Nu är det dags för SweClockers nya mobildesign!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Planen är väl att ha samma kod för båda eftersom det förenklar utveckling, men det sabbar ju en del för desktop-varianten tyvärr.

Det går att ha samma kodbas utan att sabba för desktop, om du vet vad du gör.

Det är tråkigt att klanka ned på någons arbete istället för att komma med konstruktiv kritik, men..
Jag har själv ca ett decennium av arbetserfarenhet inom detta och jag trodde det var en kritisk bugg först, att mobildesignen råkat lanseras till desktop.

Det känns överlag som att medverkande i denna förändring saknar ordentlig erfarenhet inom frontend-utveckling, då många "nybörjar-fallgropar" samt "bad practice" existerar.
Baserat på de misstag som syns tyder denna förändring på praktikant-arbete alternativt examensarbete.

Men samtidigt vet vi inte hela bilden.
Vi vet inte vad för legacy kod och konstiga fulhack som behövts hanteras.
Vi vet inte vilken tidspress det funnits och vilka kända fel/buggar som behövs skjutas på för att "lösas senare".
Även vissa av UX/UI-felen behöver inte nödvändigtvis bero på UX/UI, utan enbart att det inte implementerats korrekt och missats vid (eventuell) testning.

Allt som allt, får vi väl se hur det blir om några dagar/veckor/månader.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av tcntad:

Du råkar inte ha små händer eller så?
Jag på min S24U har inga problem alls, eller det jag som har större händer?:)

(Om du inte menar landskapsläge förstås)

storlek 10 i handskar och 6,5" skärm, men är ju klart enklare om knapparna ligger över hela eller på höger sida. Gör ju att man hellre skippar kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Detta ser ju hemskt ut!

Websidan för datorer ser ju ut som ett mobilGUI med gigantiska knappar och avrundade hörd, varför ska "knappar" finnas på en websida när man har mus och tangentbord?

Syftar mestadels på det röda ingringade, ser löjligt ut

Ge mig fler länkar utan tjocka knappar..

EDIT: Förtydligande, webbversionen ser ut som en mobilversion! Me no like!

EDIT2: Part 2 på detta inlägg kommer senare ikväll efter mina HOTS game är slut! #Bildcollection

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Detta ser ju hemskt ut!

Websidan för datorer ser ju ut som ett mobilGUI med gigantiska knappar och avrundade hörd, varför ska "knappar" finnas på en websida när man har mus och tangentbord?

Syftar mestadels på det röda ingringade, ser löjligt <Uppladdad bildlänk>

Ge mig fler länkar utan tjocka knappar..

EDIT: Förtydligande, webbversionen ser ut som en mobilversion! Me no like!

Håller med.
Websidan för PC ser fruktansvärt ut!
De sammanställningar i högra delen av skärmen (nytt i forumet, privatannonser) är det jag vill se mest utav.
Nu är dessa sammanställningar kastrerade och man ser bara en pytteliten del av texten.

Snälla rulla tillbaka till det gamla. Det ni har gjort nu är dåligt, dåligt, så dåligt!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Det nya med orange färg på sidoknappar och länkar får vara ett tag, så får jag se om det bara är en vanesak eller en försämring.

Det jag tycker är synd är att rutorna till höger har krympt, jag hade gärna sett fler annonser och fler aktiva trådar etc.

I övrigt avvaktar jag med mitt omdöme, tillsvidare.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

bara jag som har 14cm dö yta på båda sidorna trots att jag har all reklam aktiverat på datorn. Allt känns ihop tryckt helt i onödan och ser bara oseriöst ut2560*1440
<Uppladdad bildlänk>

Sidan är hårdkodad till max 1270px så alla med mer skärmupplösning än så får sorgeband

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Sidan är hårdkodad till max 1270px så alla med mer skärmupplösning än så får sorgeband

Kunde ju vara 1337px åtminstone.

Permalänk
Medlem

Vad är detta? Varför skall desktopanvändarna drabbas på allvarliga sätt av att ni gör mobilanpassningar? Vet inte ert webbfolk hur man gör media queries för att plattformsanpassa webbdesign?

De flesta har högupplösta skärmar, varför gör ni så att man får sämre översikt? Ett minimikrav om desktopdesignen skall ändras vore att se exakt lika mycket information som innan utan krav på att klicka sig vidare eller hovra över något.

Är inte detta en sida för datorentusiaster som gillar att sitta vid datorn, eller håller Sweclockers ursprungssyfte på att avvecklas?

Permalänk
Medlem

DESKTOP: Framsidan är nice nu tycker jag. Får plats med fler nyheter då styckena är mindre, i alla fall för de små versionerna med liten bild. Tycker alla nyheter borde se ut så istället för att ha stora stycken/bilder så bara 2 nyheter får plats på skärmen (som nu). Dagens fynd-sidan var väl bättre förut tycker jag nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

För att matcha skärmar med hypermoderna 1280 x 720 (16:9) eller 1280 x 800 (16:10)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För att matcha skärmar med hypermoderna 1280 x 720 (16:9) eller 1280 x 800 (16:10)

Man kan givetvis diskutera exakt hur bred sidan borde vara, men att bara ta all tillgänglig bredd oavsett hur stor den är blir sällan bra. Ta och skriv ut text på ett A2 med en enda fullbreddsspalt och se hur lätt det är att läsa...

Permalänk
Medlem

Jag tror nya färgsättningen bara är testad med svart tema.
Bytte precis och jag slipper ha solglasögon på mig.
Byter man dessutom till Retrotema, slipper man orangea länkar och siffror som bränner sönder ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan givetvis diskutera exakt hur bred sidan borde vara, men att bara ta all tillgänglig bredd oavsett hur stor den är blir sällan bra. Ta och skriv ut text på ett A2 med en enda fullbreddsspalt och se hur lätt det är att läsa...

Skulle nog se rätt... spännande ut att maxa bredden.

Permalänk
Medlem

Part 2 Rant:

OCH jag har hittat anledningen???? Bahnhof läär ha köpt Swec
Bildbevis:

Det är ju samma färg!! Klockrent!

(Jag älskar swec orange i övrigt när tummen blev orange när man gjorde ett roligt inlägg och man fik några likes..., men inte när det är överallt. )

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att knappen för kommentarer hamnade på vänster sida? Lite jobbigare att komma åt knappen nu på mobilen.

Håller också med om att exempelvis "Nytt i forumet" ser lite konstigt ut på desktop. Vore bra om man såg mer av rubriken också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Byter man dessutom till Retrotema, slipper man orangea länkar och siffror som bränner sönder ögonen

Det är INTE testat för 5 öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hade den varit testad med mörkt tema så hade man direkt insett att knapparna inte är kompatibla...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Expertgissare

Tycker det är trevligt att vi fått en upphottad mobilversion, inte för att jag tyckte den förra var speciellt dålig (inte alls) men positiv över lag, tills man kom hem och satt sig vid datorn....
Varför följde mobilsidan med till datorn? Nyheten heter ju till och med "Säg hej till SweClockers nya mobildesign!".
INTE - Säg hej till SweClockers nya mobildesign, NU på datorn!, där blev jag besviken och håller med flera tidigare i tråden, blev lite väl mycket mobilsida överallt

Kul och bra att ni vill försöka lyfta fram forumet mer, men inte genom att minska ner "Nytt i forumet" rutan så att det är färre nya inlägg och kortare text så man inte snabbt ser vad trådarna handlar om, då dras man lite för att klicka in i tråden.
Lika så med annonser och artiklar, fler rader och lite längre text.

Man kan väl säga att Sweclockers har "vuxit sig för stor" för sin åtstramade midja, släpp på livremmen och låt sidan få lite mer plats på våra datorskärmar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så syns det för mycket på desktop att det är anpassat för mobil, inte snyggt alls

Permalänk
Medlem

Vill dom månne lägga ner och få bort användarna från sidan på desktop helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Vill dom månne lägga ner och få bort användarna från sidan på desktop helt?

De kanske håller på med en mobil-app så de kan visa reklam var 10:e tecken..

Permalänk
Medlem

I slutändan handlar det nog om att öka vinsten, som med allt annat.

Kanske dags att börja diskutera vad det finns det för alternativ till Sweclockers? Utländska siter finns det ju gott om, men just svenska datorsiter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det har ju inte med designen att göra egentligen men jag reagerade på den här.

Förvisso tydligt med fördelarna. Men det ser väldigt mycket ut som reklam för ett klubbmedlemskap som kostar pengar. Vilket ju är synd, eftersom det faktiskt är helt gratis

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

I slutändan handlar det nog om att öka vinsten, som med allt annat.

Kanske dags att börja diskutera vad det finns det för alternativ till Sweclockers? Utländska siter finns det ju gott om, men just svenska datorsiter?

DLC!
5kr i månaden så får du se forumtitlarna
För 10 kr får du 100 tecken att skriva i både forum och säljtrådar!
xD

Permalänk
Medlem

Gillar generellt den nya designen, men att ha kritvita knappar i darkmode borde vara någon sorts krigsbrott.

Permalänk
Rekordmedlem

Jahaja, det verkar ju även som om datorversionen har blivit ändrad och jag ser då inga förbättringar på den utan tvärt om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden, desktopupplevelsen är verkligen inget lyft. Jag vill ju se fler trådförslag på forumet, inte färre.

Permalänk
Medlem

Njae, det här var ingen höjdardesign på desktop. Ser säkert jättenice ut på mobil, men sitter jag vid datorn vill jag surfa in på Sweclockers. Som många redan påpekat är textenbredden i '##recent*'-boxarna för kort och gör att man får sämre översikt. Sedan är färgvalet i ovan nämnda boxar inget vidare, men det är väl ett personligt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Det går att ha samma kodbas utan att sabba för desktop, om du vet vad du gör.

Det är tråkigt att klanka ned på någons arbete istället för att komma med konstruktiv kritik, men..
Jag har själv ca ett decennium av arbetserfarenhet inom detta och jag trodde det var en kritisk bugg först, att mobildesignen råkat lanseras till desktop.

Det känns överlag som att medverkande i denna förändring saknar ordentlig erfarenhet inom frontend-utveckling, då många "nybörjar-fallgropar" samt "bad practice" existerar.
Baserat på de misstag som syns tyder denna förändring på praktikant-arbete alternativt examensarbete.

Men samtidigt vet vi inte hela bilden.
Vi vet inte vad för legacy kod och konstiga fulhack som behövts hanteras.
Vi vet inte vilken tidspress det funnits och vilka kända fel/buggar som behövs skjutas på för att "lösas senare".
Även vissa av UX/UI-felen behöver inte nödvändigtvis bero på UX/UI, utan enbart att det inte implementerats korrekt och missats vid (eventuell) testning.

Allt som allt, får vi väl se hur det blir om några dagar/veckor/månader.

Mycket väl sagt! Håller med till fullo.
Säkert mycket legacy från begynnelsen via vilda västern. IYKYK

Lets pour one out for swec ikväll.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Vad fasen sysslar ni med? Ser ni inte själva hur dåligt det är?
Jag har ju på grund av innehållet ifrågasatt varför jag kommer hit fortfarande, detta hjälper verkligen inte.