Följ Black Week på SweClockers

Intel ville köpa Nvidia för 20 miljarder USD

Permalänk
Melding Plague

Intel ville köpa Nvidia för 20 miljarder USD

För 20 år sedan var Intels dåvarande VD sugen på att köpa Nvidia, men ledningen satte stopp för köpet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag visste för 20 år sedan vad jag visste idag så ångrar jag också att jag inte köpte <produkt> eller <aktie> som skulle gjort att jag kunnat satsa på FIRE för länge sen. Men sådant är ju livet - vissa har turen att spå framtiden rätt, andra inte.

Permalänk
Medlem

Den uppenbara frågan är ju vad Nvidia hade varit värt idag OM Intel hade köpt bolaget och sedan lagt sig i allt företaget gjorde. Det känns ju nästan garanterat att ett Nvidia ägt av intel hade sett väldigt annorlunda ut än det Nvidia vi ser idag.

Permalänk
Medlem

Det va tur de satte stopp för det, se bara vad som hänt med intel nu

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4080S Strix - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Detta är väl precis varför monopol naturligt går över. Tekniken mognar och något nytt tar över och jättarna hinner inte ställa om till det nya

Samma som kommer hända med tyska biljättarna inom några årtionden

Permalänk
Medlem

Att intel skulle köpa nvidia är lite som att AMD skulle köpa ATI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Den uppenbara frågan är ju vad Nvidia hade varit värt idag OM Intel hade köpt bolaget och sedan lagt sig i allt företaget gjorde. Det känns ju nästan garanterat att ett Nvidia ägt av intel hade sett väldigt annorlunda ut än det Nvidia vi ser idag.

Styrelsen tog nog ett bra beslut, den gången.
Men.. eventuellt hade Intel haft de finaste grafik-korten på marknaden just nu om annat beslut fattats.

Två sidor av saken, finns det ju alltid.
Lustigt nog, tror jag på Intel i framtiden. Trots vissa problem med andra produkter i sortimentet.

Permalänk

Man skulle ha en tidsmaskin och få pröva på alla tidslinjer och komma fram till vilken som är bäst och sedan stanna där.

En felaktig antagelse är dock ens påverkan. Hade Intel köpt Nvidia år 2005, så hade inte Intel och Nvidia sett ut som idag där Intel hade ägt 100% av de båda bolagen. Kanske hade dessa bolag istället gått i konkurs.

De flesta har nog fått känslan att de ångrar att de inte gjorde något, men samtidigt kan man ha samma känsla att vilken j-vla tur att man inte gjorde det. Ofta är det en liten bagatellsak som att jobba över på jobbet någon timma och sedan får man läsa när man kommer hem att det nu är kaos i tåg/busstrafiken. Och ens beslut att åka hem tidigt känns så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Att intel skulle köpa nvidia är lite som att AMD skulle köpa ATI.

AMD köpte ATI 2006, så att Intel skulle köpt Nvidia hade inte varit förvånande

Permalänk
Medlem
Skrivet av jopl-123:

AMD köpte ATI 2006, så att Intel skulle köpt Nvidia hade inte varit förvånande

Nästan så man skulle kunna misstänka att deltascu var en gnutta ironisk möjligen???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att vara efterklok. Inte säkert att Nvidia hade varit där de är idag med andra ägare heller.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är ju absolut inte säkert nvidia delen hade gått lika bra. Intel hade lika gärna kunnat köra det i botten

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Vilken tur att Intel inte köpte, nu har det ju gått bra för Nvidia.

Permalänk
Medlem

Många i tråden som menar att Nvidia kanske inte hade lyckats lika bra om intel köpt dem. Om man tittar på hur helt orimligt bra det går för nvidia så skulle jag vilja säga att det känns extremt osannolikt att något i närheten av sådan framgång skulle has nåtts under Intel, näst intill omöjligt.

Skrivet av Roger W:

Nästan så man skulle kunna misstänka att deltascu var en gnutta ironisk möjligen???

Du var ironisk i detta inlägg idag 19:39 så att deltascu skulle ha varit hade inte varit förvånande

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

De hade säkert också sina skäl då, kunde ju inte veta säkert.
Så är det med många saker, för såväl företag som individer.
Där man tar beslut med det man vet för tillfället, där man hade kunnat välja annorlunda men omöjligtvis kunde veta vad resultatet skulle bli.
De hade ju likväl kunnat köpa företaget och sen tagit andra beslut än Nvidia gjort, som sen inte hade lett till samma resultat.

Så framgång handlar om att lyckas välja rätt tillräckligt många gånger, utan att då kunna veta vad som i slutänden blir rätt. Handlar om rätt kombination av faktorer, inkl sådana som inte alls kan påverkas och inte heller går att förutse, som samverkar i fördelaktig riktning, men som likaväl hade kunnat gå i helt annan riktning.

Säg 20 år framåt, omöjligt är det inte att varken Intel el Nvidia ens finns kvar. Kan ha kommit något nytt som gör dem totalt irrelevanta, el att de tar fel beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Många i tråden som menar att Nvidia kanske inte hade lyckats lika bra om intel köpt dem. Om man tittar på hur helt orimligt bra det går för nvidia så skulle jag vilja säga att det känns extremt osannolikt att något i närheten av sådan framgång skulle has nåtts under Intel, näst intill omöjligt.

Vi kan ju titta på 3Dfx som 1998 med Voodoo 2 var den främsta tillverkaren av grafikkort för spel till att år 2000 bli uppköpt av Nvidia. Allt detta för att de tappade två generationer och sedan var loppet kört. Exakt samma sak hade kunnat hänt Nvidia om de 2-3 generationer efter Intels köp hade strulat med sina lanseringar.

Permalänk
Administrativ avgift

Nvidia hade inte varit det bolag det är idag med Intels ledning...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Musikälskare

Hade dom köpt det då så betvivlar jag på att dom hade haft vad Nvidia är idag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Ja, helt rätt. Jag tror inte NVIDIA varit i närheten av vad de är idag utan Jens och med Intel vid rodret. För Intel hade det kanske varit en bra affär, men det är inte givet.

Permalänk
Medlem

Som många andra varit inne på, hade nvidia blivit uppköpta hade de ju med största sannolikhet inte varit samma som idag.. Nyckelpersoner hade förmodligen slutat osv, nu har ju en hel drös sagt upp sig i och med att de blivit stenrika å optionsprogrammen som inte hade funnits om intel köpt upp och därmed kanske personerna gått över till amd osv osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är väl precis varför monopol naturligt går över. Tekniken mognar och något nytt tar över och jättarna hinner inte ställa om till det nya

Några årtionden? De kämpar redan nu om sin överlevnad.

Permalänk
Medlem

Man får lite "Volvo ville köpa Statoil vibbar"
Big Mistake....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Man undrar ju var ATI hade varit om AMD inte köpt upp dom. En bra konkurrent till Nvidia kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man undrar ju var ATI hade varit om AMD inte köpt upp dom. En bra konkurrent till Nvidia kanske.

Jag tor de hade tynat bort. ATI var inte jättestarka under denna tiden.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Det sagt...
Hur många tror att om köpet blivit av, så hade Intel sabbat utvecklingen som NVidia haft?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag tor de hade tynat bort. ATI var inte jättestarka under denna tiden.

Tror inte ATi hade överlevt. De som stod för designerna som intervjuats har sagt att utvecklingen av APU vad amd's stora motivator när nvidia vägrade "merge" med AMD om in Mr Jensen inte fick vara CEO för jättebolaget, en sak som inte AMD's dåvarande VD kunde acceptera, så de köpte ATi istället.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Historien är fullt av sådana misstag. Klassikern är väl tillverkare 70 talet och 80 talet populäraste OS : CP/M, fick ett erbjudade ifrån IBM. Men Microsoft fick affären istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Inte troligt eftersom ATI var på nedgång när AMD köpte dem. Utan ATI hade däremot AMD inte varit existerande idag eftersom det var deras grafikavdelning som höll skutan någorlunda flytande under Bulldozer-eran. Så det är inte allt för otroligt att AMD och ATI båda hade konkat om AMD inte köpte upp dem.

Tänk er en marknad där enbart Nvidia existerat? Den hade ju stagnerat och dött ut för länge sedan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Går aldrig veta hur saker kommer bli.
Nvidia kanske hade valt att avvakta med A.I o då hade saker sett helt annorlunda ut.

Skrivet av medbor:

Varför tror du det kommer ta årtionden?

Skrivet av kras:

Några årtionden? De kämpar redan nu om sin överlevnad.

Tog orden ur munnen på mig 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]