Permalänk

Köpråd budget 30-35

Hej,
Nu är det dax för en ny burk. Har tyvärr ingen tid att bygga själv så behöver köpa från ett och samma ställe. Vill ha en dator som klarar av de mesta och lite framtidssäkrad.

Har skissat ihop följande
https://www.inet.se/kundvagn/visa/JO4wAfvxcySiYd9Jn2G1QQ6ahsg/dator

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning tänkte du spela i?

Permalänk
Avstängd

med den här https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...
har du stöd för pci-express 5.0 (framtidssäkrad)

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Vilken upplösning tänkte du spela i?

Hej, har en ultrawide 1440p idag som skärm

Permalänk
Medlem

Hade bytt chassi till något mer luftigt, annars ser det bra ut!

Man kommer väldigt långt på PCIE gen 4, hade inte varit orolig för att maxxa det under den här plattformens livstid.

Men vill man ha det så skadar det ju inte. Säger inget om det, det är bara nån röding extra.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Mycket prisvärt bygge för ultrawide. Vänta till Black Friday dock.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/yvAwAbMF1H1LJERJnqvEWXbL6x8/chappyswe

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/4PAwAQvYjXxrazpCtipGIp0bbyw/datot

Antalet minnes-platser 4 st istället för 2st
Blueethoot 5.2 och Wifi 802.11 a/b/g/n/ac/ax

mycket flera anslutningsmöjligheter, stöd för pci-express 5.0
full ATX storlek
mycket bättre värmeavledningsförmåga,
mer erkänt märke som kommer med bios uppdateringar frekvent.

Permalänk

Sitter idag på ett 4070TI så har egentligen en rätt bra "burk" men behöver göra lite inköp under 2024. Hur står sig 7900 XT mot ett 4080 super?

Permalänk
Avstängd

Rtx 4080 Super Vs Rx 7900 Xt - test in 20 games 1080p -2k - 4k

https://www.youtube.com/watch?v=K_b471XlMZw

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Hade bytt chassi till något mer luftigt, annars ser det bra ut!

Man kommer väldigt långt på PCIE gen 4, hade inte varit orolig för att maxxa det under den här plattformens livstid.

Men vill man ha det så skadar det ju inte. Säger inget om det, det är bara nån röding extra.

Har dålig koll på chassin, har du något tips? Vill gärna ha ett lite mer anonymt chassi då frugan inte tycker datorn är snygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av chappyswe:

Har dålig koll på chassin, har du något tips? Vill gärna ha ett lite mer anonymt chassi då frugan inte tycker datorn är snygg

Samma chassi finns ju i en mesh-version. Den heter Pop Air.

Såg nu också att det var en 360 Radiator du valt. Den passar inte i Pop-chassit. Max 280MM fram eller 240MM i toppen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/6905313/fractal-design-pop-silent...

inte så snyggt men jävligt anonymt och hyffsat pris för att vara ljuddämpat

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

https://www.inet.se/produkt/6905313/fractal-design-pop-silent...

inte så snyggt men jävligt anonymt och hyffsat pris för att vara ljuddämpat

Det var ju det han hade valt i sitt paket

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

nej det är inte samma, den här är utan fjantigt fönster samt billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

nej det är inte samma, den här är utan fjantigt fönster samt billigare

Ja jo, om man ska vara så petig så

Men aa, tror folk underskattar hur varmt det blir ett sånt chassi. Det kommer bara resultera i att komponenterna går varmt och alla fläktar kommer snurra högt. Bättre att ta ett luftigt chassi och ställa ner fläktarna på, så blir det både tyst & svalt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

nej det tror jag inte, det är som ett vanligt midichassi varför skulle det vara varmare än något annat?

jag har ett liknande 23C moderkort 30c cpu, vanlig luftkylare modell större, knäpptyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av chappyswe:

Sitter idag på ett 4070TI så har egentligen en rätt bra "burk" men behöver göra lite inköp under 2024. Hur står sig 7900 XT mot ett 4080 super?

Om du redan har 4070 Ti får du ju ingen jätterolig uppgradering. Hade väntat på nästa generation grafikkort, verkar komma i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

nej det tror jag inte, det är som ett vanligt midichassi varför skulle det vara varmare än något annat?

jag har ett liknande 23C moderkort 30c cpu, vanlig luftkylare modell större, knäpptyst

Fronten är helt stängd och det finns bara en pytteliten spalt på en sida för luft.

Har ett rätt bra exempel då jag kör Define 7 (som har 2 spalter för intake) och polarn har exakt samma dator fast i ett Pop air. Han har 20 Grader svalare på alla hans komponenter och då har jag bytt ut fläktarna i mitt chassi.

Vill inte kladda ner tråden mer med det, men det är i alla fall en stark rekommendation från mig med de komponenterna som länkats.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

den tar ju in luft genom sidan som du ser här när han tagit av froten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Om du redan har 4070 Ti får du ju ingen jätterolig uppgradering. Hade väntat på nästa generation grafikkort, verkar komma i januari.

+1 på denna. 5XXX-serien kommer snart så jag skulle absolut inte köpa något just nu om det inte var helt nödvändigt.

Permalänk
Skrivet av Herr K:

+1 på denna. 5XXX-serien kommer snart så jag skulle absolut inte köpa något just nu om det inte var helt nödvändigt.

Jag kan egentligen vänta men hade gärna gjort inköpet detta år då jag har en liten pott kvar på bolaget, värt att köpa alla andra komponenter och slänga in 4070TI för att sen uppgradera när nya serien kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

den tar ju in luft genom sidan som du ser här när han tagit av froten

<Uppladdad bildlänk>

Precis. Det är det jag också menar.

Skrivet av chappyswe:

Jag kan egentligen vänta men hade gärna gjort inköpet detta år då jag har en liten pott kvar på bolaget, värt att köpa alla andra komponenter och slänga in 4070TI för att sen uppgradera när nya serien kommer?

Det skulle jag säga absolut!

Visa signatur