Permalänk

D-link Dap 1610

Hej!

Jag har nu blivit tvungen att köpa mig en wifi-förlängare. En D-link 1610 då wifin inte når till kontorsrummet från vardagsrummet.

Men jag får inte till det, det fungerar inte. Hur gör man setupen? Någon som vet?

Förstår heller inte varför den ska vara 1 m från routern?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför ska den vara 1m från routern?
Extenders/repeaters är normalt inte mycket att hänga i grannen men manual finns väl?

Permalänk
Medlem

https://support.dlink.com/resource/PRODUCTS/DAP-1610/REVA/DAP...

Hittar inget om någon magisk meter, kanske 1 m = 1 minut för WPS ?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Varför ska den vara 1m från routern?
Extenders/repeaters är normalt inte mycket att hänga i grannen men manual finns väl?

Jag har nu installerat den. Det var endast under installationen. Men den är ingen vidare. Knapp signal. Otroligt långsam. Vet inte vad jag ska ta mig till..

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

https://support.dlink.com/resource/PRODUCTS/DAP-1610/REVA/DAP...

Hittar inget om någon magisk meter, kanske 1 m = 1 minut för WPS ?

Så är det skrivet i den informationsfattiga manualen som finns med i paketet. Men nu är det fixat, problemet är att jag på signalstyrkans skala får endast 1 av 5 och då är förlängaren ca 5-6 m ifrån routern och ca 5 m till datorn åt andra hållet…

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks wifi-repeatern och se istället över din router-situation. De avstånd du nämner låter som att du egentligen bör kunna lösas antingen med en bättre router, alternativt ett riktigt mesh-system.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Lämna tillbaks wifi-repeatern och se istället över din router-situation. De avstånd du nämner låter som att du egentligen bör kunna lösas antingen med en bättre router, alternativt ett riktigt mesh-system.

Provade med att flytta den lite närmare routern, nu får istället datorn inte upp den. Helt värdelöst..

Jag tecknade 600/50 hos Tele2 på kampanj och fick med den nyaste routern dom hade inne. Som jag förstår det finns det ingen uppgradering vad gäller routern.. :/

Mesh-system har jag hittat för ca 1300 kr. Är mesh-systemet mycket bättre?

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla Dapen som accessounkt om det går i stället för att ha den som repeater.
Annars så stödjer C4an mesh och noderna till den kostar 700 kr enligt Tele2 om du köper i stället för hyr dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerxessavage:

Provade med att flytta den lite närmare routern, nu får istället datorn inte upp den. Helt värdelöst..

Jag tecknade 600/50 hos Tele2 på kampanj och fick med den nyaste routern dom hade inne. Som jag förstår det finns det ingen uppgradering vad gäller routern.. :/

Mesh-system har jag hittat för ca 1300 kr. Är mesh-systemet mycket bättre?

"Nyaste routern dom hade inne" säger inte så mycket... eller så säger det väl egentligen väldigt mycket när de formulerar det på det viset.

Det är alla gånger värt pengarna att köpa en router för en tusenlapp eller två, mot att du slipper huvudbry och får behålla håret på skallen din. Mesh-tekniken bygger på den så kallade IEEE 802.11s standarden, vilket är en standard som tillåter enheterna att kommunicera med varandra för att skapa en dynamiskt redundant väg för din data-trafik.

Mesh-system kan agera själv-läkande, dvs om mellersta enheten blir strömlös eller dör så kommer nästa enhet i kedjan att kontakta näst-bästa alternativ. Så i stället för att delar av huset blir helt utan wifi om en enhet slutar att fungera, så kanske bara kapaciteten blir sämre pga längre avstånd mellan de två fungerande enheterna, om nu inte denna är på tok för långt bort i vilket fall det förstås inte kommer hjälpa. Men det handlar som sagt om hur många mesh-enheter du har, och hur tätt dessa står placerade från varandra och eventuella hinder i form av väggar som kan vara mer eller mindre duktiga på att döda av radio-frekvenser beroende på vilket material de är byggda av.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD