Veckans fråga: Hur mycket mobilsurf behöver du?

Permalänk

Enligt min telefon använder jag ca. 20GB men alla våra abbonnemang i Finland är obegränsade så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag hade länge Tele2 med någon GB per månad men hastighetsbegränsning när man nådde taket.

Bytte bara från det för att när de "uppgraderade" sina interna system ca 2019 så funkade det aldrig bra igen efter det. Många supportsamtal när man kom till en påfyllningsportal istället samtidigt som de smyghöjde månadskostnaden flera gånger.

Till slut bytte jag till Comviq med 5GB surf av ren frustration men problemet med att tappa all mailsynk när man har råkat lämna hotspot påslaget och min laptop har kopplat sig till den kvarstår.

Har letat efter lösningar då och då men eftersom jag är fast på Tele2-nätet för vänner och familj så kan jag inte byta till vilken operatör som helst.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

5-10 GB räcker långt enl mig. Allt annat data krävande kör man ju via WiFi.

Permalänk
Medlem

Har 8gb, har en Android notifikation på när jag kommer upp till 6gb och den når jag sällan till. Mitt abonnemang kan jag spara 100gb som också aldrig används.

Permalänk
Medlem

Har haft 14GB länge och bara förbrukat mer nån månad på sommaren så potten på 25GB har i stort sett alltid varit full.
Men nu när jag kikade för någon vecka sen såg jag att jag legat över det 5 av 6 månader det sista halvåret. Så uppgraderade till 16GB med 5g för 20kr mer. Vet inte vad som har hänt antagligen någon av hemsidorna jag ofta besöker eller app som blivit mer datahungrig. För jag har inte ändrat beteende vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

200MB skulle räcka gott och väl, jag har Wi-Fi hemma.

Edit: Jag har 1GB Fello 95kr/mån, men har maxat sparbössan på 25GB sedan länge. Ibland får man ju dubbelsurf som bonus dessutom vilket är totalt bortkastat.

Erbjudanden om att betala 10Kr extra för dubbel surf är nästan hånfullt, 10Kr rabatt, för halva surfen tack.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Behöver köra över mobilnätet på jobbdatorn ibland beroende på var jag är, så det slukar givetvis en hel del som jag inte enkelt ser. Skulle uppskatta att det totalt (telefon + dator) kan röra sig om ca 10-15 GB, mindre vissa månader.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Snusfri

Behövde mycket mer när jag pendlade med buss 20+20min varje dag än när jag har 4min med cykel till jobbet.
Så uppgraderade mitt Hallon-abbonemang då till 50GB men nu behöver jag inte ens hälften.

Skulle jag byta till 20GB så sparar jag 50kr i månaden men tappar sparad surf.
Den femtilappen kan jag både ha och vara utan så kör vidare på 50GB.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

8 GB fungerar fint för mig, den sparar ju också upp till 100 GB så den gången man ser lite filmer så finns det utrymme.

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver, oftast använder jag väl 15-20 Gb eller så men är jag på kontoret mer eller på resa behöver jag mer. Sedan vill jag väl också ha möjlighet att ha en backup ifall vi får problem med vårt nät hemma.

Så jag och frun delar på obegränsat och har ytterligare ett datasim till det, det blir i slutändan någon hundralapp dyrare än om vi skulle ha varsitt abonnemang med lägre surfnivåer.

Permalänk
Medlem

1-2GB klarar jag mig utmärkt på, det är inte mycket mer än surfande eller vissa appar som behöver data... t ex Inköpslistor på ICA, GPS och slika ting. Har 123GB sparat om det nu tvunget skulle uppstå någon situation där jag behöver mer data.

Har Vimlas minsta abonnemang för en hundring i månaden och där ingår tydligen 4gb surf/månad nu. Eller 110:- var det visst nu.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

8GB är lite i överkant. 1GB är för lite.
Enbart semester perioder man kör mycket spotify utanför wifi. Man kan ju spara listor för sådana ändamål också.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har 8GB/månad som även sparas. Brukar gå åt 1-2GB vanliga månader och sen mera under typ semester men klarar mig på den sparade surfen

Permalänk
Medlem

Använder dels mer datorer än mobilen för "tyngre" saker, och sedan är det mycket wifi för mobilen.
Verkar gå åt 1-3 GB mobildata en normalmånad, men brukar ju kunna bli mer vid tillfällen då man lämnar rutinen. Typiskt blir det då mindre wifi och en del hotspot-användande.

Har Fello med 6GB/månad och potten för sparad surf brukar vara fylld till 100% normalt sett, så det är ju en bra buffert vid t.ex. semester eller annat som sätter vanliga rutinen ur spel. Funkar för mig.

Hade innan det ett abonnemang med mer mobildata som aldrig användes, så helt meningslöst att betala mer för min del...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag behöver knappt någon datatrafik. Jag använder den bara för Freja e-ID för att komma åt min journal på 1177.se för att WiFi inte fungerar där min dator står.

Det har ett par gång varit Android som dragit slut på min data i bakgrunden när jag glömt att stänga av datatrafik.

Permalänk
Medlem

Generellt 8GB, men kör på 20GB(+20GB sparad) för att ha takrum i semestertider.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

0 surf på privata mobilen. Wi-Fi som gäller.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har 50 GB i månaden på abonnemanget och brukar ligga på runt 30-40 gig i månaden.

Permalänk
Medlem

1 till 3gb kanske i månaden på jobb årtet och sen semestern går det la en 5-6gb i månaden kanske

kollade min sparade surf på fello typ 80gb

Permalänk
Medlem

Om jag reser så blir det lite mer, men i vanliga fall runt 3-5Gb/månad.

Men jag måste säga att det känns konstigt att mobilsurf är begränsat i Sverige. Marginalkostnaden är ju noll för operatörerna, så man tycker att marknaden skulle ha gått mot obegränsat. Så är det i alla fall i Finland där jag bor, och jag betalar inte ens 200kr för mitt abonnemang med obegränsat allt (inte 5G, vilket jag inte behöver).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har länge klarat mig på 2gb/mån och det går fint om man är lite observant och inte laddar ner appar eller strömmar video utan Wi-Fi. Men för peace-of-mind är nog närmare 3-4gb rätt så bra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Gick nyligen från 3gb till 5gb i månaden då jag närmade mig taket ett par gånger. Better safe than sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Har Fello med 3 GB i grunden och dubbel surf vilket blir 6 GB.
Av dessa 6 GB behöver jag ungefär 2-3 GB. Men alltid skönt att ha en liten reserv.

Precis samma här. Fello 3 GB med dubbel till 6 GB, använder kanske 1-2 normalt.

Förutom i somras när Hearthstone ballade ur på lunchrasten på jobbet (där Blizzards servrar är blockade på WiFit) och ville ladda hem 3GB över mobildata några gånger och landade på typ 12GB den månaden... Där gick det åt en del sparat!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Normalt sett ett par GB i månaden. Aldrig haft abbonemang med stora datavolymer. Just nu har jag ett 6GB abb, som är mer än jag behöver. Kör WiFi hemma och på jobbet, och streamar ganska minimalt med video på mobilen

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Reser mycket i jobbet så går en del surf varje månad. Förra månaden var det ca 300GB och denna månaden drygt 200GB.
Ganska vanligt att wifi på hotellet är dåligt så kör hotspot på telefonen istället.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig på ett par gig surf i månaden. Det riktigt intressanta frågan är hur mycket surf den generelle användaren behöver ifall vi tar bort eventuell restidfram och tillbaka till jobbet, eller ifall frågan hade varit omformulerad NÄR du generellt behöver använda surf via mobilen? Är det främst vid pendling, eller brukar man sitta ute i parken och lyssna på radio/se på streams?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Har klarat mig på 5gb i månaden ganska länge, förutom vid utlandsresor men fick 20gb för samma pris när jag skaffade ny mobil, plus 50gb extra i månaden i två år så jag klarar mig nog lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om jag reser så blir det lite mer, men i vanliga fall runt 3-5Gb/månad.

Men jag måste säga att det känns konstigt att mobilsurf är begränsat i Sverige. Marginalkostnaden är ju noll för operatörerna, så man tycker att marknaden skulle ha gått mot obegränsat. Så är det i alla fall i Finland där jag bor, och jag betalar inte ens 200kr för mitt abonnemang med obegränsat allt (inte 5G, vilket jag inte behöver).

Noll vetetusan, men låg kostnad iaf.
Sedan hur sunt det är med "obegränsat" är väl en fråga för sig, för när folk verkligen nyttjar det så verkar det ofta kunna bli sura miner. Så det verkar ju vara lite marknadsföringsfluff i vissa sammanhang.

En skillnad jag ser är att finska operatörer verkar sälja olika hastighetsnivåer istället för datamängder, så det är ju en begränsning på en annan ledd istället. Man begränsar kvaliteten istället för kvantiteten (i första hand, blir ju en implicit kvantitetsbegränsning, men den är förmodligen för hög för att vara relevant i de flesta fallen).

Kan tycka att det är bättre, men det är iaf en annan form av begränsning man har istället.

Min *känsla* säger att trenden gick mot obegränsat för många år sedan, sedan stannade det av iom prishöjningar, och nu är vi här med en situation där väl alla operatörerna kränger både dyra abonnemang med obegränsad data, men även säljer billiga abonnemang med begränsad datamängd.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Snittar ca 5gb i månaden, har ett 6 GB abb hos Fello. Hade gärna haft mer än 25gb i sparad pott, men än så länge har det räckt de perioder man varit utan wifi en längre tid.

Permalänk
Medlem

Hade klarat mig på 2-3 GB inkluderat arbetsdag och lite sporadiskt Youtube'ande i låg upplösning. Men tack vare någon kampanj har jag en fet buffert för eventuellt strul. Man kan ju bli stående ute i obygden och behöver dra ner en ISO-fil. 😎