Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Permalänk
Medlem

Trist att det bara gäller ett år, vad händer sen? Slänga datorerna?

Min huvudsakliga spelburk funkar utmärkt, även alla nya spel jag testat och den tuffar på med en i5 4590. Jag vill inte slänga fullt fungerande saker och jag vill inte tvingas till att byta ut dem heller, hade jag kunnat så hade jag fortfarande kört min Lumia 930 som är den bästa telefonen jag haft och jag hade varit nöjd med den än idag om jag kunnat använda den.

Är det Linux som gäller för att slippa slänga 4 av våra 8 datorer? Eller är de fyra datorerna ändå helt oanvändbara, det är 2st AMD A10 9700, en i5 4590 och en Ryzen 7 1700? Som sagt, jag och barnen spelar spel som Cyberpunk, Far Cry 6 och Forza utan några problem alls på en 10 år gammal dator där det enda jag gjort är att öppna den en gång för att byta ut ett GTX970 till ett RTX3060.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Trist att det bara gäller ett år, vad händer sen? Slänga datorerna?

Min huvudsakliga spelburk funkar utmärkt, även alla nya spel jag testat och den tuffar på med en i5 4590. Jag vill inte slänga fullt fungerande saker och jag vill inte tvingas till att byta ut dem heller, hade jag kunnat så hade jag fortfarande kört min Lumia 930 som är den bästa telefonen jag haft och jag hade varit nöjd med den än idag om jag kunnat använda den.

Är det Linux som gäller för att slippa slänga 4 av våra 8 datorer? Eller är de fyra datorerna ändå helt oanvändbara, det är 2st AMD A10 9700, en i5 4590 och en Ryzen 7 1700? Som sagt, jag och barnen spelar spel som Cyberpunk, Far Cry 6 och Forza utan några problem alls på en 10 år gammal dator där det enda jag gjort är att öppna den en gång för att byta ut ett GTX970 till ett RTX3060.

Ingenting händer.

Windows 10 kommer att fungera precis som vanligt och under den närmaste tiden så kommer det vara helt säkert att använda systemet som vanligt.

Det som händer är att du inte längre får säkerhetsuppdateringar, vilket innebär att din dator blir sårbar om någon riktigt ruskig exploit skulle upptäckas efteråt. Dock så är man som privat användare ändå ganska säker så länge man kar en korrekt konfigurerad router och/med brandvägg och använder en uppdaterad webbläsare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ingenting händer.

Windows 10 kommer att fungera precis som vanligt och under den närmaste tiden så kommer det vara helt säkert att använda systemet som vanligt.

Det som händer är att du inte längre får säkerhetsuppdateringar, vilket innebär att din dator blir sårbar om någon riktigt ruskig exploit skulle upptäckas efteråt. Dock så är man som privat användare ändå ganska säker så länge man kar en korrekt konfigurerad router och/med brandvägg och använder en uppdaterad webbläsare.

Vill minnas att jag läste för någon månad sedan att alla malware blev oftast stoppade bara av en brandvägg. Så som du säger, en helt ok brandvägg utan öppnade portar så minskar risken avsevärt.

Permalänk
Medlem

Förstår att det är lite surt om man sitter med "ganska ny" och vass hårdvara som inte uppfyller MS krav för Win 11, men MS är ändå ganska bra på att supporta länge.

Sämst support på senare år upplever jag det som att Windows 8 hade. Tog en del tid innan tillverkare uppdaterade drivrutiner (Canon skrivare, jag menar dig), och när MS sedan i panik dumpade Win 8 för Win 8.1 (och släppte support för 8, då ju "alla" kunde uppgradera till 8.1) rykte både ett grafikkort och en skrivare för mig.

Annars är ju Apple inte kända för att vara sentimentala. Köpte man en Macbook Air typ på våren 2019 kan man väl inte installera det senaste operativet nu 5 år senare, om man inte "fuskar" med en patcher. Imac 2018 har nog samma problem, men citera mig inte på det, kan vara 2017 också. Apple patchar inte äldre OS fullt ut även om de 2 föregående får säkerhetsuppdateringar.

(Det finns såklart exempel på moderna windowsdatorer som köptes strax innan Win 11 kommer ut som bara kommer att klara Win 10 utan att trixa)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går absolut att diskutera priset, men poängen kvarstår att det inte är konstigt att det kostar pengar.

Hårdvara blir gammalt och saknar stöd för nya säkerhetsfunktioner, det är inte heller förvånande eller konstigt.

Jag förstår inte riktigt varför du kallar mig för stövelslickare bara för att jag inte delar din åsikt. Lite märkligt, men men

Ja vart kom. Den ifrån? Som att säga att en läkare är en lönnmördare... 😮 Vart kom den ifrån? 👀 Jag blev helt ställd...

Windows 10 fungerar för mig och min - härtill var jag nödd och tvungen - AliExpress dator 💻.

Jag kollar på Ryzen och den diskussionen för att se om vi kan uppdatera 🔄 The Dator Park...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Det är bättre att lägga pengarna på ett bra antivirus program typ Norton 360 deluxe, än att ge dem till Microsoft. Så länge Google, Firefox har en uppdaterad webbläsare till Win 10 så funkar det bra för mig. Givetvis måste säkerhetsprogrammet stödja Win 10 och datorns prestanda (uppfylla programmets systemkrav). Kontorsprogram finns det tillgång till då jag loggar in på Google-kontot.
Ja, ja. Den dag Google slutar utveckla Chrome för Win 10, så slänger jag min gamla dator. Det är synd för där är en snabb i7:a i datorn Som tur har jag har en arbetsdator med nya Win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Det är bättre att lägga pengarna på ett bra antivirus program typ Norton 360 deluxe, än att ge dem till Microsoft.

Ushc fy fan nej!

Permalänk
Medlem

Fullt hdr stöd som en bonus hade jag köpt för 300kr. Finns ett par bra egenskaper med det nya windows bland fruktansvärt mycket skit jag skulle vilja ha på windows 10