Dragon Age: The Veilguard

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Onödigt sidospår borttaget. Håll er till ämnet och dra inte in onödigt snack som inte hör hemma här. Individer som inte kan hålla sig till ämnet kommer få sina inlägg borttagna och upprepade regelbrott kommer leda till avstäning.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte spel eller liknande där man säljer ut sin kreativitet och kvalite bara för att blidka olika grupper. Jag ser sådant som en form av censur, även om det är självcensur så är det något som är urvattnande för "kreativa projekt" som t.ex. filmer och spel.

Tidigare Dragon Age spelen har varit överlag riktigt bra och något jag sett fram emot, i dom så har jag inte heller stört mig ett piss på homosexualitet eller liknande, för det har inte varit predikande.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Folk kallar saker Woke hela tiden numera så tänkte kritiken var överdriven som vanligt men i detta fall känns det väldigt befogat.

Men det är väl inte som hela spelet är fullt med diskutioner om pronomen.

Om storyn och gameplay är bra i övrigt så bryr jag mig inte så mycket om det. Men Bioware har mycket att bevisa. Jag var stort fan av dem i många år och försvarade DA2 och ME3 men har inte gillat deras spel sedan ME3 2012.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Blir en HARD skip på detta spel...för mkt politik för min smak.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Någon som köpt det här på Sweclockers, hur fungerar det tekniskt, ja menar flyter det på bra och utan crasha etc. På steam verkar många negativa klaga på att spelet inte fungerar att spela för att det crashar.

Permalänk
Medlem

Har kikat lite DA:V streams nu under kvällen. Combat ser... sådär ut? Påminner lite om de senaste två God of War, fast simplare. Story verkar hyfsat intressant iallafall!

Men än så länge har dialogerna varit stundtals Marvel-aktiga, och är inte superimponerad av karaktärernas voice acting. Hittills väldigt linjärt, så pass mycket att man funderar hur stor skillnad ens olika beslut faktiskt gör.

Har en kollega på jobbet som var skittaggad på detta så får höra vad han tycker imorgon kanske.

Permalänk

Du skulle behöva betala mig för att spela detta.

Permalänk
Medlem

Folk kallar ju dramat bland följarna för förskolebråk, och tydligen kan man inte vara elak, alla sådana val har gjorts så de egentligen är snälla…

Nej det låter inte bra alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Man har ju sett några oroväckande klipp

<Uppladdad bildlänk>

Gillar inte sådant här i spel.

Exakt vad är problemet? Försök besvara den frågan utan att bland in politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

"Besvara min fråga men bara på ett sätt jag håller med om".

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

"Besvara min fråga men bara på ett sätt jag håller med om".

Du/ni menar att utvecklarna ska ta hänsyn till varenda känslig tå därute? Jag tycker det är en övertolkning.

Nivån nu angående det här är att det räcker med en kvinnlig karaktär i spelet för att somliga ska gå igång med anti-woke-propaganda.

Det räcker med att spelstudior har en policy om inkluderande arbetsplats för att somliga ska gå igång på det och hävda att det ”förstör gaming”

Permalänk
Medlem

Nope. Har så mange spill i backloggen allerede som jeg aldri har tatt meg tid til. BG3 f.eks. Da blir det veldig enkelt å velge bort dragon ages «nye» retning.

Og så ønsker jeg ikke å finansiere / legitimere slike spill.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du/ni menar att utvecklarna ska ta hänsyn till varenda känslig tå därute? Jag tycker det är en övertolkning.

Nivån nu angående det här är att det räcker med en kvinnlig karaktär i spelet för att somliga ska gå igång med anti-woke-propaganda.

Det räcker med att spelstudior har en policy om inkluderande arbetsplats för att somliga ska gå igång på det och hävda att det ”förstör gaming”

The Veilguard kommer helt klart bli kritiserat av spelare på en nivå som i ett vakuum är obefogad för titeln men det är knappast en oväntad respons med tanke på vändorna med bla Ubisoft och Sweet Baby Inc.

Personligen orkar jag inte bry mig på en nivå högre än att jag spelar Inquisition istället -- speciellt inte när all diskussion är så polariserad, men självklart ska utvecklaren bry sig.

Politik är alltid relevant och inte minst när det kommer till media.. som är interaktiv... i genren RPG... med en titel vars föregångare stoltserade med kvaliteten av spelvärldens politik.

Permalänk
Medlem

Har verkligen älskat Dragon Age och Mass Effect, fantastiska spel som definierat genren. Men det här spelet har verkligen lämnat Dragon Age bakom sig. Bioware är ju lite "Ship of Theseus", och att Gaider som skapade världen har lämnat företaget verkar lysa igenom i det material som släppts.

Det känns helt klart som att spelet bytt tonläge. Dragon Age var tidigare mörkare, även om det "ljusnade" lite med Dragon Age: Inquisition. Bytet av art style till Fornite-liknande grafik, förändringen i hur de designat befintliga karaktärer och varelser, och den totala förändringen av combat style, är svår att komma över. För att inte tala om all fokus på könspolitik. Ett inte obetydande antal cutscenes handlar om hur man ska använda rätt pronomen för att inte "missgender:a" folk, hur man visar respekt för multikulturella bakgrunder, hur en karaktärer kommer ut som ickebinär till sin mamma, hur du som karaktär väljer att bli transperson.
Vill man få sig ett skratt så kan man kolla på hur de översatt spelet till tyska. De har hittat på massvis med ord och använder olika symboler för att försöka att göra språket mer könsneutralt.

För att vara tydlig så är jag inte fientligt inställd till människor som använder ovan ord för att identifiera sig. Jag känner bara inte att denna typ av uppläxningar hör hemma i en franchise som tidigare handlat om drakar, magi och jordens undergång.

Jag kommer inte att köpa spelet, men jag kommer inte heller att försöka review-bomba det. Om man tycker att review-bombing är ett rimligt åtagande så får man ta sig en funderare över sitt liv. Däremot så tycker jag att det är sjukt hur EA uppenbarligen påverkat tidiga recensioner, och hur många människor som är OK med det.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Kritiken är väl snarare ATT de tar för mycket hänsyn till att inte vilja trampa någon på tårna så storyn blir väldigt platt.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Försök göra ett spel utan att blanda in verkliga världens politik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har verkligen älskat Dragon Age och Mass Effect, fantastiska spel som definierat genren. Men det här spelet har verkligen lämnat Dragon Age bakom sig. Bioware är ju lite "Ship of Theseus", och att Gaider som skapade världen har lämnat företaget verkar lysa igenom i det material som släppts.

Det känns helt klart som att spelet bytt tonläge. Dragon Age var tidigare mörkare, även om det "ljusnade" lite med Dragon Age: Inquisition. Bytet av art style till Fornite-liknande grafik, förändringen i hur de designat befintliga karaktärer och varelser, och den totala förändringen av combat style, är svår att komma över. För att inte tala om all fokus på könspolitik. Ett inte obetydande antal cutscenes handlar om hur man ska använda rätt pronomen för att inte "missgender:a" folk, hur man visar respekt för multikulturella bakgrunder, hur en karaktärer kommer ut som ickebinär till sin mamma, hur du som karaktär väljer att bli transperson.
Vill man få sig ett skratt så kan man kolla på hur de översatt spelet till tyska. De har hittat på massvis med ord och använder olika symboler för att försöka att göra språket mer könsneutralt.

För att vara tydlig så är jag inte fientligt inställd till människor som använder ovan ord för att identifiera sig. Jag känner bara inte att denna typ av uppläxningar hör hemma i en franchise som tidigare handlat om drakar, magi och jordens undergång.

Jag kommer inte att köpa spelet, men jag kommer inte heller att försöka review-bomba det. Om man tycker att review-bombing är ett rimligt åtagande så får man ta sig en funderare över sitt liv. Däremot så tycker jag att det är sjukt hur EA uppenbarligen påverkat tidiga recensioner, och hur många människor som är OK med det.

Som du formulerar det kan jag delvis hålla med, absolut. Men har man inte spelat vet man ju inte hur det påverkar upplevelsen. Jag har inte heller spelat, men något generellt kan jag säga: 1) spelvärlden är full på bredden med befängda överdrifter 2) samhällsklimatet i USA har spårat ur. Det tycker jag märks inom gamingvärlden. Folk letar ju efter saker att uppröras över.

Permalänk
Medlem

Detta var ett spel jag sett fram emot länge. Men det kommer landa i att jag skippar det. Om det kommer på någon djup rea i framtiden kanske men annars så vill jag inte stödja detta.

Dels är det politiserat, jag kunde kanske vara ok med att man kan välja pronomen annat än man och kvinna (även om jag starkt ogillar även det) men när top surgery scars, något som vissa ser som så inkluderande och fint, traumatiskt och hemskt för cancerpatienter som tvingats till det för att överleva snarare än de är kosmetiskt säger jag.... Så där började jag vackla ordentligt.

Men tänkte ändå att om storyn är bra, striderna bra och detta inte får utrymme i spelet annat än på sin höjd i någon förbifart så kan jag kanske vara en nyttig idiot och sponsra det med mina pengar ändå. Men nu är det klart mer forcerat vid flera tillfällen. Storyn och konversationerna verkar svaga, striderna repetitiva utan djup, pusslen korkade. Man kan inte få någon nyans på sin karaktär heller. Dvs man blir railroadad till att vara en trevlig prick mot allt och alla.

Detta är min enskilt största kritik mot DA Inquisition och ME Andromeda också ska sägas. Jag förstår deras tanke att de inte vill ha ett rött och blått spår likt ME 1-3 utan något mer nyanserat. I praktiken har detta bara lett till att karaktären man lirar i både Inquisition och Andromeda mestadels framstår som veka mesar...detsamma blir alltså fallet i Veilguard. Något som är helt ok, om det funnits alternativ att få lite tåga i dem också likt ME1-3.

Så det är inte enbart de inslagen som primärt kritiseras runtom på nätet som stoppar mig utan dem ihop med att resten verkar svagt så är det helt klart det som får pendeln att hoppa över till "köp ej" för mig. Annars hade jag nog kunnat lira det ändå eftersom jag lirat de andra spelen i serien.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För mycket politik, för mycket som drar ur från illusionen/immersion till IRL.
Medioker gameplay vilket säkert hade varit fine DA brukar vara ok i helhel.
Gillar inte hur de valt att göra i tex Tyskland dock med att man inte ens kan byta pronomen. Blir väl diskriminerande åt andra hållet, att man blir tvingad in i en roll som enbart finns till för verkligheten. Då blir ju varje mening immersion-breaking så att säga...

Skippar nog spelet av principskäl. De borde haft allt sånt där som en option och inte tvång, inte i ett spel som oftast finns till för att inte behöva tänka på verkligheten.
Jag har inget emot själva grundprincipen. Ville de inte använda "he/she" så kunde de väl göra huvudkaraktären till ett tvåkönat monster. Lite mer kreativitet iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Försök göra ett spel utan att blanda in verkliga världens politik istället.

Jag har spelat många spel som har ansetts vara "woke". Tycker inte att det har varit så farligt. Det är framför alla förbannade hatstormar som tar politiken till spelvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men har man inte spelat vet man ju inte hur det påverkar upplevelsen.

Till viss del är det sant förstås, men jag tycker nog att det finns en gräns där man själv får avgöra om de detaljer man fått reda på är tillräckliga för att man ska kunna bilda sig en uppfattning - utan att spela spelet. Om det ser ut som en bajsmacka, och luktar som en bajsmacka, så behöver jag inte smaka på mackan för att vara rätt säker på att det är en bajsmacka.

Men ja, i en bättre värld hade det varit enklare. "Jag gillar inte spelet p.g.a. XYZ, så jag kommer inte att köpa det". "OK, jag gillar XYZ, så jag kommer att köpa det". Allt krigande runt omkring känns som ett slöseri med energi. Huruvida man gillar ett spel är subjektivt, så att försöka övertala någon annan om att deras subjektiva åsikt är fel är dåraktigt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Till viss del är det sant förstås, men jag tycker nog att det finns en gräns där man själv får avgöra om de detaljer man fått reda på är tillräckliga för att man ska kunna bilda sig en uppfattning - utan att spela spelet. Om det ser ut som en bajsmacka, och luktar som en bajsmacka, så behöver jag inte smaka på mackan för att vara rätt säker på att det är en bajsmacka.

Men ja, i en bättre värld hade det varit enklare. "Jag gillar inte spelet p.g.a. XYZ, så jag kommer inte att köpa det". "OK, jag gillar XYZ, så jag kommer att köpa det". Allt krigande runt omkring känns som ett slöseri med energi. Huruvida man gillar ett spel är subjektivt, så att försöka övertala någon annan om att deras subjektiva åsikt är fel är dåraktigt.

Visst. Jag håller med om att övertydliga politiska budskap i spel inte är bra/önskvärt. Samtidigt är det svårt att bedöma utan att ha spelat själv eftersom det finns så många överdrifter. Jag upplever att det finns olika fraktioner som bekämpar varandra. Dels woke-vänstern och dels konservativa. Woke-vänstern svingade mot Stellar blade och jag kände bara "lägg av nu". Nu är det andra sidan som står för kritik mot spel. Är det samma överdrifter nu men med en annan politisk agenda?

Hur som helst. Det är dessa fraktioner som först och främst som tar politiken till gamingvärlden. Inte spelutvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är helt jävla omöjligt att ta spelet seriöst när det har den typen av töntig dialog. Det är helt uppenbart vad som händer här, speciellt när "non-binary" dyker upp titt som tätt. Hade det utspelats på nåt café i nutidens NYC mellan några ungdomar så hade det åtminstone passat bättre (inte för att jag hade köpt det då heller).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag är bara 4 timmar in så det är för tidigt att göra en helhetsbedömning, men suverän grafik (har aldrig sett bättre hårfysik), inga buggar, flyter bra.

Jag har haft kul så här långt.

För övrigt är människors existens och rätt att synas även i spel inte politik... Det fanns trans och homosexuella under 40-talet också, men dom syntes inte i underhållningsmedia för dom osynliggjordes, det betyder inte att en 2:a världskrigetspel gjort idag inte skulle kunna innehålla homosexuella.

Samma med Fantasy, att Dragon Age och andra IP:s inte innehållit det tidigare betyder inte att HBTQ inte existerat i dom världarna, bara att dom inte syns till.

Det är en så otroligt liten del av spelet och så lätt att se förbi och bara fortsätta att vara glad. Varför inte välja att vara det istället för att lyssna på hatpredikanter på som Asmongold på Youtube?

Spelet kan fortfarande vara kasst! Det är en smaksak, men det beror inte på någons pronomen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Kört 2h nu på morgonen, en mage karaktär och en warrior. Tycker det är snyggt(håret är fantastiskt), flyter på bra och det är rolig combat även fast jag är låg level än så länge så kan jag redan nu säga att det är min typ av combat.

Är totalt ointresserad av allt snack om woke och skit. Så länge spelet är roligt att spela så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Amenförihelvete!

Permalänk

Stöttar inte sånt här skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det är en så otroligt liten del av spelet och så lätt att se förbi och bara fortsätta att vara glad. Varför inte välja att vara det istället för att lyssna på hatpredikanter på som Asmongold på Youtube?

Spelet kan fortfarande vara kasst! Det är en smaksak, men det beror inte på någons pronomen.

Är det inte aningen oärligt att kalla "Asmongold" för hatpredikant? Jag har också sett hans video om DAV. Han nämnde knappt DEI/woke, han klankade ner på mycket konkreta spelelement (art style, combat style, dialog, "pussel" etc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Är det inte aningen oärligt att kalla "Asmongold" för hatpredikant? Jag har också sett hans video om DAV. Han nämnde knappt DEI/woke, han klankade ner på mycket konkreta spelelement (art style, combat style, dialog, "pussel" etc).

Hatpredikant är väl att ta i. Men han är ju absurd. Hans stream från GOTY förra året. Varenda gång en kvinnlig gestalt visades sa han ordet ”woke”. Han nämnde nog ordet woke 100 gånger den kvällen.

Har man honom som ledmärke så hamnar man helt fel i den här frågan. Han är en del av problemet skulle jag säga.

Det är dessa människor som skapar och driver på alla befängda överdrifter i spelvärlden.

Permalänk
Medlem

Jag tror att huvudproblemet med spelet är att David Gaider som var huvudförfattaren till alla de andra spelen samt mycket av böckerna slutade på spelföretaget 2015 och menar att de dom nya författarna gjort knappast kan räknas som canon.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.