Inget AMD-grafikkort på Steams topplista

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Köpte 2006 ett ATI Radeon HIS X1600 pro med hela 256mb grafikminne, vad jag kommer ihåg så hade väl ATI enorma problem med drivrutinerna så Nvidia ansågs ligga långt före i utvecklingen. Alla felsökningar jag försökte göra med de problem jag hade med det kortet är anledningen till varför jag hänger på Sweclockers.

När AMD Radeon R9 290 kom ut 2013 så vart det repris då jag vågade proca igen, men det vart repris.
Artefakter i spel, datorn startade om sig själv, fel när man skulle starta spel osv.
Om jag kommer ihåg rätt så var det kopatiblitetsproblem som inte uppenbarade sig med grafikkort i kombination med annan hårdvara.

Tror aldrig jag någonsin kommer lägga pengar på ett AMD kort igen, alltid Nvidia.

Vad var det för hårdvara det inte lirade med? Haft 280X och 290, just 290 har jag kvar, kommer fram ibland när jag fixar något med någon server eller annan burk, hade aldrig issues med något av dem.

Skrivet av Ness:

Tyvärr räcker det nog inte.
Jag menar 7900 XTX har ju levererat på den fronten! Det kan utan problem leverera 4K/120 FPS i mängder av spel. Det är ju ett kort som har ~90% av prestandan från 4090 men för halva priset.

Ja, inte bara flyttande av målstolparna utan någon slags transformation

Jag har en 4144-skärm, brukar sikta på att ställa in de flesta spel för att få hyfsat stabila 100FPS+ vilket brukar bli medium-high typ. Sedan ibland vill man få ut max kvalitet man kan i 60FPS+, då blir det ju fram med FSR/RSR och FMF. Polare köpte ett 3080Ti ett tag efter jag köpte 6800XT, inte får han någon frame generation inte, jag får FMF gratis, ganska trevligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kört både och sedan jag lämnade 3dfx.
Nvidia är dyrare per frame och inte värt premien. 4080 är Nvidias mest överprissatta kort. 7900xt är nästan lika bra för mycket lägre peng. Sen är nog många i detta forum, otroliga noviser som går på hörsägen före erfarenhet. Har låg kunskap om inställningar i drivrutiner och spel och använder GeForce experience oironiskt. Mitt förra kort var 3080 så kom inte med nåt skit, ungdomar.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr känt mig tvungen att köra Nvidia senaste 10 åren, då de haft Cuda, bättre toppnivå och då jag haft ekonomi för bästa eller näst bästa modellen så har mellanmjölken AMD inte varit bra nog. Sen har Nvidia bättre video-kvalite per mbit också, eftersom jag använder en hel del sådant till jobbet...

Men jag hoppas fan hela tiden att röda laget ska ta sig i kragen, tyvärr har de lagt ner cuda-emulering och de har sagt att de ska sluta köra toppgrafikkort... Jag har ett 4090 som de fortfarande inte rår på :/

Jag kommer hoppa över 5000 serien troligtvis då inget jag spelar kräver mer än det jag redan har, och inte längre värt för mig att punga ut 15-20k för grafikkort.

För AMD så kan man ju hoppas att Nvidia skiter i grafikkort då pengarna finns för dom i AI-kort och därmed lämnar en lucka åt AMD, men troligtvis så kommer de ändå ha gott om pengar för RnD och vill nog inte släppa på något till AMD och göra samma missar som Intel gjorde när de släppte förbi Nvidia själva...

Visa signatur

There can be only ONE...