EU-dom klargör att spelfusk är lagligt

Permalänk
Sötast

Undrar varför spelpriser går upp....

Permalänk
Medlem

Fuska i spel online/multiplayer nej tack.
Flytta över offline karaktär/spel som har fuskats med till online/multiplayer spel nej tack.
Använda spelfusk/trainers/fil redigerare/m.m. på lokala spel helt OK.
Så till alla spel bolag vill jag bara säga låt oss fuska i lokala spel.
Lägg till officiella spel fusk från början så slipper ni en del av hackarna som förstör för alla.

Permalänk
Medlem

Utvecklarna av onlinespel ligger långt efter de som vill fuska för tillfället. Har slutat spela de flesta spelen nu. Är det inte fusk så är det ”smurfning”.

Permalänk
Medlem

Du får fuska om du kan. Ska inte vara olagligt.
Däremot om du blir påkommen ska det inte vara snälla straff från de som äger spelet.
Permaban!!!!!!

Gäller bara online såklart

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Låt dom fuska hur mycket dom vill.
När dom blir tagna så läggs deras licens till i poolen av spelare som bara får spela mot andra som åkt dit.
Då har företaget som sålt spelet och gett dom tillgång till online-spel inte tagit bort något för dom.

Permalänk
Medlem

Fuska hur mycket du vill i singelplayer, kanske bara vill se storyn eller testa strats. men inte i MP.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Spelfusk ska få existera. Däremot om du använder dem i officiella kanaler som multi-player så ska du också bli bannad från tjänsten, samt acceptera din plats i helvetet.

Går inte att få båda..

Spelfusk borde snarare förbjudas, speciellt med tanke på att stor del av dom som använder fusk många gånger använder det i mindre lagliga sammanhang.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Går inte att få båda..

Spelfusk borde snarare förbjudas, speciellt med tanke på att stor del av dom som använder fusk många gånger använder det i mindre lagliga sammanhang.

Jag tänker mig att du med din formulering fokuserar på t.ex. aimbot och liknande i multiplayer?

Det som är problematiskt med att förbjuda "spelfusk" i single-player är att någon ska någon dra en linje mellan mod och fusk. Allt som t.ex. kallas för QoL-moddar är ju rent krasst fusk eftersom det får spelet att bete sig på ett sätt, eller ha funktioner, som inte den ursprungliga spelskaparen implementerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Jag kan bli utslängd från ett spel om en domstol beordrar om det, ett företag har inte den rätten att avgöra sådant själv. Finns massor av domar i historien som visar det även om du gör något direkt olagligt så får du inte stänga av någon från en tjänst hur som helst. När du betalar för ett spel ingår rätten att spela det spelet samt ägande rätten till den licensen. Där finns det sedan lagar och förordningar som talar om vad som gäller.
När det kommer till avtal mellan företag och privatperson finns det något i lagen som kallas obehöriga parter vilket gör att man inte får avtala bort något som står i lagen utan att lagen alltid står över avtalet. Mellan behöriga parter som företag till företag eller privatperson till privatperson så finns inget sådant skydd iagen däremot.

Det är diskriminering om du skulle banna någon för att använda hjälpmedel för att komma runt ett handikapp eller liknande oavsett vilka fördelar det skulle ge dem. Vilket var det jag sa inget annat.

Men finns redan idag avgörande folk som blivit bannade där ARN krävt att de skall ta bort bannen från hela konton och enstaka spel. För det är en produkt du har köpt och det står i reklamen att det går att spela online vilket betyder att det är en del av vad du köper.

Du måste förstå lagen och inte gå på sägner och vad amerikaner säger där gäller annat men inte i EU och Sverige.

Rent krasst så kan alltså hundratusentals människor gå samman och stämma EA, Blizzard och andra stora spelskapare eftersom de har blivit bannade när de fuskat i multiplayer? Är det så du menar? Eller att ovan listade spelföretag måste få fram ett domstolsbeslut för att få banna folk som förstör spelupplevelsen för andra genom att t.ex. skjuta sina egna lagmedlemmar, använda aimbot, wallhack med mera?

Företag får ju stänga ner hela spel som är endast online utan någon rättslig konsekvens (d.v.s. banna alla kvarvarande spelare), så varför inte enstaka spelare?

Skulle gärna se den där ARN-domen för jag antar det handlar om att skaffa sig fördelar i online-spel som rent krasst inte räknas som fusk, sådant du kan göra själv men köper av någon annan som t.ex. köpa guld i WoW - och på så sätt fått hela sitt konto bannat med en hänvisning till en EULA. Att ARN skulle gå in och säga åt Blizzard att släppa en ban på en person som har modifierat spelets filer för att använda en aimbot har jag extremt svårt att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Går inte att få båda..

Det ingen anledning till att man inte kan ha bägge.

Det ska inte vara olagligt att fuska eller modifiera ditt spel. Däremot ska det vara olagligt att använda sagda fusk och modifikationer på servrar, tävlingar och liknande som förbjuder det och det inte är ren single player. Har inget emot att spelbolagen kan stämma fuskare för att de förstör upplevelsen för andra kunder, en avstängning i dagens läge är ju knappt värre än en knäpp på näsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det ingen anledning till att man inte kan ha bägge.

Det ska inte vara olagligt att fuska eller modifiera ditt spel. Däremot ska det vara olagligt att använda sagda fusk och modifikationer på servrar, tävlingar och liknande som förbjuder det och det inte är ren single player. Har inget emot att spelbolagen kan stämma fuskare för att de förstör upplevelsen för andra kunder, en avstängning i dagens läge är ju knappt värre än en knäpp på näsan.

Well så länge det finns fusk och folk kan tjäna pengar på det så kommer det användas till att tjäna pengar på det, vilket i sin tur resulterar i att det förstör för andra då det 9 fall av 10 handlar om rmt i online spel.

Sure i sp är det skit samma vad folk gör, men dagen då fusk till spel bara fungerar i sp och inte online kommer aldrig att ske, hur ska då skaparna tjäna pengar på fusket?

Lika bra att ta bort skiten helt. Samt behöver man fuska i ett sp spel så bör man kanske spela något annat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag personligen är kluven när det kommer till fusk.. I solo-spel så är jag skitsamma helt i om man fuskar för man kanske vill få mer vapen, ammo eller vara odödlig bara för man gillar typ leka och utforska eller vadsom. finns många saker som gör fusk kan vara kul.

MEN då det kommer till online spel, där man kör lag mot lag, så hatar jag det och där borde det inte vara OK att ha fusk mot online spel.

Men sen är jag emot all typ av fusk på online, solo är jag 100% på att de är fine. Då det inte skadar någon annan än dig själv som kan ha kul med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well så länge det finns fusk och folk kan tjäna pengar på det så kommer det användas till att tjäna pengar på det, vilket i sin tur resulterar i att det förstör för andra då det 9 fall av 10 handlar om rmt i online spel.

Sure i sp är det skit samma vad folk gör, men dagen då fusk till spel bara fungerar i sp och inte online kommer aldrig att ske, hur ska då skaparna tjäna pengar på fusket?

Lika bra att ta bort skiten helt. Samt behöver man fuska i ett sp spel så bör man kanske spela något annat.

Nu handlar det ju inte bara om att man klickar i en knapp för att avaktivera fusk, utan om vad som är legalt eller inte. Jag håller redan med dig om att det ska straffas mera i multiplayer, så varför straffa singleplayer också? Gör det som sagt straffbart så att det kostar så kommer inte folk att köpa.

Ditt sista om att fuskare i singleplayer ska göra något annat är ju bara elitiskt och trångsynt. Olagligt att göra sig odödlig för att ta sig förbi en boss man inte klarar? Olagligt att få en item som bara delats ut på ett event i 2000? Olagligt att skaffa sig sin favorit-Pokémon Shiny? Olagligt att fixa en bugg i ett spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Principiellt rätt och viktigt.

i mina ögon bör de vara olagligt. Då spelfusk förstör andra spelares upplevelse.
Det är jävligt pissigt att spela ett multiplayer spel som kostat dig pengar oavsett summa och
uppleveles blir helt förstörd när man konstant blir överkörd av spelare som fuskar på olika vis.
Att fuska i singelplayers spel bryr jag mig inte om, då förstör man ingenting för någon annan iaf.
men Co-Op och multi. Nej de går jag inte med på.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Rimligt, och ser man till den bredare diskussionen för artikeln så är inte spelfusk något som rättsväsendet ska beröra heller.

Fusk i onlinespel är ju upp till den som levererar tjänsten att ta hand om och sätta upp avtal om när man drar in någons licens till spelservrarna.

Permalänk
Medlem

Nu handlar egentligen inte rättegången alls om spelfusk, men okej, bråka på ni.