Permalänk
Medlem
Skrivet av kiloe:

Hejsan.

Jag ska sätta upp ett enkelt nätverk i ett mindre hus som ska agera kontor. Min tanke var att installera en UniFi Dream Machine SE med några accesspunkter.

Det kommer vara 3-5st wifi-anslutna bärbara datorer och en skrivare. Skrivaren kopplar jag in i en port, och accesspunkterna på de poe-drivna portarna.

Låter detta vettigt?

Jag tror du kan börja med en access-punkt och sedan komplettera om det inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Hur stort är huset och vad består innerväggarna av? Kommer det att finnas många fler enheter anslutna till nätverket?

Skrivet av joakim99:

Jag tror du kan börja med en access-punkt och sedan komplettera om det inte räcker.

Det är gipsväggar och träbjälklag på ca 140mm2 (2 plan). Huset är kvadratiskt, så det är inget som sticker ut på längden så att säga. Jag börjar med 2 accesspunkter, tror det blir alla tiders 👍🏻. Inga fler enheter kommer anslutas mer än det jag skrev först

Permalänk
Medlem

Funderar lite på att kanske försöka uppgradera nätverket lite under Black Friday.

Har idag 250mbit internet, villa på 200kvm i ett plan och uttag i alla rum.
Kör idag 2 st Amplifi.

Ska man satsa på att sätta en Cloud Gateway Ultra vid inkommande fiber och sen ha en eller två AP:s? (Tror inte jag behöver Max)

Skulle vilja ha rätt diskreta AP:s och helst inte deras UFO:n i taket.
Funkar det med en eller två Ubiquiti Networks Swiss Army Knife Ultra tex?
(Kan man använda Amplifi i AP mode tills man har råd att byta ut dessa i kombination med cloud gateway?)

Tanken är sen att på sikt byta ut switchen som skickar ut till alla rum till en Unifi, gärna en med PoE på minst 4 portar för att driva mina kameror (ej från Ubiquiti) och mindre switchar på de ställen där jag idag har switchar från andra märken.

Verkar det vettigt?
Tror inte jag har behov av 2.5Gbit, ffa inte när det kostar så mkt mer.

Kommer inte köra Talk eller Protect (kör Frigate)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

(Kan man använda Amplifi i AP mode tills man har råd att byta ut dessa i kombination med cloud gateway?)

Tycker personligen deras UFO-liknande APs är bland de mer diskreta, åtminstone om man stänger av den blåa LED-ringen.

Deras mest diskreta AP är nog denna dock, om man köper till deras målningsbara skal:

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/u7-pro-wall

Eller dessa, fast då utan skal:

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/wifi-wall/products/u6-...

Swiss Army Knife Ultra skulle jag inte rekommendera. Den är byggd på en väldigt gammal plattform (samma som deras äldsta modeller som de fortfarande har stöd för, Gen 2 istället för senaste Gen 7).

Ja, så länge du kan sätta dina Amplifi i AP mode så kan du använda dem. Du kommer ju inte kunna managera dem i Unifi-kontrollern eller interagera med enheter anslutna den vägen. Din Unifi-gateway kommer förmodligen tro att de är enheter anslutna via kabel eftersom dina Amplifi kommer fungera ungefär som en trådlös switch i praktiken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ska man satsa på att sätta en Cloud Gateway Ultra vid inkommande fiber och sen ha en eller två AP:s? (Tror inte jag behöver Max)

Tanken är sen att på sikt byta ut switchen som skickar ut till alla rum till en Unifi, gärna en med PoE på minst 4 portar för att driva mina kameror (ej från Ubiquiti) och mindre switchar på de ställen där jag idag har switchar från andra märken.

Verkar det vettigt?
Tror inte jag har behov av 2.5Gbit, ffa inte när det kostar så mkt mer.

Kommer inte köra Talk eller Protect (kör Frigate)

Ultran är en bra start. Börja med att köpa en AP och se hur bra täckning du får i huset och komplettera vid behov. Finns inget diskretare än takmonterat i min mening, du kan t.o.m. köpa cover och måla med samma takfärg som taket så blir den ännu osynligare:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-access-poi...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Swiss Army Knife Ultra skulle jag inte rekommendera. Den är byggd på en väldigt gammal plattform (samma som deras äldsta modeller som de fortfarande har stöd för, Gen 2 istället för senaste Gen 7).

ah, lite lurigt att se sånt. allt ser likadant ut och har snarlika namn

De skulle nog fungera rätt bra, har vita väggar där det är aktuellt med så smälter in fint.

Skrivet av Mindfighter:

Finns inget diskretare än takmonterat i min mening.

Jo så är det förvisso, men har bara uttag nära taket på ett ställe, och vill inte dra kablar längs väggen upp mot taket eller borra i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

ah, lite lurigt att se sånt. allt ser likadant ut och har snarlika namn

De skulle nog fungera rätt bra, har vita väggar där det är aktuellt med så smälter in fint.

Ja, det är det. Ultran är ju fortfarande en relativt ny produkt, så den kommer säkert ha hyfsat långt mjukvarastöd. Ifrågasätter mer poängen med att köpa (eller lansera) en produkt som redan från början har gammal hårdvara (de andra modellerna med samma hårdvara är från hösten 2015) från första generationen WiFi 5, dvs. inte ens Wave 2. Då kan man lika gärna köpa begagnade AC Lite, AC LR eller AC Pro tycker jag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ultran är en bra start. Börja med att köpa en AP och se hur bra täckning du får i huset och komplettera vid behov. Finns inget diskretare än takmonterat i min mening, du kan t.o.m. köpa cover och måla med samma takfärg som taket så blir den ännu osynligare:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-access-poi...

Håller med. Tycker att AP i taket tänker man inte på (precis som brandvarnare och andra enheter), och stör minst. Tycker generellt att produkter på väggarna syns och stör mer än saker i taket.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker att AP i taket tänker man inte på (precis som brandvarnare och andra enheter), och stör minst. Tycker generellt att produkter på väggarna syns och stör mer än saker i taket.

Hög WAF på vita apor i vitt tak kan jag intyga. (kom bara ihåg att stänga av den blåa led:en)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Tycker att AP i taket tänker man inte på (precis som brandvarnare och andra enheter), och stör minst. Tycker generellt att produkter på väggarna syns och stör mer än saker i taket.

Håller med

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Låste lite info på reddit om de nya produkter som visades på deras konferens i Miami, dock har de blivit borttagna. Någon som har andra källor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vel, vil tro min fru er av en litt annen oppfatning 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hög WAF på vita apor i vitt tak kan jag intyga. (kom bara ihåg att stänga av den blåa led:en)

Skrivet av Helco:

Vel, vil tro min fru er av en litt annen oppfatning 😂

Av dessa tre installationer så gillar jag denna sista bäst. Alltid snyggast när man inte ser TP-kabeln.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Av dessa tre installationer så gillar jag denna sista bäst. Alltid snyggast när man inte ser TP-kabeln.

Har man möjlighet så är det snyggast att montera med kablage i tak/väggar ja. Drömmer fortfarande om att bygga hus, det skulle vara kabelstegar och kabelrör överallt i det huset!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

WAF-intygad

Kan intyga att de är diskreta och har hög WAF-acceptans.

Det blåa ljuset på min nano-HD är så svagt att jag ej bemödat göra något åt det.

Initialt var det oroligt när teknik skulle sättas upp, men fick ett godkännande. Tror det dröjde ett halvår innan den kommenterades och då i goda ordalag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har man möjlighet så är det snyggast att montera med kablage i tak/väggar ja. Drömmer fortfarande om att bygga hus, det skulle vara kabelstegar och kabelrör överallt i det huset!

Fram till dess får man göra vad man kan för att få det så diskret som möjligt, här är en av mina andra:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Konsolgrävare

https://ui.com/eu/en/switching/enterprise-campus

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-switching/products...

Från videon, en liten hint om U7-Enterprise:

"10GbE PoE+++ to power the next generation of wifi7 and beyond"

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rattar gärna 25G SFP med PoE+++ i min 33 kvadratare:)

Permalänk
Medlem

Man undrar ju direkt varför den har 2 st RJ45. Kör de 2 * 2.5GBASE-T istället för 5GBASE-T eller har den en inbyggd switch som gamla AC-Pro? EDIT: Står i och för sig "High-Availability Mode" ovanför den så är kanske för redundans.

Intressant också att de nytt chassi från sitt klassiska runda som används på U7 Pro och U7 Pro Max. Baserat på utseendet på undersidan gissar jag att det kan vara för att förbättra kylningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fram till dess får man göra vad man kan för att få det så diskret som möjligt, här är en av mina andra:
<Uppladdad bildlänk>

Så her ser monteringene ut her hjemme.

Som det vises så er det litt både og

Permalänk
Medlem

Någon annan som lagt beställning på UNAS Pro idag när den släpptes? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Någon annan som lagt beställning på UNAS Pro idag när den släpptes? 🙂

Jag avvaktar än så länge. Skulle vilja ha en liten mindre variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Har ett synligt SSID för ”eget bruk” som är 5Ghz endast med 160Mhz kanalbredd och power på auto. Tidigare hade jag 80Mhz och medium på power. Det verkar lite mer stabilt nu kanske?

Sen har jag några som är till för IoT, kamera och gäst och dessa körs på 2.4Ghz nätet och alla är dolda förutom gäst.

6Ghz är avstängt för att jag ska ”minimera” strömförbrukning som i sin tur minskar värmeenergin/värme.

Något mer som kan vara relevant här för att förstå varför just Apple TV krånglar? Finns massor med trådar kopplat till det, men alla har sagt att de kontaktats av UniFi och fått hjälp med loggar och olika builds och i värsta fall ersatt produkt. Orkar inte ta den ”fighten” just nu och vill bara att det ska fungera felfritt som min gamla Asus.

Löste du detta?
Funderar på att köpa Unifigrejer men vill inte att det ska strula med Apple TV 4k.
Jag har haft en AP (AC-LR) som jag faktiskt inte tyckte var helt stabil med en Apple TV gen 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Löste du detta?
Funderar på att köpa Unifigrejer men vill inte att det ska strula med Apple TV 4k.
Jag har haft en AP (AC-LR) som jag faktiskt inte tyckte var helt stabil med en Apple TV gen 3.

Gjorde en återställning av AP och det löstes magiskt
Får se hur länge det håller.. men ingen fru som klagat senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Har 2st U6-LR och 2st Apple TV’s som fungerat problemfritt i några år nu.

Har kanalbredd 20Mhz på 2,4GHz - 13dBm styrka,
40Mhz på 5GHz - 20dBm styrka. Och såklart icke överlappande kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Gjorde en återställning av AP och det löstes magiskt
Får se hur länge det håller.. men ingen fru som klagat senaste tiden.

Skrivet av Solanum95:

Har 2st U6-LR och 2st Apple TV’s som fungerat problemfritt i några år nu.

Har kanalbredd 20Mhz på 2,4GHz - 13dBm styrka,
40Mhz på 5GHz - 20dBm styrka. Och såklart icke överlappande kanaler.

Kanon ju.
Brukar det gå att hitta Unifigrejer på Black Friday? Tänker på Cloud Gateway Max, U6 In Wall eller U6 Pro och ev. kameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Brukar det gå att hitta Unifigrejer på Black Friday?

Frågan är om det skulle vara billigare än direkt från Ubiquitis butik. Priserna i svenska butiker är ofta markant högre nämligen. Det finns undantag, men generellt är det så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Kanon ju.
Brukar det gå att hitta Unifigrejer på Black Friday? Tänker på Cloud Gateway Max, U6 In Wall eller U6 Pro och ev. kameror

Nu kanske jag ”jinxa” det..
Har hållt på hela dagen att felsöka utan framgång. Till slut fick det bli en reset och då var nätet igång igen.. däremot så verkar det krångla lite grann nu igen.

Vem vänder man sig till och vad ska man förbereda?

Min Asus hade inga problem med sånt här och fungerade med min PiHole som var uppsatt med en raspberry pi. Med UniFi så kan jag inte ens få igång Unbound för då loopar den och ger ingen respons 99% av tiden.. tills jag stänger av det.

Det var bättre förr.. men pinsamt att gå tillbaka efter att ha sagt till frugan att vi ”uppgraderat”

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Donhoz:

Har hållt på hela dagen att felsöka utan framgång. Till slut fick det bli en reset och då var nätet igång igen.. däremot så verkar det krångla lite grann nu igen.

Min Asus hade inga problem med sånt här och fungerade med min PiHole som var uppsatt med en raspberry pi. Med UniFi så kan jag inte ens få igång Unbound för då loopar den och ger ingen respons 99% av tiden.. tills jag stänger av det.

Det var bättre förr.. men pinsamt att gå tillbaka efter att ha sagt till frugan att vi ”uppgraderat”

denna kanske? https://www.reddit.com/r/pihole/comments/1bmx7mq/trouble_with...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Enligt den tråden så har man ju skapat en DNS-loop. Där man sagt till UDM att fråga pihole. Och pihole ska fråga samma IP som default gateway, vilket är UDM.

Lösningen då är att antingen programmera pihole till att använda andra publika DNS:er uppströms. Eller att man låter UDM använda sin ISPs DNS:er och istället talar om att UDM ska dela ut pihole som enda DNS (och sedan förnyar enheternas IP).

Jag vet inte vilka DNSer pihole använder uppströms per default, då jag inte har någon själv