Följ Black Week på SweClockers

Snabbkoll: Har du betalat riktiga pengar i spel?

Permalänk
Medlem

Ja men det har bara varit till spel som inte tillåtit pay2win och till studios jag vill supporta lite extra. Typ Helldivers 2.

Permalänk
Medlem

En gång, när Diablo 3 var nytt och Auction House fanns.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Jag har ärligt talat inte räknat men klart man skulle spenderat det på Nvidia-aktier istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Travian för många år sen

Samma här. Stora summor jag spenderade i Travian. 😆
Måååånga tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Köpt diverse tjänster (server transfers, faction changes, m.m.) i WoW, räknas det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

I regel inte, men det finns undantag och då brukar det vara QoL-grejer. Skins har jag köpt någon enstaka gång för många år sedan men det kändes ovärt. Undviker aktivt spel som verkar gå ut på att spendera pengar, alltså typ gacha.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Lagt ca 900 kronor på Pockemon TCG Pocket sedan det släpptes förra veckan 😂

Du får njuta av Premium Pass som iallafall är gratis i två veckor! Har inte lagt en krona där hittills, men lätt att bli sugen på en extra booster.

När Magic var nytt, så kunde jag lägga 800:- på en låda med boosters

Permalänk
Medlem

Aldrig.

Permalänk
Medlem

Är för gammal för sånt här skräp, priserna brukar också vara fullständigt orimliga..
Låt valarna svälja betet och betala för oss andra..
Är det orsaken ungdomen har slutat supa och knulla, snorungarna lägger alla pengar på V-bucks istället?

Permalänk
Medlem

Har köpt lite quality of life improvements i bra spel some POE.

Permalänk

Trillade dit på Whiteout Survival
HELVETE vad det sprang pengar!
Ladda inte ner den skiten vad ni än gör.
Hela spelet är
Uppbyggt kring att få dig att känna att det är ok att spendera lite, sen går det snabbt utför.
Tack o lov att man kan ångra sig hos Apple.

Permalänk
Medlem

Ja, lite pengar för lucky eggs I Pokémon Go. Det var ju viktigt att man skulle få dubbla XP när man körde en massevolve-session

Permalänk
Medlem

Ja, det händer, tyvärr. Vill tillbaka till tiden när spelstudios utvecklade ett spel och sen sålde spelet. Utvecklingen med att anställa psykologer för att hitta och utnyttja triggers för att få folk att spendera mer via micro-transaktioner är sinnesstört när man tänker på det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har säkert lagt över 100.000 kr på mikro transaktioner under åren lopp, vilket jag starkt ångrar.
Har slutat spela i princip helt sedan 5 år tillbaka.
Kommer aldrig någonsin spela några online spel som är designade för att suga ut pengar ur folk.
Roar mig med Baldurs Gate 2, Fallout 2, Witcher 3 eller doom 2016. (spelar inte mer än ett par timmar per månad).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Mest på season pass/ battle pass
Sen köper en och annan grej i f2p spel om jag har roligt och de ger mig massa timmars spelglädje

Permalänk
Medlem

WoW, Black Desert Online, Path of Exile, Dota 2, CSGO, Valorant... förmodligen fler som jag har glömt bort.
Men det är inga stora mängder pengar. Ångrar inte direkt köpen.

Permalänk
Medlem

Ja. Blivit några Hearthstone card-bundles när det begav sig. Några seasonpass i diablo4, och en del world of Warcraft mounts. Det jag ångrar mest är ett antal seasonpass i diablo immortal. (Gillade aldrig spelet, men försökte ”tvinga” mig att gilla det. Fungerade ej )

Permalänk
Medlem

Japp, jag är vuxen och gör medvetna val om vilka nöjen jag känner för att betala för helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Path of exile support packs. Ja

Permalänk
Medlem

Köpte War Thunder Premium någon gång när det var rea. Körde rätt så aktivt så det kändes som det var värt det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Ja, köpte ett Dota 2 skin där någonstans 2013

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Helt klart.

Inte så mycket allt sammantaget, definitivt inte alls mycket om jag ser till hur många timmar jag spelade Dota 2 på förut. Samt att det inte går att pay-to-win.

Folk får väl tycka vad de vill men jag blir alltid perplex över att många menar att "vi ska ha detta gratis det är bara cosmetics!" ...

Liksom, spelet är fullt ut gratis; du behöver inte köpa någonting för att spela ett grymt bra spel, som dessutom behöver servrar. De har fortfarande support för Dota 2 med balancing osv, och arbetar på det löpande samt har events och så vidare. Dessutom är det flera grejer som är 100% gratis vid dessa event.

Jag pröjsar gärna när det kommer chests med skins jag vill ha. För ett antal år sedan ändrade de på det också så att man inte får dubbletter. Vill man ha kvar spelet måste man stödja det på något sätt, och att göra det med cosmetic skins är mer än rimligt.

Permalänk
Medlem

Röstade nej, men vet inte om Iracing räknas. Det är ju inte transaktioner i själva spelet men det har blivit några tusenlappar för att köpa innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Om DLC är med, så ja, men rätt sällan annars

Samma här, annars undviker jag spelet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ett fåtal gånger då jag kände att jag ville belöna skaparna på något sätt. Exempelvis efter att jag spenderat flera hundra timmar i pubg så köpte jag lite nycklar till lootlådor.

Har spelat nästan 2000h Slay the spire delat på PC och mobil. Har alltså köpt spelet två gånger (inte för att det varit dyrt) men det känns nästan konstigt att spela ett så brutalt bra spel på mobil utan en enda antydan till reklam eller in app purchases.

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem

Jepp, men så i efterhand känns det rätt poänglöst att köpa något skin eller liknande. Vet i tusan om jag gjort det idag... Samma sak med gacha spel, tydligare var jag ok med det men idag så blir jag helt ointresserad om spelet använder sig av den typen av mekanik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tyvärr köpt en hel del coins i FIFA Ultimate Team, men det spelet är ju verkligen pay to win.
Alla som spelat skiten vet väl att det dessutom är lite smått beroendeframkallande att öppna paket.

Skulle gärna sett ett förbud mot hela EA's existens, men vi kan börja med att förbjuda allt som rör pay to win.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ja , tyvärr. Jag tror jag gick i fjärde klass eller så. TV4 hade på den tiden, på deras hemsida, ett antal spel som man körde direkt i webbläsaren. Ett av spelen var baserat på Robot Wars (tror jag det hette? Kanske ”Robotkampen” på svenska), ett oerhört häftigt TV-program där smarta britter(?) byggde robotar som sedan slogs mot varandra i en kamp på liv och död, med eldkastare, hydrauliska klor, flippbrädor med mera. Vill minnas att Micke Dubois a.k.a. Svullo var en av kommentatorerna i den Svenska ”dubbningen”. Hur som helst: I det spelet kunde man SMS:a in typ 10/20kr och få diverse häftiga vapen som man sedan bestyckade sin virtuella robot med. Sedan var det bara att ge sig ut på det stora internetet på en skakig ADSL-lina och slåss mot andra grundlurade tonårspojkar i de laggigaste, mest rubberbandiga fighterna man kan tänka sig. Fantastiska tider.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

jag har väl lagt runt 35-40k på Pokemon Go under 5år, nu har jag dock slutat spela det. Börjat med Monster Hunter Now istället

Permalänk
Medlem

Ja, men bara för att stödja små indie-utvecklare genom kosmetiska grejor, aldrig något pay-to-win.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.