Dator startar om sig själv, överhettad?

Permalänk
Medlem

Dator startar om sig själv, överhettad?

Hej!

Vi köpte nyligen en begagnad enklare speldator till sambon som spelar en del the sims 4.

Vi laddade ner The sims igår och allt installerades utan problem eller omstarter. Imorse när hon skulle sätta sig och spela så startades datorn om av sig själv efter bara några minuter.
Det är samma även nu, datorn kan stå igång helt utan problem eller om man bara surfar på internet men börjar man spela så hänger sig antingen spelet eller så startar datorn om av sig själv.

Laddade ned Libre Hardware Monitor för att kolla temperaturer och blir lite frågande och skulle behövt hjälp.
Lite specifikationer om det är till någon hjälp.
Chassi: Oklart, svart ganska tätt chassi - tyvärr.
Processor: Intel i7-6700 max 4GHz
Moderkort: Asus H110i-PLUS gen 6/7
Ramminne: 16gb DDR4
Grafik: GTX 970 4GB

Temperaturerna nedan är med relativt nystartad dator medans jag skriver den här tråden.
Hur ska jag gå tillväga eller gå vidare för att kunna sänka temperaturerna, om ni nu tror att det behövs, hur felsöker jag mig vidare? Eftersom chassit är ganska tätt utan lufthål el. liknande från fabrik så blir det lite struligare att sätta i nya/fler fläktar.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna ser normala ut, så det är sannolikt inte överhettning. Det är några sensorer som ligger på över 110°C, men det lär bara vara det gamla vanliga problemet med att programmet försöker läsa av sensorer som inte existerar och får skräpvärden tillbaka.

Att datorn startar om vid hög belastning kan indikera att det är nätagget som är dåligt och inte klarar av att ge stabil ström när det belastas mer, men det kan egentligen vara lite vad som helst tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Temperaturerna ser normala ut, så det är sannolikt inte överhettning. Det är några sensorer som ligger på över 110°C, men det lär bara vara det gamla vanliga problemet med att programmet försöker läsa av sensorer som inte existerar och får skräpvärden tillbaka.

Att datorn startar om vid hög belastning kan indikera att det är nätagget som är dåligt och inte klarar av att ge stabil ström när det belastas mer, men det kan egentligen vara lite vad som helst tyvärr.

Hej,
Tack för snabbt svar! Jag misstänkte att sensorerna som visar över 100°C var felaktiga också.

Nätagget ligger på 500W och det kanske är i klenaste laget idag? Osäker. Hur bör man gå vidare? Det känns lite tråkigt om man inte skulle komma till rätta med problemet.

Permalänk
Skrivet av Draxim:

Hej,
Tack för snabbt svar! Jag misstänkte att sensorerna som visar över 100°C var felaktiga också.

Nätagget ligger på 500W och det kanske är i klenaste laget idag? Osäker. Hur bör man gå vidare? Det känns lite tråkigt om man inte skulle komma till rätta med problemet.

tempsen: ser rätt normala ut.

nätagget: har för mig ett 970 drar ~170-200W + cpu 90-100W nånting resterande delar troligen under 30W stycket.

så tror du borde ha iaf en 100-200w till godo troligen.

använder jag en pcu calkylator med lite ge och ta på vad som mer kan finnas i chassit typ 3 SSD 5 fläktar mus/tangentbord så ska du kunna klara att dra runt datorn på typ 370W

nöjligen isf om nätagget fått ålderskrämpor för datorn bör va bortåt 10 år gammal vid detta laget och ev utslitet om det är lika gammalt som cpu/moderkort.

kan du specifiera felet du upplever mer exakt.

"startar om sig" är ganska brett område gör den något innan den startar om sig?

blåskärm, felkod, fryser men visar fortfarande bild/fortsätter spela upp ljud t.ex.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det överhettning så brukar datorn stänga av sig helt och sedan får man vänta tills det svalnat för att kunna starta igen.
Men om den startar om när man belastar den, kan det ju vara nätaggregatet som inte längre orkar med att leverera högre effekter.

Vad är det för nätaggregat du har idag och hur gammalt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tempsen: ser rätt normala ut.

nätagget: har för mig ett 970 drar ~170-200W + cpu 90-100W nånting resterande delar troligen under 30W stycket.

så tror du borde ha iaf en 100-200w till godo troligen.

nöjligen isf om nätagget fått ålderskrämpor för datorn bör va bortåt 10 år gammal vid detta laget och ev utslitet om det är lika gammalt som cpu/moderkort.

kan du specifiera felet du upplever mer exakt.

"startar om sig" är ganska brett område gör den något innan den startar om sig?

blåskärm, felkod, fryser men visar fortfarande bild/fortsätter spela upp ljud t.ex.

Okej tack, då har jag lite bättre koll!

När datorn startar om sig själv så blir skärmen svart och startar sedan upp helt normalt.

Dvs hon sitter och spelar och skärmen blir sedan svart och datorn startar sedan upp utan att det är några konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är det överhettning så brukar datorn stänga av sig helt och sedan får man vänta tills det svalnat för att kunna starta igen.
Men om den startar om när man belastar den, kan det ju vara nätaggregatet som inte längre orkar med att leverera högre effekter.

Vad är det för nätaggregat du har idag och hur gammalt är det?

Nätagget som sitter i är ett Tecnoware free silent på 500W. Ingen aning om hur gammalt det är i och med att vi köpte datorn beggad av en här i "stan" bygger ihop och säljer enklare datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draxim:

Nätagget som sitter i är ett Tecnoware free silent på 500W. Ingen aning om hur gammalt det är i och med att vi köpte datorn beggad av en här i "stan" bygger ihop och säljer enklare datorer

Det nätaggregatet må säga 500W på sidan, men kan bara leverera 336W på 12V linan, vilket är ju var i stort sett all effekt dras från idag. Så kan mycket väl vara orsaken.

https://www.tecnoware.com/en-US/Dettaglio/Articolo/299
28A på 12V linan.

Det nätaggregatet har ju inte ens en PCI-e kontakt, så då finns det nog en adapter till grafikkortet också, vilket i sig är väldigt vanskligt med risk för brand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draxim:

Det är ett av de absolut billigaste nätaggen som går att köpa, kostar 258 kr just nu hos ComputerSalg. Enligt tillverkaren kan det leverera 28A på 12V-linan, vilket med moderna mått mätt gör det till ungefär ett 350W-nätagg.

Så det är definitivt en sannolik felkälla. Jag kan tänka mig att man inte vill lägga några större summor på ett bra nätagg om man bygger billiga begagnade datorer, men i det här fallet är det nog lite väl snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det nätaggregatet må säga 500W på sidan, men kan bara leverera 336W på 12V linan, vilket är ju var i stort sett all effekt dras från idag. Så kan mycket väl vara orsaken.

https://www.tecnoware.com/en-US/Dettaglio/Articolo/299
28A på 12V linan.

Det nätaggregatet har ju inte ens en PCI-e kontakt, så då finns det nog en adapter till grafikkortet också, vilket i sig är väldigt vanskligt med risk för brand.

Skrivet av perost:

Det är ett av de absolut billigaste nätaggen som går att köpa, kostar 258 kr just nu hos ComputerSalg. Enligt tillverkaren kan det leverera 28A på 12V-linan, vilket med moderna mått mätt gör det till ungefär ett 350W-nätagg.

Så det är definitivt en sannolik felkälla. Jag kan tänka mig att man inte vill lägga några större summor på ett bra nätagg om man bygger billiga begagnade datorer, men i det här fallet är det nog lite väl snålt.

Tack så hemskt mycket för all hjälp hittills! Då börjar vi med att byta ut nätagget. Vad skulle ni rekommendera om man inte väll lägga en förmögenhet men ändå inte köpa det billigaste heller

Permalänk

Tycker att det låter som att det är nätagget som inte pallar trycket. Skulle tro att problemet skulle lösas med ett bättre mer pålitligt märke och kanske skaffa mer marginal. Kör själv hellre overkill med nätagg än ligga liten bit över marginal. Speciellt då nätagg över tid tappar lite effekt när det börjar bli 5+ år även fast dagens nätagg är betydligt bättre överlag än förr.

Hade tidigare en PC som startade om utan bluescreen konstant i vissa spel. Provade lite olika konfigurationer med ett corsair 850W gold nätagg. Till slut hittade jag boven. Det var mitt 5700XT gpu som med sina strömspikar triggade säkerhetsfunktionen på nätagget. Hade kunnat undervolta den men i ren frustration köpte jag 6800XT och haft noll problem med annars identisk hårdvara sen två år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draxim:

Nyfiken här. Informerade firman om att datorn inte har någon Windows-support om mindre än ett år?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nyfiken här. Informerade firman om att datorn inte har någon Windows-support om mindre än ett år?

Är inte riktigt med på vad du menar med Windows support? Men nej, fick ingen info om något sådant. Företaget i det här fallet är en privatperson, pensionär 🙂

Permalänk
Skrivet av Draxim:

Tack så hemskt mycket för all hjälp hittills! Då börjar vi med att byta ut nätagget. Vad skulle ni rekommendera om man inte väll lägga en förmögenhet men ändå inte köpa det billigaste heller

detta är helt ok.
https://www.amazon.se/dp/B0CK8MXWK1/ref=asc_df_B0CK8MXWK1/?ta...

inte det mest kvalitativa på marknaden men iaf någon form av kvalitet. Helt dugliga till budgetbyggen.

Skrivet av Draxim:

Är inte riktigt med på vad du menar med Windows support? Men nej, fick ingen info om något sådant. Företaget i det här fallet är en privatperson, pensionär 🙂

Windows 10 slutar få support om ~1 år så sedan är rekomenderat att uppdatera till nyare windows OS eller någon linux distribution iom att inga säkerhetsuppdateringar längre kommer släppas till det.

och win 11 är ju inte ett alternativ till den iom att den saknar hårdvaran för att få stöd för det (utan fultrick)

så någon uppdaterad linuxdist eller ta den av internet är vad som gäller om ett år ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

detta är helt ok.
https://www.amazon.se/dp/B0CK8MXWK1/ref=asc_df_B0CK8MXWK1/?ta...

inte det mest kvalitativa på marknaden men iaf någon form av kvalitet. Helt dugliga till budgetbyggen.

Windows 10 slutar få support om ~1 år så sedan är rekomenderat att uppdatera till nyare windows OS eller någon linux distribution iom att inga säkerhetsuppdateringar längre kommer släppas till det.

och win 11 är ju inte ett alternativ till den iom att den saknar hårdvaran för att få stöd för det (utan fultrick)

så någon uppdaterad linuxdist eller ta den av internet är vad som gäller om ett år ungefär.

Tack för förklaringen, då måste han kört nåt fultrick eftersom det är windows 11 på datorn :')

Permalänk
Skrivet av Draxim:

Tack för förklaringen, då måste han kört nåt fultrick eftersom det är windows 11 på datorn :')

ja då är det ju inget problem än sålänge iaf.

men återstår att se vad microsoft gör åt att man kan gå förbi hårdvarukraven i framtiden om de gör något alls.

men var förberedd att den när du startar den ev en dag inte längre kan starta upp windows.

Visa signatur