Följ Black Week på SweClockers

DAMMFRI datoruppdatering möjligt?

Permalänk

DAMMFRI datoruppdatering möjligt?

Är förbaskat trött på att behöva montera ned, öppna upp och blåsa rent min dator vart tredje månad. Har idag ett Meshlicious som av uppenbara skäl (chassit är 100% mesh + massa fläktar som suger och blåser runt om) släpper in en jävla massa damm.

Frågan är då... Kan jag bygga om detta till en dator som inte dammar överhuvudtaget (alternativt nästan inget alls)?

Vad behöver jag byta ut och göra mig av med? (Några exempelfrågor finns nedan.) Vänligen ge mig tips.

- Måste jag göra mig av med mitt Asus 3060 Ti och sluta spela? (Det är OK i så fall. Jag har en 5600G-processor så jag klarar mig utan dedikerad GPU.)
- Funkar min CPU-kylare Noctua NH-L9a-AM4 om jag tar bort NA-FD1-tunneln som jag byggt på - eller behöver jag byta kylare?
- Kan jag fortsatt ha mina NAS-diskar (WD Red Plus) i ett sånt här bygge? (Läste något om att mekaniska diskar attraherar damm, men vettifan hur det skulle gå till?)
- Vilka chassin kan uppnå total eller nästintill total dammfrihet? (Helst 100% dammfritt.)
- Kan jag klara mig utan några chassifläktar alls?
- Jag kör mITX idag och vill gärna byta så få delar som möjligt. Är det OK att jag kör mITX? (Jag byter gärna till ATX men behöver kunna montera mitt mITX moderkort och SFX-nätagg i det nya chassit.)
- Budgetvänligt prioriteras...

Den behöver alltså inte användas för gaming eller några andra tunga uppgifter, det viktigaste är att den uppnår dammfriheten. Jag förstår att gaming/videoredigering/3D-modellering osv annars kan vara en dealbreaker i ett projekt som detta.

Tacksam för konkreta förslag som kan låta mig uppnå detta!

Permalänk
Medlem

Semi passiva fläktar i chassit som står stilla i idle och bara går vid behov tex spel. Och satsa på noctuas passiva cpu kylare utöver det.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Vill du ha så damfritt som möjligt så börjar du i helt fel ände.

Innan du börjar tänka på damm i datorn så är det först och främst inomhusluften som du måste få bukt med, och då blir det en anläggning med HEPA filter som gäller.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är väl att skaffa ett chassi med lättillgängliga och borttagbara bra dammfilter framför alla insugsfläktar och se till det är lite positivt tryck i lådan… då bör det samlas minimalt med damm i själva lådan och man kan enkelt hantera dammet i filtren.

Alternativet annars är väl passivt eller semipassivt som nämnts men då blir det större, tyngre, dyrare, varmare, troligen lägre prestanda och väldigt mycket mer begränsat utbud av komponenter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Positivt tryck, ett par fläktar bakom ett filtrerat insug, kanske någon fläkt för utsug.
Rengör filtret ibland.
*Profit*

Permalänk
Medlem

Om inte dammet blir indraget i din pc så samlas det nån annanstans.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Har också haft liknande chassin där det är grovt mesh utan något filter bakom, det blir dammigt som satan.
Valfritt chassi som har dammfilter bakom alla meshpaneler vid intag gör det 90% bättre, du kanske fortfarande får blåsa rent en gång om året eller så men det blir inte alls samma sak.

Permalänk
Medlem

Byt chassi, att ha mesh på alla sidor kommer bara skapa virvlar.
Välj ett chassi som bara har hål där luften är tänkt att den ska in eller ut och se till att ha övertryck i chassit, det innebär minst dubbelt så många fläktar som drar in luft som spottar ut.

Se sedan till att inte ha datorn på golvet.
Tyvärr är de flesta chassitillverkare analfabeter gällande luftflöde i mITX.

Edit: SilverStone SST-RVZ03B är nog dock ett av dom mindre dåliga mITX gällande luftflöde.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare som kör ofta, beroende på hur dammig miljö du har. Helst med mopp-funktion.
Min "server" står på golvet, i vardagsrummet, men har inte behövt blåsa ur damm sedan jag skaffade robotdammsugare. Så på fyra år har det bara blivit ett mycket tunt lager damm. Semipassivt nätagg och inga extrafläktar.
Plus att du slipper dammsuga.

Permalänk
Skrivet av kakan86:

Semi passiva fläktar i chassit som står stilla i idle och bara går vid behov tex spel. Och satsa på noctuas passiva cpu kylare utöver det.

Kan man få till det beteendet med chassifläktarna som jag kör nu? Dvs:

- Arctic P14 PWM (2st insug i fronten)
- Noctua NF-A9 PWM (Utblås i toppen)

Vilken/vilka är Noctuas passiva CPU-kylare? Låter ju intressant.

Skrivet av Roger W:

Ett alternativ är väl att skaffa ett chassi med lättillgängliga och borttagbara bra dammfilter framför alla insugsfläktar och se till det är lite positivt tryck i lådan… då bör det samlas minimalt med damm i själva lådan och man kan enkelt hantera dammet i filtren.

Alternativet annars är väl passivt eller semipassivt som nämnts men då blir det större, tyngre, dyrare, varmare, troligen lägre prestanda och väldigt mycket mer begränsat utbud av komponenter.

Vad finns det för passiva lösningar? Aldrig tänkt på det innan.

Skrivet av Kwirek:

Positivt tryck, ett par fläktar bakom ett filtrerat insug, kanske någon fläkt för utsug.
Rengör filtret ibland.
*Profit*

Jag tror redan att jag har positivt tryck men eftersom hela chassit är i mesh så undrar jag om det inte försämrar trycket.

Får kolla om det går att lösa någon form av filter man klipper ut själv och klistrar fast med dubbelhäftande tejp eller nåt. Vet du möjligen om det finns?

Skrivet av johanlool:

Har också haft liknande chassin där det är grovt mesh utan något filter bakom, det blir dammigt som satan.
Valfritt chassi som har dammfilter bakom alla meshpaneler vid intag gör det 90% bättre, du kanske fortfarande får blåsa rent en gång om året eller så men det blir inte alls samma sak.

Jag får leta efter universella dammfilter att sätta runt om Meshliciousen. Eller byta chassi. Har du några tips på detta?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Byt chassi, att ha mesh på alla sidor kommer bara skapa virvlar.
Välj ett chassi som bara har hål där luften är tänkt att den ska in eller ut och se till att ha övertryck i chassit, det innebär minst dubbelt så många fläktar som drar in luft som spottar ut.

Se sedan till att inte ha datorn på golvet.
Tyvärr är de flesta chassitillverkare analfabeter gällande luftflöde i mITX.

Edit: SilverStone SST-RVZ03B är nog dock ett av dom mindre dåliga mITX gällande luftflöde.

Trycket har jag nog redan löst. Det är två 140mm fläktar i fronten som suger in luft och en mindre 90mm fläkt i toppen som blåser ut. Men som du säger är meshet säkert ett problem...

Har du tips på konkreta chassin? Jag börjar gärna använda ATX eller mATX förutsatt att man kan montera ITX-moderkort och SFX-nätagg, för då slipper jag ju byta.

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin haft problem av att datorn haft damm i någon form. Kört åratal utan att rensa bort med iprincip helt öppet chassi. Aldrig någonsin värmeproblem eller något annat.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av person:

Har aldrig någonsin haft problem av att datorn haft damm i någon form. Kört åratal utan att rensa bort med iprincip helt öppet chassi. Aldrig någonsin värmeproblem eller något annat.

Kanon, vi noterar detta.
Grattis

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanon, vi noterar detta.
Grattis

Japp så min poäng missar du nog. Grattis 🤭

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av person:

Ah du menar att du kör ett öppet chassi?
Vilket chassi kör du?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Om poängen är att man kan ha dammfritt trots öppet chassi så kanske du kan utveckla hur du åstadkommit det?
(Stenhård dammsugning? Stängda fönster? Takfläkt som sveper undan dammet ovanför datorn?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Kan man få till det beteendet med chassifläktarna som jag kör nu? Dvs:

- Arctic P14 PWM (2st insug i fronten)
- Noctua NF-A9 PWM (Utblås i toppen)

Vilken/vilka är Noctuas passiva CPU-kylare? Låter ju intressant.

Vad finns det för passiva lösningar? Aldrig tänkt på det innan.

Jag tror redan att jag har positivt tryck men eftersom hela chassit är i mesh så undrar jag om det inte försämrar trycket.

Får kolla om det går att lösa någon form av filter man klipper ut själv och klistrar fast med dubbelhäftande tejp eller nåt. Vet du möjligen om det finns?

Jag får leta efter universella dammfilter att sätta runt om Meshliciousen. Eller byta chassi. Har du några tips på detta?

Trycket har jag nog redan löst. Det är två 140mm fläktar i fronten som suger in luft och en mindre 90mm fläkt i toppen som blåser ut. Men som du säger är meshet säkert ett problem...

Har du tips på konkreta chassin? Jag börjar gärna använda ATX eller mATX förutsatt att man kan montera ITX-moderkort och SFX-nätagg, för då slipper jag ju byta.

Hmm, får kolla lite filter på olika chassin då men snubblade på detta vid en enkel sökning:
Silverstone MM01 ska ha inbyggt HEPA-filter, men det är ganska stort och verkar inte finnas i lager hos ÅF och kanske måste specialbeställas. Ett annat alternativ vore kanske att köpa till extra filter till något bra chassi, dubbla filter borde ju kunna halvera mängden damm som kommer in, men täta filter borde ge motsvarande effekt.

Edit: HEPA filter från IKEA och SP fläktar typ dessa kanske kan funka?
https://komponentkoll.se/produkt/145410-corsair-icue-sp140-rg...

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hmm, får kolla lite filter på olika chassin då men snubblade på detta vid en enkel sökning:
Silverstone MM01 ska ha inbyggt HEPA-filter, men det är ganska stort och verkar inte finnas i lager hos ÅF och kanske måste specialbeställas. Ett annat alternativ vore kanske att köpa till extra filter till något bra chassi, dubbla filter borde ju kunna halvera mängden damm som kommer in, men täta filter borde ge motsvarande effekt.

Edit: HEPA filter från IKEA och SP fläktar typ dessa kanske kan funka?
https://komponentkoll.se/produkt/145410-corsair-icue-sp140-rg...

Tack för tipsen, jag ska ha detta monsterchassi i åtanke när jag någon gång får nog av damm.

Men jag hoppas och tror att jag löst problemet nu iaf. På riktigt snålgubbevis, dvs utan några större pengar spenderade.

Detta genom att:

1. Jag har ställt in chassifläktarna så att de är helt avstängda fram tills att processorn når 60 grader (dvs när något tyngre arbete drar igång). Tidigare så har de ALLTID varit igång, om än på lägre hastighet vid lägre temperaturer. Detta borde göra stor skillnad i mängden ackumulerat chassidamm.

2. Jag har beställt supertunna dammfilter att sätta mellan frontfläktarna och chassit, det borde också förhindra en del damm från att komma in när man verkligen belastar datorn. Frågan är om detta ens behövs om jag gjort ovanstående.

Visst, min processor kommer säkert inte må lika bra av detta och vilotemperaturen blir garanterat högre. Men jag slipper ju städa skiten iaf. Det är faktiskt inte himla roligt att var tredje månad montera ner datorn och blåsa den ren medans dammskräpet viner omkring en.

Om inte ovanstående metoder hjälper tillräckligt mycket så kommer jag även byta chassi till något som är mer eller mindre tätt slutet. Och kanske sluta spela också. Lika bra.

Tack för allt bollande!