Datorkampen rond 5 – Inet solklar etta vid första start

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen rond 5 – Inet solklar etta vid första start

Det är dags att starta upp maskinerna i datorkampen, där Inet sticker ut med bäst konfiguration och ren installation av Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av köp av Inet-konfigureringar (valde delar själv) tre gånger, varav en gång var OS:et inte installerat alls, åtminstone inte i ett startbart skick, vilket jag fick fixa själv. Aldrig har jag fått det senaste BIOS på moderkort installerat, men det kanske är något nytt de kört igång med tanke på senaste händelserna med Intels cpu:er.

Att ReBAR är eller inte är aktiverat - vissa spel har problem med ReBAR och vissa cpu-konfigurationer.

Angående Norton förinstallerat i Shark Gamings paket - bara det borde innebära diskvalificering.

Permalänk
Medlem

Intressant att Shark fick 2:a platsen och klantigt att Komplett missade fläkten. Jag är tacksam att det kom några överraskningar under seriens gång

Permalänk
Medlem

Bloatware suger ju. Undrar dock vad alla Sweclockers samt vad redaktionen tycker räknas som bloatware. Jag brukar alltid installera SignalRGB på alla de datorer som inte har en fysisk rgb knapp. Det är ju ett program som halvt behövs för att allt i datorn ska funka. Sen har jag också installerat Fan Control på en del datorer för att det är bättre än bios. Dock behövs det ju inte då man kan använda fläktkontroller i bios. Så vad tycker alla?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Ser det inte konstigt ut med antalet fläktar i bios på Inet datorn? För i bios visar den att två CPU-fläktar är igång, varifrån kommer de? I övrigt är AIO-fläktarna igång samt två chassifläktar har ett rapporterat varvtal, vilket stämmer med utförandet på datorn enligt förra videon, men CPU-fläktarna är extra. Samt varför körs AIO-fläktarna i 2800 rpm, borde den inte vara nedställd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av metnoc:

Ser det inte konstigt ut med antalet fläktar i bios på Inet datorn? För i bios visar den att två CPU-fläktar är igång, varifrån kommer de? I övrigt är AIO-fläktarna igång samt två chassifläktar har ett rapporterat varvtal, vilket stämmer med utförandet på datorn enligt förra videon, men CPU-fläktarna är extra. Samt varför körs AIO-fläktarna i 2800 rpm, borde den inte vara nedställd?

De 2 cpu fläktarna är de som sitter på radiatorn och AIO:n på 2800 rpm är vattenpumpen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pt96hni:

De 2 cpu fläktarna är de som sitter på radiatorn och AIO:n på 2800 rpm är vattenpumpen.

Precis så!

Permalänk
Medlem

Nu har ju Inet uppgraderat sitt chassi nu när denna video sammanfattas.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker Shark och Inet har delad första plats, ser inget negativt med att norton är installerad om det nu följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Att ReBAR är eller inte är aktiverat - vissa spel har problem med ReBAR och vissa cpu-konfigurationer.

Att ReBAR skapar problem med vissa spel och vissa processorer är inget som skapar stora rubriker. Är detta verkligen ett aktuellt problem? Kan du ge exempel på detta?
XMP/Expo är ju överklockning. Som så ligger det väl i sakens natur att det också borde behandlas på samma sätt? Om det riskerar ge problem: stäng av det. Eller? Jag menar: du kanske får oönskade konsekvenser med Intels "gears" och AMDs infinity fabric, som i sin tur leder bättre eller sämre prestanda beroende på scenario eller applikation.

Eller så bör dessa inställningar helt enkelt vara aktiverade och systemen stabilitetstestade. Håller med om SweCs bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Bloatware suger ju. Undrar dock vad alla Sweclockers samt vad redaktionen tycker räknas som bloatware. Jag brukar alltid installera SignalRGB på alla de datorer som inte har en fysisk rgb knapp. Det är ju ett program som halvt behövs för att allt i datorn ska funka. Sen har jag också installerat Fan Control på en del datorer för att det är bättre än bios. Dock behövs det ju inte då man kan använda fläktkontroller i bios. Så vad tycker alla?

Om det är något man installerar själv så är det ju en helt annan sak. Har inte koll på ditt andra exempel men t.ex. Fan Control är ju najs, men jag är sån att jag hellre väljer sådana verktyg själv.

Vad gäller vad som levereras förinstallerat på en enhet så tycker jag man håller sig till typ inget mer än nödvändiga drivrutiner (men inte någon hel applikationssvit som ibland följer med) om det ska anses "rent".

(Moderna Windowsversioner är ju dock i sig fullsmockade med bloatware som Microsoft får pengar för att trycka ned i halsen på folk)

Skrivet av Megacrash:

Tycker Shark och Inet har delad första plats, ser inget negativt med att norton är installerad om det nu följer med.

Att det är "installerat" och att det "följer med", är det olika saker? För mig låter det synonymt?
Vad som följer med är ju någon sådan tre månaders trialversion som sedan kommer börja spamma användaren om att betala.

Hela upplägget är ju att Shark får betalt av Norton för att göra reklam för Norton, inte bara med reklamlappar i lådan utan även installerad trialversion på datorn.

Hela världen? Nej. Men en nackdel jämfört att inte få denna reklam är det allt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Norton tjatar konstant om att du ska installera tillägg, köpa till saker och aktivera mining, iaf sist jag använde det (aldrig mer). Det är ett riktigt stökigt AV som kräver mycket handpåläggning i form av att tacka nej till saker och stänga ner saker. Ett bra AV körs i bakgrunden och visar på sin höjd rapport om automatisk körning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det är något man installerar själv så är det ju en helt annan sak. Har inte koll på ditt andra exempel men t.ex. Fan Control är ju najs, men jag är sån att jag hellre väljer sådana verktyg själv.

Vad gäller vad som levereras förinstallerat på en enhet så tycker jag man håller sig till typ inget mer än nödvändiga drivrutiner (men inte någon hel applikationssvit som ibland följer med) om det ska anses "rent".

(Moderna Windowsversioner är ju dock i sig fullsmockade med bloatware som Microsoft får pengar för att trycka ned i halsen på folk)

Att det är "installerat" och att det "följer med", är det olika saker? För mig låter det synonymt?
Vad som följer med är ju någon sådan tre månaders trialversion som sedan kommer börja spamma användaren om att betala.

Hela upplägget är ju att Shark får betalt av Norton för att göra reklam för Norton, inte bara med reklamlappar i lådan utan även installerad trialversion på datorn.

Hela världen? Nej. Men en nackdel jämfört att inte få denna reklam är det allt.

Jag uppfattade inte vad för sort version eller tid som följde med, spelar det någon roll om du blir spammad av att betala efter 3 månader eller 1år??

Är väl bra att kommer med ett skydd "out of the box". Vill man leta efter annan lösning kan man ju göra det o skaffa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Norton tjatar konstant om att du ska installera tillägg, köpa till saker och aktivera mining, iaf sist jag använde det (aldrig mer). Det är ett riktigt stökigt AV som kräver mycket handpåläggning i form av att tacka nej till saker och stänga ner saker. Ett bra AV körs i bakgrunden och visar på sin höjd rapport om automatisk körning.

Okej, har ingen aning om hur Norten fungerar idag, har inte kört med det på över 20år. Nu kör jag någon gratis version av ZoneAlarm, ingen aning om det är bra eller dåligt, kör det bara för det är gratis och stör mig inte allt för mycket på det:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag uppfattade inte vad för sort version eller tid som följde med, spelar det någon roll om du blir spammad av att betala efter 3 månader eller 1år??

Det skulle inte göra någon enorm skillnad i mina ögon, men det går nog att argumentera att om man får ett års prenumeration så har den något slags tydligare monetärt värde iaf.

Jag slipper hellre att få en massa förinstallerade tredjepartslösningar rent generellt.

Skrivet av Megacrash:

Är väl bra att kommer med ett skydd "out of the box". Vill man leta efter annan lösning kan man ju göra det o skaffa något annat.

Njae, frågan är väl istället om detta är att föredra jämfört att bara lämna Windows Defender aktivt istället för att installera något annat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det skulle inte göra någon enorm skillnad i mina ögon, men det går nog att argumentera att om man får ett års prenumeration så har den något slags tydligare monetärt värde iaf.

Jag slipper hellre att få en massa förinstallerade tredjepartslösningar rent generellt.

Njae, frågan är väl istället om detta är att föredra jämfört att bara lämna Windows Defender aktivt istället för att installera något annat?

Sitter i ryggmärgen, varför vet jag inte men windows defender kan man inte lita på det är därför det säljs och man använder andra lösningar...

Permalänk
Medlem

Intressant test. Jag har själv inte köpt någon färdig dator sen de subventionerade personaldatorerna på 1990-talet. Men har läst om att folk har haft problem ibland när de beställt färdigbyggda datorer. Vilket är lite märkligt kan jag tycka då det inte är någon direkt raketvetenskap att bygga ihop en dator efter att man valt rätt delar, som är den egentligen "svåra" biten i datorbyggandet. Jag förutsätter i och för sig att de som bygger ihop datorer faktiskt provstartar och testar datorn innan de skickar iväg den (?)

Permalänk
Medlem

Wow, intressant att ni fick exakt samma problem med fläkten på komplett-datorn som den färdigbyggda dator med Ryzen 3000 serien min mor beställde för några år sedan av dem. Även den hade en chassi-fläkt ansluten till pump headern, vilket gjorde att den lät odrägligt mycket ur kartong.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Ja, är ju egentligen inte någon lätt fråga att ta ställning till om man ska försöka få ihop en one size fits all-lösning. Personligen vill jag ha det så rent som möjligt, offrar gärna de där fininställningsmöjligheterna och ställer in fläktkurvorna i BIOS om det innebär att jag slipper ett bloatat program för det. Finns det någon tredjepartslösning som är byggd med den prylen i första rummet kan det vara ett alternativ.

Att installera 30-dagarstrial av Norton 360 finns det ju dock ingen ursäkt för. Det handlar enbart om att vinstmaximera med premien från Symantec.

Kan tyvärr inte hitta någon länk nu, men intressant i sammanhanget är att jag läste en intervju med Lenovos marknadschef för många år sedan, som jag hoppas låtsades vara ytterst förvånad över att bara 2% av laptopköparna vill ha förinstallerad programvara.

Det kan ju fungera som någon slags måttstock. Och var det så att marknadschefen faktiskt var genuint chockerad, så hoppas jag istället att vederbörande har börjat någon helt annan karriär. Det vore någon slags inkompetensrekord med en marknadschef som har så dålig koll på så grundläggande aspekter av marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Att ReBAR skapar problem med vissa spel och vissa processorer är inget som skapar stora rubriker. Är detta verkligen ett aktuellt problem? Kan du ge exempel på detta?
XMP/Expo är ju överklockning. Som så ligger det väl i sakens natur att det också borde behandlas på samma sätt? Om det riskerar ge problem: stäng av det. Eller? Jag menar: du kanske får oönskade konsekvenser med Intels "gears" och AMDs infinity fabric, som i sin tur leder bättre eller sämre prestanda beroende på scenario eller applikation.

Eller så bör dessa inställningar helt enkelt vara aktiverade och systemen stabilitetstestade. Håller med om SweCs bedömning.

Nej, det jag hittat och läst mig till är från olika engelskspråkiga fora och reddit när jag undersökte hur jag skulle aktivera ReBAR på ett system med RTX 3080 (som dessutom krävde en vBIOS-uppdatering för att aktivera ReBAR). Självklart ska ReBAR vara aktiverat när du köper en ny dator nu.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att skriva ut när beställning av datorerna lagts så man kan göra en bedömning om vad som är gammalt?

Kan även vara bra att förtydliga om ni fick en licens med norton 360 eller ej.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Sitter i ryggmärgen, varför vet jag inte men windows defender kan man inte lita på det är därför det säljs och man använder andra lösningar...

Varför kan man inte det? Windows Defender räcker för 99% av alla. Jag rekommenderar till vänner o bekanta att det räcker med det inbyggda skyddet i Windows 10 och 11.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför kan man inte det? Windows Defender räcker för 99% av alla. Jag rekommenderar till vänner o bekanta att det räcker med det inbyggda skyddet i Windows 10 och 11.

Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Kan även vara bra att förtydliga om ni fick en licens med norton 360 eller ej.

Framgick i avsnittet där de kollade igenom tillbehören att det iaf stod på reklamlappen att det var en 3 månaders trialversion.

"Det första vi möts av när tillbehörskartongen öppnas är ett reklamblad för Norton 360, där detta tydligen är förinstallerat på datorn med en 3 månaders provperiod"
https://www.sweclockers.com/artikel/39743-datorkampen-del-3-t...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Lycka till !

Tror du ligger kvar i det gamla som hängde med Vista / Win7. Det som är implementerat idag duger gott och väl, delar motor med deras Enterpriselösning. Det som skiljer är att man inte har lika mycket kontroll över det.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Megacrash:

Helt OK när ett AV kom med en miner? Det är något man vill ha i ett rent AV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Lycka till !

Har gått alldeles utmärkt i över 5 år. Som sagt, Windows Defender är inte så som det var i Windows 7. Nuförtiden är den bra.

Skrivet av KaakaaN:

Tror du ligger kvar i det gamla som hängde med Vista / Win7. Det som är implementerat idag duger gott och väl, delar motor med deras Enterpriselösning. Det som skiljer är att man inte har lika mycket kontroll över det.

Jag håller med. Fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...och hemskt gärna meddelar vid blockerade hot också, tack

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

...och hemskt gärna meddelar vid blockerade hot också, tack

Ja jo, tänkte att sådant fanns med i rapporten

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Lycka till !

Windows defender har vunnit i flera tester även i windows 7 när det var aktuellt. Idag prioriterar de att vara bra skydd och för länge sen slutat prioritera att just vinna teoretiska tester.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar