Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Permalänk
Medlem

köpte en mus från Maxgaming ganska nyligen. upptäckte när jag öppnade paketet att plomberingen var bruten. nu så vill jag ju ha oplomberade grejer om jag inte specifikt köper en demovara/öppnad. jag är också en sån som vill att ingen annan ska ha använt den, men eftersom jag har en UVC sterilisator så slängde jag in den där i 10 minuter. skrev bara till deras chatt om att jag fick en bruten förpackningen, men jag var för lat för att gå längre än att bara säga det åt dem

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Köpte ett headset från Webhallen för 3 år sedan och märkte av att det fanns fettfläckar runt kåpans kuddar. Jag ignorerade situationen, hade våtservett till hands men fan denna upptäckt säkerställer min misstanke att det var en använd vara jag fick.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen ett dubbelriktat svärd. Om jag hade köpt ex en skärm eller en bärbar dator som sålts som ny och produkten hade varit bruten sedan tidigare hade jag garanterat blivit besviken. Samtidigt kan jag verkligen förstå att återförsäljarna gärna vill sälja prylarna som nya om de inte bär spår av användning.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Det här är verkligen ett dubbelriktat svärd. Om jag hade köpt ex en skärm eller en bärbar dator som sålts som ny och produkten hade varit bruten sedan tidigare hade jag garanterat blivit besviken. Samtidigt kan jag verkligen förstå att återförsäljarna gärna vill sälja prylarna som nya om de inte bär spår av användning.

Förstå absolut. De tjänar ju mer pengar på det.
Men kan de verkligen veta om produkten är oanvänd? Hur är det säkerställt? Vet man inte med säkerhet så är den begagnad. Låt gå för fyndvara klass 1.

Permalänk
Medlem

Så gör alla affärer. Jag köpte en mikrofon på mediemakt, fick intrycket av att den hade varit öppnad innan och den funkade inte, så jag returnerade den igen så de kan försöka sälja den till nån annan.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Webhallen har varit schyssta med både returer och fyndvaru-priser och jag förstår att de behöver täppa till en del hål.
Däremot tycker jag inte om att vara tvåa på bollen, när jag köper något som är nytt och betalar nypris. Köpte en luftrenare från Netonnet för en vecka sedan, kommer hem och ser att den redan är använd. Hade de frågat ”är det ok om du får en redan öppnad?” Så hade jag sagt ja, men ogillade känslan av att stå där hemma och paff; bli detektiv, granska skicket etc. Inte vad jag förväntade mig. Men man förstår att ska man ha schyssta returvillkor behöver man nån gång ta en returvara själv. De borde dock informera om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent konsekvent så tycker jag att om man gillar en butiks generösa returpolicys, bör man också acceptera att man kan få en vara som blivit returnerad, och kanske där förpackningen försiktigt öppnats och varan testats, så länge den är i nyskick.

Det ena bygger på det andra, helt enkelt.

Webhallen hade en generös returpolicy vilket så inte är faller längre.

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen tappat allt förtroende för Webhallen. Att sälja öppnade produkter som nya, även om de är i gott skick, känns inte ärligt mot oss kunder. Som konsument förväntar jag mig att en produkt som marknadsförs som ny är helt oanvänd och fabriksförseglad. Det är besvikande att se ett sådant tillvägagångssätt från ett företag jag tidigare litade på. Hoppas de verkligen ser över sina rutiner och börjar sätta kundens förtroende främst.

Permalänk
Medlem

Har aldrig och kommer aldrig köpa från webhallen eller komplett. Även bojkottat netonnet när jag fick reda på att de har fått samma ägare. Kör med amazon på allt, toppen kundtjänst och generösa returer

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Är väl sådant företag börjar med precis innan de lägger ned. Finns ingen som helst anledning att handla från Webhallen idag.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Jag har verkligen tappat allt förtroende för Webhallen. Att sälja öppnade produkter som nya, även om de är i gott skick, känns inte ärligt mot oss kunder. Som konsument förväntar jag mig att en produkt som marknadsförs som ny är helt oanvänd och fabriksförseglad. Det är besvikande att se ett sådant tillvägagångssätt från ett företag jag tidigare litade på. Hoppas de verkligen ser över sina rutiner och börjar sätta kundens förtroende främst.

Ja, om följande som står i artikeln stämmer:

Citat:

Enligt matrisen kan varor som ser ut att vara i gott skick och inte har några märkbara tecken på användning plomberas om och säljas som nya varor, vilket Webhallen även bekräftar i forumet.

Så verkar det ju onekligen som att de gör det i syfte att lura kunder att varorna är oanvända.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Är lite kluven. Köper man nytt så vill man ha nytt, inte något någon annan har fingrat på även om det inte har några direkta tecken på användning. Samtidigt vet jag att många idag utnyttjar ångerrätt och returrätt ganska friskt. Kan tycka att lösningen egentligen borde vara ganska enkel (även om det kanske krävs en lagändring):

- Ångra köp - obruten förpackning - pengarna tillbaks - kan säljas igen som nytt.
- Ångra köp - bruten förpackning - X% avdrag på pengarna tillbaks, säljs som fyndvara med X% avdrag.
- Reklamation precis som det fungerar redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent konsekvent så tycker jag att om man gillar en butiks generösa returpolicys, bör man också acceptera att man kan få en vara som blivit returnerad, och kanske där förpackningen försiktigt öppnats och varan testats, så länge den är i nyskick.

Jag håller med. Jag gillar generös returpolicy och är beredd att acceptera att andra har provat produkten i förväg, inom rimliga gränser.

Skrivet av Kvicksilver:

Betalar man nypris så förväntar man sig något som är helt oanvänt, man har ju ingen aning vad någon kan ha gjort med produkten eller om det exempelvis är massivt coilwhine på ett tillbakalämnat grafikkort. Bra att veta så man kan undvika butiker som håller på med sånt.

Risken med att få returex är såklart att de har någon defekt, men jag tror att risken är låg. Det räcker förmodligen med att en eller ett par kunder klagar på samma vara innan den går som ”defekt” eller åtminstone ”begagnad, med spår av användning”.

Skrivet av Xermalk:

Nytt är nytt, Öppnad förpackning är öppnad förpackning.

Har inget emot att köpa returnerade varor, men de skall *censurerat* vara markerade som öppnad förpackning.
Detta är tom ett brott mot konsumentköplagen.

Mellan er gäller konsumentköplagen. Varan ska stämma överens med avtalet vad gäller förpackningen, annars är den felaktig (16 § första stycket). Den är även felaktig om förpackningen inte stämmer överens med vad du haft anledning att förvänta dig (16 § tredje stycket, tredje punkten).

https://lawline.se/answers/internetbutik-levererade-bruten-va...

Vad man som kund har anledning att förvänta sig är väl knäckfrågan här. Om ett företag har generös returpolicy kanske man bör ha anledning att förvänta sig att någon annan har tittat på produkten tidigare.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Jag köpte Airpods Max några månader efter att den lanserats. Kommer nu tyvärr inte ihåg från vilken sajt, men ingen av de största. Lådan såg bra ut och allt var snyggt packat. När jag aktiverade den i telefonen såg jag dock att det stod "Alex" istället för "Airpods Max" som namn på enheten i telefonen. Mailade till dem och sa att det inte stod någonstans på sidan att den skulle vara begagnad eller demo-ex, men de hävdade att det var det och de måste "glömt" och ange det på sajten. Den var nån hundralapp billigare än andra på prisjakt, så kanske stämmer det. De erbjöd dock 100kr i kompensation eller skicka tillbaka den. Kvalitén på lurarna var och är superb så jag orkade inte med böket att skicka tillbaka dem eller hundringen utan sa bara till dem att hålla koll på sånt i fortsättningen.
Men det är nog enda gången jag inte fått något nytt av alla många beställningar av dator och elektronikprylar jag köpt genom åren.

Däremot har det hänt att jag fått nyare version (=dyrare) av en vara än det som stod på sajten när jag beställde, valde att vänta på att de upptäckte det själva, vilket de aldrig gjorde. Och en gång fick jag helt fel vara en gång. Hade beställt Noctua-fläkt från Power men fick två stycken Fitbit-klockor istället. Men prisskillnaden var typ 7000kr och där gick min självsatta etiska gräns och skickade tillbaka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag håller med. Jag gillar generös returpolicy och är beredd att acceptera att andra har provat produkten i förväg, inom rimliga gränser.

Risken med att få returex är såklart att de har någon defekt, men jag tror att risken är låg. Det räcker förmodligen med att en eller ett par kunder klagar på samma vara innan den går som ”defekt” eller åtminstone ”begagnad, med spår av användning”.

Vad man som kund har anledning att förvänta sig är väl knäckfrågan här. Om ett företag har generös returpolicy kanske man bör ha anledning att förvänta sig att någon annan har tittat på produkten tidigare.

Skulle jag få en begagnad produkt såld som ny så skulle den åka tillbaka bums och återförsäljaren förlorat mig som kund. Jag har själv använt returrätten en enda gång i mitt liv och då av god anledning.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag håller med, jag ser inget fel i Webhallens policy.

Men det kräver att returex som säljs som nya verkligen är i nyskick. Det får inte slarvas här!

Dock får butiker som tex Inet som listar det som fyndvara en extra stjärna.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att det är reklam från Webhallen mellan inläggen. 😅

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Skulle jag få en begagnad produkt såld som ny så skulle den åka tillbaka bums och återförsäljaren förlorat mig som kund. Jag har själv använt returrätten en enda gång i mitt liv och då av god anledning.

Det är en inställning du får ha. Tänk bara på att du är ett undantag vad det gäller returrättsnyttjande och att regelsystemet behöver vara anpassat till massan snarare än undantagen.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Fast borde de inte ha en Röd Banner eller något som blinkar på sidan där det står texten. Våra produkter som vi säljer som sprillans nya kan ha varit i obehöriga personer händer.

Problemet sedan i sverige är att det enda sättet att kringgå butiker som godtar återköp online är att handla från butiker som ej säljer till privatpersoner. Fast inte ens då är man säker. Då det finns risk att firman i sin tur handlar från en butik som säljer till privatpersoner.
Inom elektronik i bostäder så finns det många butiker som vägrar sälja till privatpersoner, trots att säljer prylar som många privatpersoner har i sina bostäder. Det finns många orsaker till varför de vill slippa vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Är lite kluven. Köper man nytt så vill man ha nytt, inte något någon annan har fingrat på även om det inte har några direkta tecken på användning. Samtidigt vet jag att många idag utnyttjar ångerrätt och returrätt ganska friskt. Kan tycka att lösningen egentligen borde vara ganska enkel (även om det kanske krävs en lagändring):

- Ångra köp - obruten förpackning - pengarna tillbaks - kan säljas igen som nytt.
- Ångra köp - bruten förpackning - X% avdrag på pengarna tillbaks, säljs som fyndvara med X% avdrag.
- Reklamation precis som det fungerar redan.

Ja, grejen är väl just att det skulle krävas en lagändring för punkt två i listan. (Idag krävs mer än bara bruten förpackning innan man kan börja göra avdrag.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Håller med!

Vad är värst? Att man säljer en bruten förpackning som ny eller att man säljer en fyndvara som inte fungerar?

Jag köpte ett moderkort till "fyndvarupris", ville egentligen inte ha den, men nya moderkort skulle dröja innan de kom in i lager. Antagligen en ny revision. Så jag sparade väl 300-400kr på ett moderkort som egentligen kostade 4500kr. Bygger ihop datorn, och den är helt strömlös. Skickar tillbaka moderkortet, men det dröjer innan felsökningen påbörjas. Då har en annan butik fått in moderkortet i lager. Jag beställer detta och får ihop datorn. 2 veckor efter första moderkortet så påbörjas felsökningen, låt oss säga 14:02. 14:05 har butiken kommit fram till att moderkortet är strömlöst. Felsökning avslutas.

Testas ens varor som retuneras? Detta berör inte Webhallen, denna butik brukar äta tårta minst 1 gång om året för bästa nätbutik. Hoppas att de steppat upp felsökningen på returnerade varor.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Att sälja produkter med bruten fabriksförsegling som nya är en sak.
Men att återställa förseglingen och sälja dem som nya är bedrägligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är rimligt. Annars kommer du ju inte funka att ha öppet köp, om butiken alltid ska förlora pengar varje gång det görs en retur. Om varan är i nyskick så ser jag inga problem. Förpackningen ska öppnas försiktigt och stängas som den var så klart, om möjligt.

Men den faktiska varan ska inte ha några tecken på att den inte är ny. Inga repor fingeravtryck, smuts osv får finnas.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag det här är väldigt vanligt bland många försäljare.

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig en gång att varan var använd och inte i nyskick. Antar att kontrollerna inte alltid är 100%
Dög till de ja skulle använda det för då deras retur är även den sisådär. Skriva ut fraktsedel och 2 sidor för att fylla i varför, när man redan gjorde de i första stadiet blev att det inte var värt det utan skrivare

Så köper inget dyrt där längre ifall man får något liknande igen

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Den är även felaktig om förpackningen inte stämmer överens med vad du haft anledning att förvänta dig (16 § tredje stycket, tredje punkten).

Bara för tydlighetens skull, den lagen har upphört att gälla. Den förefaller ha ersatts av https://lagen.nu/2022:260#K4P2S1
Skrivningen är helt annorlunda nu, men jag kan inte bedöma om innebörden ändrats nämnvärt. Blev bara nyfiken på lagtexten och hittade det där.

Permalänk
Medlem

Har en butik en generös returpolicy då är det butikens ansvar att kund som handlar hos dom även är medveten att returnerad vara "kan" säljas som ny!

Hur butiken förmedlar den informationen är helt upp till butiken, men det skall ha nått kunden innan köpet är ett faktum = godkänt av och betalat av kund.

Sen kan man alltid diskutera produkter vars livslängd är begränsad såsom lagringsmedia vars livslängd påverkas vid användande, samma gäller CPU, Grafikkort och till viss del minne om dom varit exponerade för överklockning.
Då skall givetvis kund "veta" att det är en retur, så kund har en möjlighet att avgöra om det är ett köp som är acceptabelt.

Ett mobilskal i retur kanske inte är hela världen om det ligger kvar i originalförpackning ihop med allt placerat som det ska, däremot så är det nog en av få produkter som man skulle acceptera att det är en retur.

En laptop väska som aldrig varit ur sin förpackning som ex. kan ända vara sekund vara. Har en gång i tiden lyckats köpa en som luktade kattpiss, varvid väskan knappast gick att räkna som fullgod vara.
Tog med väskan som exempel. då vi aldrig vet vad en returvara varit med om...

Att bara ta in returen i systemet som ny vara för att man "kan" är verkligen inte okej!
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det är en inställning du får ha. Tänk bara på att du är ett undantag vad det gäller returrättsnyttjande och att regelsystemet behöver vara anpassat till massan snarare än undantagen.

Jag håller verkligen inte med att detta skulle vara ett undantag, jag har gjort dettasamma ett flertal gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att folk nyttjar ångerrätten är antagligen en pissdroppe i havet vad gäller kostnader för ÅF jämfört med de vinster ÅF lär göra på att folk impulsköper saker de sen inte bemödar sig lämna tillbaka. Saker de aldrig hade köpt från första början om altetinativet hade varit att de hade kunnat klämma, känna och prova i butik innan köpbeslutet togs. Jag hade aldrig köpt på mig så mycket skit som jag gjort om jag hade behövt åka in till en fysisk butik för att göra dessa inköp.

notera..Ångerätten" är inte samma som "Öppet Köp" Ångerätten är lagstadgad, Öppet Köp är helt frivillig

Permalänk
Medlem

Inga problem för min del så länge de har testat å kollat över prylarna. Ser det fräsch å nytt ut samt att man har alla garantier samt ångerrätt så vad ska man bry sig för?!? Har själv använt mig av ångerrätt då jag varit osäker på om jag verkligen velat ha varan innan jag testat.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE