Veckans fråga: Hur mycket mobilsurf behöver du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket mobilsurf behöver du?

Minimalt med data, obegränsat eller någonstans mitt emellan? Bredband2 undrar var du lägger ribban för att undvika surfstopp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir inte mycket mobildata. Lyssnar mest på musik men kör med nerladdning av mina spellistor när jag är på wifi.

Permalänk
Medlem

Mitt företagsabonnemang har 30GB per månad (Går ej att spara surf) och brukar klara mig OK på detta så länge jag inte börjar streama video med för hög kvalitet eller låter mobilen agera hotspot.

Permalänk
Medlem

Röstade på 20GB. Vid normal daglig användning så brukar jag göra mig av med runt 8-9GB per månad, men under sommarmånaderna använder jag betydligt mer. Har extra datakort i en hel del enheter (så som surfplatta och bärbar dator) som alla är kopplade till 1 abonnemang vilket gör att när jag är ute o reser så använder jag bara mobildata och inte Wi-Fi. Har obegränsad surf hos Tele2.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Har 8gb i månaden, satt en varning på 2gb i telefonen av någon anledning, den poppar sällan upp... Min datapott är tämligen stor
Får ut och åka bil och dela till surfplattorna för barnen ibland så att något brukas iallafall.
Men när barnen i framtiden får telefon stoppas det in i samma surfmängd så då lär det gå åt. Men sonen är bara 8 än.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

brukar snitta på 4 gb typ, att man får behålla pottan med resterande löser problemet med de månader man använder mer (nät nere eller semester tex) därav tycker jag 8gb är rätt lagom, tror jag har typ 150 GB sparat just nu

Permalänk
Medlem

Brukar komma undan med 2-3 GB, men sanningen är väl den att jag anpassar användningen efter hur mycket data jag har till förfogande eftersom det bara finns ett fåtal tjänster som förbrukar riktigt stora datamängder (typ Youtube) och ingen av dessa är vitala när man är ute.

Permalänk
Medlem

Ligger nog på 5-15 GB, svarade 8 som närmast. Per telefon vill säga

Permalänk
Medlem

När jag reser snittar jag väl runt 1 TB i månaden, annars ligger jag på runt 50 GB.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ett par Gb räcker gott och väl! 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Behöver man ens något alls när wifi finns överallt? I alla fall i storstaden. Hemma & jobbet nog i nästan hela Sverige. Sen här finns publikt wifi ifall nödvändnigt på varje byggnad tillhörande kommunen och det är många. Även i stadsbussar & tåg. Någon restaurang.
Men visst, utan 1gb/mån hade det ibland varit lite små-irriterande, och inte som om man vill gå runt och strula med dessa när det "behövs". Och pga att jag har 4 eller 5gb/mån + mycket sparat, så använder jag mer än vad som behövs, 2-3gb i månaden (genomsnitt).

Jag jobbar utomhus och där finns det iallafall inget Wi-Fi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har 5gb privat och 5gb jobb, båda sim i samma lur och sällan jag går över 5gb och behövt använda det andra.
Man går från wifi hemma till wifi på jobb så använder knappt något alls.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Obegränsat med speedcap.

Vill inte behöva bry mig om datamängd.

Kör där av Chilimobil även om det inte är priseffektivast per data använt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ligger i snitt på 6 GB i månaden via mobilnätet.

Utan Wifi hemma, så hade minst 50GB krävts i månaden för alla uppdateringar, AI-modeller etc.

Skrivet av rwkk:

Behöver man ens något alls när wifi finns överallt? I alla fall i storstaden.

Inget publikt Wifi på jobbet i Stockholm, vilket dessutom bör undvikas av säkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem

Ligger väl runt 4-6Gb i månaden. Surfar inte alls på mobilen. All surf/mobildata går åt till gps-spel, google maps och chatta.

Permalänk
Medlem

0.5GB i månaden i snitt, har så kass 4G täckning här där jag bor att den inte är brukar, regnar det går det inte ens ringa (tack och lov går det ringa över wifi), molniga dagar kan man få 3-4Mbit, soliga fina dagar så blir det som bäst runt 0.5Mbit, och detta enligt alla kartor där jag bor ska finnas god 50-100Mbit ja du.

Så data används så got som bara när jag är på resande fot och även då har jag ofta wifi i de områdena jag reser till som vanligast.

Har vimla 4GB med över 100GB sparat för stunden, har haft andra abonnemang och nät här också men samma där med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Röstade på 1 GB men behöver kanske 2 GB.
Har 100 GB + sparad 100 GB.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Enligt min telefon har jag gjort åt 248 MB mobildata sedan 4:e Oktober. Jag tror jag skulle klara mig bra på 1 GB per månad.

Permalänk
Medlem

Inte mycket. 0,5?
Gör typ aldrig något större på telefonen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Behöver nånstans mellan 1 och 2 GB så röstade på annat.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har använt 720MB denna månad, brukar nog ligga runt det.

Permalänk
Medlem

0 GB faktiskt. Jag klarar utav att vänta tills jag får Wifi täckning. Finns Wifi på bussen, jobbet och hemmet. Handlar mat? Ja, då handlar jag med kort och behöver inte internet. När jag åker på semester kan jag köpa t.ex. 1 GB surf för en enda månad(har saldo). Stänger aktivt av och på dataanvändningen då. Behöver inte realtidschatt. Man kan ringa om nåt är akut.
Bara man planerar lite i förväg så går det bra. T.ex. ladda ner youtube video eller google maps kartor. Skönt att slippa stressen utav att alltid vara uppkopplad.

Permalänk
Medlem

Har 2GB på hallon med 100GB sparat hela tiden så gör av med mindre än 2GB per månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag behöver obegränsad, de flesta månaderna är jag över 350GB. Men då är det jag, frugan och hemmainternet som delar på en obegränsad pott

Mest gig blir nog streamingtjänsterna för barnet, men även jobb hemifrån

Såg nu att vi toppade på mer än 500GB i Augusti och September

Permalänk
Medlem

Har en pott på 3GB för 50kr per månad, och klarar mig generellt på det. Men undviker dataintensiva tjänster på det. Valde 1 då det var närmare än 8.

Permalänk
Medlem

Ingen aning.. har obegränsat via jobbets simkort... 😅

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag lyckas komma över 100 GB/månad, fråga mig inte hur.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hade antagligen klarat mig på 40 GB, men eftersom jag också är tvungen att använda mobilen som hotspot för min dator då och då så kör jag med obegränsat. Det är också en frihet att inte behöva tänka på gränser. Särskilt inte när man kör bil långa sträckor och använder navigator och Spotify mycket.

Permalänk
Medlem

Har Fello med 3 GB i grunden och dubbel surf vilket blir 6 GB.
Av dessa 6 GB behöver jag ungefär 2-3 GB. Men alltid skönt att ha en liten reserv.

Permalänk
Skäggig legend

Obegränsat. Gränsen ligger egentligen på 100GB men då får man ett sms med: vill du fortsätta, svara Ja på detta sms. Det för att man inte ska kunna använda simkortet i ett modem.

Men jag gör av med c:a 50-60GB per månad, sommaren kanske 130GB.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 