Kraftfull som AP eller som Gateway? Wifi är ju bara på köpet, han skulle ju ändå ha en u7 pro-puck.
Den är en GbE WAN gateway som tydligen klarar full GbE internet connections och en cloud controller som tar fyra enheter. Ovanpå det är det en extra wifi-enhet till meshnätverket som kan agera AP senare utan behov av en injector, plus att du tydligen kan bygga ut din mesh utanför din ethernettäckning med den om jag fattat det rätt.
Ser inte fördelen med cloud gateway ultra annat än att den har tre lan-portar om du inte råkar ha 2.5 GbE internet och även då är det tveksamt. Sure, du kan ha fler enheter, men inga kameror så jag har svårt att se use casen i ett hemmanätverk. Ska du köpa en 8 PoE switch och massa flex switchar att driva eller vad är tanken?
Cloud gateway max är mer intressant då pga. 2.5 GbE LAN istället för bara WAN och stöd för kameror. Men då kan du bara bygga ut med det när det blir aktuellt och ha UX som AP. Dessutom ska tydligen CGM gå galet varmt. Jag planerar att köra UX+U7 pro tills ubiquity släpper nått nytt i CGU-klassen med inbyggd PoE.
Tror @blunden syftar på problem som man kan läsa om på till exempel: https://community.ui.com/questions/Cannot-access-my-UniFi-exp...
Innan de har löst det (om det går) så verkar CGU vara en bättre rekommendation.
Exempel från tråden:
Ugh, same issue - bought Day 1 and have been wrestling with it since. I receive early fw but still. Sometimes it'll stay online for a week, sometimes it requires two reboots a day. I wish I could return this damn thing and exchange it for the CGU or something -_- I absolutely regret purchasing the express.
I have been told unofficially, express is a woefully underpowered product and that the only way to access the network app is to restart it before hand, RMA if you can and pay more to get a wifi device. tbh the unifi rep that told me this, basically said - he was embarrassed this device has seen the light of day