Följ Black Week på SweClockers

God tillgång gör läget tufft för PS5 Pro-scalpers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suptand:

Vem som helst kan låna pengar. Tycker man har det väldigt bra ställt om man har en miljon som inte är lånade pengar eller tillgångar.

Alltså om något är 100% belånat så är det ingen tillgång.

Men säg exempelvis om man har ett hus som är värt 10 miljoner och man har lån på 7 miljoner så har man en tillgång på 3 miljoner. Husets värde minus belåning.
Räcker med en bostad för 2 miljoner och 1 miljon i lån så har man en tillgång på 1 miljon.
Att ha en miljon i total "förmögenhet" är inte samma som att ha en miljon på nöjeskontot.
När uttrycket miljonär myntades betydde det någon som var rik.
Idag är det möjligt att vara fattig miljonär.

Är det i en mer värdefull valuta, som dollar miljonär/euro miljonär/pund (GPB) miljonär betyder det lite mer.
Men en miljon dollar är inte så mycket heller för någon som vill leva "miljonärslivet", eller vad det betydde förr åtminstone.

Permalänk
Medlem

Ny titel till artikeln: dålig löneutveckling och höga priser gör det svårt för PS5 PRO.

Grillad kyckling i affären har gått upp 100% i pris på 2 år - min lön har gått upp 6% på samma period. (Ps är den grillade kycklingen i detta fallet)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns det någon lag som kan sätta dit scalpers om man skulle upptäcka någon? Det borde vara olagligt om det inte redan är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ny titel till artikeln: dålig löneutveckling och höga priser gör det svårt för PS5 PRO.

Grillad kyckling i affären har gått upp 100% i pris på 2 år - min lön har gått upp 6% på samma period. (Ps är den grillade kycklingen i detta fallet)

Så om PS5 Pro kostat hälften så mycket så hade även kycklingen kostat hälften så mycket? Jag tror du är något på spåret här. Alltså någon form av priskartell mellan Sony & Kronfågel och andra svenska kycklinguppfödare.

(givetvis menat som sarkasm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Finns det någon lag som kan sätta dit scalpers om man skulle upptäcka någon? Det borde vara olagligt om det inte redan är det.

Vad är det som skulle vara olagligt tänker du? Att köpa något för att sälja det för högre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Vad är det som skulle vara olagligt tänker du? Att köpa något för att sälja det för högre pris?

Ja det är inte ok att folk köper upp prylar så det tar slut i lager och det blir ockerpriser för att osunda personer ska profitera på det.

Jag vill betala normala priser och inte gå till en ockrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ja det är inte ok att folk köper upp prylar så det tar slut i lager och det blir ockerpriser för att osunda personer ska profitera på det.

Jag vill betala normala priser och inte gå till en ockrare.

Men vad är det som är olagligt? Vill du köpa så betala det du tycker är rimligt. Tycker du att det inte är värt det, så köp inte.
Samma sak med aktier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Men vad är det som är olagligt? Vill du köpa så betala det du tycker är rimligt. Tycker du att det inte är värt det, så köp inte.
Samma sak med aktier...

Inte riktigt, dom förstör en hederlig marknad.

Jag vill inte köpa dyrare av ockrare, jag vill köpa i en vanlig butik med normala priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om en ny generation släpps omkring 2026 (vilket det ryktas om) så tänker inte jag köpa den äldre om den nyare är bättre. Men min definition av passé kanske inte överensstämmer med din.

Sony kommer inte komma med någon ny generation 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alltså om något är 100% belånat så är det ingen tillgång.

Men säg exempelvis om man har ett hus som är värt 10 miljoner och man har lån på 7 miljoner så har man en tillgång på 3 miljoner. Husets värde minus belåning.
Räcker med en bostad för 2 miljoner och 1 miljon i lån så har man en tillgång på 1 miljon.
Att ha en miljon i total "förmögenhet" är inte samma som att ha en miljon på nöjeskontot.
När uttrycket miljonär myntades betydde det någon som var rik.
Idag är det möjligt att vara fattig miljonär.

Är det i en mer värdefull valuta, som dollar miljonär/euro miljonär/pund (GPB) miljonär betyder det lite mer.
Men en miljon dollar är inte så mycket heller för någon som vill leva "miljonärslivet", eller vad det betydde förr åtminstone.

PS Löp & köp

Man får bara köpa 1 st handkontrol för 3k SEK. 🙂 We are truly there:

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så om PS5 Pro kostat hälften så mycket så hade även kycklingen kostat hälften så mycket? Jag tror du är något på spåret här. Alltså någon form av priskartell mellan Sony & Kronfågel och andra svenska kycklinguppfödare.

(givetvis menat som sarkasm)

Exakt! Jag tror kronfågel har en del att svara på!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Scalpers finns pga kunderna, sätt dit dom som köper av dessa istället. Gör man det förvinner dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Scalpers finns pga kunderna, sätt dit dom som köper av dessa istället. Gör man det förvinner dom.

....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Inte riktigt, dom förstör en hederlig marknad.

Jag vill inte köpa dyrare av ockrare, jag vill köpa i en vanlig butik med normala priser.

Jag är av helt samma åsikt som dig. Gör skiten (scalping) olagligt. Vill man tjäna pengar på att kränga prylar så startar man en "legit" butik och köper från leverantörerna och konkurrerar med andra butiker. För mig känns det mer som att scalpers tycker om att jävlas med andra människor, snarare än att det bara handlar om att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag är av helt samma åsikt som dig. Gör skiten (scalping) olagligt. Vill man tjäna pengar på att kränga prylar så startar man en "legit" butik och köper från leverantörerna och konkurrerar med andra butiker. För mig känns det mer som att scalpers tycker om att jävlas med andra människor, snarare än att det bara handlar om att tjäna pengar.

Jag skulle tro att det i praktiken är omöjligt att stifta en sådan lag. Vad man än tycker om det.

Permalänk
Medlem

Ja, vad var det jag sa.

Det var ju uppenbart att det inte skulle bli en fråga alls, eller åtminstone inte alls lika stort av flera anledningar.

1. Högt pris redan som det är blir mindre marginaler och högre investering för dem.

2. Den var inget "måste" då det trots allt går att spela på en vanlig.

3. Den lanserades samtidigt som en betydligt mer sällsynt och begärlig variant som var en säkrare investering och garanterat obefintlig risk.

Och så var det ju det där med skivspelarna. En billigare bristvara som dessutom gick att fynda ett kort tag. Och som nu fick än mer värde pga ADD. Suck..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint