Permalänk
Medlem

Min fördelning är cirka 85% global indexfond och 15% investor.

Investerar i indexfonden månadsvis, detta sker automatiskt via autogiro. Ökar även mitt innehav i Investor varannan månad ungefär, dvs när jag kommer ihåg att jag har ett konto på Avanza.

Permalänk
Medlem

(5728/492)^(1/(2024-1957))-1=8,91% får jag det till med de där siffrorna.

Typ dagens värde och December 1956

edit:
Jag tänkte lägga till guld och det visade sig att jag hade räknat fel här uppe.
S&P500:
(5728/492)^(1/(2024-1957))-1 = 3,73%
De verkar inte ha med utdelningarna så det blir lite konstigt, det borde ligga ungefär 3% högre än så

Guld:
(2737/403)^(1/(2024-1957))-1=2,9%

Siffror från macrotrends.net.

Permalänk
Medlem

Halvårsuppdatering (3?)

Skrivet av ViXoN:

En liten halvårsuppdatering:

YTD:
<Uppladdad bildlänk>

Portföljen:
<Uppladdad bildlänk>

Branchfördelning:
<Uppladdad bildlänk>

Innehav per land:
<Uppladdad bildlänk>

Månaden:
<Uppladdad bildlänk>

Kul med 30% upp på ett halvår / år!
Jag tycker det är bra diversifierat men skulle endå vilja ha lite mer USA faktiskt.
Mycket beror på Nvidia som jag köpte innan spliten:
[Får ej ladda upp fler bilder Hojta till om ni vill se :)]

Ps. Fan va drygt att man inte bara kan klistra in bilder / snips när man skriver inlägget utan måste spara och infoga

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Tror du får fel, men that's what makes a market

Buffet säger ju själv där att det finns en tid att äga guld, och det har sannerligen varit lönsamt de senaste 20 åren! Guld producerar inget (det är hela poängen, guld är evigt), men det gör goldminers och deras marginalexpansion är enorm just nu.

Buffett är en förebild för många men inte för mig. Mer impad av Jim Simons Bli rik långsamt kan alla göra tbh.

https://www.cnbc.com/2020/09/08/billionaire-warren-buffett-mo...

Han får nog rätt eftersom du brukar få fel, som oljan 2022 t.ex.
Nej det kan inte alla göra, för dem flesta har inte långsiktigheten. Och Warren är betydligt rikare än Jim.

Det är lite som att jag skulle ta min snabbaste tid på 100m och sen säga till den bästa marathon löparen att jag minsann kan slå hans tid..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Han får nog rätt eftersom du brukar få fel, som oljan 2022 t.ex.
Nej det kan inte alla göra, för dem flesta har inte långsiktigheten. Och Warren är betydligt rikare än Jim.

Det är lite som att jag skulle ta min snabbaste tid på 100m och sen säga till den bästa marathon löparen att jag minsann kan slå hans tid..

Mina Exxon och Chevron har gått OK sen 2022 med massa utdelningar. Trodde mer på olja absolut men så är det. Tror fortfarande långsiktigt på oljan och får betalt under tiden!

Buffett är typ 100 och lever på nötter o cola. Inget ideal i min bok, hur rik han än är

https://youtu.be/-5Weeox0Xus?si=C8hsWcMd25wcBbCI

Edit; en intervju med Stan Druckenmiller, the GOAT. Aldrig haft ett minusår och behärskar aktier, räntor samt valutor. Must see.

Permalänk
Medlem

Fyfan, ligger på + / - 0 i år. Det är nog något liknande för hela investerings karriären. 🤣
Har nog äntligen lärt mig min läxa att jag suger som aktie ”investerare”. Nu blir det bara länsförsäkringar global eller index fonder framöver.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker faktiskt en del kritik är berättigad. Teval var så fanatisk med att crypto bara kommer gå uppåt och det är världens skydd mot inflation och all möjlig skit. Vi som sa nej crypto är ren spekulation och kommer falla som en sten vid kris var idioter tydligen men här sitter vi nu två år senare. Teval har slutat posta ungefär när crypto gick helt åt skogen och det är väl som väntat. Pumpa crypto tills det går åt skogen och hoppas man hann sälja i tid.

Ding ding ding, har inte sålt mina bitcoin ännu tyvärr, börjar bli fattig nu med min CAGR.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ding ding ding, har inte sålt mina bitcoin ännu tyvärr, börjar bli fattig nu med min CAGR.

Bra gjort att hålla kvar innehavet! Jag är normalt alldeles för otålig och säljer av när vinsten >50%. Bland annat av denna anledning så har jag i stor utsträckning gått över till indexfonder.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är närmast omöjligt att slå index, speciellt över tid, så lägger jag mina pengar på en så billig och bred global indexfond som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Sålde av alla innehav förutom Nvidia och köpte fler Nvidia för ett tag sedan.

Mvh

Uppdatering: Har fortsatt köpa Nvidia, ser ingen anledning att sälja i nuläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Duke:

Eftersom det är närmast omöjligt att slå index, speciellt över tid, så lägger jag mina pengar på en så billig och bred global indexfond som möjligt.

Det där är en myt, det är möjligt men man måste vara duktig och lägga ner mycket jobb. Därför de flesta gör bäst i att köpa index ja, men tycker man börs är kul så går den absolut att slå. Särskilt som privat investerare.

Permalänk
Skrivet av Chris_H:

Det där är en myt, det är möjligt men man måste vara duktig och lägga ner mycket jobb. Därför de flesta gör bäst i att köpa index ja, men tycker man börs är kul så går den absolut att slå. Särskilt som privat investerare.

50 % kan slå index ett enskilt år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

50 % kan slå index ett enskilt år!

Hur har du kommit fram till denna siffra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bra gjort att hålla kvar innehavet! Jag är normalt alldeles för otålig och säljer av när vinsten >50%. Bland annat av denna anledning så har jag i stor utsträckning gått över till indexfonder.

Ja den inställningen funkar dåligt med bitcoin men man klarar sig bra med att bara följa monetära inflationen som indexfonder gör.

Visa signatur

Permalänk

Aktier i grön energi o gruvor för den gröna omställningen.

Vindkraften har motvind dock, och kina översvämmade marknaden med konfliktmineraler från afrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

<Uppladdad bildlänk>

Bevisar väl min poäng ganska bra, gått tillbaka två år för att skryta om att crypto fick en pump nu.
Faktum kvarstår att det inte finns något värde bakom och det är därför dessa svängningar blir enorma.

Schysst utveckling däremot det kan jag inte säga emot.

Permalänk
Medlem

Denna trenda på YT.
Ingen aning vem spågubben är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=Rzw0ivV244Q

Denna trenda på YT.
Ingen aning vem spågubben är.

Fördelen med att alla har en kamera idag, man kan prångla ut vad skit som helst.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Höll på förr och försökte pricka in rätt aktier och fonder och det gick inte alltid så bra, sedan gick jag över till fonder och läste mycket vad som rekommenderas gick sådär. Sedan körde jag Lysa och några rekommenderade fonder parallellt och då gick lysa bättre, så sedan några år tillbaka så kör vi bara lysa och slipper bry oss så mycket för dom tickar på bra automatiskt och jag kan använda min tid till annat. Vi skickar in hela frugans lön på lysa varje månad.

En fördel med lysa var att dom stod emot nedgångar bättre and vissa andra fonder jag hade då, nackdelen är kanske att dom är väldigt breda och då är det svårt att få max utdelning på marknader som går väldigt bra. Men som sagt svårt att på förhand veta vad som skall gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Bevisar väl min poäng ganska bra, gått tillbaka två år för att skryta om att crypto fick en pump nu.
Faktum kvarstår att det inte finns något värde bakom och det är därför dessa svängningar blir enorma.

Schysst utveckling däremot det kan jag inte säga emot.

Ja precis, bitcoins värde är beroende av att jag pumpar det på sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni rekommendera en person idag att investera sina pengar? Och vilken summa tycker ni är lägst att slänga in varje månad? Frågar åt mig själv

Är idag 39 år och har egentligen aldrig tidigare investerat i varken aktier eller fonder.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hur skulle ni rekommendera en person idag att investera sina pengar? Och vilken summa tycker ni är lägst att slänga in varje månad? Frågar åt mig själv

Är idag 39 år och har egentligen aldrig tidigare investerat i varken aktier eller fonder.

Alla belopp funkar, även en 100-lapp i månaden. Det viktiga är väl att börja, du hinner spara många år innan pensionen.

30 år dit för dig, testa själv:

Ränta på ränta

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det är bra för dig att veta vilken risktolerans du har, du kan ta reda på det genom t.ex. https://cafnr.missouri.edu/divisions/division-of-applied-soci...

Vissa investeringsplattformar erbjuder säkert någon liknande enkät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det beror helt på din:

• livssituation (jobb, lönenivå, familj, bostad, fritidsintressen, framtida mål etc.)

• nuvarande kapitalnivå (ev. köpt bostad, sparkapital, övriga investeringar)

• och riskbenägenhet (hur mycket vågar du satsa?)

Det är nästintill omöjligt att svara på din fråga här i tråden utan mer info. Några konkreta riktlinjer som brukar ges:

Om du vill spara till ett bostadsköp inom närmsta åren är börsen inte för dig. Behåll pengarna på ett sparkonto med så hög ränta som möjligt för att mota inflationen.

Om målet är att spara ihop till pensionen, som du fortfarande har långt till, är ett månadssparande i en bred indexfond med låg avgift historiskt sett ett klokt val. Kollar man på den långa trenden och blundar för ev kortare kriser, t.ex. Corona-dippen 2020, Finanskrisen 2008 etc. är trenden stadigt uppåtgående. Samma trend visar att bästa tiden att sätta in alla pengar på börsen var igår, förutsatt att du inte får kalla fötter och säljer av när det tillfälligt tappar värde. Jag rekommenderar därför att aldrig sätta in mer pengar än du mäktar med att förlora till en början, samt sätta upp ett månadssparande på en nivå som inte påverkar din nuvarande livsstil märkbart. Det värsta man kan göra är att satsa allt och snåla i vardagen för att "tjäna så mycket som möjligt" på börsen, för att sen få kalla fötter när det backar och sälja med förlust. Time in the market beats timing the market.

Nedan följer mina egna tankar och resonemang, de behöver inte alls vara rätt för dig och din situation.

Själv är jag 33, bor ensam rätt billigt i hyresrätt, fast anställning med ok lön och stoppar in ca 15% av nettolönen på börsen varje månad fördelat på Lysa (fondrobot) och några indexfonder på Avanza.

Jag äger en del Investor, vilken i princip följer index, och leker med små positioner i lokala svenska verkstadsföretag som går sådär. Detta mest för att hålla fingrarna i styr på mina långa positioner, så att jag inte gör nåt dumt med indexfonderna.

Tilläggsköper fonder och aktier när jag får bonus från jobbet och om massmedia skanderar att börsen "krashar" (ex. 2024-08-05 var senaste "krisen" enl. media).

Totalt sett har jag ungefär halva mitt kapital på börsen, resten ligger säkert på sparkonto ifall jag får för mig att köpa hus eller lägenhet i framtiden.

Såhär i efterhand skulle jag stoppat in allt i index direkt, då hade jag haft 50% mer kapital totalt sett, men jag sover gott om natten även när börserna går dåligt.

Dold text
Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Jag rekommenderar starkt ett månadssparande i Lysa. Enkelt och bra.👍

Välj breda fonder och inte gröna.

Vilken summa är svår att svara på, men stoppa in allt du får över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Alla belopp funkar, även en 100-lapp i månaden. Det viktiga är väl att börja, du hinner spara många år innan pensionen.

30 år dit för dig, testa själv:

Ränta på ränta

Tack för tipset, ska kika lite på det där

Skrivet av pine-orange:

Det är bra för dig att veta vilken risktolerans du har, du kan ta reda på det genom t.ex. https://cafnr.missouri.edu/divisions/division-of-applied-soci...

Vissa investeringsplattformar erbjuder säkert någon liknande enkät.

Tack

Skrivet av klirre:

Det beror helt på din:

• livssituation (jobb, lönenivå, familj, bostad, fritidsintressen, framtida mål etc.)

• nuvarande kapitalnivå (ev. köpt bostad, sparkapital, övriga investeringar)

• och riskbenägenhet (hur mycket vågar du satsa?)

Det är nästintill omöjligt att svara på din fråga här i tråden utan mer info. Några konkreta riktlinjer som brukar ges:

Om du vill spara till ett bostadsköp inom närmsta åren är börsen inte för dig. Behåll pengarna på ett sparkonto med så hög ränta som möjligt för att mota inflationen.

Om målet är att spara ihop till pensionen, som du fortfarande har långt till, är ett månadssparande i en bred indexfond med låg avgift historiskt sett ett klokt val. Kollar man på den långa trenden och blundar för ev kortare kriser, t.ex. Corona-dippen 2020, Finanskrisen 2008 etc. är trenden stadigt uppåtgående. Samma trend visar att bästa tiden att sätta in alla pengar på börsen var igår, förutsatt att du inte får kalla fötter och säljer av när det tillfälligt tappar värde. Jag rekommenderar därför att aldrig sätta in mer pengar än du mäktar med att förlora till en början, samt sätta upp ett månadssparande på en nivå som inte påverkar din nuvarande livsstil märkbart. Det värsta man kan göra är att satsa allt och snåla i vardagen för att "tjäna så mycket som möjligt" på börsen, för att sen få kalla fötter när det backar och sälja med förlust. Time in the market beats timing the market.

Nedan följer mina egna tankar och resonemang, de behöver inte alls vara rätt för dig och din situation.

Själv är jag 33, bor ensam rätt billigt i hyresrätt, fast anställning med ok lön och stoppar in ca 15% av nettolönen på börsen varje månad fördelat på Lysa (fondrobot) och några indexfonder på Avanza.

Jag äger en del Investor, vilken i princip följer index, och leker med små positioner i lokala svenska verkstadsföretag som går sådär. Detta mest för att hålla fingrarna i styr på mina långa positioner, så att jag inte gör nåt dumt med indexfonderna.

Tilläggsköper fonder och aktier när jag får bonus från jobbet och om massmedia skanderar att börsen "krashar" (ex. 2024-08-05 var senaste "krisen" enl. media).

Totalt sett har jag ungefär halva mitt kapital på börsen, resten ligger säkert på sparkonto ifall jag får för mig att köpa hus eller lägenhet i framtiden.

Såhär i efterhand skulle jag stoppat in allt i index direkt, då hade jag haft 50% mer kapital totalt sett, men jag sover gott om natten även när börserna går dåligt.

Dold text

Livssituation (jobb, lönenivå, familj, bostad, fritidsintressen, framtida mål etc.) - Har idag ett rätt stabilt jobb, får i stora drag ut strax under 40k netto, 4 i familjen. Håller på med en större uppgradering av PC med tillhörande VR simulator och blir eventuellt en ny MC när jag sparat till det men utöver det har jag allt som behövs för mina intressen. Inget direkt mål, vill kanske kunna betala av huset längre fram.

Nuvarande kapitalnivå (ev. köpt bostad, sparkapital, övriga investeringar)
Vi har ett huslån på 1.67m, utöver det inga krediter. Sparade 1000/1000 till ungarna per månad och 3000kr till pension till mig själv, resten lägger jag på hög (som nu går till datorn) men har minskat den till 500/500/500 ett halvår pga andra omständigheter. Utöver det finns det väl inte speciellt mycket annat.

Och riskbenägenhet (hur mycket vågar du satsa?
Vore trevligt med bra avkastning, skulle sen när frugan börjar dra in cash igen lägga undan ca 15-20k/mån till någon typ av sparande, mer risk ger väl mer utdelning?

Skrivet av Tooompa88:

Jag rekommenderar starkt ett månadssparande i Lysa. Enkelt och bra.👍

Välj breda fonder och inte gröna.

Vilken summa är svår att svara på, men stoppa in allt du får över.

Ska kika på det, tack

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Den första grafen var har du fått den ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den första grafen var har du fått den ifrån?

Den ser ut att komma från Avanza.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vart man ska ha sin sparade buffert? Nordeas sparränta är rätt dålig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Någon som har tips på vart man ska ha sin sparade buffert? Nordeas sparränta är rätt dålig.

Jag har på nordiska, brukar ligga bra i ränta och alltid högre än SBAB bland annat!