Nintendo bekräftar: Switch 2 blir bakåtkompatibel

Permalänk
Melding Plague

Nintendo bekräftar: Switch 2 blir bakåtkompatibel

Dina Switch-spel ska fungera på nästa Nintendo-konsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Switch 2 är ett givet köp för mig Hoppas de väljer en snyggare lösning för bakåtkompabilitet än Wii och Wii U. Känns klumpigt med två olika lägen i gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Eftersom de nämner Nintendo Online-konto så kanske det bara är digitala spel?
Jag förhåller mig skeptisk till att de faktiskt bryr sig om en fysisk slot för fysiska spel men jag hoppas att jag har fel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hoppas minst lika mycket på stöd för Switch "1"-kontroller

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Men...dom har ju redan släppt Switch 2 ju.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sarato:

Eftersom de nämner Nintendo Online-konto så kanske det bara är digitala spel?
Jag förhåller mig skeptisk till att de faktiskt bryr sig om en fysisk slot för fysiska spel men jag hoppas att jag har fel.

Förhoppningsvis kör switch 2 samma kassetter som ettan. Att endast kunna lira sina digitala spel skulle vara riktigt tråkigt. Tänker att det blir som på Gameboy-tiden att kassetterna utvecklas, medan porten är densamma.

Permalänk
Medlem

Ja... undrar hur dom löst det... ingen enkel grej om man ska gå på vad sciresm sa på twitter för många år sedan om hur spelen har dels driverstack inbakat och alla shader förkompilerade... (typ tänk om bioshock kom med gamla nvidia 350 drivers och du försöker köra det på rtx 4060...)

egen motsvarighet till dxvlk typ ett hw gpu call tl layer? dubbla gpu kretsar för "switch legacy mode?" (vilket då skulle innebära ingen högre upplösning eller mer frames).
hm.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Låter mer och mer som att detta är den "Switch Pro" vi väntat på i så många år, snarare än en uppföljare till Switch.

Permalänk
Medlem

Köpte Switch när jag var i Hongkong senast, vilket var några veckor efter lanseringen. Ska tillbaka nästa sommar, så man hoppas ju att det går att köpa tvåan den gången!

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Nu frågan ska man ha en Switch 2 eller en Steam Deck?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja... undrar hur dom löst det... ingen enkel grej om man ska gå på vad sciresm sa på twitter för många år sedan om hur spelen har dels driverstack inbakat och alla shader förkompilerade... (typ tänk om bioshock kom med gamla nvidia 350 drivers och du försöker köra det på rtx 4060...)

egen motsvarighet till dxvlk typ ett hw gpu call tl layer? dubbla gpu kretsar för "switch legacy mode?" (vilket då skulle innebära ingen högre upplösning eller mer frames).
hm.

Nu har jag inte stenkoll på det tekniska, men eftersom emulatorer kan köra Switch-spel i högre upplösningar och frekvenser så kan man tycka att även Nintendo borde kunna lösa det på något sätt.

Permalänk
Medlem

Switch 2 blir ett solklart köp, vore riktigt dumdristigt av Nintendo att inte göra den bakåtkompatibel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu frågan ska man ha en Switch 2 eller en Steam Deck?

Vill du spela Switch-spel eller PC- och Switch-spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Förhoppningsvis kör switch 2 samma kassetter som ettan. Att endast kunna lira sina digitala spel skulle vara riktigt tråkigt. Tänker att det blir som på Gameboy-tiden att kassetterna utvecklas, medan porten är densamma.

Släpp sargen och kör bara digitalt eller hur var det nu? 😆

Trevligt med bakåtkompabilitet, så man slipper köpa samma skåpmat en gång till 🙂

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Följer Nintendo rådande "trend" lär väl digitala spel vara det bakåtkompatibla då företagen verkar slåss med näbbar och klor för att fasa ut fysiska kopior.

Men sedan har ju Nintendo alltid gått sin egen lilla väg, så blir svårt att sia om

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu har jag inte stenkoll på det tekniska, men eftersom emulatorer kan köra Switch-spel i högre upplösningar och frekvenser så kan man tycka att även Nintendo borde kunna lösa det på något sätt.

Jo precis en emulator översätter ju GPU kommandona till opengl eller vulkan.

men på switch hårdvara (om jag förstått det rätt från personen som skriver cfw/RE: hela kerneln) har varje spel en GPU driver hårt inbakad som direkt snackar med GPU:n och dessutom med förkompilerade shaders för sin version av drivrutinen/shader/gpu.

så bara köra precis som på PC ska dom alltså låst ut sig från. så frågan är om dom "emulerar" gpu och då vill köra res hacks på det eller om dom låser ner enheten till switch mode ala Wii U till Wii...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av pskjonte:

Släpp sargen och kör bara digitalt eller hur var det nu? 😆

Trevligt med bakåtkompabilitet, så man slipper köpa samma skåpmat en gång till 🙂

Haha fair. Generellt, ja, Digital first. Switch är dock en unik enhet med kassetter, vilket gör konsolen till ett undantag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jag är tveksam om de inte löst sin mig-switch problematik.

Permalänk
Medlem

Men nu vill vi se hur den faktiskt ser ut!

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Men nu vill vi se hur den faktiskt ser ut!

https://x.com/Andy_VGC/status/1836369796742398294
https://x.com/Andy_VGC/status/1836369972794130789

Här

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Blir ju fortfarande en utmaning, emulatorn kompilerar ju om alla shaders till disk, tar både rätt mycket utrymme och tid. Tveksamt om en Switch2 har samma möjligheter för att göra på samma, rätt resurstunga, sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Blir ju fortfarande en utmaning, emulatorn kompilerar ju om alla shaders till disk, tar både rätt mycket utrymme och tid. Tveksamt om en Switch2 har samma möjligheter för att göra på samma, rätt resurstunga, sätt.

Då alla switch 2 är lika är det ju troligt att man får ladda ner förkompilerade shaders till dom gamla spelen. Man skulle behöva internetaccess första gången för ett framåt-kompatibelt spel, men sedan borde det bara gå att lira.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk är förvånade och att de i "Nintendo-anda" tar ut ta betalt för det.

Gameboy Color kunde köra Gameboy.
Gameboy Advance kunde köra Gameboy och Gameboy Color.
Nintendo DS kunde köra Gameboy Advance (utom DSi-modellerna).
3DS kunde köra DS.
Wii kunde köra GameCube.
WiiU kunde köra Wii.

I riktig Nintendo-anda så lär de göra någon flärp eller så på kassetterna så att Switch passar i Switch 2 men inte tvärtom, precis som Gameboy Color. Att Switch 2 skulle vara helt digital det jag inte heller på kartan, vill minnas att majoriteten spel säljs fysiskt. Däremot en billigare digital modell kan de säkert lansera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vill du spela Switch-spel eller PC- och Switch-spel?

Är ju så mkt cross plattform titlar nu, visst kul med vissa Nintendo titlar som Zelda och Mario - men jag kommer mest köra indie-spel som är kul on the go. AAA titlar kör jag på ps5 eller pc. Kommer garanterat aldrig koppla upp switchen mot stora skärmen eller extremt sällan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om releasen av Nintendo Switch 2 leder till releasen av Nvidia Shield 2 så är jag all for it

Permalänk
Medlem

switch 2 kommer vara lika uråldrigt som switch när det kommer ut. Om den nu varit klar i 1 eller 2 år o sen kommer den kanske inte förrän slutet av nästa år eller början av näst nästa. då är den redan 4 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppa:

switch 2 kommer vara lika uråldrigt som switch när det kommer ut. Om den nu varit klar i 1 eller 2 år o sen kommer den kanske inte förrän slutet av nästa år eller början av näst nästa. då är den redan 4 år gammal

Man köper inte Nintendos konsoler för att ligga i framkant, utan för att få uppleva sann spelglädje.

Blir du upphetsad av HDR, raytracing och 4K i 120fps så är inte Nintendo något för dig.

Om 5 år kanske Nintendo har kommit ifatt PS5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om 5 år kanske Nintendo har kommit ifatt PS4 Pro

Fixed.