Start PXE over IPv4 on MAC: (massa nummer och alfabet)

Permalänk
Medlem

Start PXE over IPv4 on MAC: (massa nummer och alfabet)

Hej! ny här.
På söndagen så satt jag och spela lite spel, efter stunden så freeza spelet och fick upp den blå skärmen, efter ett par minuter så fick jag "Checking Media Presence......" "Media Present......" Start PXE over IPv4 on MAC: 9B-EE-CB-CC-89-75."
Har försökt att ändra UFEI till Legacy som boot option, det gick, PCn öppnades allt fungerade bra tills tisdag då allt hände som på söndagen.

Har försökt att ta bort alla SATA kablar, damma av dem och åter ansluta, men det gick inte.
Det konstiga är att på BIOS så står det att min M.2 Drive 1 kan inte hittas som får mig att fråga om jag ska ta bort GPUn, skruva ut M.2 SSDn, damma av den och hoppas att det var bara damm och inget annat värre.

Snälla hjälp mig!!!
Tusen Tack!

Permalänk
Medlem

Låter som din SSD har gått sönder tyvärr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Låter som din SSD har gått sönder tyvärr

okej, tänkte också något sånt, ska jag då ändå försöka och se om det är bara damm som har strulat eller prata med Power, har bara haft PCn lite mer än 3 år.

Permalänk
Medlem

du kan ju ta bort nätverks boot ur din boot order, antar att det inte är något du använder.
Lite nyfiken på vad det är för pxe server den hittar på ditt nätverk som den tycker att den ska boota ifrån

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

du kan ju ta bort nätverks boot ur din boot order, antar att det inte är något du använder.
Lite nyfiken på vad det är för pxe server den hittar på ditt nätverk som den tycker att den ska boota ifrån

ja antar då att det måsta vara min M.2 drive. Mer än det har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aim2win:

ja antar då att det måsta vara min M.2 drive. Mer än det har jag ingen koll på.

Din M.2 ligger ju inte på nätverket?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Haptic:

Det är bara text för att faktiskt starta PXE-Boot för det NIC:et/att den letar PXE-Server, inte att den hittar en PXE-Server.
Står likadant för mig oavsett PXE-server finns eller ej.

TS: Byt bootorder och se om din disk finns i UEFI först och främst, plugga ur/in den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

nej den ligger ju på primary boot sequence. Jag gör så här, jag kollar om m.2 är dammig och sen så skruvar jag in den hoppas det var felet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

Media present betyder bara att den hittat ett nätverkskort som är anslutet till någonting i andra änden av en kabel. Hade inte det funnits hade den inte försökt hitta någon PXE-server. Och enda anledningen att det visas är att det inte finns något annat att försöka boota ifrån.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av aim2win:

Hej! ny här.
På söndagen så satt jag och spela lite spel, efter stunden så freeza spelet och fick upp den blå skärmen, efter ett par minuter så fick jag "Checking Media Presence......" "Media Present......" Start PXE over IPv4 on MAC: 9B-EE-CB-CC-89-75."
Har försökt att ändra UFEI till Legacy som boot option, det gick, PCn öppnades allt fungerade bra tills tisdag då allt hände som på söndagen.

Har försökt att ta bort alla SATA kablar, damma av dem och åter ansluta, men det gick inte.
Det konstiga är att på BIOS så står det att min M.2 Drive 1 kan inte hittas som får mig att fråga om jag ska ta bort GPUn, skruva ut M.2 SSDn, damma av den och hoppas att det var bara damm och inget annat värre.

Snälla hjälp mig!!!
Tusen Tack!

Texten du får upp är att datorn försöker starta Windows (eller annat operativsystem) från nätverket, och letar efter en server med Windows startfiler på ditt lokala nätverk.

Det händer ofta när till exempel en hårddisk eller SSD går sönder, då försöker datorn starta från nästa "källa" i ordningen. Har man flera hårddiskar kan det vara nummer 2, annars brukar datorn försöka starta från nätverket. Normalt har man inte nätverksstart på hemmadatorer vilket gör att datorn inte startar om SSDn är trasig. Det du ser på skärmen är början på ett felmeddelande om Failed network boot.

Prova att sätta in SSDn i en annan dator eller i en annan NVME plats på moderkortet. Då får vi veta säker om det är SSDn som är trasig. Kolla om BIOS/UEFI upptäcker SSDn, annars är den förmodligen helt trasig som andra skrev här i tråden.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Och din boot-order är att den först ska boota på ex Hårddisk osv osv och till sist PXE (eller över nätverk)?
PXE är normalt det sista sättet att boota upp en dator. På min dator är det nog USB först, sen hårddisk.

En klassiker är ju annars att byta diskar, t.ex ta en vanlig SSD med ett operativsystem på och se om den bootar, och stoppa in din "trasiga" hårddisk i en annan dator, och se om den startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Texten du får upp är att datorn försöker starta Windows (eller annat operativsystem) från nätverket, och letar efter en server med Windows startfiler på ditt lokala nätverk.

Det händer ofta när till exempel en hårddisk eller SSD går sönder, då försöker datorn starta från nästa "källa" i ordningen. Har man flera hårddiskar kan det vara nummer 2, annars brukar datorn försöka starta från nätverket. Normalt har man inte nätverksstart på hemmadatorer vilket gör att datorn inte startar om SSDn är trasig. Det du ser på skärmen är starten på ett felmeddelande om Failed network boot.

Prova att sätta in SSDn i en annan dator eller i en annan NVME plats på moderkortet. Då får vi veta säker om det är SSDn som är trasig. Kolla om BIOS/UEFI upptäcker SSDn, annars är den förmodligen helt trasig som andra skrev här i tråden.

Gör det nu, helt plötsligt upptäckte den SSDn, men är fortfarande fast på boot. Återkommer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Det händer ofta när till exempel en hårddisk eller SSD går sönder, då försöker datorn starta från nästa "källa" i ordningen. Har man flera hårddiskar kan det vara nummer 2, annars brukar datorn försöka starta från nätverket. Normalt har man inte nätverksstart på hemmadatorer vilket gör att datorn inte startar om SSDn är trasig. Det du ser på skärmen är början på ett felmeddelande om Failed network boot.

Yup SSDn är helt död, riktigt konstigt, då är det bara att köpa en ny. Men varför dog min SSD så snabbt?

Om ni vill veta vilken typ av M.2 SSD så är följande...
Samsung
512 GB
PN: MZVLB512HBJQ-000L7

Permalänk
Medlem
Skrivet av aim2win:

Yup SSDn är helt död, riktigt konstigt, då är det bara att köpa en ny. Men varför dog min SSD så snabbt?

Om ni vill veta vilken typ av M.2 SSD så är följande...
Samsung
512 GB
PN: MZVLB512HBJQ-000L7

Bra att gåtan fått sin lösning! Ingen garanti kvar så att du kan få den utbytt?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är bara text för att faktiskt starta PXE-Boot för det NIC:et/att den letar PXE-Server, inte att den hittar en PXE-Server.
Står likadant för mig oavsett PXE-server finns eller ej.

TS: Byt bootorder och se om din disk finns i UEFI först och främst, plugga ur/in den också.

Skrivet av Aphex:

Media present betyder bara att den hittat ett nätverkskort som är anslutet till någonting i andra änden av en kabel. Hade inte det funnits hade den inte försökt hitta någon PXE-server. Och enda anledningen att det visas är att det inte finns något annat att försöka boota ifrån.

aha, jag hade för mig att den sa "media present" för när den hade fått kontakt med pxe-servern. my bad

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Haptic:

aha, jag hade för mig att den sa "media present" för när den hade fått kontakt med pxe-servern. my bad

Man har blivit lurad av den förr:)