Ja det vore en snygg lösning att använda hashat material och att spelen lägger förtroende hos en IdP att gå i god för att spelaren har rent mjöl i påsen. Jag är fullt medveten om att tekniken finns att göra det integritetsvärnande. Freja eID är bättre än BankID och DFRIs förslag har enligt mig den störta potentialen.
Jag kanske bör omformulera mig, problemet är väl kanske inte rent tekniskt/teoretiskt, vi har både krypografiaka hashfunktioner, nollkunskapsbevis och häftiga decentraliserade lösningar för allt möjligt. Problemet är att de inte används av flera anledningar. Kunslapen är för låg hos utvecklare och slutanvändare. Incitamentet är för lågt till att göra lösningen integritetsvärnande - jag skulle vilja hävda att spelare i stort är för oinsatta till att ens förstå integritetsproblematiken som sådant kring legitimering vid spelande. Jag tror tyvärr att det mest sannolika om en legitimationslösning kommer på plats är en integritetsdystopisk variant.
Min gode medmänniska, dig har jag gärna fortsatt dialog med.
Ja, jag är säker på att okunskap och rädsla är det som förhindrar en bredare adaption och att BankID nästan uppfattas som statlig trots att det är en bank-kartell som står bakom och dessutom är ointresserade av konkurrens. För den samhälleliga tryggheten och redundans i digital infrastruktur bör vi ha ännu fler IdP:er aktiva på den svenska marknaden och dessutom underlätta onboarding till dessa tjänster. Kanske till och med att det tillkommer lagkrav på att minst erbjuda två digitala identitetsalternativ på samhällskritiska tjänster och funktioner.
- - - Generell frågeställning - - -
Hur enkelt är det att få tag i nytt BankID när banken är stängd? Hur enkelt är det att utföra något som kräver BankID när det ligger nere?
Makalöst vilken inskränkthet vi lider av i detta land.