Permalänk

Köpråd 1440p 240hz+ 10.000<

Köpråd?
1440p 240hz, 27".
Max 10.000 men helst billigare.
Kommer endast användas till Cs2, Warzone, och Apex legends.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Har du erfarenhet av denna personligen?

Permalänk
Viking
Skrivet av kalleteodor:

Har du erfarenhet av denna personligen?

Nej det har jag inte. Den verkar vara ganska nylanserad så hittar inga recensioner. Men den bör vara minst lika bra som andra 360Hz QD-OLEDs.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nej det har jag inte. Den verkar vara ganska nylanserad så hittar inga recensioner. Men den bör vara minst lika bra som andra 360Hz QD-OLEDs.

OLED är vägen att gå?

Permalänk

Jag har en lenovo 27" 240hz ips. Den köpte jag för ca 4000 när den var ny, så jag antar, med den budgeten att du tänkte satsa på en oled. Jag spelar också mest cs2, och till det är den fullt kapabel. Mitt enda klagomål är väl att det blir en hel del "overshoot" (altså "bakvända skuggor") vid snabba rörelser på overdrive högre än nivå 2. Sen har den ju alla andra baksidor som en ips-panel alltid har, med "glow" och från vissa vinklar lite dassig svärta - men inte sämre än andra jag sett. Avsaknaden av vettigt sRGB-läge är också trist om man tänkt färgkorrigera foton/film på den, men det har jag en annan skärm till.
Här är länk till skärmen på prisjakt, men har du budget på 10k så hade jag satsat på en av de tidiga generationernas oled, där de flesta är under 10k i nypris nu. Vill du spara en slant så dyker de upp rätt så frekvent på blocket för 6-7k.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11672818

Själv tänkte jag vänta tills skärmarna med den nya 480hz-panelen kommit ner ett par tusen med uppgradering, då jag har en dator som orkar 4-500fps i 1440p (säljer min lenovo då, och den kanske är värd 2k begagnad). Har man inte det så är det nog några extra tusen i sjön, men annars är det nog värt (inom ramen för "runt 10k").

F3
Permalänk

Vad har du för gpu. Klarar den 240fps i 1440?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3285mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Kolla för övrigt "monitors unboxed" på youtube. Grym kanal om man letar skärm. Otroligt genomgående recensioner och tester.

Permalänk
Viking
Skrivet av kalleteodor:

OLED är vägen att gå?

Det tycker jag verkligen. Särskilt om man är villig att lägga 10k.
Jag använder en LG 240Hz OLED för CS2.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det tycker jag verkligen. Särskilt om man är villig att lägga 10k.
Jag använder en LG 240Hz OLED för CS2.

Finns det någon mellanmjölk?
Sitter på en XL2540 nu, så 1080p 240hz TN.

Permalänk
Permalänk
Medlem

OLED är oslagbar för spel och filmer/Youtube men skriver du och läser mycket på datorn så är Mini Led och IPS fortfarande ett bättre val på grund av hur Oled gör text lite suddig. Det bästa vore att gå till Inet och titta på hur det ser ut och ser hur mycket du stör dig på det innan ett köp.
Dessutom är inbränningen inte bara ett spöke från det förflyttna så kolla att det är bra garanti.
Sen är alla märken inte lika bra. Min anekdotisk erfarenhet är att jag tycker att MSI, BenQ och Dell gör skärmar där flyt känns överlägsen och färgerna rätt ur boxen. Jag har haft 1 från Acer och 2 från Asus som inte kändes alls lika bra.

Någon här tipsade om Monitor Unboxed på Youtube och det låter som en bra idé. Det är bäst att göra sin läxa innan så att du vet vad du vill prioritera innan du slår till någon skärm på BF.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C- Apollo Twin X
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Jag är lite sugen på den sista från komplett. Verkar vara bra och prisvärd just nu. Har samma utgångsläge och behov som ts. Har ett 4070.

Men däremot så jobbar jag mycket på skärmen med under dagtid och det blir därför långa stunder med samma innehåll. Är det dumt att köra på oled för jobb eller fungerar det ändå?

https://www.komplett.se/product/1307471/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydsvensken:

Jag är lite sugen på den sista från komplett. Verkar vara bra och prisvärd just nu. Har samma utgångsläge och behov som ts. Har ett 4070.

Men däremot så jobbar jag mycket på skärmen med under dagtid och det blir därför långa stunder med samma innehåll. Är det dumt att köra på oled för jobb eller fungerar det ändå?

Kikade på den med och blev aningen sugen, har ett 4070 TI Super och kollade om den fanns med på G-Sync kompabilitetslistan men saknas där..

Visa signatur

En Laptop

Permalänk

Fungerar inte freesync med Nvidia?

Permalänk
Skrivet av Sydsvensken:

Skrivet av jurand:

Kikade på den med och blev aningen sugen, har ett 4070 TI Super och kollade om den fanns med på G-Sync kompabilitetslistan men saknas där..

Tyckte priset va kanon för denna.
Ser inte att Aw 2723DF är värd mellanskillnaden.
Hoppas bara att man inte gör bort sig och skulle gått på Asus istället.

Permalänk

Slog till på Samsung skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sydsvensken:

Beror på definitionen av "Freesync". Det är främst en etikett att AMD har godkänt att funktionen finns där. G-sync är i sin tur Nvidias namn på ofta samma saker och de har sin etikett och sin certifiering med tillhörande lista. Nvidias certifiering är mer kräsen på att det fungerar tillräckligt bra och endast en mindre del av skärmutbudet är med på Nvidias lista. AMD:s lista är istället mer ett intyg att funktionen existerar men mindre så på hur väl det fungerar. AMD:s lista täcker in säker 80-90% av utbudet eller så.

• Freesync via HDMI som är AMD:s egen lösning fungerar inte med Nvidia-GPU:er
• Freesync via HDMI VRR-standard fungerar med RTX 2xxx/16xx och modernare
• Freesync via Displayport är i grunden VESA-standard och fungerar med Nvidia GPU:er GTX 1xxx och nyare.

Så en skärm kan kallas "Freesync" och mycket väl fungera med adaptiv synk med Nvidia-GPU, särskilt via DP. Detta gäller absoluta majoriteten skärmar.

Däremot är det mer sällan att tillverkaren vänder sig till Nvidia för sin stämpel och logotyp. Det kan också vara så att skärmen endast är testad och utvecklad av och med AMD och aldrig kvalitetssäkrats mot Nvidia-GPU:er. Även viceversa. Så det förekommer exempel på att det skiljer sig, typiskt att man inte kan nå den kanske högsta frekvensen hos skärmen om det är "fel" och att specifika funktioner endast nås när man matchar.

Och det finns skärmar vilka är med på bådas listor.

Kruxet som konsument är att försöka lista ut vilket. Att en skärm finns med som certifierad på Nvidias lista är därför ett intyg på att det fungerar bättre med just Nvidia-GPU och förstås samma med AMD:s lista och AMD-GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydsvensken:

G-Sync Compatible är Nvidias namn på Freesync implentering, att det står G-Sync Compatible betyder att det är testat och funkar, står det inte, har man valt att strunta i att testa eller så funkar det inte.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Slog till på Samsung skärmen.

Spännande, återkom när du får den!

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Bildexpert 📺

Nvidia har aldrig implementerad Freesync. Däremot har Nvidia sedan 2019 implementerat VESA Adaptive sync (Displayport) som de då kallar G-Sync Compatible. Fast G-Sync Compatible kan också betyda att det är HDMI VRR.

I folkmun går VESA Adaptive sync synonymt med just "Freesync" för det var så situationen såg ut för 10 år sedan när AMD valde VESA Adaptive sync och kallade det för "Freesync" i syfte att särskilja sig från Nvidias slutna lösning med G-Syncmoduler. Det fastnade.

"Freesync" kan idag däremot betyda flera olika saker:
• AMD:s HDR-tonemapping i GPU, vilket endast fungerar med AMD-GPU
• AMD:s specifika lösning för adaptiv synk över HDMI, också det endast fungerande med AMD-GPU, inklusive Xbox men inte PS5.
• VESA Adaptive sync/Displayport

Sådana skillnader framgår inte när det beskrivs som att "Nvidia kör Freesync idag" och liknande.

Ett konkret problem som flera snubblat på när de vill ha en spelskärm för funktioner som enbart fungerar med AMD-GPU:er. Likt att det vill ha en skärm som kör adaptiv synk till sin PS5:a eller en laptop med Nvidia-GPU och HDMI. LG:s GP850 är en populär och återkommande skärm som har Freesync över HDMI men inte HDMI VRR. "Men! Jag trodde Nvidia numera hade Freesync och skärmen har ju Freesync? Då ska det ju fungera?".

Just den här förvirringen är orsaken till att jag är nitisk på att förklara det hela utifrån vilken teknik det handlar om, snarare än vilket varumärke som används.

----

Med Displayport till en skärm är detta allra oftast en icke-fråga (även för LG GP850) så länge man har ett modernt grafikkort. Men ja, det finns undantag med situationer där skärmar fungerar olika mot AMD och Nvidia-GPU:er. Alienware AW2524HF och AW2524H är exempel från verkligheten där det skiljer sig med risk för olika funktion mot Nvida-GPU och AMD-GPU.

Vill man vara säker på det ena eller det andra, jämför med AMD:s lista och Nvidias lista

Nvidias lista är betydligt kortare och den är också mer indikerande på kvalitetsnivå där AMD:s lista bara bekräftar funktionens existens. En stor del skärmar är inte på Nvidias lista och då får man bekräfta via kvalificerade tester eller chansa. Det är ändå rätt sällan det blir fel likt med Alienware AW2524HF. Men det händer.

Ytterligare en anledning till det generella rådet att köpa skärm med utgångspunkt om skärmar som början blivit bekräftade i tester. Allt andra hundratals modeller vet man inte hur bra de faktiskt fungerar innan man själv köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Snyggt förklarat, låter som det inte spelar någon roll då om man kör med DP, blir lite extra sugen nu när jag såg att inte har den till samma pris och i lager i GBG, får kanske åka och köpa mig en liten tidig julklapp 😀

Visa signatur

En Laptop