Följ Black Week på SweClockers

Intel Core Ultra 9 285K "Arrow Lake" – inte längre ett effektmonster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här var ju inte spännande...

Man får vara bra kreativ för att hitta något bra här. OK, perf/W gick upp en hel del men är ändå "meh" då det inte alls hamnar på en riktigt imponerande nivå som Intel lyckades med för Lunar Lake.

Jaja, tur att världens snabbaste desktop CPU ser ut att lanseras nästa vecka (Apple M4) så något roligt händer 2024 på CPU-fronten.

Och man får verkligen hoppas Nvidia ger sig in i CPU-matchen under 2025 som vissa rykten gör gällande. För Intel/AMD kampen har blivit ett ångloksrace

Ska anstränga sig för en "glaset halvfullt" insikt är det väl att 245K ser OK ut (när det finns vettigt prissatta moderkort på marknaden) och givet hur pass väl Arrow Lake står sig i MT-tester trots borttagande av SMT ser E-kärnorna ut att vara just så bra som påstods innan. Betyder inget för spel, 8 P-cores är mer än nog för spel så (väsentligt snabbare) E-kärnor spelar ingen roll där.

Det har ju gått trögt länge på CPU-sidan. Och under väldigt många år är det ju Intel/AMD som legat i absoluta toppen när det kommer till absolut prestanda per kärna.

Under långt tid har andra CPU-tillverkare haft betydligt större årliga prestandaökningar, men gissar att de flesta tänkte "det blir väl som vanligt, när man börjar komma nära Intel/AMD kommer det kraftigt plana ut".

Roliga här är att det inte gjorde det. Detta är 285k (med ett bättre ST resultat än vad SweC uppmätte) mot Iphone 16. Notera att Iphone är (ytterst maginellt) snabbare i absoluta tal! Mycket pekar på att M4 släpps nästa vecka, den ser ut att har 15-20 % högre ST prestanda jämfört med M3 (som i sin tur ligger hyfsat nära Intels/AMDs snabbaste i ST)

<Uppladdad bildlänk>

Och tittar man på specifika deltester får Intels skämmas än mer. Väljer idag rätt mycket CPU dels efter "generellt bra ST-prestanda" samt "högsta möjliga kompileringsprestanda" då det senare är det CPU-tunga jag överlägset mest kommer i kontakt med (och till skillnad från t.ex. rendering går det tyvärr inte att GPGPU-accelerera kompilering)

<Uppladdad bildlänk>

Och då är ändå detta ett deltest 2850K verkar stå sig OK i mot 9950X, Iphone leder ännu mer där (däremot får 9950X något högre ST poäng jämfört med 285K över alla deltester)

<Uppladdad bildlänk>

Jag vet inte om det stämmer men har sett spekulationer kring att Arrow Lake är rumphuggen på grund av cache-latens, eller vad det nu var för något. Minns inte detaljerna. Lunar Lake påstods vara klart bättre i det avseendet.
Utifrån det perspektivet tycker jag ändå det är en intressant lansering. Inte för att jag blir köpsugen utan för att det ändå är en stor förbättring mot föregångaren, och att bristerna kan komma att fixas vid nästa generation.

Tyvärr är det svårt att skaffa sig en M4 när man sitter fast på x86, annars hade det varit ett givet val.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av giplet:

Bra recension, men jag måste återigen fråga varför ni är så frikostliga med utmärkelserna. Vad är Bra med denna produkten.
Core 9 processorn är dyrare än alla konsumentprodukter på marknaden, vilket försvåras av att den ligger på en ny platform. Det krävs alltså ett nytt moderkort oavsett vad man sitter på idag. Processorn skiner i princip inte i något test och det verkar vara ett fett strul att få den att fungera. Vad tusan är det som är Bra? I nuvarande skick kan väl ingen rekommenderas att köpa denna CPU?

Tycker @Swedishchef_90 sammanfattade det bra i sitt inlägg, men för att göra ett tillägg om buggighet och strul. Vi upplevde inga problem med Arrow Lake som plattform utöver ihop med Windows 11 24H2, och de problemen påverkade även äldre generationers Intel-processorer när vi gjorde omtesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Som vanligt, spelar man i 1440p så duger ens gamla processor.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-9-285k/20...

Jo, 2600K får allt hänga med ett tag till. Vid nästa är det kanske dags att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Som vanligt, spelar man i 1440p så duger ens gamla processor.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-9-285k/20...

Tycker det ser ut som något är knas med Intels på Windows, alldeles för nära varandra i spel prestanda mellan i5-i7-i9.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker @Swedishchef_90 sammanfattade det bra i sitt inlägg, men för att göra ett tillägg om buggighet och strul. Vi upplevde inga problem med Arrow Lake som plattform utöver ihop med Windows 11 24H2, och de problemen påverkade även äldre generationers Intel-processorer när vi gjorde omtesten.

Tack, tycker dock det känns som det kommer behövas en ny review när Intel/Windows ordnat vad nu som strular.
Sjukt att det blir så för både amd och Intel!

Om det inte är fel på något utan detta är Intels cpu så måste de verkligen dumpa priser på mb och cpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur UserBenchmark vrider och vänder på denna processor som en fördel för Intel om vanligt

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tack, tycker dock det känns som det kommer behövas en ny review när Intel/Windows ordnat vad nu som strular.
Sjukt att det blir så för både amd och Intel!

Om det inte är fel på något utan detta är Intels cpu så måste de verkligen dumpa priser på mb och cpuer

Sånt här håller inte. Intel har alltid stått för stabiliteten själv. Man köper sitt moderkort, CPU, minne, installerar senaste BIOS och kör i några år utan strul eller blåskärmar. Det är den fördel dom alltid haft och absolut största anledningen till att jag kör Intel. Det skall inte krävas en massa re-reviews av Intels grejer.

Vet inte vad jag skall kalla detta, men Intel är inte längre vad dom varit iallafall. Känns som dom är jävligt desperata. Fadäsen med 13-14 serien, och så detta, jag vet inte vad det skall likna längre.

Om AMD varit på topp så hade detta inte spelat någon större roll, men inte heller dom levererar längre.

En teori skulle ju kunna vara att även Microsoft ser slutet på x86 för deras operativsystem verkar ju fungera sämre ock sämre på det. Skulle ju kunna förklara både AMD och Intel launchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Avbokade precis Z890 + 285K. Verkar dessutom som det är en papperslansering? Ser ingen butik som har/haft processorn i lager...

Undra om problemen med 24H2 har att göra med schedulern likt Amd iom Ryzen 9000? Man kan väl hoppas.

Varför ens köpa Intel ? Kör AMD , kommer nog ta några år för Intel att ens komma ikapp.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sånt här håller inte. Intel har alltid stått för stabiliteten själv. Man köper sitt moderkort, CPU, minne, installerar senaste BIOS och kör i några år utan strul eller blåskärmar. Det är den fördel dom alltid haft och absolut största anledningen till att jag kör Intel. Det skall inte krävas en massa re-reviews av Intels grejer.

Vet inte vad jag skall kalla detta, men Intel är inte längre vad dom varit iallafall. Känns som är jävligt desperata. Fadäsen med 13-14 serien, och så detta, jag vet inte vad det skall likna längre.

Om AMD varit på topp så hade detta inte spelat någon större roll, men inte heller dom levererar längre.

En teori skulle ju kunna vara att även Microsoft ser slutet på x86 för deras operativsystem verkar ju fungera sämre ock sämre på det. Skulle ju kunna förklara både AMD och Intel launchen.

Håller med att båda har haft katastrof launches, cherry on top är om X3d kommer med dålig launch också 😂

Jag kör också Intel pga stabilitet av tidigare erfarenheter, vart nästan 5600x när jag köpte sist men 12600k fick jag för bättre totalpris vid launch

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det ser bättre ut en väntat? Rejält förbättrad energieffektivitet, vilket ju har varit Intels akilleshäl under många år.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Detta är visserligen en vanlig upplevelse med AMD också; vet inte varför så många som håller sig till Intel tror annat.

Nu har jag faktiskt fått en död processor (till synes var grundproblemet i moderkortet, dock, fick det utbytt gratis nästan 3 år efter inköp), men det är också det enda problemet jag och alla mina bekanta som kört AMD de senaste 7-7.5 åren haft. Ingen har haft något slags problem med stabilitet eller annat, och i varje fall har det bara varit att sätta ihop grejerna, installera drivrutiner och köra på problemfritt i åratal. Det är inget som varit unikt för Intel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta är visserligen en vanlig upplevelse med AMD också; vet inte varför så många som håller sig till Intel tror annat.

Nu har jag faktiskt fått en död processor (till synes var grundproblemet i moderkortet, dock, fick det utbytt gratis nästan 3 år efter inköp), men det är också det enda problemet jag och alla mina bekanta som kört AMD de senaste 7-7.5 åren haft. Ingen har haft något slags problem med stabilitet eller annat, och i varje fall har det bara varit att sätta ihop grejerna, installera drivrutiner och köra på problemfritt i åratal. Det är inget som varit unikt för Intel.

Jag menade inte att dissa AMD utan framhäver varför Intel ändå var ett stark varumärke. Det har varit så här i 40 års tid liksom. Men det är tydligen slut med det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Varför ens köpa Intel ? Kör AMD , kommer nog ta några år för Intel att ens komma ikapp.

80% produktivitet, 20% spelande för min del så AMDs X3D-ditton går tyvärr bort. Kanske backar en generation och kör 14900K.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Klappkossa5000

Lägre upplösning är för att se vilken cpu som är starkast/ ger högre fps och det är vad testet handlar om.

I högre upplösning så går vi över till gpu test istället då gpu blir flaskhals.

Mvh

Jo, men det är precis omvända argumentationen jämfört med frågan som precis hade avhandlats i tråden: "Varför köper folk i9 för att spela? De upplever ju ingen skillnad ändå!"

Att testa CPU på 720p ger ingen fingervisning om vad konsumenten kan vänta sig vid köp, då det inte är en vanlig upplösning. Att testa i 720p enkom för att få resultat som skiljer sig åt obfuskerar ju bara precis den frågan som vi alla vill ha svar på när vi ska köpa en ny CPU. Hur kommer det fungera i mitt system?

Sedan kan det ju, givet hur mycket sättet att testa lyfter fram de dyrare processorernas förtjänster, vara så att testförfarandet beskrivs/krävs av Intel/AMD. Vad vet jag.

Permalänk
Viking
Skrivet av KniFF:

80% produktivitet, 20% spelande för min del så AMDs X3D-ditton går tyvärr bort. Kanske backar en generation och kör 14900K.

Då är väl 9950X bättre?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tycker inte en produkt som presterar sämre på många punkter, främst i gaming mot en mycket dyrare peng, förtjänar tummen upp jämfört mot tidigare generationer från samma tillverkare, men det kanske bara är jag som tycker så.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Då är väl 9950X bättre?

Jag försöker hitta balansen. Hade det inte varit för 9950X:s usla 0.1% / 1% lows hade det nog blivit en sådan. Jag spelar som sagt även om det sker mer sällan nuförtiden, och vill inte offra för mycket åt något av hållen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Blir återköp för min del förbokade ultra 9 inget man förväntade sig viljrn flopp, alltid kört Intel, man blir väll AMD kund för första gången. 😅

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Tycker de nya E-kärnorna är riktigt imponerande. Hade gärna sett resultat med strypt effektbudget också, säg 150W

Verkar vara blandade reaktioner här och ett svårt försäljningsläge när prestandan inte är bättre än föregångaren.
Personligen är jag intresserad av den förbättrade energieffektiviteten, men det antar jag att de flesta inte är.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Okej men nu har ju AMD andra CPU:er än 3XD också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag försöker hitta balansen. Hade det inte varit för 9950X:s usla 0.1% / 1% lows hade det nog blivit en sådan. Jag spelar som sagt även om det sker mer sällan nuförtiden, och vill inte offra för mycket åt något av hållen.

Baserat på egen erfarenhet eller? Har inte sett detta på tester, eg. har 7950x, 9950x och 14900k identiska 1% lows i genomsnitt på Hubs 9950x recension

Ifall tankar går till vissa problem 2 år sedan så var den en specifik windows uppdatering, inte ett problem numera. Tvärtom har hela 7000 serien blivit bättre och närmre intels 14th gen.

Permalänk
Medlem

jag blir bara glad när prestandan avtar, nu har man alla sina datorer här hemma och vill kunna njuta av dem så länge som möjligt hehe

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

Denna cpu är ingen byggkloss för enbart spelande, då finns det bättre alternativ att välja mellan som tex AMD eller begagnad 13900K/14900K till ett betydligt lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag blir bara glad när prestandan avtar, nu har man alla sina datorer här hemma och vill kunna njuta av dem så länge som möjligt hehe

Gällande processor prestanda är i princip det enda skälet jag vill ha över ryzen 5600 prestanda pga. Cities Skylines 2- och där är tyvärr inte ens 14900ks eller 9950x/7950x3d nog.

Liknande när det gäller grafikkort, ett 5700xt räcker för 95% av allt jag gör, ett rx 6800 räcker mer än 100%. Enda skälet jag vill ha bättre är för högupplöst VR för simulationspel (främst racing, kanske också msfs) och där räcker inte ens ett rtx 4090.

Jag har 5700xt som möjligtvist håller på att dö samt ska jag nedgradera mitt 7600x till ryzen 3600. Uppgraderar förhoppningsvist till Ryzen 10950x3d (eller ändrar de namnet för att efterlikna Intels nya? ) och rtx 6090 i framtiden. Men troligen kommer de inte vara nog för det jag vill, och isåfall räcker det gamla.

Oj, spårade ur lite

Permalänk
Medlem

Om priset hade varit närmare 6000kr för 285 eller lägre samt 4300kr för 265 eller lägre så hade jag kunna förstå "bra produkt".

Jämför Arrow Lake med 7800X3D, 7900X3D eller 7950X3D som är förra generationen så presterar den sämre, drar mycket mer ström (dubbla vid samma prestanda jämfört med AMD!) och kostar mer(!). T.o.m. Intels 13000 och 14000 serien är ett bättre köp för spel.

Att den drar med Anti cheat bluescreen problem (med risk för installation korruption), power profile problem (finns ingen enskild power plan som fungerar optimalt) så är Arrow Lake inget att rekommendera konsumenter i dagens läge.

Jag hoppas verkligen att Intel fixar dessa problem snarast! Att lansera CPU för tidigt, en omogen lansering ska de inte komma undan med.
Jag hoppas att "bra produkt" tas bort för tillfället och att Swec gör ett återbesök inom kort när Intel har rett ut problemen.
Priset som sagt, är inte alls på rätt nivå om man jämför med konkurrenten eller Intel själva med förra generationen. "AMD 5%" var verkligen en usel lansering men Intel lyckades "dra en AMD" och snubbla på sina egna trassliga snören och lansera på ett sämre vis... otroligt nog. Öppet mål om lanseringen hade varit mogen och till rätt pris, då hade Intel kunnat vinna tillbaka marknadsandelar.

Känns som att Intel har paniklanserat denna gång, som konsument ska man inte vara beta testare. Känns som att Intel kör som vissa spelutvecklare, en "early access" lansering.

(Min egna åsikt att inte hålla med om "Bra produkt" men jag samtidigt respekterar Swec för de har sina parametrar och värdegrund de följer. Man får tycka olika helt enkelt. Bra recension som alltid, trots uppförsbackarna som medföljde denna gång med ominstallationer, felsökningar m.m.)

Permalänk
Medlem

Den är ju fortfarande 3dje bäst i energieffektivitet, enbart 7950x3d är bättre inom fel marginal. Detta vid 90W högre effekt vid rendering!

Jämför du med 14900k som har 90k så är det enorm skillnad.

Den har ju faktiskt bäst ST i deras tester i dem flesta syntetiska tester samt top 3 när man jämför effekt mot utfört arbete.

Sen att dess prestanda utanför dessa områden är lite bleh är en helt annan femma.
Om inte 7950x3d fanns så hade ju amd vart efter på mycket, tills deras 9000x3d kommer

Ne men nu finns 7950x3D, man kan ju inte plocka bort nån för att den är bättre.

Om man kollar på max effektutag så ligger den på plats 9 av 12, det och då finns det bättre CPUer före den, är den på nedre halvan så kan man inte direkt säga att den är effektiv.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

14900k presterar väll i stort sätt samma i över 1440p, eller spelar du i 1080p på ett 4090?

nope, nu är det 4k som är upplösningen som CPU inte är lika viktigt. har 9 datorer hemma med olika grafikkort både amd och nvidia, och efter mycket testande har jag kommit underfund med att cpu prestanda varierar stort i 1440p.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Den är ju I top på syntetiska tester, snabbast i blender/cinbench / geekbench Mt /da vinci/handbrake.

Den har problem med kompilering pga avsaknad av trådar.
den är 2/3a I energieffektivitet mot genomförda cykler.

Den laggar lite i spel, men det kanske är Windows som spökar.

Den är BRA men inte utmärkt eller toppklass

Yup, känns väldigt like Zen5 release, ser ut att vara en utmärkt processor, men den har hård konkurrens från sin egen föregångare bland annat och tydligen Windows problem även för denna. Men, man kan ju inte titta på siffrorna och mena att den inte förtjänar "bra produkt" med topp-prestanda och bättre energieffektivitet..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Oftast är jag med er. Men detta är inte en bra produkt. För dyr och ger ingenting utöver andra produkter som redan finns på marknaden. Spelar man så är 7800X3D överlägset vettigare (billigare, snabbare och drar hälften så mycket ström). För produktivitet är AM5 stabilare och mer mogen som plattform och 9950X är energieffektivare och lika snabb i princip. Stabilitet är a och o för en produktionsburk. Tom 14900K är ett vettigare köp i stort med tanke på priset.

Nej, 285K är inte en bra produkt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför jag hoppades på mer, även om allt talade för att det skulle bli en halvljummen release.

Men men, kanske nästa gång. 🤷‍♂️

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super