Har tidigare kört Tellstick Net och då enkelt (och billigt) kunnat köpa t.ex Julas Anslut fjärrströmbrytare i 3-pack, finns det liknande bra "deals" för Zigbee och Z-Wave och vart hittar man det som en rimlig slant?
Jag har en Vera Secure. Har förstått att det finns flera versioner av Zigbee (3.0 t.ex) men att Vera Secure inte har stöd för det? Egentligen hade jag hoppats på att Vera Secure klarade 433MHz och att man kunnat styra sina gamla fjärrströmbrytare men det verkar dessvärre inte vara fallet (om man inte har en RFXtrx433E eller liknande?).
Någon som har en RFXtrx433E som inte behöver den längre? 😉
simpel RF är så mycket enklare rent teknikmässigt att de blir riktigt billiga att tillverka. Zigbee och Z-wave är mer komplexa och innehåller microprocessorer vilket gör att de är lite dyrare, Men vanligtvis brukar Zigbee vara billigare än Z-wave. Du kan få fyra zigbee-pluggar för 500kr här: https://www.m.nu/rela-zigbee/neo-smart-plug-zigbee-med-energi...
Jag har aldrig hört talas om "Vera Secure", så jag kan inte svara på den frågan. Men om zigbee-stöd finns på din hub så lär det garanterat eller nära nog garanterat vara version 3.0.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.