Sista chansen: Vinn dator värde 45 000 kr

Inget AMD-grafikkort på Steams topplista

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Den surkarten är väl ungefär lika snabbt som ett 1080ti som anses vara ett legendariskt kort av många.

Problemet är väl att det kom drygt två år efter 1080ti och led av ojämn DX11-prestanda vid släpp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Inskaffade nyligen 5700x3D höjde prestandan för mitt 5700XT rejält på Overwatch 2, gick från typ 250 fps (och typ hoppande 1% fps) till avg 550 fps och 160 0.1%FPS low, på medium. Galet nöjd att slippa köpa ett nytt grafikkort efter 5 år. Hade 3600X innan så kanske skulle får skylla mig själv men jag skulle säga att x3D serien är ett måste att ha om man vill spela fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När köpte du det, nytt eller begagnat. Säger ingenting annars.

Nytt från Komplett. Köpte för dyrare till en början, men det var en dag enär de hade angivit 5799kr (eller om det var 5999kr). Hörde av mig till supporten och fick mellanskillnaden i presentkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Den surkarten är väl ungefär lika snabbt som ett 1080ti som anses vara ett legendariskt kort av många.

Skrivet av roxkz:

Problemet är väl att det kom drygt två år efter 1080ti och led av ojämn DX11-prestanda vid släpp.

Ja, precis... 5700XT kom ju flera år senare... det släpptes väl sida vid sida med 20x0 SUPER, dvs refreshen av RTX 20x0-serien.

Om det hade släppts runt samma tid som 1080Ti så hade folk sett annorlunda på kortet både när det begav sig och när de blickar tillbaka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis... 5700XT kom ju flera år senare... det släpptes väl sida vid sida med 20x0 SUPER, dvs refreshen av RTX 20x0-serien.

Om det hade släppts runt samma tid som 1080Ti så hade folk sett annorlunda på kortet både när det begav sig och när de blickar tillbaka.

Det stämmer att det kom senare, jag hade för mig att dom fanns ungefär samtidigt men minnet svek 🤣

Permalänk
Medlem

Wow 34:e plats låter fruktansvärt dåligt faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Jag tänkte ju slå till på ett 7800 xt nu under black friday. Är jag helt ute och cyklar nu då? Min skärm har bara AMD-stöd juuu!

Vad menar du att din skärm bara har amd stöd? Menar du att det är en freesync skärm och inte gsync? Då har du missförstått hur det fungerar, det var många år sen freesync inte fungerade med nvidia grafikkort.

Tror att nvidia ska stöda i princip alla freesync skärmar nuförtiden, de har en lång lista här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... och de som är listade som "G-SYNC Compatible" är generellt sett freesync skärmar. Värt att nämna att även om din skärm inte är på listan så fungerar det antagligen ändå.

Det kan däremot ibland vara tvärt om för specifika gsync skärmar som bara fungerar med nvidia kort för de har en fysisk gsync modul i de (dock kanske de har nått basic fallback stöd som fungerar med freesync men det är jag inte säker på)

Låt inte det här stoppa dig från välja AMD om du tycker värdet är bättre för dina kronor så klart!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på ett 7700 XT, och mitt äldre 6700 XT sitter i min systersons dator. Fick faktiskt den där Surveyn för första gången på flera år relativt nyligen.

Det hjälper ju inte att AMD ofta osynliggörs. Det sker även på nära håll, som på systersajten FZ. Flera länkar till Sweclockers recensioner av Nvidiia, knappt någon till AMD, likadant artiklar vid släpp av Nvidiakort, medan 7800 XT inte har någon träffa öht. Ingen testdator använder AMD på FZ heller såvitt jag vet, Artiklar om att Starfield minsann inte hade DLSS vid släppet och artiklar när det fick det, men ingen artikel när Baldur's Gate som enbart hade spatiala FSR vid släppet fick temporala FSR (2.2), dessutom senare efter släppet än vad Starfield fick DLSS efter sitt släpp.

Ofta läser jag missförstånd om vad man kan göra i drivrutinerna, som på Sweclockers där det förekom missförstånd om hur Smart Accecc Memory funkade (ReBar) innan det rättades. Det känns lite som att skygglapparna är på, att ensidigheten och okunskapen är stor. Min teori har varit att i bästa fall är det så att de som skriver inte har AMD-kort och därför inte är medvetna om de faktiska förhållandena? Kanske har de Nvidia privat, de rör sig kanske i en "Nvidiaintressesfär" vilket gör att de antingen höftar eller kanske inte ens är medvetna om det. Nviida är ju väldigt duktiga på PR...

Men man borde kunna begära mer jämn belysning och kunskap av de journalister som har betalt för att jobba med det här, för det skapar en skev bild bland de mindre kunniga. Dock inte bland Sweclockers medlemmar som har en större horisont och bredare perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Då får man känna sig lite unik då 😂 Har ägt ett RX480, Vega56, RX6700XT och nu ett 7900XT under de senaste 8 åren.

Har gjort exakt samma resa fast sitter nu med ett 7800XT.
(Naturligtvis har jag varit nöjd, annars skulle jag ha bytt leverantör. Pris/prestanda och strömförbrukning är prioriteten.)

Det är något skumt med statistiken för 7800xt, som ju legat på toppen av mindfactorys försäljningslista sedan det lanserades. Men det råder ingen tvekan om att Nvidia dominerar add-in board marknaden enormt nu.

Permalänk
Medlem

Har ett RX 6800. Var solklart mest FPS per krona när jag handlade.
Nästa generation kan det vara aktuellt med uppgradering.
Men jag är ingen fanboy. Bäst FPS per krona gäller, allt annat är bara skitsnack.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Gått från Radeon HD7950 -> R9 nano -> Vega56 -> 7900GRE.
AMD all the way. Mest för att mina skärmar hade stöd för Freesync tror jag?

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att många är så märkesblinda, själv har jag hoppat villt mellan Nvidia och AMD, Mina sista kort är 1080, Radeon 7, 2070s, 3070 och nu 7800XT. Är väldigt nöjd med det kortet, valde mellan det och ett 4070, men AMD kortet var prisvärdare och bättre lämpad för de spel jag kör. Spelar inget med RT så den prestandan behövde jag inte.

Hade alla som köpt, faktiskt först kollat tester mm så hade nog AMDs marknadsandel varit högre, men nu går alla bara på Nvidia-hypen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD får ordning på RT-prestandan till nästa generation. Med Path Tracing presterar nuvarande toppklass inom RDNA3 ungefär som RTX 3060. Sedan blir bildkvalitén även sämre p.g.a. ingen DLSS eller Ray Reconstruction.
När det gäller rastrering presterar de bra, men väldigt många kort i olika prisklasser klarar numera av rastrering utan problem. Känns nästan overkill med ett kort i 7900 XTX-klassen om man bara ska köra gammeldags rastrering, samtidigt som det är för långsamt för RT/PT och saknar AI-funktioner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När köpte du det, nytt eller begagnat. Säger ingenting annars.

Vad yrar du om nu? Det säger exakt det han skriver. Att han äger ett 6950 xt, att han ksn maxa allt han spelar i 1440 och vad han betalade för kortet.

Permalänk
Medlem

Tuff position för AMD. Om deras nästa kort kan leverera 4K/120 FPS medium-high för en billigare slant än Nvidia Nvidias 4080 Super så hade varit intressant. Men ryktena är ju lite spridda skurar med att de överger toppsegmentet samtidigt som folk hävdar "nära 4080 Super för $499-599" men det där har man hört varje generation och det levereras aldrig på den fronten.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Då får man känna sig lite unik då 😂 Har ägt ett RX480, Vega56, RX6700XT och nu ett 7900XT under de senaste 8 åren.

Då är vi två i den klubben:)
Har bara haft ATi/AMD kort, 4850, 6950, 7970, 390X, Vega64, 7900XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Har gjort exakt samma resa fast sitter nu med ett 7800XT.
(Naturligtvis har jag varit nöjd, annars skulle jag ha bytt leverantör. Pris/prestanda och strömförbrukning är prioriteten.)

Det är något skumt med statistiken för 7800xt, som ju legat på toppen av mindfactorys försäljningslista sedan det lanserades. Men det råder ingen tvekan om att Nvidia dominerar add-in board marknaden enormt nu.

Det säljs nog bra många fler grafikkort i datorpaket. Mindfactory räknar bara löst sålda grafikkort.
Jag misstänker att medelsvensson bara köper ett paket med Intel och Nvidia för det är det de känner till medans entusiaster som köper delarna löst väljer det som ger mest prestanda för pengarna eller maxprestanda i högre mån.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det första Radeon-kortet dyker upp på 34:e plats i listan.

Läs hela artikeln här

Två-Tre problem som AMD behöver lösa:
1. Volym, volym, volym. Uppnås enklast genom distruptiva priser. Sätt priset på 5070 konkurenten på en nivå som motsvarar 5060. Så skall det nog ta fart

2. Få in foten i färdigbyggen ordentligt. Löses på samma sätt som punkt 1

3. Syns mer. Se till att vara med och sponsra speltitlar, utan att låsa ute konkurensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Då är vi två i den klubben:)
Har bara haft ATi/AMD kort, 4850, 6950, 7970, 390X, Vega64, 7900XT.

Tre!
Har kört AMD sedan Radeon 5870, som då var marknadens snabbaste grafikkort.
5870->7870GHz->R9 280->RX470->Vega 56->6600XT->7800XT.

Innan mitt 5870 hade jag ett GeForce 8800GT.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Min erfanehet av AMD gpu är höga fläktljud och krascher.

Min erfarenhet av Nvidia gpu, funkar och funkar.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Väntat, Nvidia är kvalitet. Du får det du betalar för och det fungerar, år in och år ut...

AMD är kanske lite billigare, ofta långsammare och betydligt strömtörstigare, fungerar drivrutinerna första åren ska du ha tur, de blir sedan ännu sämre...

Permalänk
Medlem

Köpte 2006 ett ATI Radeon HIS X1600 pro med hela 256mb grafikminne, vad jag kommer ihåg så hade väl ATI enorma problem med drivrutinerna så Nvidia ansågs ligga långt före i utvecklingen. Alla felsökningar jag försökte göra med de problem jag hade med det kortet är anledningen till varför jag hänger på Sweclockers.

När AMD Radeon R9 290 kom ut 2013 så vart det repris då jag vågade proca igen, men det vart repris.
Artefakter i spel, datorn startade om sig själv, fel när man skulle starta spel osv.
Om jag kommer ihåg rätt så var det kopatiblitetsproblem som inte uppenbarade sig med grafikkort i kombination med annan hårdvara.

Tror aldrig jag någonsin kommer lägga pengar på ett AMD kort igen, alltid Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Väntat, Nvidia är kvalitet. Du får det du betalar för och det fungerar, år in och år ut...

AMD är kanske lite billigare, ofta långsammare och betydligt strömtörstigare, fungerar drivrutinerna första åren ska du ha tur, de blir sedan ännu sämre...

Jag har både Nvidia och Radeon kort, alla har bara fungerat år in och år ut (förutom ett gtx 1060 och ett 1080 som packade ihop i förtid)
AMD korten har dessutom blivit snabbare med tiden eller Nvidia korten långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har både Nvidia och Radeon kort, alla har bara fungerat år in och år ut (förutom ett gtx 1060 och ett 1080 som packade ihop i förtid)
AMD korten har dessutom blivit snabbare med tiden eller Nvidia korten långsammare.

Det där är en gammal skröna att AMDs drivare åldras som fine wine... Ofta blir de sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det där är en gammal skröna att AMDs drivare åldras som fine wine... Ofta blir de sämre.

Kanske stämmer men det är inget jag upplevt. Jag har använt rätt blandat med AMD/Nvidia sedan jag började bygga med egna komponenter runt 2005. Nöjd med båda. Blir nog ett nvidia nästa gång för det var några år sedan sist (rtx 2060) men kanske blir intel för att testa något nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

[quote postid="20637097" userid="233458" name="Barilla08"]

[/quote

Mmm troligt.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vad menar du att din skärm bara har amd stöd? Menar du att det är en freesync skärm och inte gsync? Då har du missförstått hur det fungerar, det var många år sen freesync inte fungerade med nvidia grafikkort.

Tror att nvidia ska stöda i princip alla freesync skärmar nuförtiden, de har en lång lista här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... och de som är listade som "G-SYNC Compatible" är generellt sett freesync skärmar. Värt att nämna att även om din skärm inte är på listan så fungerar det antagligen ändå.

Det kan däremot ibland vara tvärt om för specifika gsync skärmar som bara fungerar med nvidia kort för de har en fysisk gsync modul i de (dock kanske de har nått basic fallback stöd som fungerar med freesync men det är jag inte säker på)

Låt inte det här stoppa dig från välja AMD om du tycker värdet är bättre för dina kronor så klart!

Oj, detta visste jag inte. Vad jag ser så verkar min skärm finnas med som g-sync compatible?

https://www.amazon.se/dp/B0BCQJZQX7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Permalänk
Medlem

Har både amd cpu och ett 7900xtx känner mig nästan unik! ;D

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 7900 XT. Fungerar klockrent.
Köpte ett 7800XT till min son, fungerar också jättebra.

Kör även Amd som cpu på min och mina barns datorer. Fungerar stabilt.

Är inget fanboy utan köper Amd mest för att det är bra med konkurrens.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz) | Phillips Evnia 34" OLED (4k)

Permalänk
Medlem

Skrivet av RekiN:

Tuff position för AMD. Om deras nästa kort kan leverera 4K/120 FPS medium-high för en billigare slant än Nvidia Nvidias 4080 Super så hade varit intressant. Men ryktena är ju lite spridda skurar med att de överger toppsegmentet samtidigt som folk hävdar "nära 4080 Super för $499-599" men det där har man hört varje generation och det levereras aldrig på den fronten.

Har haft Vega 64, 2060, 2080S, 3060, 3060TI, 6800XT, och två 3090 under senaste åren (inte helt linjärt, två olika burkar) och supernöjd med att ha behållit AMD, Nvidia har varit pauser längs vägen men har inte känt mig alltför nöjd med något Nvidia sedan 1080Ti- honorable mentions för Evga 3060Ti som var ett oerhört trevligt kort på alla sätt, vara inte snabbt nog.

Just nu hänger det lite på om någon av dem gör sig mödan att släppa adrenaline/GeForce experience eller motsvarande komplett feature suite till Linux, isåfall lär det styra valet i nästa byte. Annars ser det ut som att AMD är fortsatt överlägset i pris/prestanda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200