Respektabel vikt i bänkpress, marklyft och knäböj

Permalänk

Respektabel vikt i bänkpress, marklyft och knäböj

Vad är respektabla siffror för någon på 82kg i bänkpress, marklyft och knäböj enligt er?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Över 9000! Minst.

Permalänk
Medlem

För medelsvensson eller någon som tränar seriöst?

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Över 9000! Minst.

Pratar vi storheten i cgs systemet så klarar jag nog av det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

För medelsvensson eller någon som tränar seriöst?

För dig, så fri tolkning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Respektabelt är väl att man gör det konsekvent och ökar lite hela tiden.

Skit i vad andra tycker. Gör inte mer än du klarar av. Det är töntigare att lasta för mycket än att ha bra teknik. Kör hårt!

Permalänk
Medlem

Vettiga mål för en nybörjare är 1xkv bänkpress, 1.5xkv knäböj, 2xkv marklyft. Hur och när man tar sig dit är sekundärt, bara man ökar över tid.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Bänk 140-150 kg, mark 160-220 kg, knä 130-180 kg om du är något över medel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

För någon som väger 82kg låter åtminstone den övre gräns du satt nästintill omöjlig ^_^

som svar på frågan: minst 2 vikter (en per sida) per hantel för att inte skapa obalans, samma gäller skivstång om du lyfter den för mark, stöt eller ben. Sen finns det ju dom som gillar att lägga flera vikter bara på ena sidan på skivstång men den övningen har jag aldrig förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Och om han ska använda bägge armarna och benen? För det där låter som rookie-numbers

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Vettiga mål för en nybörjare är 1xkv bänkpress, 1.5xkv knäböj, 2xkv marklyft. Hur och när man tar sig dit är sekundärt, bara man ökar över tid.

Tycker det där är vettiga mål. Dock kommer en som är ny på att träna vara långt ifrån det där. Första gången på gymmet ligger man nog på hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För någon som väger 82kg låter åtminstone den övre gräns du satt nästintill omöjlig ^_^

som svar på frågan: minst 2 vikter (en per sida) per hantel för att inte skapa obalans, samma gäller skivstång om du lyfter den för mark, stöt eller ben. Sen finns det ju dom som gillar att lägga flera vikter bara på ena sidan på skivstång men den övningen har jag aldrig förstått.

Fullt möjligt även om du är tjej. Är ju typ bara 2x kv över alla tre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fullt möjligt även om du är tjej. Är ju typ bara 2x kv över alla tre.

Då får man se till att vara kort till att börja med så man har lite utrymme för att bygga muskler! ^_^
Och så teknik i liga med eliter, kanske?

Permalänk
Medlem

Kroppen har sina begränsningar vilket avser genetik och hormoner och är därför svårt att säga hur mycket en nybörjare kommer eller ska klara över tid.
Träna och må bra utan att jämföra sina resultat med andra.

Permalänk
Medlem

Mod har lyckats med konststycket att forcefully byta till en mindre träffande rubrik till vad TS syftar på. Nice. Trollas det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mod har lyckats med konststycket att forcefully byta till en mindre träffande rubrik till vad TS syftar på. Nice. Trollas det eller?

Jag tycker han borde lyfta 5 vikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Kroppen har sina begränsningar vilket avser genetik och hormoner och är därför svårt att säga hur mycket en nybörjare kommer eller ska klara över tid.
Träna och må bra utan att jämföra sina resultat med andra.

Bästa svaret hittills.
Variera gärna så du kör några veckor "tungt" och några veckor "lätt" men många repetitioner
så inte kroppen "vänjer" sig.

/S

ps. Tung och lätt är DIN tung och lätt. Där kan ingen ge dig några siffror

Permalänk
Medlem

Jag tycker att för en "normal" person på 82kg ligger det nog på 60-80kg bänk, ~100kg mark och ~60-100kg squats beroende på nivå av rörlighet och form. Form är alltid viktigast.
Beror väldigt mycket på hur tränad man är sedan förut, hur van man är vid att gymma, osv. Om man tränat mycket förut/är fysiskt aktiv är detta nog relativt låga siffror. Och är man otränad är det ganska höga siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Vad är respektabla siffror för någon på 82kg i bänkpress, marklyft och knäböj enligt er?

beror på hur ofta du tränar, vilken form du är i, vad du träna för samt hur bra lyftteknik man ska hålla.
(går ju lyfta mer om man slarvar med tekniken, men skaderiskerna går upp ordentligt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

RPE 9-10 på ett sett av minst fem med bra form är respektabelt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Jag ligger på 85kg bänk (1.04x) och 140kg marklyft (1.7x).

Men… jag kör typ aldrig ben…. Jag kör reps på 70kg knäböj, mer har jag inte vågat. Kör lite leg curls/extensions ibland i hopp om att det är bra för marklyftet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 85kg bänk (1.04x) och 140kg marklyft (1.7x).

Men… jag kör typ aldrig ben…. Jag kör reps på 70kg knäböj, mer har jag inte vågat. Kör lite leg curls/extensions ibland i hopp om att det är bra för marklyftet

Öka reps istället för vikt då. Men varför göra något om du tycker det är obehagligt? Kör benpress istället annars, det spelar väl ingen roll vilken övning du kör så länge musklerna tränas.

Permalänk
Medlem

Vad man "borde lyfta" finns säkert info om, går att söka fram och har nämnts i tråden.
Men fokusera inte så mycket på siffror och jämförande. Enda relevanta jämförelsen är med dig själv.
Det kan bli fel när du tror att du behöver klara en viss nivå, men inte ens är i närheten.

Vad tränar du för:
Allmän hälsa/hållning, styrka, form/utseende?

Olika träningssyften ger olika sätt att träna.

Men det viktigaste är att man tränar och rör på sig.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt folk skadar sig när man bryr sig om sådant här.

Permalänk
Medlem

Kan du böja 140kg, bänka 100kg, marka 170kg, och allt med bra och fin teknik, så är du starkare än dom flesta på ett vanligt gym men går du in på en atletklubb så är du fortfarande nybörjare. Kommer du upp i 200kg böj, 150kg bänk, 240kg mark, så kommer du vara starkare än typ alla i din storlek på dom flesta gym och även på en atletklubb så kommer du ligga rätt så bra till.

Själv har jag som bäst gjort 221kg knäböj, 140kg bänk, 245kg mark. Marken drog jag på ~90kg kroppsvikt, bänken och böjen vid runt 100kg kroppsvikt. Men har gjort 217.5kg böj och 132.5kg bänk på ~90kg kroppsvikt också (på tävling).

Men kom ihåg att det är tuffare att bänka 90kg med korrekt och fin teknik än att fulbänka 100kg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Och om han ska använda bägge armarna och benen? För det där låter som rookie-numbers

Jo sant, lite lågt satt kanske, men en mjukstart är inte helt fel! Testa själv på https://strengthlevel.com/

Där fyller du bara i vikt, ålder, kön, välj valfri övning så ser du vart du ligger.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vikt är det sista man ska tänka på, det verkar coolt i stunden men när man blir äldre så kommer kroppen att påminna en om vad man gjorde. Jag har problem med axlarna från när jag var tonåring (10 år sen) och inte lyssnade på kroppen, nu får jag skylla mig själv när jag tränar med vikter som jag tidigare använde för att värma upp med.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Från en som hobby tränat styrkelyft och strongman så tycker jag 100kg bänk, 125kg böj och 150 mark är rimligt vid 82kg. Beroende på längd så finns enorm potential när tekniken sitter

Nu har jag inte tränat på ett par år men brukar gå ned och drag 200 kg mark i gemensamma gymmet i källaren 2ggr per år

Pb vid 95kg 190 cm
Bänk 162.5kg med stop (47st på 100kg m kontrollerad stuts)
210kg böj
275kg marklyft (14 st på 220kg mark eller 100 st på 100kg utan nytt grep/paus när SATS vällingby öppnade, kom dock 2a på tävlingen 😅)
320kg farmers walk 20m
520kg OK 12m

Aldrig blivit skadad under dessa lyft, folk som får problem med axlar/rygg förstår inte skulderbladens funktion och vikten av uppvärmning i alla leder.

Det är inga problem att lyfta tugnt eller ofta, alla 3 stora lyft kan köras 3ggr i veckan med varierad intensitet.

Andra roliga saker som visar att man är i bra form är väl 2km rodd(maskin) och sen 20 chins under en viss tid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Aldrig blivit skadad under dessa lyft, folk som får problem med axlar/rygg förstår inte skulderbladens funktion och vikten av uppvärmning i alla leder.

Själv röker jag och har inte lungcancer, folk som har lungcancer måste således vara helt dumma i huvudet.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Själv röker jag och har inte lungcancer, folk som har lungcancer måste således vara helt dumma i huvudet.

Nu ger ju inte rökning cancer utan ökar chansen...
Och jag har flera kompisar som tränar likadant och skaderisken är oftast högre för folk som INTE kör tyngre. Självklart lastar man inte på 300kg första dagen på gymmet....

Problemet många gör är att de kör kraftigt ojämn träning. Mycket axlar/bröst/armar men mycket mindre rygg och ben vilket är dem två viktigaste för att få stabil och kontroll på sin träning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25