Ny dator med NPU - användningsområden?

Permalänk

Ny dator med NPU - användningsområden?

Hej (vet ej om detta är rätt forumdel)

I veckan fick jag en ny dator på jobbet. En trevlig bekantskap, nämligen en "ThinkPad P16s gen 3" med följande specifikation:

- Intel Core Ultra 9 185H
- 64 GB DDR5 (5600 MHz)
- 2 TB SSD M.2 2280 PCIe Gen4 Performance TLC Opal

Nu till min fråga. I processorn ovan "ingår" en NPU-enhet. Men, om jag varken använder Co-pilot / Recall och / eller Microsofts egna antivirus (som jag förstått har inbyggd stöd för att nyttja NPU), vad kan jag då använda den till? Jag använder knappt ChatGPT, men funderar mer om man på något sätt kan nyttja den i "bakgrunden" på samma sätt som du kan använda din GPU för att rendera grafik i webbläsaren eller liknande.

Som för de flesta är AI relativt nytt för mig, men jag gillar inte att ha hårdvara i datorn som bara "sitter" där utan att nyttjas. Tack på förhand för tankar, tips och idéer.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Ja det är lite som det är med användning av neural processor-delen i moderna processorer. Tidigare så var detta något man fick komplettera med genom exempelvis en Google Coral-modul, för att använda sig utav i exempelvis Frigate NVR-lösningen för neural-accelererad identifiering av objekt i rörlig video. Men det är möjligt att använda sig utav NPU:n i Intel-processorerna i Frigate, men nu lär du ju inte ska köra en NVR på din jobbdator.

Men det finns flera tillämpningar som framgent kommer dra nytta utav NPU, däribland avlastning av exempelvis ansiktsigenkänning i Windows Hello. Sen så har Adobe Photoshop stöd för avlastning/acceleration av applicering av filter och effekter via NPU:n. Vi kommer även att se spel framöver som utnyttjar NPU exempelvis för att åstadkomma NPC:s och dator-motståndare som beter sig mer mänskligt.

Sen har vi förstås Microsoft Office och Copilot som utnyttjar NPU kretsarna för att applicera LLM-funktioner på Office-programmen föra att förutse vad du vill göra och erbjuda automatik för att utföra jobb åt dig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Ja det är lite som det är med användning av neural processor-delen i moderna processorer. Tidigare så var detta något man fick komplettera med genom exempelvis en Google Coral-modul, för att använda sig utav i exempelvis Frigate NVR-lösningen för neural-accelererad identifiering av objekt i rörlig video. Men det är möjligt att använda sig utav NPU:n i Intel-processorerna i Frigate, men nu lär du ju inte ska köra en NVR på din jobbdator.

Men det finns flera tillämpningar som framgent kommer dra nytta utav NPU, däribland avlastning av exempelvis ansiktsigenkänning i Windows Hello. Sen så har Adobe Photoshop stöd för avlastning/acceleration av applicering av filter och effekter via NPU:n. Vi kommer även att se spel framöver som utnyttjar NPU exempelvis för att åstadkomma NPC:s och dator-motståndare som beter sig mer mänskligt.

Sen har vi förstås Microsoft Office och Copilot som utnyttjar NPU kretsarna för att applicera LLM-funktioner på Office-programmen föra att förutse vad du vill göra och erbjuda automatik för att utföra jobb åt dig.

Tack för ditt svar! Det låter som vi får "vänta och se" lite vilka innovationer som dyker upp. Det låter kanske inte som dagens användningsområden matchar vad jag jobbar med, men jag har inget emot om de säkerhetssystem vi nyttjar skulle börja nyttja AI för att bli bättre rustade mot hot.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Spännande! Hojta till sen när du hittat nå häftigt att använda NPU till

Jag beställde i veckan en Thinkpad T14s Gen6.
Snapdragon Elite, NPU, 64GB ram, 1tb SSD, OLED skärm. Tur att man slipper betala den själv, bara 5g wwan gick ju på 3000 😅

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!