Det här var ju inte spännande...
Man får vara bra kreativ för att hitta något bra här. OK, perf/W gick upp en hel del men är ändå "meh" då det inte alls hamnar på en riktigt imponerande nivå som Intel lyckades med för Lunar Lake.
Jaja, tur att världens snabbaste desktop CPU ser ut att lanseras nästa vecka (Apple M4) så något roligt händer 2024 på CPU-fronten.
Och man får verkligen hoppas Nvidia ger sig in i CPU-matchen under 2025 som vissa rykten gör gällande. För Intel/AMD kampen har blivit ett ångloksrace
Ska anstränga sig för en "glaset halvfullt" insikt är det väl att 245K ser OK ut (när det finns vettigt prissatta moderkort på marknaden) och givet hur pass väl Arrow Lake står sig i MT-tester trots borttagande av SMT ser E-kärnorna ut att vara just så bra som påstods innan. Betyder inget för spel, 8 P-cores är mer än nog för spel så (väsentligt snabbare) E-kärnor spelar ingen roll där.
Det har ju gått trögt länge på CPU-sidan. Och under väldigt många år är det ju Intel/AMD som legat i absoluta toppen när det kommer till absolut prestanda per kärna.
Under långt tid har andra CPU-tillverkare haft betydligt större årliga prestandaökningar, men gissar att de flesta tänkte "det blir väl som vanligt, när man börjar komma nära Intel/AMD kommer det kraftigt plana ut".
Roliga här är att det inte gjorde det. Detta är 285k (med ett bättre ST resultat än vad SweC uppmätte) mot Iphone 16. Notera att Iphone är (ytterst maginellt) snabbare i absoluta tal! Mycket pekar på att M4 släpps nästa vecka, den ser ut att har 15-20 % högre ST prestanda jämfört med M3 (som i sin tur ligger hyfsat nära Intels/AMDs snabbaste i ST)
<Uppladdad bildlänk>
Och tittar man på specifika deltester får Intels skämmas än mer. Väljer idag rätt mycket CPU dels efter "generellt bra ST-prestanda" samt "högsta möjliga kompileringsprestanda" då det senare är det CPU-tunga jag överlägset mest kommer i kontakt med (och till skillnad från t.ex. rendering går det tyvärr inte att GPGPU-accelerera kompilering)
<Uppladdad bildlänk>
Och då är ändå detta ett deltest 2850K verkar stå sig OK i mot 9950X, Iphone leder ännu mer där (däremot får 9950X något högre ST poäng jämfört med 285K över alla deltester)
<Uppladdad bildlänk>
Jag vet inte om det stämmer men har sett spekulationer kring att Arrow Lake är rumphuggen på grund av cache-latens, eller vad det nu var för något. Minns inte detaljerna. Lunar Lake påstods vara klart bättre i det avseendet.
Utifrån det perspektivet tycker jag ändå det är en intressant lansering. Inte för att jag blir köpsugen utan för att det ändå är en stor förbättring mot föregångaren, och att bristerna kan komma att fixas vid nästa generation.
Tyvärr är det svårt att skaffa sig en M4 när man sitter fast på x86, annars hade det varit ett givet val.