyvärr tror jag många går enbart på motivation och som alla vet så är motivation en grej som är störst i början och sen avtar med tiden för att sedan försvinna eller komma åter igen med jämna mellanrum. Därför tycker jag att motivation är bra för att starta men sedan måste disciplinen ta över. Därför ger jag alltid "nya" till träningen att inte gå på motivationen i början, bestäm dig att börja 2 eller 3 pass i veckan med något för att hålla det istället för att köra varje dag i tre veckor och sen ingenting. För har du hållt 2 - 3 pass i veckan i ett halvår så tar det emot att sluta helt. Tyvärr vill alla åt snabba resultat som i allt annat.

Så tycker det är sjukt bra om man kan hålla 2 - 3 pass i veckan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Grymt! Jag tror om man kollar statistiskt på en genomsnittssvensk så om man bara tränar i snitt en gång i veckan så tränar man mer än genomsnittet garanterat. Höjer man detta till 2 gånger så kommer du betydligt högre upp och tänk då vad 3 pass i veckan gör. Sedan vad som är produktivt och vad som är bäst går ju inte alltid hand i hand med "fler pass ger bättre resultat" för det jag absolut skriva under på. Vet inte hur många gånger jag tränat sönder mig pga. tävlingssatsning och där jag tränat gym på morgonen, varit ute och cyklat mtb under dagen i flera timmar och sen avsluta dagen med 90 minuter fys/sparring. Detta fungerar ett tag för att sedan resultera i skador haha.

Så jag tycker bara man tränar aktivt och försöker få in det som en del av vardagen varje vecka så har man kommit enormt långt! Att gå från 5 - 7 pass i veckan kommer troligtvis inte ge dig så stor utveckling som gå från 2 till 3 pass i veckan gör procentuellt så klart. Dock ger ju från 0 pass till 1 pass absolut högsta utvecklingen och sedan lägga till ett till pass när man fått in det första i vardagen blir lättare. Tyvärr tror jag många går enbart på motivation och som alla vet så är motivation en grej som är störst i början och sen avtar med tiden för att sedan försvinna eller komma åter igen med jämna mellanrum. Därför tycker jag att motivation är bra för att starta men sedan måste disciplinen ta över. Därför ger jag alltid "nya" till träningen att inte gå på motivationen i början, bestäm dig att börja 2 eller 3 pass i veckan med något för att hålla det istället för att köra varje dag i tre veckor och sen ingenting. För har du hållt 2 - 3 pass i veckan i ett halvår så tar det emot att sluta helt. Tyvärr vill alla åt snabba resultat som i allt annat.

Så tycker det är sjukt bra om man kan hålla 2 - 3 pass i veckan.

Ja, det viktigaste är att få en vana som man håller konsekvent. Det kommer ju liksom dagar när man är trött och inte alls har lust gå till gymmet genom snöstorm. Då blir det mycket lättare om uppehåll i träningen gör att man klättrar på väggarna.
Finns också en sweetspot för hur mycket och hårt man kan träna och få resultat. Kör jag för mycket eller för lite stannar utvecklingen direkt. Det är alltid frestande att köra mer men blir lätt att man eldar för kråkorna, och sen börjar armbågar, axlar, knän eller annat grina.

Permalänk
Medlem

- Gym 3-4 dagar i veckan. Minst 3 dagar varje vecka, får jag tid så blir det en 4e dag.
- Padel 1 dag i veckan.
- Promenad 30 min varje lunch på jobbet. Promenad till och från gym/padelhall. Blir 30min totalt fram och tillbaka till gym/padelhall.
Detta är året om.
Under vår/sommar blir det 30-60min promenad varje dag utöver det ovan. Då oftast med frugan och barnen cyklandes bredvid.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är arbetssökande och snart arbetsprövande så har gott om fritid.

Kör CrossFit pass Ons, Tors, Lör, Sön och försöker köra måndag, tisdag också. Fredag är alltid vilodag.
Cyklar dit o hem 1mil. Cyklar även till arbetssökarcentret o hem + svänger förbi Willys vilket blir 1mil det med

2mil cykel om dagen och ett CrossFit pass 5-6 dagar i veckan.
Blir långt över 9h.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]