Ryzen 7 9800X3D sålde slut på fyra minuter

Permalänk
Medlem

Ska hämta upp denna bundle imorgon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Vill se en poll på hur många här på swec som har köpt en. verkar vara otroligt många iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

<Uppladdad bildlänk>

Jag må vara torsdagströg, men var fasen hittade du den där dealen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Haha!! Bra armbågat!!! <3

Var säker på att jag inte fått den men efter att ha ringt webhallen så sa att den låg där och väntade på mig, på deras mail så skrev dom att de väntar på produkten, konstigt men de sa att det kan ta upp till 24 timmar innan status ändras även om den finns i lager. Dom sa att de dessutom plomberat om den så jag inte skulle se att den varit öppnad alls

Skrivet av Mocka:

Äsch, skit i dem. De lär ju inte lyckas sälja sina CPUer för de där fantastipriserna nu när det kommer in nya CPUer till ÅF inom kort. Det var ju annorlunda med nVidias 3000 & 4000-serie samt PS5 eftersom bristen var extrem och folk fick vänta i månaders månader.

Var väll komlett som hade januari men de andra tycks få in tidigare. Scalpers kommer nog alltid försöka men nu känns det som att den tiden kan vara förbi, kanske någon som är riktigt desperat nappar.

Ja nu är det bara lära sig lite om bios flashback för att denna cpu kräver nyaste för att ens fungera.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pestai:

Jag må vara torsdagströg, men var fasen hittade du den där dealen?

Hahaha det är mitt fel. Glömde nämna att det är en deal som finns i butik på Microcenter i USA.
Tycker det är intressant att se skillnader på kostnaden hos elektronik jämfört med Sverige.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Prollen kommer idag, och har beställt ett MSI X870 Tomahawk som skall hämtas imorgon. Väldigt spännande detta. Då jag bara kört intel innan har jag inte installerat om Windows på typ 7 år, och det rekommenderas väl när man byter till AMD.

Gäller att ha ordning på backuperna känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Hahaha det är mitt fel. Glömde nämna att det är en deal som finns i butik på Microcenter i USA.
Tycker det är intressant att se skillnader på kostnaden hos elektronik jämfört med Sverige.

Aha Microcenter. Galet bra erbjudande. Bara att gratulera:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

@JonasT kan ni snälla göra en educational video vad 1%, 0.1% low innebär? Även hur en cpu påverkar framepacing och stuttering?
Tror det hade hjälpt väldigt många här på swec!

1% low ser vi att det är knappt någon skillnad så frågan är... är folk villiga att betala 10k extra för 0,1% prestandan och lite mindre stutter? En del tror jag definitivt men inte gemen man.

Har man obegränsad budget så är såklart 9800x3d bäst, men har man 30k att bygga dator för är det bättre om gpu får ta upp större delen av prestandan.

Jag har tyvärr massa dyra hobbies så om jag kan få loss många tusenlappar som kan gå till annat utan att det nämnvärt påverkar min prestanda så är det ett självklart val. Så länge folk är medvetna om vilka prestandavinster de kommer att göra

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Sitter alla här och spelar i 1080p eller varför uppgraderas det till så otroligt dyra processorer?

Den är ju gjord för spel men för mig hade en uppdatering till 9800x3d ( från 5700x3d) gett mig 1-3 fps då jag spelar i 1440p.

Då spelar du inte rätt spel.

T.ex. blir mitt RTX4080 flaskhalsat av min 7600x i vissa nya spel. T.ex. är Space Marines 2 otroligt CPU bundet, även upp i 4k upplösning.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

1% low ser vi att det är knappt någon skillnad så frågan är... är folk villiga att betala 10k extra för 0,1% prestandan? En del tror jag definitivt men inte gemen man.

Har man obegränsad budget så är såklart 9800x3d bäst, men har man 30k att bygga dator för är det bättre om gpu får ta upp större delen av prestandan.

En hobby är inte en ekonomiskt sund investering. Jag uppgraderar från en 13700k. Och sammanlagt kostar det typ 14000:- med CPU moderkort minne och kylare. Knappast vettigt ekonomiskt. Alla har väl olika anledningar, men jag har pengarna över och gör det för att det är kul.

Om jag har tur ser jag väl lite skillnad i Hogsmead med raytracing på. Och jag gillar inte ens Harry Potter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Då spelar du inte rätt spel.

T.ex. blir mitt RTX4080 flaskhalsat av min 7600x i vissa nya spel. T.ex. är Space Marines 2 otroligt CPU bundet, även upp i 4k upplösning.

Hade gärna köpt det men vägrar köpa tills de släpper 32:9 stöd fo real haha. Känns ganska icke-optimerat.

Senaste dagarna har jag spelat cod, flight sim, battlefield, World War Z, iracing, hots och Dead island 2.

Ingen av dem har snittat mer än 40-50% medans gpu legat på 100% från början till start.

Jag spelar i 5120 x 1440 eller med en Pico 4. ( Iracing + Flight sim ) så ganska hög upplösning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

En hobby är inte en ekonomiskt sund investering. Jag uppgraderar från en 13700k. Och sammanlagt kostar det typ 14000:- med CPU moderkort minne och kylare. Knappast vettigt ekonomiskt. Alla har väl olika anledningar, men jag har pengarna över och gör det för att det är kul.

Om jag har tur ser jag väl lite skillnad i Hogsmead med raytracing på. Och jag gillar inte ens Harry Potter...

Helt rätt, ibland kan man faktiskt bara göra saker och ting för att det är kul

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

7800x3d känns sjukt mycket värdare

Permalänk
Viking

Synd att utbudet av ITX- och mATX-moderkort är helt värdelöst.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Fortfarande, snart ett dygn senare, har svenska Amazon ingen 9800X3D på sin sida! 🤨

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Synd att utbudet av ITX- och mATX-moderkort är helt värdelöst.

mATX har ju flera modeller som är bra, även för iTX, vad är det som du saknar som dessa moderkort inte har?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

mATX har ju flera modeller som är bra, även för iTX, vad är det som du saknar som dessa moderkort inte har?

Mvh

De flesta am5 mATX korten har inte PCIE i slot 1. Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

De flesta am5 mATX korten har inte PCIE i slot 1. Helt värdelöst.

Varför är det "värdelöst"? Snarare smart design så det finns plats för stora tornkylare eller AIO block/vattenblock.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av Aeig:

Mvh

För mATX hade jag gärna lagt lite extra för att få PCIe 5.0, 8 lagers PCB, bra VRM, 3 M.2 slots och bättre ljudkort. Men alla modeller verkar vara ganska medelmåttiga med 6 lager PCB och PCIe 4.0. Finns alltså ingen B650E.
Det fanns tidigare ett lite mer påkostat B650M Aorus Pro AX, men den verkar ha nått EOL.

Det mest lockande är väl ROG STRIX B650E-I. Men den verkar lida av coil whine, så hade gärna sett flera alternativ. Och när det bara finns en intressant modell skulle jag säga att utbudet är värdelöst.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför är det "värdelöst"? Snarare smart design så det finns plats för stora tornkylare eller AIO block/vattenblock.

Mvh

Högst troligt att man har ett litet chassi om man väljer mATX. Tappar massa plats när det inte är i första.
I exempelvis Lian LI A3 som är ett riktigt populärt mATX begränsas man till 3 slot gpu och tappar plats för fläktar i botten.

Dessutom ingen PCIE5 som ovan nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För mATX hade jag gärna lagt lite extra för att få PCIe 5.0, 8 lagers PCB, bra VRM, 3 M.2 slots och bättre ljudkort. Men alla modeller verkar vara ganska medelmåttiga med 6 lager PCB och PCIe 4.0. Finns alltså ingen B650E.
Det fanns tidigare ett lite mer påkostat B650M Aorus Pro AX, men den verkar ha nått EOL.

Det mest lockande är väl ROG STRIX B650E-I. Men den verkar lida av coil whine, så hade gärna sett flera alternativ. Och när det bara finns en intressant modell skulle jag säga att utbudet är värdelöst.

Det känns som att mATX brukar väljas av de som vill spara pengar, inte primärt för att de tänkte montera dem i mindre chassin. Därför ser nog utbudet ut som det gör.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Viking
Skrivet av blunden:

Det känns som att mATX brukar väljas av de som vill spara pengar, inte primärt för att de tänkte montera dem i mindre chassin. Därför ser nog utbudet ut som det gör.

Så är det. Lite det som är problemet. Men sjukt störigt att det inte finns några B650E.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedärja

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

<Uppladdad bildlänk>

Sedärja

Samma smak som jag fick, men min var inte böjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Prollen kommer idag, och har beställt ett MSI X870 Tomahawk som skall hämtas imorgon. Väldigt spännande detta. Då jag bara kört intel innan har jag inte installerat om Windows på typ 7 år, och det rekommenderas väl när man byter till AMD.

Gäller att ha ordning på backuperna känner jag.

Ja blås om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

<Uppladdad bildlänk>

Kollade du så det är en seriös säljare på amazon?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nu har Inet skickat batch 2 så nu sitter man på 2st.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Installerat min nu, körde +200mhz och pbo -20. Fungerar fint 23300 i Cinebench multicore vilket verka vara förväntat.

Tog ett game Space Marine 2 precis och flaskhalsen från min 7600x var som bortblåst, 95-99% GPU hela tiden på ställen där jag tidigare kunnat droppa till 50-60% användning - översattes i 20-30fps i realiteten.

Kul med nya prylar!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

1% low ser vi att det är knappt någon skillnad så frågan är... är folk villiga att betala 10k extra för 0,1% prestandan och lite mindre stutter? En del tror jag definitivt men inte gemen man.

Jag har tyvärr massa dyra hobbies så om jag kan få loss många tusenlappar som kan gå till annat utan att det nämnvärt påverkar min prestanda så är det ett självklart val. Så länge folk är medvetna om vilka prestandavinster de kommer att göra

Mitt svar gällde generellt ditt svar gällande att inga spelar i 1080p. Inte till hänsyn till budgett.
Verkar förövrigt som Hardware unboxed har lagt upp en video sen tidigare för de som vill bilda sig, inte mycket om frame pacing eller så men att även 4K behöver vettig cpu:

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

<Uppladdad bildlänk>

Visst är det där exkl moms i USA?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz