Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag är faktiskt lite förvånad över att det verkar vara folk som inte visste om detta redan. ALLA som har jobbat i någon typ av butik vet att returvaror gås över och sen säljs som nya om de är i nyskick. Det är resultatet av öppet köp, ångerrätt och annan service som vi har som köpare. Alternativet är att man gör som Amazon och en del klädföretag och helt enkelt destruerar alla returer. Och det känns faktiskt mycket värre.

Ett annat alternativ är ju att den som öppnat en produkt som de sedan vill returnera betalar en slant för att ha öppnat och testat den så att jag får en ny produkt om jag köper en ny produkt. Annars får man ta och dema fler varor i butik.

"Öppnad men oanvänd" är på gränsen till en självmotsägelse - därtill, hur många öppnar en produkt utan att ta ut och testa den? Och då är den inte oanvänd längre.

En petitess må man tycka, men sälj den som "öppnad men i nyskick" i sådant fall. Men inte "ny" (och oöppnad).

Permalänk

Hela poängen med en plombering försvinner om man kan plombera om som man vill.
Rätt uppenbart att webhallen också ser ett värde i plomberingen, annars hade de ju inte fuskat med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

I det stora hela kan jag hålla med. Däremot vet jag inte om Webhallens returpolicy är speciellt generös genomfört med konkurrerande butiker. Ja, du kan lämna in varan i butik men för majoriteten av kunderna krävs det en returfrakt på 275:- för att returnera en vara (Ångerrätt och öppet köp, Webhallen).

Undrar lite vart beloppet på 275:- som du hävdar returfrakten kommer ifrån exakt? Hittar nämligen ingenting gällande belopp för returfrakt på länken du angav, endast belopp på 250:- för återställning av produkt.

Permalänk
Medlem

Hela branschen gör : Elgiganten är nog värst.

Man bruka ibland när har köpt prylar, så ligger t.ex sladdar i förpackningen inte på de sätta som det brukas för packas i fabriken.

Permalänk
Medlem

Om de hade gett extra garanti och bara sagt som det är så är det en ok deal. Då blir produkten ”bättre än ny”.

Och sällan att den hade gått sönder under den förlängda tiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Har numera bara en gaminglaptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowden:

Och en pälsdjursallergiker kan få en anafylaktisk shock Eller behöva saneras hela lägenheten. Störst risk när det är något med någon form av fläkt. Eller rent allmänt med ventilationshål där allergener kan ta sig in. Dammallergiker, träallergiker (ifall någon slipat i närheten), eller fått pollen/mögel.

Sedan är varor oftast plomberade från ovansidan, medans det finns "mästare" som sätter i bruk att öppna från den ej plomberade sidan (vikt som ett kryss från undersidan). Köpte ett strykjärn ett år sen som hade tydliga spår av användning, bl.a. repor hos MediaMarkt/Power. Fick det utbytt utan problem. Påpekade problemet med förpackningen men lär aldrig läggas till fler plomberingar.

Sedan lurendrejare: hörde en f.d. arbetskollega en 10 år sen malla sig över hur smart han var över att ha köpt en ny revision PS4 med dubbla HDD storleken, bytt skalet med sin grovt begagnade första modell och lämnat tillbaka den till Elgiganten. Var säker han skulle ertappas vid en check hos butiken eller via att en ny kund klagat på ljudnivån och halva HDD, men inget. Helt galet att det ej blev några konsekvenser. Borde lämnat anonymt tips men tror ändå inget hade skett. Var väl någon artikel på Sweclockers för något år sen, om jag ej minns fel, om folk som satt i system att köpa dyra Apple prylar, AirPods var det nog (webhallen reklamen här hjälpte precis), och byta ut innehållet mot billiga kinakopior för att sedan ångra köpet.

Så som konsument måste man kontrollera noggrant vad man fått med sig hem. Som allergiker; livsviktigt.

just applegrejer skulle jag nog inte besvära mig o stjäla. Om butiken gör som dom ska och det upptäcks, så har apple så tight kontroll över sina grejer att dom kan remote-stänga av.

men då ska det ju upptäckas, troligen är ju kopian så bra att det krävs en del arbetsinsats från butiken att upptäcka det - syns inte bara med blotta ögat.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad smutsigt! Man vet aldrig vad en idiotisk kund har gjort med varan. Även fast den "ser ny ut när webhallens returpersonal inspekterar den" så kan den ändå ha blivit totalt fucked up av personen som returnerade den.

Jag skulle -aldrig- betala fullpris för en öppnad produkt.

Permalänk
Medlem

Kul när man är tredje personen som monterar sitt "nya" 4090.

Permalänk

Det görs nog av de flesta om inte alla butiker. Webhallen har genom åren mot mig varit jäkligt scyssta på att ta tillbaka varor jag använt men inte velat ha, även när öppet köp saknats.

Har alltid tagit för givet att de läggs upp i "fynd hörnan" när de sagt att det ser ut som nytt. Tydligen inte...är det nyskick kan man ju bara dra av en symbolisk summa?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag är faktiskt lite förvånad över att det verkar vara folk som inte visste om detta redan. ALLA som har jobbat i någon typ av butik vet att returvaror gås över och sen säljs som nya om de är i nyskick. Det är resultatet av öppet köp, ångerrätt och annan service som vi har som köpare. Alternativet är att man gör som Amazon och en del klädföretag och helt enkelt destruerar alla returer. Och det känns faktiskt mycket värre.

Jaså? Man kan inte sälja dem för nedsatt pris i fyndhörnan?

Permalänk
Medlem

Webhallen fortsätter sakta men säkert gräva sin grav.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jävlar vad smutsigt! Man vet aldrig vad en idiotisk kund har gjort med varan. Även fast den "ser ny ut när webhallens returpersonal inspekterar den" så kan den ändå ha blivit totalt fucked up av personen som returnerade den.

Jag skulle -aldrig- betala fullpris för en öppnad produkt.

Webbhallen verkar dessutom inte göra några som helst kontroller på produkterna vid en retur.

Har själv köpt fyndvaror klass 1 (som ska vara sådana de nu säljer som nya) där enheten var låst till någon annan och obrukbar. Även när jag påtalat det vid en retur i butik så har de bara lagt upp den igen till försäljning direkt utan åtgärd.

Permalänk
Medlem

Har flera gånger fått hem varor som uppenbarligen varit returer. Det är inte roligt att packa upp något som ser eller känns använt och där tillbehören är nedtryckta i förpackningen.

Har påtalat detta för företagen och de brukar svara att de ska se över sina rutiner. I vissa fall har jag fått kompensation.

Tycker det ska framgå tydligt att det inte är en ny produkt.

Permalänk
Medlem

Alla Åfs gör detta även dom som påstår att dom inte gör det, men vill ni lita blankt på er favvo åf så gör det ni
Slinker säkert igenom någon vara som skall vara nedsatt någon gång men att det är satt i något slags oärligt system, näe! det funkar inte. Marginalerna i branschen är så små och konkurrensen så hård så ingen av dom större har råd att försöka luras.

Är fabriksförseglingen bruten men varan oanvänd så är den ny, har någon tagit upp lurarna provat dom på, men sen stoppat ner dom igen pga "passade inte" är varan ny. Ett testmonterat moderkort? nej, Beg

En ny bil hos bilhandlaren är ofta körd av flera olika människor: fabriken, lastare, lossare, biltransportör, återförsäljaren etc etc. men den är NY? okej... ingen har köpt en ny bil med mätarställning 00000000

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Samtidigt - ska ÅF straffas för alla människor som köper massa prylar, testar, returnerar?
Tycker detta är en del av dealen med vår generösa distansköpslag. Man kan inte både ha kakan och äta den - generösa returmöjligheter är orsaken till detta. Alternativet är väl att företagen på bredare front drar ner återbetalningen på returvaror, men då lovar jag att det skapas SweCtrådar med 'VARNING FÖR!' topics med..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Alla Åfs gör detta även dom som påstår att dom inte gör det, men vill ni lita blankt på er favvo åf så gör det ni
Slinker säkert igenom någon vara som skall vara nedsatt någon gång men att det är satt i något slags oärligt system, näe! det funkar inte. Marginalerna i branschen är så små och konkurrensen så hård så ingen av dom större har råd att försöka luras.

Är fabriksförseglingen bruten men varan oanvänd så är den ny, har någon tagit upp lurarna provat dom på, men sen stoppat ner dom igen pga "passade inte" är varan ny. Ett testmonterat moderkort? nej, Beg

En ny bil hos bilhandlaren är ofta körd av flera olika människor: fabriken, lastare, lossare, biltransportör, återförsäljaren etc etc. men den är NY? okej... ingen har köpt en ny bil med mätarställning 00000000

Din analogi med bilen är bra, hade du betalat fullpris för en bil som sålts till kund, varit hos kunden och använts upp till 30 dagar innan den lämnats tillbaka? För ingen klagar väl på att datorprodukter hanterats av tillverkare och återförsäljare utan att de varit ute hos kunder och använts, man ska inte betala fullpris för begagnade datorkomponenter som kan ha ESD-skador direkt från lådan.

Det är nog inte en tillfällighet att Webhallen för ett tag sedan började få in väldigt få fyndvaror helt plötsligt, där klass 1 fyndvara ska vara nyckick men en öppnad och testad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Det kan man givetvis, men butikernas marginal på elektronik är extremt låg.

Enklast vore om folk började bete sig och inte överutnyttjade distansköpslagen och generösa returregler, men nu gör folk det och This is why we can't have nice things.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Din analogi med bilen är bra, hade du betalat fullpris för en bil som sålts till kund, varit hos kunden och använts upp till 30 dagar innan den lämnats tillbaka? För ingen klagar väl på att datorprodukter hanterats av tillverkare och återförsäljare utan att de varit ute hos kunder och använts, man ska inte betala fullpris för begagnade datorkomponenter som kan ha ESD-skador direkt från lådan.

Du kan inte lämna tillbaka bilen du använt i 30 dagar, däremot kan du idag lämna tillbaka en TV du använt i 30 dagar hos de flesta (alla) elektronikbutiker så det haltar oavsett.

En lösning skulle vara att köparen som returnerar får ta den ekonomiska smällen, som fallet skulle vara med bilen. Vi kanske kommer dit, den som lever får se.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det kan man givetvis, men butikernas marginal på elektronik är extremt låg.

Enklast vore om folk började bete sig och inte överutnyttjade distansköpslagen och generösa returregler, men nu gör folk det och This is why we can't have nice things.

Det är dock butikernas ok att bära, de konkurrerade ut fysiska butiker genom att spara massvis med pengar på att sälja online. Det kommer med nackdelen att lagen ger ångerrätt, man kan inte ha kvar kakan och äta upp den. Kunderna ska inte utan sin vetskap betala nypris för begagnade produkter för att butikerna inte vill ta kostnaden för sin affärsmodell.

Vill en butik märka upp varor de säljer som potentiellt begagnade och då kunna hålla en generellt lägre prisnivå än andra som säljer returer som fyndvaror så är det såklart en affärsmodell i sig. Men det ska framgå tydligt vad det är man köper så man kan ta beslut efter det.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt väldigt många fyndvaror på Webhallen, och jag tycker deras arbete med just fyndvaror är suveränt. Med tanke på deras goda hantering av returer osv så är det ju så det måste vara, man kan ju inte bara slänga bort fullt fungerande grejer. Jag skulle likväl inte ha något emot om jag fick en ny vara som varit öppnad, men har den använts skulle jag vilja veta det så klart.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är dock butikernas ok att bära, de konkurrerade ut fysiska butiker genom att spara massvis med pengar på att sälja online. Det kommer med nackdelen att lagen ger ångerrätt, man kan inte ha kvar kakan och äta upp den. Kunderna ska inte utan sin vetskap betala nypris för begagnade produkter för att butikerna inte vill ta kostnaden för sin affärsmodell.

Jag håller med helt, jag vill också ha helt ny / obruten försegling av vara när jag handlar, lyfter bara fram att vi har ett generellt problem med hur folk beter sig och de orsakar kostnader som i förlängningen kommer bidra till ytterligare konsolidering, kan sluta med att vi bara har.amazon kvar i slutändan som har volymen för att svälja kostnaderna för returer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Givetvis säljer företag ibland öppnade produkter till ordinariepris.

Är detta ens en nyhet? Själv jobbat inom e-handel för flera bolag och så länge produkten är hel och fungerade så säljs dom vidare som nya.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan inte lämna tillbaka bilen du använt i 30 dagar, däremot kan du idag lämna tillbaka en TV du använt i 30 dagar hos de flesta (alla) elektronikbutiker så det haltar oavsett.

En lösning skulle vara att köparen som returnerar får ta den ekonomiska smällen, som fallet skulle vara med bilen. Vi kanske kommer dit, den som lever får se.

Det finns helt klart bilar som säljs online idag och kan då returneras efter upp till 14 dagar iaf (handlarna själva brukar säga max 100 mil kört eller något). Enligt vad personen som skrev analogin verkar anse så hade de varit helt okej med att köpa en sådan till fullpris utan information om att den är en retur.

Skrivet av Mindfighter:

Jag håller med helt, jag vill också ha helt ny / obruten försegling av vara när jag handlar, lyfter bara fram att vi har ett generellt problem med hur folk beter sig och de orsakar kostnader som i förlängningen kommer bidra till ytterligare konsolidering, kan sluta med att vi bara har.amazon kvar i slutändan som har volymen för att svälja kostnaderna för returer.

Ja jag anser bara att man måste informerar i förväg att köpa icke fyndvara kan resultera i en produkt som varit ute hos kund i 30 dagar men returnerats. Sedan får vi kunder bestämma om vi ska köpa det eller inte, så kanske vissa butiker har som affärsidé att hålla högre priser men där alla returer säljs rabatterat som retur osv.

I slutändan är det kunderna som kommer få betala för att det garanterat är nya produkter men om det inte är öppet så är det omöjligt för sådana butiker att konkurrera på längre sikt, det tvingar alla till att dölja vad de gör med returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan dock påpeka att då jag själv jobbade på en returavdelning ett antal år sedan så hade vi möjlighet att återförsegla öppnade produkter samt plasta in dem igen.

Håller med dem som säger att detta är ok - så länge produkten verkligen är som ny är det nog inget jag stör mig på och skulle alltid välja det framom att alltid behöva betala någon form av returavgift varje gång man behöver returnera något. Dock hoppas jag på att företagen är noga med vilka returnerade produkter som får/kan säljas som nya (*host* amazon *host*).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Givetvis säljer företag ibland öppnade produkter till ordinariepris.

Är detta ens en nyhet? Själv jobbat inom e-handel för flera bolag och så länge produkten är hel och fungerade så säljs dom vidare som nya.

Det är ju inte priset det är frågan om det är att det inte är märkt som en bruten förpacking/returprodukt.

Är det i affär kan du se själv på kartongen du tar om den är bruten eller ser ofräsch ut, så fair enoguh där men online köper du en vara och får något du inte förväntade dig.

Returnerade varor ska listas som separat vara som är noga märkt som retur/fynd/öppnad förpackning vad du nu vill kalla det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

I det stora hela kan jag hålla med. Däremot vet jag inte om Webhallens returpolicy är speciellt generös genomfört med konkurrerande butiker. Ja, du kan lämna in varan i butik men för majoriteten av kunderna krävs det en returfrakt på 275:- för att returnera en vara (Ångerrätt och öppet köp, Webhallen).

Vart ser du en avgift på 275:-?

Skrivet av Dawelio:

Undrar lite vart beloppet på 275:- som du hävdar returfrakten kommer ifrån exakt? Hittar nämligen ingenting gällande belopp för returfrakt på länken du angav, endast belopp på 250:- för återställning av produkt.

Skulle möjligtvis vara om man inte väljer att hämta ut paketet och att det returneras. En del butiker tar då en avgift för ej uthämtat paket. Det står däremot inte på den sidan personen länkar till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kan dock påpeka att då jag själv jobbade på en returavdelning ett antal år sedan så hade vi möjlighet att återförsegla öppnade produkter samt plasta in dem igen.

Håller med dem som säger att detta är ok - så länge produkten verkligen är som ny är det nog inget jag stör mig på och skulle alltid välja det framom att alltid behöva betala någon form av returavgift varje gång man behöver returnera något. Dock (*host* amazon *host*).

Amazon har ingen returavgift ju. Eller menar du att du väljer Amazon istället?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent konsekvent så tycker jag att om man gillar en butiks generösa returpolicys, bör man också acceptera att man kan få en vara som blivit returnerad, och kanske där förpackningen försiktigt öppnats och varan testats, så länge den är i nyskick.

Det ena bygger på det andra, helt enkelt.

Det är inte en "butiks generösa returpolicy", det är lagen. Distansköpslagen, du har rätt att öppna och pröva en vara hur mycket du vill och butiken kan inte neka en retur (undantag några fåtal varor, t.ex. intimprodukter, metervara etc.). Så nej, det är inget man ska acceptera. Köper jag nytt ska det vara helt oöppnat.

Permalänk
Medlem

Även en returnerad vara med obruten förpackning borde säljas som returvara, hur vet man att dom inte skickade tillbaka för att dom råkade tappa produkten och inte vill riskera att dom öppnar en trasig produkt?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Amazon har ingen returavgift ju. Eller menar du att du väljer Amazon istället?

Sorry hade tydligen lyckats radera en del av sista meningen. Menade bara att Amazon är rätt dåliga på att inspektera returer som sedan säljs som nya.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE