Efter tusentals uppsägningar – Microsofts VD får löneökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Finns fan ingen som är värd såna löner, alla i toppen klappar sig själva i ryggen och ger varandra bonusar och höga löner.

Uppenbarligen finns det personer som är värda så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Så hade han inte fått den ökningen utan behållit föregående års redan hutlösa ersättning kunde de kanske för de pengarna ha behållit typ 20-30% av utvecklarna. Bra jobbat Microsoft

Edit. Intel.. microsoft.. whatever. Haha. Fredag eftermiddag och trött i huvudet.

Ersättning i form av aktier tas inte ut bolagets kassa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har väl egentligen inte så mycket emot att chefer kan få löneökning även i tider där de skär ner.
Det kan ju vara så att alla anställda i företaget har löneökningar - även om man drar ner på antal tjänster.

Vad man däremot undrar över generellt är varför chefslönerna är så otroligt höga. En årslön på nästan en miljard om året... Chefslönerna har ökat mycket snabbare än på golvet över tid på bred front.
Här någonstans ser det väl lite märkligare ut.
För jag tror ju inte cheferna är flera gånger bättre idag än för 3-4 årtioenden sedan.

När det gäller stora it-företag som Microsoft så är tillgången på kompetenta personer att leda företaget relativt lågt. Det är därför inte konstigt att man ser till att bra personer stannar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast vi kan ju inte ignorera förutsättningarna som han jobbar under. Mycket resande men alltid i första klass med assistenter som tar hans bagage, han möts av limousin på flygplatsen, hans mat som äts under "betald" arbetstid är av bästa möjliga kvalitet, boendena är högsta lyx oavsett var han åker, affärsmöten hålls på golfbanan och han behöver aldrig bekymra sig över matlagning, städning, tvättning, laga bilen, skjutsa ungarna på dagis eller hjälpa sina gamla föräldrar.

Jag vill påstå att vilken småbarnsförälder som helst jobbar mycket hårdare än Intels VD med den skillnaden att småbarnsföräldrarna lägger sin tid på både hem och jobb, en VD bara på jobbet.

Om du tror att det är guld och gröna skogar att vara VD för ett av världens största bolag tror du fel. Du nämner bara fördelarna (som också är en "aning" förskönande), inte nackdelarna.

Sen är det inte så att vem som helst är berättigad att söka en roll på den nivån. Många hundår innan och många timmar under tiden man är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag vill påstå att vilken småbarnsförälder som helst jobbar mycket hårdare än Intels VD med den skillnaden att småbarnsföräldrarna lägger sin tid på både hem och jobb, en VD bara på jobbet.

Handlar om värdeskapande, valfri småbarnsförälder som arbetar skapar bara en bråkdel av värde åt ett bolags aktieägare jämfört med vad man bedömt att Satya skapar.

Sen kan jag också tycka att det är stora belopp, men alla vi är fria att konkurrera med Satya och försöka ta hans (och övriga välbetaldas) roller, men personligen vet jag att jag saknar förmågan att ta mig ens i närheten av hans roll så jag tänker inte försöka, men är någon avundsjuk är det bara att go-for-it, det är en fri marknad och har någon betydligt bättre förmåga, kontaktnät o.s.v. och är villig att arbeta för betydligt lägre ersättning än Satya så är jag övertygad om att denna någon också kan sälja in sina tjänster till styrelsen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

..men är någon avundsjuk är det bara att go-for-it..

Jag vill påstå att du har helt fel när du talar om detta som avundsjuka. Som vanlig svensson är det väldigt svårt att känna sig avundsjuk mot någon som tjänar tusen gånger så mycket som en själv, skillnaderna är så stora så de går inte att sätta sig in i. Istället handlar det om ilska över ett samhällskontrakt som rämnat. Låt oss anta att det finns tusen städare på MS olika campus och att de tjänar 500 000 kronor per år. Om vi hade dubblerat deras lön och därmed gett dem möjlighet att skicka sina barn till universitet, skaffa sig hälsoförsäkring etc så hade det kostat MS 500 miljoner eller halva Nadellas ersättning. Vad tycker du rent spontant känns bäst, att Nadella har ytterligare 1 miljard kronor på sitt konto eller att han ytterligare 500 miljoner kronor på sitt konto och att barnen till de tusen städarna ges chansen till ett bättre liv än sina föräldrar?

Sedan förstår jag ditt resonemang om värdeskapande, men Nadella är bara en man. Och vad säger att en annan VD inte hade gjort ett annat och mycket bättre jobb? Som exempel tjänade Pat Gelsinger 170 miljoner kronor under 2023. Trots att han enligt ditt resonemang förstört börsvärden för tusentals miljarder under sina år som VD. Om Nadella är värd en miljard, borde inte Gelsinger bli skyldig att betala Intel en miljard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Om du tror att det är guld och gröna skogar att vara VD för ett av världens största bolag tror du fel. Du nämner bara fördelarna (som också är en "aning" förskönande), inte nackdelarna.

Sen är det inte så att vem som helst är berättigad att söka en roll på den nivån. Många hundår innan och många timmar under tiden man är där.

Klart det är långt ifrån bara guld och gröna skogar, det handlar om ett mentalt tufft jobb. Men när det talas om att de konstant jobbar så ville jag bara peka på att den miljö som de jobbar i för många skulle upplevas som rena semestern.

Och det är klart att det handlar om hundår innan man ges en chans att söka ett jobb som VD för ett av världens största företag. Men ska arbetslivet verkligen fungera som den typ av lotteri vi normalt finner bland knarklangare, artister och atleter där ett fåtal i toppen tjänar stora summor, de flesta andra led mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast hur är arbetsbördan för Microsofts vd? Hyfsat off topic att blanda in intel kan jag tycka.

Skallen slant, menade Microsofts VD. Felet med att göra för mycket samtidigt. Är väl alla recensioner av Intels senaste processorssläpp som spökar i skallen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kras:

När det gäller stora it-företag som Microsoft så är tillgången på kompetenta personer att leda företaget relativt lågt. Det är därför inte konstigt att man ser till att bra personer stannar kvar.

Jag tror faktiskt inte riktigt det är så ont om kompetens i ITbranchen att man behöver ge 1000 gånger högre lön för att få tag i vettigt folk.
Eller i någon branch egentligen.

Tror helt enkelt inte trenden där chefslöner ökar mycket snabbare än arbetarlöner är direkt kopplat till kompetens. Det låter mer som ett sätt att försöka rättfärdiga systemet.

Jag tror snarare att det är så att högre effektivitet i hela samhället, större omsättning i storbolag och möjligheten att ta ut höga löner som driver upp den delen av lönespektrat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror faktiskt inte riktigt det är så ont om kompetens i ITbranchen att man behöver ge 1000 gånger högre lön för att få tag i vettigt folk.
Eller i någon branch egentligen.

Tror helt enkelt inte trenden där chefslöner ökar mycket snabbare än arbetarlöner är direkt kopplat till kompetens. Det låter mer som ett sätt att försöka rättfärdiga systemet.

Jag tror snarare att det är så att högre effektivitet i hela samhället, större omsättning i storbolag och möjligheten att ta ut höga löner som driver upp den delen av lönespektrat.

Jag tror du har fel. Ytterst få kan göra Satya Nadellas jobb. Det handlar inte om att få tag i vettigt folk utan om folk som framgångsrikt kan leda och styra ett av världens största bolag. Att klara det är tveklöst en unik utmaning. Du har inte heller råd att chansa. Blir det fel går det åt helvete snabbt.
Alternativen tenderar också att vara upptagna annorstädes. Jens eller Tim lär inte byta, exempelvis. Och du tar inte någon lovande mellanchef till den tjänsten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror du har fel. Ytterst få kan göra Satya Nadellas jobb. Det handlar inte om att få tag i vettigt folk utan om folk som framgångsrikt kan leda och styra ett av världens största bolag. Att klara det är tveklöst en unik utmaning. Du har inte heller råd att chansa. Blir det fel går det åt helvete snabbt.
Alternativen tenderar också att vara upptagna annorstädes. Jens eller Tim lär inte byta, exempelvis. Och du tar inte någon lovande mellanchef till den tjänsten.

Jag fmrstår din poäng. Vill man ha tag i den bästa måste man beyala mer än de andra. I get that part.

Men jag tror du missar min poång här.

Jag tror samma person hade klarat jobbet även med en tiondel så hög lön. 100 gånger mer än en vanlig arbetare.
Är risken så stor hade det gått stt finansiera 20.000 gånger högre lön än en arbetsrlön också. Men det har man inte valt. Det hänger inte ihop med prestationen här - utan med den generella cheflöneutvevklingen.
Och den generella löneutvecklingen av högs chefer - DEN bygger inte på prestation utan på de faktorerna jag tog upp i förra inlägget.

Höga chefer idag tjänar långt många gånger fler arbetsrlöner per år än för ett gäng år sedan. Det beror rinligen inte på att cheferna blivit så mycket mer kompetenta än alla andra de senaste årtiondena direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk

I en sund marknadsekonomi med konkurrens så kommer de mest effektiva företagen vinna. Det handlar då om att hålla nere alla kostnader och det gäller för alla chefer. Microsoft kan i vissa områdens ses som de har monopol, men allt fler går över till annat.
På stora bolag handlar det inte heller om en chef som har hög lön utan en väldigt massa chefer.

Alla gräset är grönare på andra sidan argument ger jag inte mycket för den som har prövat på fler arbeten. Alltså har man stått på linan och sedan prövat ett jobb med mer ansvar, så har man bättre bild av problematiken.
Jag själv saknar ibland lite det där endast gå till jobbet, utföra något som är ansträngande och sedan gå hem. Emot idag mer att problem ska lösas, nästan inga ursäkter godtages, utan man ska lösa dem. När problemet är löst så kan man gå hem. Det kan innebär att man får spendera hur mycket fritid som helst på att läsa på.

Det är lite som vissa beklagar sig att de ej kan jobba hemifrån det minsta, när de samtidigt säger att på deras fritid är de 100% fri från jobbet.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Hur många har fått chansen att göra hans jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag fmrstår din poäng. Vill man ha tag i den bästa måste man beyala mer än de andra. I get that part.

Jag tror samma person hade klarat jobbet även med en tiondel så hög lön. 100 gånger mer än en vanlig arbetare.
Är risken så stor hade det gått stt finansiera 20.000 gånger högre lön än en arbetsrlön också. Men det har man inte valt. Det hänger inte ihop med prestationen här - utan med den generella cheflöneutvevklingen.
Och den generella löneutvecklingen av högs chefer - DEN bygger inte på prestation utan på de faktorerna jag tog upp i förra inlägget.

Höga chefer idag tjänar långt många gånger fler arbetsrlöner per år än för ett gäng år sedan. Det beror rinligen inte på att cheferna blivit så mycket mer kompetenta än alla andra de senaste årtiondena direkt.

Hur många arbetarlöner VD;n tjänar är helt irrelevant. Det enda som betyder något är hur mycket det kostar att få någon av Satya Nadellas kaliber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Eh, tror du man ger vem som helst chansen att prova var VD för Microsoft?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Eh, tror du man ger vem som helst chansen att prova var VD för Microsoft?

Så hur vet du att så få kan göra det?

Permalänk
Medlem

Men du har ju hela resonemanget bakvänt.

Du tror att ett företag som Microsoft växer till vad det är idag, organiskt, i princip oavsett vad människor i ledningen gör, och sen kommer en person som Satya Nadella in på en räkmacka och det spelar väldigt liten roll vad han/hen gör...

Vi vet att så få kan göra det eftersom så få gör det.

Det är inte konstigare än så.

Frågan huruvida du eller jag hade klarat att göra Satyas jobb är, med respekt, barnslig, varför det ju också är grundstoryn i många (ganska barnsliga) filmer, En prinsessas dagbok, Ombytta Roller, Yesterday..

Vill man göra det möjligtvis mer relaterbart (?) så kan man ju säga att Microsoft är ett fotbollslag, och Satya Nadella är Kylian Mbappé.
Hade Microsoft/Real Madrid börjat förlora alla sina matcher imorgon om jag hoppade in i Mbappé's ställe?
Självklart inte, men jag hoppas att alla är införstådda med att i längden hade det varit början på slutet för Real Madrid, och att jag hoppade in till 1/100 av Mbappé's lön gör ingen skillnad, tvärtom, alla förlorar på det (utom jag)

Permalänk
Snusfri

Det många missar med dessa VD-poster är det abnorma ansvar de har.

De har inte bara ansvar att se till att det gigantiska företag de styr över går bra, utan även alla deras kunder.

Gör du som "vanlig knegare" ett misstag på ditt jobb så kanske det kostar ditt företag 10k, gör Satya ett misstag kan det kosta flertalet miljarder enbart för Microsoft, sedan deras gigantiska kunder som tex Volvo, Amazon, GM, Dell, HP osv vilket kan leda till att dessa företag måste säga upp 100-tusentals arbetare och förlorar extrema mängder pengar.

Det är inte många som klarar av att axla ett sådant ansvar, det är därför Satya (och andra i liknande positioner på andra företag) har dessa löner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Se det som Zlatan i fotboll. Väldigt många kan sparka på en boll för en betydligt lägre lön än vad Zlatan hade, varför anlitade då inte landslaget random person på gatan som kunde sparka på en boll betydligt billigare än vad Zlatan vill ha?
Kan det handla om att de vill ha det absolut bästa? Precis som större företag vill på deras chefposter?

Min åsikt är att privata företag får göra lite hur de vill med deras chefers löner. Det intressanta för folket är att diskutera de chefer som vi betalar genom våra skattepengar. Och där finns det utmaningar.
Om dessa jobb är väldigt mycket sämre betalt än de privata så kommer folk lämna dessa jobb för de privata. Ett annat problem som fattiga länder med dåligt betala tjänsteman kan lida av är korruption då de hittar andra sätt att få pengar på.

Detta området diskuteras det lite om och det är en politisk åsikt vad man tror är bäst. Precis som alla andra politiska åsikter kring liknande områden.

Permalänk
Medlem

En VD ser till företagets bästa, om det bästa anses vara genom uppsägningar genomförs dessa (nu gör jag ganska grova antaganden). Även om det är många jobb som rykt så är det få jämfört med helheten, för att någon ska få lön måste företaget fungera.

Sen kan man ju tillägga att det var många av de som kom från Activision som försvann, detta är helt naturligt när det rör sig om uppköp. Man har ingen rätt till sitt jobb bara för att man har det.

Sen verkar det som att många glömmer att det är ett av världens största bolag vilket tillhandahåller viktiga tjänster för privata såväl pubilka instanser. Även om jag tycker den där lönen låter som en fantasisumma så är det svårt för mig att ens förstå det jobb som han gör. Att klaga på nåt man inte förstår är i min bok lite magstarkt. Inte att förglömma att bolaget har säte i USA där en helt annan kultur råder gällande löner osv.

Artikeln försöker dock hantera flera olika komplexa ämnen och situationer på ett par hundra tecken. Inte konstigt att resultatet blir undermåligt, varpå hör och häpna diskussionen även den blir undermålig.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sedan förstår jag ditt resonemang om värdeskapande, men Nadella är bara en man. Och vad säger att en annan VD inte hade gjort ett annat och mycket bättre jobb? Som exempel tjänade Pat Gelsinger 170 miljoner kronor under 2023. Trots att han enligt ditt resonemang förstört börsvärden för tusentals miljarder under sina år som VD. Om Nadella är värd en miljard, borde inte Gelsinger bli skyldig att betala Intel en miljard?

Att samhällskontraktet är raserat är vi båda överens om, men det är politik och det ska vi inte diskutera här.

Om Microsofts ägare (genom styrelsen som ägarna utsett att representera ägarna) skulle tro att Pat skulle göra ett bättre jobb så hade han blivit erbjuden jobbet. Men som du säger, han har inte direkt briljerat som VD så han lär inte bli erbjuden några av de riktiga topp-jobben.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Hur många arbetarlöner VD;n tjänar är helt irrelevant. Det enda som betyder något är hur mycket det kostar att få någon av Satya Nadellas kaliber.

Det är faktiskt precis tvärt om 😅.
Hur många arbetarlpner VDn får är helt centralt för min poäng här.

Det är precis det ökade lönegapet jag vill understryka - och att det inte hänger ihop med kompetens - utan om de tre andra anledningarna jag tog upp i förrförra inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag vill påstå att du har helt fel när du talar om detta som avundsjuka. Som vanlig svensson är det väldigt svårt att känna sig avundsjuk mot någon som tjänar tusen gånger så mycket som en själv, skillnaderna är så stora så de går inte att sätta sig in i. Istället handlar det om ilska över ett samhällskontrakt som rämnat. Låt oss anta att det finns tusen städare på MS olika campus och att de tjänar 500 000 kronor per år. Om vi hade dubblerat deras lön och därmed gett dem möjlighet att skicka sina barn till universitet, skaffa sig hälsoförsäkring etc så hade det kostat MS 500 miljoner eller halva Nadellas ersättning. Vad tycker du rent spontant känns bäst, att Nadella har ytterligare 1 miljard kronor på sitt konto eller att han ytterligare 500 miljoner kronor på sitt konto och att barnen till de tusen städarna ges chansen till ett bättre liv än sina föräldrar?

Skrivet av Söderbäck:

Ni måste skilja på lön och optioner. Aktieoptioner skapas "från tomma intet" och kostar inte bolaget något nämnvärt, lön tas ur kassa, därför går inte resonemangen ihop.

Jag vet inte vad Satya tjänar i lön, $1 miljon/år eller något annat symboliskt kanske? Men optioner kan även anställda (städare) få, det är betydligt vanligare i USA än Sverige dock.

Hur många har fått chansen att träna Barcelona? Finns nog hur många kompetenta FM-tränare i världen som helst som tror att de skulle kunna vinna CL med Barcelona men det krävs erfarenhet och en historik av titlar innan man är på den nivån. Bara att böja gneta i div 6 i Sverige.

Skrivet av THB:

Det många missar med dessa VD-poster är det abnorma ansvar de har.

De har inte bara ansvar att se till att det gigantiska företag de styr över går bra, utan även alla deras kunder.

Gör du som "vanlig knegare" ett misstag på ditt jobb så kanske det kostar ditt företag 10k, gör Satya ett misstag kan det kosta flertalet miljarder enbart för Microsoft, sedan deras gigantiska kunder som tex Volvo, Amazon, GM, Dell, HP osv vilket kan leda till att dessa företag måste säga upp 100-tusentals arbetare och förlorar extrema mängder pengar.

Det är inte många som klarar av att axla ett sådant ansvar, det är därför Satya (och andra i liknande positioner på andra företag) har dessa löner.

Även det yttersta ansvaret för sina medarbetare. Gör någon något konstigt är det han som får sitta i kongressen och förklara sig, exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Apachi:

Ni måste skilja på lön och optioner. Aktieoptioner skapas "från tomma intet" och kostar inte bolaget något nämnvärt, lön tas ur kassa, därför går inte resonemangen ihop.

Jag vet inte vad Satya tjänar i lön, $1 miljon/år eller något annat symboliskt kanske? Men optioner kan även anställda (städare) få, det är betydligt vanligare i USA än Sverige dock.

Värdet för optioner skapas väl inte riktigt ur tomma intet utan det kommer från en utspädning/minskning av andelarna för alla befintliga ägare. Det här behöver inte vara dåligt. Rätt ledare kan ändå öka nettovärdet för alla ägare (totala värdet går upp mär än utspädningen) så jag har inte invändningar mot den modellen.

Men hur årsintäkterna är utformade spelar ingen roll för min poäng är riktigt. Oavsett om det är bonusar, optionsprogram, lön, provision, drick eller något annat.
Löneskillnaderna mellan arbetare och VD ökar (även inräknat optioner) och jag påstår att det inte beror på att VDar blivit så mycket duktigare på sina jobb än arbetare har. Ökningen i löneskillnad är alltså inte kompetensbaserad riktigt.
Som jag skrev tidigare:
"Jag tror snarare att det är så att högre effektivitet i hela samhället, större omsättning i storbolag och möjligheten att ta ut höga löner som driver upp den delen av lönespektrat."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

2.5 miljoner i grundlön.

Lite mer info här:
https://fortune.com/2024/10/25/satya-nadella-microsoft-pay-co...

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Hur många har fått chansen att träna Barcelona? Finns nog hur många kompetenta FM-tränare i världen som helst som tror att de skulle kunna vinna CL med Barcelona men det krävs erfarenhet och en historik av titlar innan man är på den nivån. Bara att böja gneta i div 6 i Sverige.

Jag har aldrig påstått att det bara finns en person som klarar av att träna Barcelona och det är inte det vi diskuterar. Men om du av något för mig oklart skäl vill flytta diskussionen till att träna Barcelona så vidhåller jag bara det jag tidigare sagt. Det gäller även för den situationen.

Permalänk
Medlem

Men om du av något för mig oklart skäl vill flytta diskussionen till att träna Barcelona så vidhåller jag bara det jag tidigare sagt. Det gäller även för den situationen.

Men om du menar att du kan leda ett företag som Microsoft, eller Microsoft, vad hindrar dig?

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Men om du menar att du kan leda ett företag som Microsoft, eller Microsoft, vad hindrar dig?

Systemet som är orsaken till att bara en extremt liten fraktion av mänskligheten får förmånen att tjäna en miljard om året såklart? Poängen är exkludering och fördelning av resurser i en liten krets. Det har ingenting med kompetens att göra.

Permalänk
Medlem

Poängen är exkludering och fördelning av resurser i en liten krets.

Vilka är det som exkluderar dig och hur gör dom det rent praktiskt?

Det har ingenting med kompetens att göra.

Det kanske till och med är så att ju mer intelligent/kompetent man är desto mer trycker dom tillbaka, eftersom dom är rädda för konkurrens?

Jag har ingen aning, jag bara spekulerar, jag är genuint nyfiken på hur det fungerar.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Vilka är det som exkluderar dig och hur gör dom det rent praktiskt?

Det kanske till och med är så att ju mer intelligent/kompetent man är desto mer trycker dom tillbaka, eftersom dom är rädda för konkurrens?

Jag har ingen aning, jag bara spekulerar, jag är genuint nyfiken på hur det fungerar.

Om du är genuint intresserad av ämnet och vill utbilda dig så är det hedervärt.
Det finns väldigt mycket skrivet om det.
Börja här
https://www.progressivecaucuscenter.org/the-ceo-pay-problem-a...