Följ Black Week på SweClockers

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja det är det som inte stämmer.
Det är 15 lägen på vanliga DCC sedan ett antal år.

<Uppladdad bildlänk>
Golf 8 hade det redan
<Uppladdad bildlänk>
Golf 8.5

Jo detta vet jag men första bilarna med DCC hade det inte då var det bara Komfort/sport som fanns sedan kom DDC+ med all mellan lägen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jo detta vet jag men första bilarna med DCC hade det inte då var det bara Komfort/sport som fanns sedan kom DDC+ med all mellan lägen.

Det finns inget som heter DCC+
Det är samma DCC, bara ny firmware som gör att de kan ställas in i 15 steg i individual.
Det går att ställa in samma i äldre modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det finns inget som heter DCC+
Det är samma DCC, bara ny firmware som gör att de kan ställas in i 15 steg i individual.
Det går att ställa in samma i äldre modeller
https://www.golfmk7.com/forums/index.php?attachments/1657516435207-png.255024
https://www.golfmk7.com/forums/index.php?attachments/170c3844-ce99-406a-9594-1b8dfcb1123e-jpeg.261087/

Så har ser det ut i bilar med första generationen DCC som du ser kan man bara välja mellan eco/komfort/sport finns ingen "slider" som kan ställa in exakt hur man vill ha det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Tycker ni 15 mils räckvidd är rimligt?

Visst är det kul att höra hur man resonerade förr i tiden? Tänk vilken utveckling vi har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker ni 15 mils räckvidd är rimligt?

Visst är det kul att höra hur man resonerade förr i tiden? Tänk vilken utveckling vi har gjort.

Haha!, Glenning sa "-Elbilen har erbarmligt dålig prestanda!".
Det får mig att tänka på Tesla Model S Plaid som visserligen har ett högt pris, men har galen prestanda som få ICE-bilar slår och samtidigt har helt okej räckvidd specad till 600 km med 21" fälgar och 695 km med 19" fälgar.
.
Jag har sen många år tillbaka i tiden en hobbybil, en gammal BMW 3-serie från 80-talet (sk E30)
När Trafikmagasinet testade en sådan nån gång i början på 80-talet så menade Glenning att den var en mycket avancerad bil, absolut inget för hemmafixaren...
.
Jag har byggt om min bil med ny motor, turbo och motorstyning mm mm. Den är enkel att skruva med, som LEGO, så jag vet inte vad Glenning menade hahaha!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Bland mina vänner var jag en av de absolut första som började prata om elbil för många år sen. Jag var också den första att provköra elbilar, exempelvis så provkörade jag Tesla Model S när den kom till Sverige 2012 eller om det var 2013.
Nu 12 år senare kör i princip alla vännerna elbil som bruksbilar.
För egen del har jag fortsatt provköra olika elbilsmodeller genom åren av intresse. Men har inte kommit till skott att köpa en själv.
Vi har 3st äldre ICE-bilar i familjen varav 2st är bruksbilar och en är hobbybil.
.
Eftersom jag kommer från goa bilar som BMW 540i och 550i så sitter siktet på Model S och då gärna Plaid versionen. Det är kul att ta stora steg, och sen jag sålde min 550i för två år har jag bland annat kört en gammal V70 -05 som "mellanbil".
Vore det inte coolt att gå från gammal V70 till en Model S Plaid sen!? Dream on!
.
Anledningen till att vara sugen på elbil är inte att "spara på bränslekostnaden", det är snarare av rent intresse
Vi cyklar, åker moped, åker elektrisk longboard eller elektrisk enhjuling till våra arbeten. Bilarna brukas främst till att köra till träningar, handla och besöka vänner och släktingar.
Att köra elbil till jobbet lönar sig inte för oss då vägtullar/trängselskatt + parkeringsavgift på arbetsplatserna tillsammans kostar långt mer än vad man sparar på att köra elbil vs ICE-bil.
Om vi kör bil till jobbet hela året bortsett semesterveckorna så skulle det kosta 15500kr i bensin men hela 46500kr i trängselskatt och parkeringsavgift, detta räknat på två bilar.
.
Så om vi istället fortsätter använda de färdmedel vi brukar idag, då slipper vi helt de där kostnaderna

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

För så pass korta resor är annars en Renault Zoe en roligare billigare bil. Leaf är troligtvis lite bekvämare på motorväg men har alltid varit dyr relativt vad man får. Å andra sidan spelar räckvidd kanske inte så stor roll om det bara ska köras 5 mil om dagen.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har sen många år tillbaka i tiden en hobbybil, en gammal BMW 3-serie från 80-talet (sk E30)
När Trafikmagasinet testade en sådan nån gång i början på 80-talet så menade Glenning att den var en mycket avancerad bil, absolut inget för hemmafixaren...
.
Jag har byggt om min bil med ny motor, turbo och motorstyning mm mm. Den är enkel att skruva med, som LEGO, så jag vet inte vad Glenning menade hahaha!

Då har du ju tagit bort och ersatt allt avacerat😆

Har en gammal saab med orginal motor och styrsystem för både turbon och motorn och det är ingen "dans på rosor" vid felsökning. Jag skulle kunna göra som dig och byta ut allt men då försvinner både charmen(turbolagget) och utmaningen att få fram felkoder vilka är få och simpla. Turbo datorn saknar helt felkoder så där blir det intresant stt lista ut varför laddet ibland drar iväg "off the charts" så stt säga.

Har en beggad låda och motor jag ska renovera och då ska jag nog göra som dig och ta den enkla vägen genom att bara ha enklare saker att jobba med.
Då kan jag ta nuvarande motor och system och fixa upp det ordentligt om det ens är möjligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Nissan leaf har väl en Chademo som laddkontakt så inte säkert att du kan använda laddstolparna i din förening.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Hej!
Flera av mina vänner har kört olika versioner av BMW i3 under ett antal år som andrabil/pendlingsbil och de är mycket nöjda.
De senare årsmodellerna runt 2018+ skall gå ca 28-30mil på en laddning. Kanske en begagnad sådan skulle vara bra och kul?
Enligt statistiken så håller deras batterier mycket bra.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nissan leaf har väl en Chademo som laddkontakt så inte säkert att du kan använda laddstolparna i din förening.

Den är väl bara för snabbladdning, så vanlig AC laddnings skall inte vara något problem, där har den standard kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den är väl bara för snabbladdning, så vanlig AC laddnings skall inte vara något problem, där har den standard kontakt.

Du har en adapter emellan ser inte alls ut likadant.
Här är en länk så kan du se skillnaden på kontakterna så ser du att det inte passar.
https://amperepoint.com/en/blogs/ev-charging-guide/type-2-cha...

Kan vara så att leafen har dubbla kontakter en för snabb och en för ac laddning

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Om bilen endast ska användas för pendla fram och tillbaks till jobbet kan jag rekommendera Mazda MX30 går att få tag på för runt 170 000kr fullutrustad. Riktigt trevlig pendlar bil skulle jag säga.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du har en adapter emellan ser inte alls ut likadant.
Här är en länk så kan du se skillnaden på kontakterna så ser du att det inte passar.
https://amperepoint.com/en/blogs/ev-charging-guide/type-2-cha...

Kan vara så att leafen har dubbla kontakter en för snabb och en för ac laddning

Ja, den har en typ 2- och en Chademo-kontakt. Chademo är för "snabbladdning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du har en adapter emellan ser inte alls ut likadant.
Här är en länk så kan du se skillnaden på kontakterna så ser du att det inte passar.
https://amperepoint.com/en/blogs/ev-charging-guide/type-2-cha...

Kan vara så att leafen har dubbla kontakter en för snabb och en för ac laddning

De 2 Leaf vi har på jobbet har vanlig kontakt utan adapter för AC laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Personligen hade sökt mig till VW: s bilar i den prisklassen.
Här är ett exempel.
Leaf:en är inte en skön bil. Interiören är svårt daterad och de tekniska lösningarna som Chademo och ett luftkylt batteripack bådar inte gott på längre sikt. Överlag är det en väldigt daterad bil.
Överväg även att leasa något nytt. Många schyssta erbjudanden just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Jag körde en Nissan Leaf 2020 för några år sen, i några månader, och håller med om de varningar o råd du fått hittills. (Enda jag var missnöjd med hur den var o köra på slingrig grusväg)

Söker själv efter en BMW i3s 2021 något, pga ccs osv, o ifrån BWM dealer helst men håller även koll på Leaf.

Men ha koll på priset på Leaf, även de nyare börjar ligga närmare 200 000, och killgissar att det är svårt o bli av med de sista. Noterade att OKQ8 slutade med sitt leasingerbjudande via Leaseplan, och nu att de försvunnit ifrån första sidorna på leaseplan också. Så våga pruta!

Och förlita dig inte på varningar om ingen batterivärmning osv, träffade flera med Leaf ifrån 2013 vid laddningstationer, och de låg ofta ok till, och de som kom senare med kraftigare batteri har jag inte hört något om. Men var lite fräck o fråga Leafägare, många blir mest glada över o berätta hur det fungerar. Ser rätt så många som kör Leaf i stadsärende där jag jobbar i Örebro.

Tog upp om batteri
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Personligen hade sökt mig till VW: s bilar i den prisklassen.
Här är ett exempel.
Leaf:en är inte en skön bil. Interiören är svårt daterad och de tekniska lösningarna som Chademo och ett luftkylt batteripack bådar inte gott på längre sikt. Överlag är det en väldigt daterad bil.
Överväg även att leasa något nytt. Många schyssta erbjudanden just nu.

Vad skulle du rekommendera leasa , vilka erbjudande finns ute nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vad skulle du rekommendera leasa , vilka erbjudande finns ute nu ?

Frågan är hur mycket pengar du vill lägga på en leasing.

Själv ska jag byta från en Peugeot e-208 till en Smart #1 Pro+ lite större bil men båda är små bilar men vi behöver inte större.
Både service och försäkring ingår i leasing kostnaden.
Hoppas få den på fredag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Frågan är hur mycket pengar du vill lägga på en leasing.

Själv ska jag byta från en Peugeot e-208 till en Smart #1 Pro+ lite större bil men båda är små bilar men vi behöver inte större.
Både service och försäkring ingår i leasing kostnaden.
Hoppas få den på fredag.

Asså så billigt som möjligt helst , mellan 3000-4500 kanske. Vad fick du betala för en peugeot e-208 om man får fråga och vad tyckte du om den . Ser på blocket att dom är väldigt peisvärda

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Asså så billigt som möjligt helst , mellan 3000-4500 kanske. Vad fick du betala för en peugeot e-208 om man får fråga och vad tyckte du om den . Ser på blocket att dom är väldigt peisvärda

Jag leasa min för nästan 3800:- i månaden för 2000 mil om året sedan gick räntan upp och då var jag uppe i ca 4500:- i månaden
Men då hade man även bonusen som fanns då.

Nya bilen kommer kosta 5564:- i månaden med 2000 mil, ville man lägga till flera mil så kunde man det när man beställde så 500 mil extra om året kosta ca 50:- mer i månaden.

Leasar du den enklaste versionen så kostar den 3995:- att leasa för 1000 mil om året.
Att jag inte valde den enklaste versionen var för att jag vill ha större batteri och snabbare laddning då den enklaste versionen bara hade 7.4kw 1-fas laddning och 49kw(47Netto) batteri den jag valde har 22kw 3-fas laddning 66kw(62 netto).

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vad skulle du rekommendera leasa , vilka erbjudande finns ute nu ?

Något liknande.

Några förslag:
Smart #1
ID.3
MINI Cooper SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Nu skrev några just leaf var ett kasst val men vi var o provkörde denna som gått endast 1400 mil med ett jättebra räntefri erbjudande. Bilen kändes otroligt fin faktiskt men sen är det andra elbilen jag kört så vad vet jag . Erbjudsndet:

https://hedinautomotive.se/kop-bil/77907/pc-uc-nissan-leaf-20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Håller med vad flera skriver här, gällande att det är en daterad bil och så. Det går så otroligt fort med elbilarna så inte alls som med ICE. Det jag kan säga är att jag själv leasade en Leaf mellan 2017-2019 (en evighet sedan) just för detta syfte. Pendlade mellan Huddinge och Kista vilket är c:a 50km tur och retur. Kan säga att det var fantastiskt med den bilen. Sen fanns det ju inte så mycket att välja på i rätt prisklass då, men för mig funkade det sjukt smidigt. Körde på en privatleasing och klippte till när det var ett bra erbjudande på den. Har laddbox hemma som vi installerade då (ett krav att kunna ladda på natten skulle jag säga, om man ska köra el). För det ändamålet funkade det hur bra som helst, och det var vår 2:a bil, så vi hade en ICE för långresa.

Om det var nu skulle jag kolla runt lite mer, för det finns otroligt mycket mer att välja på. Du har fått en del förslag här ovanför. Skulle också vilja säga att jag varit nöjd med privatleasing på det stora hela. Man slipper iaf alla tankar kring värdeminskning och så. Finns ju fortfarande lite bra erbjudanden, sen är ju frågan bara om det är värt den kostnaden för dig.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Nu skrev några just leaf var ett kasst val men vi var o provkörde denna som gått endast 1400 mil med ett jättebra räntefri erbjudande. Bilen kändes otroligt fin faktiskt men sen är det andra elbilen jag kört så vad vet jag . Erbjudsndet:

https://hedinautomotive.se/kop-bil/77907/pc-uc-nissan-leaf-20...

Finns ju, för att göra en liknelse, inget som hindrar dig från att köpa en knapptelefon 2024. Skillnaden är (bl.a.) att en priset för en vanlig knapptelefon är en bråkdel av en enklare smarttelefon. Leafen kostar som de smartare alternativen.

Vad hindrar dig från att provköra dom andra alternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Finns ju, för att göra en liknelse, inget som hindrar dig från att köpa en knapptelefon 2024. Skillnaden är (bl.a.) att en priset för en vanlig knapptelefon är en bråkdel av en enklare smarttelefon. Leafen kostar som de smartare alternativen.

Vad hindrar dig från att provköra dom andra alternativen?

Förstår ikte liknelsen , är det knapparna som är problemet eftersom jag tycler knappar är ok 😂 privkörde en ex30 och det var den farligaste bilen jag sutttit i , ALLT styrdes genom skärmen vilket gör en till en livsfarlig människa på vägen , jag menar inga knappar för ens elhiss?!?!?!. Att nån godkände det är mysterium för mig . Men vi ska provköra fler självklart , böa id3 imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Förstår ikte liknelsen , är det knapparna som är problemet eftersom jag tycler knappar är ok 😂 privkörde en ex30 och det var den farligaste bilen jag sutttit i , ALLT styrdes genom skärmen vilket gör en till en livsfarlig människa på vägen , jag menar inga knappar för ens elhiss?!?!?!. Att nån godkände det är mysterium för mig . Men vi ska provköra fler självklart , böa id3 imorgon

Elhissarna har ju fysiska knappar..

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på laddbox?

Blir med första elbilen inom kort, en Kia EV3 LR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Elhissarna har ju fysiska knappar..

Vart fan låg dom då , inte på dörren iaf som en normal bil