Dockningsstation med eGPU för mini-PC blir öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Dockningsstation med eGPU för mini-PC blir öppen källkod

Vem som helst kan använda Beelinks ritningar och tekniker för att bygga nya docknings­stationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket fantastiskt agerande av Beelink!, mer av sånt här vill vi se.

Permalänk
Medlem

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Om det finns risk för det borde man själv lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om det finns risk för det borde man själv lösa det

Ja genom att ha grafikkortet i ett stängt chassi. Det jag undrade var om det var säkert eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Tror du får svårt att hitta fall där någon i verkligheten har fått någon betydande skada på ett sådant sätt.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja genom att ha grafikkortet i ett stängt chassi. Det jag undrade var om det var säkert eller inte.

Jag hade inte tagit risken, även om den inte är stor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Lödpunkterna är helt ofarliga, den högsta spänningen i ett grafikkort är 12 V, resterande spänningar är lägre. Du kan ta på dem med blöta händer och sannolikt inte ens känna något.
Ström/effekt som går genom kretskortet/kretsarna spelar ingen roll för säkerheten.

Däremot så kan man nog bränna sig lite lätt. Åtminstone mitt grafikkort (TUF 3080) blir väldigt varmt på backplate, gissningsvis åtminstone 70 grader. Men att faktiskt få några skador har jag svårt att tro.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lödpunkterna är helt ofarliga, den högsta spänningen i ett grafikkort är 12 V, resterande spänningar är lägre. Du kan ta på dem med blöta händer och sannolikt inte ens känna något.
Ström/effekt som går genom kretskortet/kretsarna spelar ingen roll för säkerheten.
Däremot så kan man nog bränna sig lite lätt. Åtminstone mitt grafikkort (TUF 3080) blir väldigt varmt på backplate, gissningsvis åtminstone 70 grader. Men att faktiskt få några skador har jag svårt att tro.

Ja den låga spänningen minskar ju risken för att det hoppar genom kroppen. Så det är väl inte så farligt men skulle inte ta risken om jag inte bodde helt själv utan husdjur. Dessutom kan ju kortet gå sönder och de är inte billiga.
12v likspänning kan vara dödlig men behövs väl kanske andra scenarion än de som kan uppstå på ett PCIE grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

12v likspänning kan vara dödlig men behövs väl kanske andra scenarion än de som kan uppstå på ett PCIE grafikkort.

Jo, om man lyckas koppla ihop blodet i höger hand/arm med blodet i vänster hand/arm kan skapa tillräcklig ström genom hjärtat för att vara farligt. Men utan bruten hud på två ställen har jag svårt att se att det kan vara farligt.
Jag skulle vara långt mer orolig för grafikkortet än mig själv med en såhär öppen lösning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja genom att ha grafikkortet i ett stängt chassi. Det jag undrade var om det var säkert eller inte.

Det är nog farligast för grafikkortet, men det kan ju öppna för att man t.ex. lägger något metallföremål mot exponerade grejer på baksidan och skapar kortslutning, vilket ju iaf har potential för något slags skada även bortom grafikkortet i sig.

Men oavsett skaderisk så håller jag ju med om att det inte är en lösning som passar alla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

undrar om denna dockan har någon aktiv omvandlare i sig som delar upp x4 pci-e signalen till en x8/x16 1-2 generationer lägre(samma bandbredd)

har för mig att iaf Nvidia så förväntar sig deras kort iaf minst 8 banor anslutna och även om du ansluter ett pci-e 3 x16 grafikkkort till en pci-e 4/5 x4 så kommer man ju bli begränsad till bandbredden hos pci-e 3 x4

altså min fråga.

dator -> pci-e 5 x4 länk (15.754 GB/s)-> docka aktivt konverteringschip -> pci-e 3 x16(15.754 GB/s)/pci-e 4 x8(15.754 GB/s) länk ->grafikkort

troligen skulle aktiva konverteringen ev ge lite förlust men troligen mindre än att bara ansluta 4 banor pci-e.

teoretiskt i de lägena så borde pci-e 3 x16 grafikkort kunna få ut full bandbredd trots att den bara komunicerar mellan dockan och datorn med 4 banor fast med nyare generation pci-e

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Datavetare

Priset för dockningsstationen är ju faktiskt fullt rimligt, förnärvarande 1689 SEK.
https://www.bee-link.com/products/beelink-ex-docking-station

Klicka för mer information
Visa mer

"Med tanke på att det idag inte finns några andra mini-PC-modeller som har PCI-Expresskontakter annat än M.2 på moderkortet är det osäkert om och när någon kommer utnyttja företagets givmildhet."

Problemet där är tyvärr ännu lite större. Dessa mini-PC behöver använda mobilplattformar för att ha en rimligt effekt-nivå. Är väldigt få av Intels och AMDs mobilplattformar som har någon extern PCIe-anslutning utöver den som används för NVMe.

Det utbud som Beelink för närvarande har inskränker sig till Intels H-serie som av någon anledning är utrustad med 8x PCIe4 utöver det som går till NVMe. Både Intel och AMDs U-serie saknar detta, så även deras senaste två plattformar AMD Strix Point och Intel Lunar Lake.

Qualcomm har nämnt att deras Snapdragon X plattform är like Intels H-serie utrustad med 8x PCIe4. Så där finns potential för en första Windows/ARM64 plattform där man kan komma att kunna använda dGPU.

Annars är just 4x PCIe4/5 som normalt används för NVMe en potentiell "work-around". Man får då lösa SSD-anslutning på annan väg. I det läget fungerar ju alla dagens mobilplattformar.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Som flera redan påpekat, räddningen för just elektrisk chock är 12V. Jämför med en blyackumulator till ICE-bil, en sådan batteri av god kvalité kan under kort tid trycka ut >10kW om man kortsluter polerna med metall. Däremot helt ofarligt att hålla båda polerna som människa då resistansen där är så hög att effekten blir irrelevant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog farligast för grafikkortet, men det kan ju öppna för att man t.ex. lägger något metallföremål mot exponerade grejer på baksidan och skapar kortslutning, vilket ju iaf har potential för något slags skada även bortom grafikkortet i sig.

Men oavsett skaderisk så håller jag ju med om att det inte är en lösning som passar alla.

Man kan väl iofs även tänka sig även andra risker, som exponerade fläktar osv.
Är ju inga direkta monster som kapar fingrar som sitter monterade på grafikkort, men alltid kan väl något hända...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man kan väl iofs även tänka sig även andra risker, som exponerade fläktar osv.
Är ju inga direkta monster som kapar fingrar som sitter monterade på grafikkort, men alltid kan väl något hända...

Jag tror rent allmänt att en sån här lösning är ett dåligt alternativ om man har det i en miljö där småbarn och/eller husdjur ofta vistas.
Eller ungdomar som gillar att ha fyllefester hemma.

Även om det inte blir några skador på person eller djur så är ju många grafikkort idag dyra så det räcker att 'bara' sabba grafikkortet för att det ska vara surt.

Dessutom om dockan kostar ~ 1700kr. För de pengarna kan man ju köpa ett chassi istället.
Om man tänker att man från början bygger en stationär dator med plats för grafikkort.
Det finns ju Mini-ITX byggen som inte är så stora och denna mini PC blir ju inte lika mini längre efter att man ansluter docka och grafikkort. Speciellt inte om man dessutom ska ha ett ATX nätagg liggande brevid också.

Jag tycker det är ett coolt koncept.
Men känns som ganska begränsad nytta.
Kanske om man har både ett primärt hem och en sommarstuga och vill ta med samma dator.
Eller hemma kontor och på företaget kontor.
Går att ha en docka på varje plats i så fall.

Men är en sådan lösning verkligen betydligt smidigare än att ha en laptop som man kan docka hemma och på kontor?
Med tanke på att laptopen även kan användas på platser där man inte har tillgång till extern skärm, tangentbord och mus.

I många fall kan ju någon form av fjärranslutning vara bra alternativ.
Där man har tillgång till samma filer även om man rent fysiskt är på olika platser utan att behöva använda samma dator.

Jag tycker som sagt att det är ett coolt koncept.
Men känns som det är väldigt nishat var detta faktiskt är den bästa (eller enda?) lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns inte risk att husdjur/barn skadar sig om de pillar på ex baksidan av grafikkortet? Är ju inte alla kort som har något som täcker löd punkterna där och det kan ju vara ganska höga effekter nu för tiden.
Kan ju förstå att man kör öppet i testsyfte men att köra så i drift är nog inte tanken när de designar grafikkort.

Det är svårt att skada sig på något under 50V, inget på ett grafikkort ger över 12V. Visst, det gör ont att slicka på men det är inte skadligt. Den enda realistiska faran är kortslutningsrisken som kan göra så att det börjar brinna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är svårt att skada sig på något under 50V, inget på ett grafikkort ger över 12V. Visst, det gör ont att slicka på men det är inte skadligt. Den enda realistiska faran är kortslutningsrisken som kan göra så att det börjar brinna.

Största risken är väl att sabba grafikkortet.

Om ett RTX 4080 Super kostar ca 12000 kr.

Om det vanligtvis är 20-22 arbetsdagar per månad.
Säg att vi tar 21 som snitt.
12000x21=252000

För någon som tjänar mer än 252000 i månaden så kostar ett nytt 4080 Super mindre än en dagsinkomst och då spelar det väl ingen större roll.

För oss som tjänar mindre kan det vara surt om ett dyrt grafikkort går sönder av något där ett vanligt chassi hade skyddat kortet.