Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Permalänk
Skrivet av killawife:

webhallen

Webhallen och webhallen!

Permalänk
Medlem

Förväntar man sig att det ska ta tillbaka öppna saker, så får man förvänta att man kanske får en som varit öppen. Dock ska det förstås vara i nyskick, sen så förväntar man sig att folk lämnar tillbaka saker i det skick det köpte det.

Sen så har det ju garanti, så skulle det vara något fel när man får det så får man ju ändå en ny sak.

Det säkerligen många andra butiken som gör samma sak.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk

Jag jobbar också på webhallen. Såhär ligger det till! Vi som jobbar här känner alltmer att vi förväntas ständigt lura kunderna för att behålla våra jobb. Vi har ifrågasatt moralen i hur ledningen vill att vi ska lura kunder men blir behandlade som smuts. Förutom att vi än idag uppmanas att sälja gamla produkter som nya, utsätts vi för en stor försäljningspress och hot om uppsägning. Det har blivit ett tvång att sälja fler försäkringar och andra produkter som “mersälj”. HR-chefen har dessutom besökt butikerna för att klargöra att om vi inte når dessa mål riskerar vi att få sparken. Denna press får oss att känna att vi hela tiden måste pressa kunderna till köp de kanske inte behöver, eftersom ett misslyckande kan betyda att vi förlorar våra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legendoftheseeker:

Jag jobbar också på webhallen. Såhär ligger det till! Vi som jobbar här känner alltmer att vi förväntas ständigt lura kunderna för att behålla våra jobb. Vi har ifrågasatt moralen i hur ledningen vill att vi ska lura kunder men blir behandlade som smuts. Förutom att vi än idag uppmanas att sälja gamla produkter som nya, utsätts vi för en stor försäljningspress och hot om uppsägning. Det har blivit ett tvång att sälja fler försäkringar och andra produkter som “mersälj”. HR-chefen har dessutom besökt butikerna för att klargöra att om vi inte når dessa mål riskerar vi att få sparken. Denna press får oss att känna att vi hela tiden måste pressa kunderna till köp de kanske inte behöver, eftersom ett misslyckande kan betyda att vi förlorar våra jobb.

Jo men är det inte normalt att eventuellt erbjuda kunde försäkringar och förklara vad det är ni säljer? Ni är ju trots allt säljare i butikerna.

Jag förstår inte vart detta gnäll poppar upp ifrån. Vill du inte erbjuda en kund en försäkring för att dra in mer pengar till bolaget du arbetar för så kanske du är fel person för jobbet?

Att saker och ting gått fel till har vi förstått i ett par fall och det är dessa som sticker ut. Det finns milsvid av nöjda kunder hos Webhallen som absolut ej ser dessa bekymmer ni beskriver här.

Att förvänta sig att man som kund ska ha öppet köp och kunna känna/titta på varan så får man acceptera att det är vad man som en andra kund ska förvänta sig att köpa. Det är dock skillnad om varor nyttjats markant och returneras och säljes som nya.

Dessa nya konton som då dyker upp här - Med personal som gnäller om mersälj och liknande. Har du hört tals om butiksdöden? Låga marginaler osv.

Du ska vara glad om du kan sälja en extra försäkring till en kund som kanske vill teckna det så att Webhallen drar in extra stålar.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Jo men är det inte normalt att eventuellt erbjuda kunde försäkringar och förklara vad det är ni säljer? Ni är ju trots allt säljare i butikerna.

Jag förstår inte vart detta gnäll poppar upp ifrån. Vill du inte erbjuda en kund en försäkring för att dra in mer pengar till bolaget du arbetar för så kanske du är fel person för jobbet?

Att saker och ting gått fel till har vi förstått i ett par fall och det är dessa som sticker ut. Det finns milsvid av nöjda kunder hos Webhallen som absolut ej ser dessa bekymmer ni beskriver här.

Att förvänta sig att man som kund ska ha öppet köp och kunna känna/titta på varan så får man acceptera att det är vad man som en andra kund ska förvänta sig att köpa. Det är dock skillnad om varor nyttjats markant och returneras och säljes som nya.

Dessa nya konton som då dyker upp här - Med personal som gnäller om mersälj och liknande. Har du hört tals om butiksdöden? Låga marginaler osv.

Du ska vara glad om du kan sälja en extra försäkring till en kund som kanske vill teckna det så att Webhallen drar in extra stålar.

Jag syftade mer på hur webhallen förhåller sig till sin personal. Cheferna och HR medverkar och vänder blicken bort från mobbning och trakasserier som förekommer på företaget. Detta fanns till och med inskrivet i deras policy om kränkningar och särbehandling - om detta sker utanför jobbet gör de ingenting åt det, vilket är ett brott mot arbetsmiljölagen. Detta är ett problem som tagits upp gång på gång inom företaget, men hr och ledning har aldrig gjort något mot förbrytarna på företaget, som oftast istället är deras favoriter bland dem anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legendoftheseeker:

Jag syftade mer på hur webhallen förhåller sig till sin personal. Cheferna och HR medverkar och vänder blicken bort från mobbning och trakasserier som förekommer på företaget. Detta fanns till och med inskrivet i deras policy om kränkningar och särbehandling - om detta sker utanför jobbet gör de ingenting åt det, vilket är ett brott mot arbetsmiljölagen. Detta är ett problem som tagits upp gång på gång inom företaget, men hr och ledning har aldrig gjort något mot förbrytarna på företaget, som oftast istället är deras favoriter bland dem anställda.

Nu vet jag inte hur gammal du är. Men detta är sådant jag hört om och faktiskt sett i verkliga livet under mina senaste 12 år i arbete på en massa olika arbetsplatser. Det klagas en hel del om lite allt möjligt... Ingen är nöjd, alla är missnöjda och inget funkar som det ska. Men i själva verket är det några få som ej klarar av att handskas med hur det fungerar i det de facto verkliga arbetslivet.

Ni lever och jobbar i en marknad som är extremt svårnavigerad och tappar man fotfästet så dalar man nedåt i skalan på en gång. Ni ska vara glada att man väljer att behålla båda butiker och annat för att serva kunder där ute. Ni är på en tuff marknad. Är ni inte byggda för ett hårt klimat år 2024 så är ni tyvärr på fel plats i livet.

Återigen nu kommer du med en massa påståenden som ingen, absolut ingen kan verifiera förutom du, via ditt anonyma konto och din förra "kollega" som också skrivit anonymt.

Jag kan hitta skit om exakt varje företag på denna planet från A-Ö.

Riktig skvallerkä**ing tråd detta nu har blivit...

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Nu vet jag inte hur gammal du är. Men detta är sådant jag hört om och faktiskt sett i verkliga livet under mina senaste 12 år i arbete på en massa olika arbetsplatser. Det klagas en hel del om lite allt möjligt... Ingen är nöjd, alla är missnöjda och inget funkar som det ska. Men i själva verket är det några få som ej klarar av att handskas med hur det fungerar i det de facto verkliga arbetslivet.

Ni lever och jobbar i en marknad som är extremt svårnavigerad och tappar man fotfästet så dalar man nedåt i skalan på en gång. Ni ska vara glada att man väljer att behålla båda butiker och annat för att serva kunder där ute. Ni är på en tuff marknad. Är ni inte byggda för ett hårt klimat år 2024 så är ni tyvärr på fel plats i livet.

Återigen nu kommer du med en massa påståenden som ingen, absolut ingen kan verifiera förutom du, via ditt anonyma konto och din förra "kollega" som också skrivit anonymt.

Så att ‘verkliga arbetslivet’ betyder att vi ska acceptera mobbning och dålig arbetsmiljö? Bara för att marknaden är tuff betyder det inte att grundläggande respekt och anständighet ska sättas åt sidan. Att peka på en ‘svårnavigerad marknad’ som ursäkt för att HR och ledning vänder blicken bort från trakasserier är precis det som gör att problem som dessa lever kvar. Att klaga är inte skvaller – det är ett försök att få förändring där den behövs. Och om allt fler väljer att tala ut anonymt, kanske det faktiskt säger något om arbetsmiljön.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Jag tycker ditt svar är oroväckande, då retoriken blir att man ska acceptera och ta skit från sin arbetsgivare. Detta är något som i principsak inte ska vara ok, och jag tror det är just därför sådana här ''skandaler'' uppdagas i media med stor uppmärksamhet tex. Zara. Här har vi alltså anställda som bevittnar om dåliga arbetsförhållanden och det är viktigt att man gör det, en arbetsplats ska ändå vara trygg och lyhörd. I mitt tycke visar kommentarerna i tråden att butikspersonalen står bakom kunderna och vill alltid ge en god service mot kund, men att anta att ledningen som hittar på sådana här tävlingar m.m gör det är fel. Vad jag förstår av kommentaren ang. hr och mobbning är det ännu ett exempel på problem som tas upp internt men behandlas felaktigt, därför vill folk göra sig hörd på annat vis, såklart.

Permalänk
Medlem

Mr Grafik Gate och Legend Of The Seeker. Ni får jättegärna yttra er precis som ni behagar. Jag har aldrig sagt att man ska acceptera skit från någon arbetsgivare men det är hur man väljer att hantera det. Jag förstår era poänger, och jag försvarar inte en dålig arbetsmiljö, mobbning och trakasserier.

Det är en balansgång där man ska förväntas att sälja och samtidigt ge service för att vara konkurenskrafigt. Vi kan lämna frågorna kring produkterna åt sidan för en sekund.

Så vitt jag förstått så har Webhallen kollektivavtal. Hur kommer det sig att ni ej sköter detta via dessa kanaler mot fackliga ombud och facket? Skulle facket få reda på att denna typ av trakasserier sker och det finns fog för att utreda så hade det tagit hus i helve**e

Återigen så vill jag påstå att dessa yttranden som görs här inte är en helhetsbild av hur nöjd personalen är på ert företag. Ni opererar i en väldigt tryckt bransch. Det finns en press och ni förväntas att leverera. Det är ingen direkt saft och bulle bransch ni arbetar inom.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Så vi ska bara acceptera att arbetsvillkoren ser ut så här för att det är ”det hårda klimatet 2024”? Då antar jag att du även tycker att detta är okej när vi snackar ”hårda klimatet 2024”. När man är sjuk, då ska man själv ordna en ersättare, och om man inte hittar någon så förväntas man ändå komma in och jobba? Hur är det rimligt? Att HR dessutom går runt i butikerna och talar om att man inte ens ska höra av sig till sin närmaste chef utan lösa det själv – är inte det en direkt krock med både arbetsrätten och avtalen med Handels?

Tänk på vad det här gör för arbetsmiljön. Ska sjuka anställda verkligen känna sig tvingade att jobba, oavsett hur dåligt de mår, bara för att undvika problem? Det här är inte bara orimligt – det bryter också mot fackliga överenskommelser. Jag har svårt att se hur vi bara skulle vara tysta utan att reagera.

Permalänk
Moderator
Moderator

EDIT: Jag har redigerat min kommentar nedan så inga missförstånd skall ske. Det kan bli väldigt stökigt när flera konton är inblandade och jag var för snabb med att stänga av två som såg ut att ha samröre med en mindre trovärdig användare.

En användare har stängts av efter att ha skapat ett flertal konton. Att radera den användarens inlägg skulle kunna tolkas som att vi från moderatorhåll försöker stävja kritiken mot Webhallen, vilket inte är vår intention. Inläggen får därför stå kvar i tråden.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@twit

Tack för klargörandet! Det är precis vad jag försöker beskriva men det går ju inte när trollen överöser med kommentarer och håller med varandra.

Återigen Webhallen har kollektivavtal. Det finns kanaler för sådant. Man spyr inte galla på detta sätt och det är för den delen heller inte representativt för Webhallen som bolag.

Webhallen har över 200 anställda individer. Att några troll ger sken av att det är rena rama diktator fasoner är mycket skumt.

Att någon avslöjade en matris som gav sken av produkt problematiken som avslöjades var ändå något som var intressant i hela denna historia…

Redigerat bort inaktuellt citat - MOD
Visa signatur

Permalänk

Jag har tidigare i tråden bevisat att jag arbetar på webhallen, dels med andra sidan av matrisen och avslöjade även om tävlingen webhallens officiella konto bekräftade och jag har läst igenom vad mina kollegor skrivit och kan intyga sanningen i vad dom skriver. Även den ”minst trovärdiga”

@Nucky Kan tillägga att webhallen har kollektivavtal det är sant men utnyttjar dels att de anställda inte vet att dom har rättigheter och HR och cheferna är inte särskilt glada mot anställda som är fackligt engagerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlaterKing:

Jag har tidigare i tråden bevisat att jag arbetar på webhallen, dels med andra sidan av matrisen och avslöjade även om tävlingen webhallens officiella konto bekräftade och jag har läst igenom vad mina kollegor skrivit och kan intyga sanningen i vad dom skriver. Även den ”minst trovärdiga”

@Nucky Kan tillägga att webhallen har kollektivavtal det är sant men utnyttjar dels att de anställda inte vet att dom har rättigheter och HR och cheferna är inte särskilt glada mot anställda som är fackligt engagerade.

Okej - Jo jag gav ju ”credd” till personen dvs du som delade med dig av infon för ansvarig hos Webhallen uttala sig och kröp till korset och gjorde det aningen värre. Det där handlar främst om produkterna och en del kopplat till företagsklimatet.

Vad jag vill komma fram till är att det finns kanaler för dessa frågor att handskas via facket om det verkligen är denna typ av trakasserier som försiggår av den skala ni anonyma ger sken av. Som jag sa finns det över 200 anställda på Webhallen. Högst osannolikt att samtliga känner denna misstro till företagsledningen som ni gör.

Många i vårt avlånga land vurmar för att ett kollektivavtal är lösningen på problemen i våra arbetsplatser men onekligen verkar detta inte stämma. Utifrån vad ni skriver här verkar folk på Tesla må bättre utan ett sådant än folket på Webhallen som har ett aktivt sådant….

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har en butik generösa retur villkor får man stå ut med detta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Till er som är missnöjda med ert arbete och där HR inte verkar bry sig, gå direkt till arbetsmiljöverket så får dom ta bollen, Facken är bara arbetsmiljöverkets arbetshästar, arbetsmiljöverket lägger ut fackfrågor "på entrepenad" kan man säga, rent teknisk skulle AMV kunna ta alla facks verksamheter och köra det helt statligt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Kan väl ana att många unga som jobbar på wh inte är med i facket heller där av att man inte vetat vart man ska vända sig när "det skiter sig" eller det är "mobbnig" eller trakasserier eller liknande.

Jag kan förstå att det är svårt men frågan är också - hur mycket har man undersökt saken vart man ska vända sig? Oavsett man är med i facket eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har en butik generösa retur villkor får man stå ut med detta.

Otroligt generöst av dem att ge mig en kostnad på minst 275kr i retur när det visar sig att prylen jag fick inte alls var ny…