Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nja, du behöver inte byta router/gateway men det blir lättare att administrera och du får bättre wifi-egenskaper (hand-over, mindre störningar mm). Varken gateway eller AP kräver att Unifi controller är igång annat än för administration och statistik.

Okej, men då kör jag nog så som du rekommenderar. Jag byter min nuvarande router till den gatewayen och drar in fiber i den, Kopplar mina 4st dragna kablar till gateway , där en går till en U7 AP via en injektor.

Har jag förstått rätt? 🙂

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av sher!kan:

Okej, men då kör jag nog så som du rekommenderar. Jag byter min nuvarande router till den gatewayen och drar in fiber i den, Kopplar mina 4st dragna kablar till gateway , där en går till en U7 AP via en injektor.

Har jag förstått rätt? 🙂

Stämmer!

Cloud Gateway Ultra

U7 Pro

PoE+ Adapter (30W)

Sen är det bara att köra!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Okej detta låter mer komplicerat än vad jag kunde tänka mig. Jag trodde att jag kunde köpa en AP i stort sett och det bara var plug and play i stort sett.
Verkar som att jag behöver köpa in alldeles för mycket mot vad jag var beredd att göra.
Så för att få detta fungera bra så är det : router, switch och AP från unify?

Det är inga problem att börja med bara en switch och en accesspunkt. Och köra med den routern du har idag.

Det blir inte lika integrerat och snyggt i någon app. Men hur ofta tror du att du kommer kika där? Kör igång dem med en kontroller på din pc eller APn via appen. Du kommer ändå inte ratta på några inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Tackar för input, men vad menar du att jag inte behöver AP:n för att jag har den?

Okej tack! Jag har lite för dålig koll, men vad gör gatewayen? Fungerar den som en switch?
Kopplar jag då från min nuvarande router—>gateway—> AP och mina uttag ?
Och med injektorn, kan den göra så gateway styr ut poe? Eller var ska jag ha injektorn?

Sorry det var jag som fick för mig att du redan hade AP my bad!

Skrivet av sher!kan:

Har jag förstått rätt? 🙂

Exakt så.

Sen är det bara att börja expandera när du känner för det

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Sorry det var jag som fick för mig att du redan hade AP my bad!

Exakt så.

Sen är det bara att börja expandera när du känner för det

Det är roligt samt träffsäkert att du skriver "när" han känner för det. Inte om.
(Ity det är vanebildande att addera Unifi-saker till ens nätverk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Det är roligt samt träffsäkert att du skriver "när" han känner för det. Inte om.
(Ity det är vanebildande att addera Unifi-saker till ens nätverk)

Haha 😁 Som du säger, man tror sig vara klar efter första inköpet, men icke!

Ibland tittar jag på Unifi radiolänkar..men kommer då på att jag inte har 1 km till något, men viljan finns iaf

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Haha 😁 Som du säger, man tror sig vara klar efter första inköpet, men icke!

Ibland tittar jag på Unifi radiolänkar..men kommer då på att jag inte har 1 km till något, men viljan finns iaf

Igenkänningsfaktorn är hög

11 februari 2024:

6 maj 2024:

7 juli 2024

20 juli 2024

Skönt att andrahandsvärdet på UniFi-prylar är så pass bra.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Den var otroligt dålig, väldigt få produkter? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Den var otroligt dålig, väldigt få produkter? 😅

Tittar vi på samma lista? Inget som jag personligen är sugen på, men var väl lite gott o blandat ändå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tittar vi på samma lista?

19 produkter är inte jättemånga kan jag tycka. Dock bra rabatter på en del av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

19 produkter är inte jättemånga kan jag tycka. Dock bra rabatter på en del av dom.

De verkar lägga till produkter kontinuerligt. Nu är det 23 stycken.

Edit: Tack för tipset, förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tittar vi på samma lista? Inget som jag personligen är sugen på, men var väl lite gott o blandat ändå.

Haha ja, ingenting av det jag ville ha fanns. 😁
Söker Cloud ultra eller max, möjligen en switch med Poe+.

Permalänk
Medlem

Dock bra med fri frakt. Jag var på väg att beställa en Flex Mini 2.5 för någon vecka sedan men insåg att frakten var lika dyr som enheten så avstod. Nu blev det ju dock billigt även om produkten inte var rabbaterad.

Permalänk
Snusfri

Vart ju nästan sugen på att helt byta ut mitt nätverk här hemma nu när de släppt UNAS Pro.
Byta ut min gamla pfsense burk mot en Dream Machine Pro, TrueNAS mot en UNAS Pro och till det en U7 Pro AP.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Pro Max 16 är nu inkluderad i rean, men tyvärr inte PoE-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Pro Max 16 är nu inkluderad i rean, men tyvärr inte PoE-varianten.

Det är synd att den inte har fler 2.5G portar tycker jag. Jag behöver minst 5 som det är idag och jag är en kort med Flex-XG switchen som jag har idag. Det rationella är såklart att köpa en Flex Mini 2.5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Räcker det med en U6 pro? Eller är det bara dumtsnålt?

Verkar som U7 är större, blir varmare och kräver POE++

Står och väger mellan 6an och 7an, samt funderar på ev en switch också

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Senocs:

Har du många Wifi 7 klienter? Vill du ha det framtidssäkert? U7 enheternas firmware är lite buggig just nu men dom jobbar med problemen just nu som är i beta stadie. Värt att tänka på! U7 är också PoE+ så adaptern jag länka fungerar för båda.

Vad för användningsområden ska du använda switchen till? Hur många linor har du ute i anläggningen? Om du har 4 eller färre och är inte ute efter mer än 1Gbe så räcker Ultran 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

U7 enheternas firmware är lite buggig just nu men dom jobbar med problemen just nu som är i beta stadie.

Lite? Men 7.0.84 versionen som kom förra fredagen verkar bra mycket bättre, så finns hopp om att de får ordning på det i närtid. De är duktiga på att få ut EA-releaser får man i alla fall ge dom. Inte som att det är tyst i flera månader som med andra leverantörer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har du många Wifi 7 klienter? Vill du ha det framtidssäkert? U7 enheternas firmware är lite buggig just nu men dom jobbar med problemen just nu som är i beta stadie. Värt att tänka på! U7 är också PoE+ så adaptern jag länka fungerar för båda.

Vad för användningsområden ska du använda switchen till? Hur många linor har du ute i anläggningen? Om du har 4 eller färre och är inte ute efter mer än 1Gbe så räcker Ultran 👍

Tack för snabbt svar!

Inga wifi 7 enheter, så antar det bara är framtidssäkert som är anledningen annars. Har på sikt tänkt att skaffa två stycken AP, och lite senare 3-4 kameror med POE (lutar åt reolink).

Inte ett jättestort behov av snabbt wifi, stationär dator kör trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Tack för snabbt svar!

Inga wifi 7 enheter, så antar det bara är framtidssäkert som är anledningen annars. Har på sikt tänkt att skaffa två stycken AP, och lite senare 3-4 kameror med POE (lutar åt reolink).

Inte ett jättestort behov av snabbt wifi, stationär dator kör trådar

Kör på U6. Uppgradera när du har behovet. Framtidssäkra kan man göra i framtiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Jag kör U7 Pro Max, är nöjd med den, är supersnabb. Får 900+ på mobil i samma rum. 500+ två väggar bort.
Jag hade kört U7 Pro istället för U6 Pro (de kostar väl lika mycket?) Wifi 7 bidrar med många fördelar så varför köpa Wifi 6 nu…

Visst blir de varma, men det ska inte va några problem, jag har aldrig hört fläkten.

De va mycket strul med firmware i början men ska va bra nu. Jag har inte upplevt problemen själv i mitt hemma-användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör på U6. Uppgradera när du har behovet. Framtidssäkra kan man göra i framtiden

Köper man nytt är det ju inte uppgradering. Det skiljer ju bara 20€ på U7 Pro och U6 Pro så är ju smart att ta U7 Pro imo. Då får du ju ”framtidssäkring” direkt för typ samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Köper man nytt är det ju inte uppgradering. Det skiljer ju bara 20€ på U7 Pro och U6 Pro så är ju smart att ta U7 Pro imo. Då får du ju ”framtidssäkring” direkt för typ samma pris.

Uppgradering? Var väl framtidssäkra vi talade om?

Har man inga WiFi-7i-enheter så känns det onödigt att köpa "framåt", men visst skiljer det sig 20€ så är det fine, men U6 var väl på rea? Därav min kommentar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Uppgradering? Var väl framtidssäkra vi talade om?

Har man inga WiFi-7i-enheter så känns det onödigt att köpa "framåt", men visst skiljer det sig 20€ så är det fine, men U6 var väl på rea? Därav min kommentar

Fanns den på rea så det är typ 500kr billigare kan det ju va värt att ta U6 Pro istället, den kommer fortfarande vara riktigt bra i många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Fanns den på rea så det är typ 500kr billigare kan det ju va värt att ta U6 Pro istället, den kommer fortfarande vara riktigt bra i många år till.

Ja, jag såg bara snabbt att jag hade kunnat spara en hel del på BF-dealsen. Sen försvann rätt många
deals snabbt

Men jag är helt med dig, diffar det 200 kr så är det lika bra att köra det dyrare alternativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Unifi AC Pro släpptes för 9 år sedan. U6 Pro för 3 år sedan och U7 Pro i år. AC Pro räcker fortfarande för de flesta hem (men kass latency för spel imo).

Jag hade suttit kvar på min Netgear X4S om det inte va för att de slutat uppdatera den för länge sen, den va mycket bättre wifi än AC Pro.

Bör ju kunna köra min U7 Pro Max i många många år framöver.

Både U6 Pro och U7 Pro är overkill för det mesta. U6+ täcker nog de flesta behoven iaf i hemma-miljö.

Permalänk
Medlem

Halloj alla,

Söker att byta ut USG 3P…

Har följande enheter:
USG 3P
US 8 60W (Connected to USG 3P Port 1)
USW Lite 8 PoE (Connected to Switch 8 (60 W) Port 3)
AC LR x2 (Connected to USW-Lite-8-PoE Port 1)

Bredband:
Telia Fiber Bredband 100/100

Har Controllern snurrandes i docker.

Som sagt, önskar byta ut USG 3P till en som mot en som klarar av VPN, så att all eller delar av nätverkstrafiken går via VPN.

Vilken gateway rekommenderas så man får trafiken helt eller delvis via VPN?

Tacksam för svar!

utropstecken...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Halloj alla,

Söker att byta ut USG 3P…

Har följande enheter:
USG 3P
US 8 60W (Connected to USG 3P Port 1)
USW Lite 8 PoE (Connected to Switch 8 (60 W) Port 3)
AC LR x2 (Connected to USW-Lite-8-PoE Port 1)

Bredband:
Telia Fiber Bredband 100/100

Har Controllern snurrandes i docker.

Som sagt, önskar byta ut USG 3P till en som mot en som klarar av VPN, så att all eller delar av nätverkstrafiken går via VPN.

Vilken gateway rekommenderas så man får trafiken helt eller delvis via VPN?

Tacksam för svar!

UXG-Lite.
VPN speed är begränsad till strax under 100mbit/s (WireGuard) enligt mccann: https://evanmccann.net/blog/2024/1/unifi-uxg-lite-review?form...

Dessutom grymt pris just nu: https://eu.store.ui.com/eu/en/black-friday

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cloud-keys-gateway...

Gör själv samma byte nu.

Länk till ui.com för pris