Ska jag uppgradera komponenter eller hela systemet?

Permalänk
Medlem

Ska jag uppgradera komponenter eller hela systemet?

Har en dator som kämpar på fint, arbetar med den varje dag,
men den börjar bli lite gammal.
Hittills har jag uppgraderat komponenter, men nu börjar jag undra om det är dags att skaffa ny processor/moderkort och lyfta över minne grafik osv.
Samtidigt är jag lite snål, köpte en dyr macbookpro (50k+) för ngt år sen som jag knappt använt (pga ändrade arbetsförhållanden)
Så jag har liksom inte riktigt utrymme för excesser.

Det här är vad jag har
Intel i7-9700K
ASUS RTX 4070ti
64GB (2x32GB) / 3200MHz
Samsung 860 EVO SSD 1TB
Samsung 970 EVO SSD 1TB
ASUS ROG STRIX Z390-F
Corsair H60, Corsair TX750M 80+ Gold

Hur skulle ni göra, om skaffa nytt, vad skulle vara ekonomiskt smart, men ändå långsiktigt?
Jag arbetar med design/grafik/ljud musik, AI och video så den behöver vara ganska stryktålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Hittills har jag uppgraderat komponenter, men nu börjar jag undra om det är dags att skaffa ny processor/moderkort och lyfta över minne grafik osv.
Samtidigt är jag lite snål, köpte en dyr macbookpro (50k+) för ngt år sen som jag knappt använt (pga ändrade arbetsförhållanden)

Det här är vad jag har
Intel i7-9700K
ASUS RTX 4070ti
64GB (2x32GB) / 3200MHz
Samsung 860 EVO SSD 1TB
Samsung 970 EVO SSD 1TB
ASUS ROG STRIX Z390-F

Hur skulle ni göra, om skaffa nytt, vad skulle vara ekonomiskt smart, men ändå långsiktigt?
Jag arbetar med design/grafik/ljud musik, AI och video så den behöver vara ganska stryktålig.

Alltså du har ett väldigt bra delar förutom CPU som är väldigt gammal i jämförelse.
Jag är rätt kass på moderkort, kanske skulle vara lika bra att uppgradera det med, personligen hade jag gjort det och bytt minnen till DDR 5 också. Då har du en dator sen som håller flera år.

Permalänk
Medlem

Är i liknande situation. Sitter med numera 48GB DDR4, 2x8 + 16x2, och jag är inne på att behålla minnena och köpa nytt moderkort/CPU. Nästa byte får alltså bli större, kan man ju anta.
Känns dumt att byta ut en så pass stor mängd minne bara-för-att det råkar vara utgående generationen DDR4. Bättre att behålla mycket av dagens hårdvaram, och kanske låta nästa byte komma lite tidigare.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Jo, jag vill inte heller köpa nytt bara för att. Det kan jag göra nästa varv av uppgradering. Bit för bit.
Just nu behöver jag större ssd, tänker 4tb, men kanske samtidigt byta de delarna som börjar bli gamla...
Finns det ngn affär där man kan få dem att bygga allt utom det jag redan har?

Och vad ska man satsa på för moderkort/processor? Jag har verkligen ingen koll, och som sagt, känner mig snål, även om det är mitt primära arbetsverktyg så inte toksnål heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Och vad ska man satsa på för moderkort/processor? Jag har verkligen ingen koll, och som sagt, känner mig snål, även om det är mitt primära arbetsverktyg så inte toksnål heller

Jag kör med https://komponentkoll.se/

Sen får man börja peta in egenskaper man har som krav (4 DDR4-platser för mig).
Kanske synka funna möjligheter med leverantörer så man köper det mesta från samma ställe (om man bryr sig).

Jag köper väl Intel, av hävd och ohejdad gammal vana. Orkar inte sätta mig in i konkurrentens namnsättning heller. Lite därför det nog blir nVidia också.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla! Har aldrig byggt helt från scratch, bara modifierat friskt.
Känns lite läskigt med kylpasta för processor och sånt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Tack ska kolla! Har aldrig byggt helt från scratch, bara modifierat friskt.
Känns lite läskigt med kylpasta för processor och sånt...

Bara att kladda på.
Nejdå, lägg på så tunt som möjligt. Kreditkort funkar.
Tanken är inte att det ska vara ett lager, utan det ska bara fylla igen de mer eller mindre osynliga mellanrum/hål/gropar som finns i materialet i kylaren/CPUn.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Men asså

Vad skall du göra med datorn? Varför känner du stt du måste uppgradera?

Köp en 9900k beg för 1500kr. Färdigt.

Annars köp en
- 5800X3D (spel) eller 5950X (produktion) för ca 4000kr.
- Asus Prime B450-A, 700kr (amazon.se)

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Jo, jag vill inte heller köpa nytt bara för att. Det kan jag göra nästa varv av uppgradering. Bit för bit.
Just nu behöver jag större ssd, tänker 4tb, men kanske samtidigt byta de delarna som börjar bli gamla...
Finns det ngn affär där man kan få dem att bygga allt utom det jag redan har?

Jag hade normalt rekommenderat AM5, men då du har så fina delar i övrigt och du inte verkar ha superhöga krav (på ett bra sätt) så hade jag nog köpt ett AM4 moderkort med 5700X3D och överfört övriga delar. Möjligtvis att jag hade bytt ut CPU kylaren till en annan variant då den befintliga antagligen har ett par år på nacken och kan läcka och/eller att pumpen stannar till slut.

Behöver du wifi?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Men asså

Vad skall du göra med datorn? Varför känner du stt du måste uppgradera?

Köp en 9900k beg för 1500kr. Färdigt.

Annars köp en
- 5800X3D (spel) eller 5950X (produktion) för ca 4000kr.
- Asus Prime B450-A, 700kr (amazon.se)

Dumt att snåla med ett sånt moderkort om han redan har ett 4070. Bättre att lägga ett par tusen och framtidssäkra lite mer. B650 eller något sånt. Sen en Ryzen 5 7600. Nytt RAM också, så landar runt 5k-6k och sen är man rustad i några år till.

Står själv i tankarna på att uppgradera en äldre dator med gammal processor till något lite mer modernt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Din dator är betydligt bättre än min, känner du verkligen behov av att uppgradera?

Hur som, säg till när du ska sälja ditt 4070 ti 😁

Permalänk

Jag är i samma sits som du, nästan bokstavligen. Har en i7-9700k som suttit i datorn från början, dock var jag tvungen att byta ut min H60-kylare för den la av (jag har haft otur med AIO rent allmänt) så nu sitter där en Noctua-fläkt istället. Har även uppgraderat RAM, GPU och SSD med åren. Dock, enda uppgraderingsalternativet sett till det moderkort jag har är i9-9900k och det känns lite onödigt eftersom det är samma generation på CPU. Hellre då att köpa en helt ny dator. Samtidigt, allt jag använder datorn till flyter på bra. Jag ligger runt 100 fps i samtliga spel jag har (dippar till 60 ibland) så det finns egentligen inget behov för mig i dagsläget. Så även om jag känner ett villhöver-behov blir det nog att avvakta tills jag märker att CPU:n blir flaskhals. GPU är betydligt enklare att byta, men ska CPU bytas måste hela moderkortet ryka och då blir det betydligt omständigare.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Dumt att snåla med ett sånt moderkort om han redan har ett 4070. Bättre att lägga ett par tusen och framtidssäkra lite mer. B650 eller något sånt. Sen en Ryzen 5 7600. Nytt RAM också, så landar runt 5k-6k och sen är man rustad i några år till.

Står själv i tankarna på att uppgradera en äldre dator med gammal processor till något lite mer modernt.

Nä bara dumt o lägga några tusen extra o köpa en schleten 7600 som är en sämre CPU ”i några år”. 4070 hålls inte tillbaka nämnvärt av B450, några procentenheter pga pcie3.0.

Aldrig värt o framtidssäkra. När framtiden kommer äre det bättre o skaffa nytt då. Lägg tusenlapparna på nytt grafikkort eller OLED-skärm eller ngt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror en 9700K klarar precis inte flaska en 4070ti i 1440p och 4K, kanske till viss del i 1080p och lite i 1440p. Välbalanserad system man samtidigt lite av en återvändgränd.

Ditt system är lite som det jag hade tidigare(9900K med 3080). Sen när jag gick upp till 4090 så var det uppenbart att jag behövde uppgradera CPU/moderkort.

Dina moderkort/RAM/SSD börjar bli gamla, samtigt vinner du inte så mycket fps på att uppgradera de. Klokast att hoppa över till AM5 nytt eller begagnat och DDR5 samt Nvme och sedan byta GPU när 50 serien kommer, nytt eller köpa 4090/7900XTX i andra hand.

Vill du hellre ha intel så är nuvarande generation inget speciellt imponerande. Man hade man kunnat ta en begagnad 11900K eller 12900K, och då behålla dinna ddr4 men även detta får du kanske byta ut efter 1-2 år.

Det andra alternativet skulle vara att gå upp till en 4080 eller 4080 super, kanske det skulle flaska lite men du får sannolikt 15% mer fps, du är dock kvar i samma platform och måste kanske byta allt nästa gång du uppgraderar.

Permalänk
Medlem

De bästa du kan göra är ju att byta ut cpu/moderkort och ram. Passa på att fynda på black friday. Moderkort och ram kommer det definitivt finnas. Du som använder dator som arbetshäst kan ju skaffa en AMD 9700X eller bättre. Hittar du B650 och schyssta ram-minnen. Det är en bra uppgradering från de du har idag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Det här är vad jag har
Intel i7-9700K
ASUS RTX 4070ti
64GB (2x32GB) / 3200MHz
Samsung 860 EVO SSD 1TB
Samsung 970 EVO SSD 1TB
ASUS ROG STRIX Z390-F

Om du behöver nytt så är det cpu, ram, moderkort och eventuellt nätagg jag hade bytt ut.

Pcpartpicker.com
Buildapc discord

Skulle jag använda. Och om du ej använder laptopen mycket kanske överväga att sälja. Apple laptops har ändå dugliga andrahandsvärde

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är ju att ha en plan jag brukar byta cpu/moderkort vartannat år och GPU vartannat eller vart tredje år.

Dvs jag alternerar mellan de dyraste posterna och har 2-3 år på mig att spara ihop. Har kört samma Windows installation i grunden sedan 8.1 och inte haft några bekymmer. Spelar ju iofs inte våldsamt mycket längre men följer ändå mitt invanda mönster.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Skulle definitivt uppgradera moderkort, cpu och minnen först. Det är faktiskt det enda du borde uppgradera. 9700K minnst dubbelt så långsam i singel och multitrådat än dagens modeller även om du kör i 4k med ditt nuvarande grafikkort.

Permalänk
Medlem

Känns lite som ett halvsteg med att bara uppgradera CPU och moderkort, samt behålla minnet.
Då har du i princip låst dig i vägs ände.

Känns nästan bättre att direkt hoppa på att byta även minne och gå på DDR5 och få ett system som du senare kan uppgradera CPU, alltså nöja dig med en enklare CPU just nu. Det ger ändå ett bra lyft ifrån det du nu har.

Just nu så ligger AMD väldigt bra till prestandamässigt, men du nämner "design/grafik/ljud musik, AI och video".
Har du tanke på att köra något som använder AI lokalt (förutom då via GPU) så är det Intel som just nu har stationära CPU'er med AI, AMD har för närvarande endast lokal IA hårdvara på laptop CPU'er.

Spelprestandan på Intel Core Ultra 200S serien som just kommit ut är inte överväldigande, men det du använder "creator mjukvara" sägs gå på bra med 200S serien som då är den senaste och antagligen även den dyrare uppgraderingen. Tyvärr så har jag inte full koll på prisbilden på Intels senaste.

Går du på AMD så undvik 9000X3D modellerna då dom är extremt bra spel CPU'er, men absolut inte för annan mjukvara där AMD's 9000X modeller är bra mycket bättre.

Oavsett vad du väljer så skulle jag rekommendera att du byter CPU + Moderkort + Minne.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Nä bara dumt o lägga några tusen extra o köpa en schleten 7600 som är en sämre CPU ”i några år”. 4070 hålls inte tillbaka nämnvärt av B450, några procentenheter pga pcie3.0.

Aldrig värt o framtidssäkra. När framtiden kommer äre det bättre o skaffa nytt då. Lägg tusenlapparna på nytt grafikkort eller OLED-skärm eller ngt.

Vad får dig att tro en R5 7600 är sämre en i7 9700k?

Om han väljer att uppgradera till AM5 plattformen så lär han kunna uppgradera CPU igen om ca3-4 år utan att byta moderkort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Skulle personligen köpt en 13600K och ett ASUS PRIME Z790M-PLUS D4. Släng in dina gamla minnen och njut av fin prestanda. 13600K ger bra balans med 4070-kortet.

Har byggt en dator med detta moderkort och CPU. Den är tuffar på stabilt och ger bra resultat i både spel och program.

Visa signatur

PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@60C Furmark | Bild 1
PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Strix | Optane 905P | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@55C Furmark | Bild 1 2
På hyllan: 3 st 10980XE, 9980XE, 7640X, 6800K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Tror en 9700K klarar precis inte flaska en 4070ti i 1440p och 4K, kanske till viss del i 1080p och lite i 1440p. Välbalanserad system man samtidigt lite av en återvändgränd.

Ditt system är lite som det jag hade tidigare(9900K med 3080). Sen när jag gick upp till 4090 så var det uppenbart att jag behövde uppgradera CPU/moderkort.

Dina moderkort/RAM/SSD börjar bli gamla, samtigt vinner du inte så mycket fps på att uppgradera de. Klokast att hoppa över till AM5 nytt eller begagnat och DDR5 samt Nvme och sedan byta GPU när 50 serien kommer, nytt eller köpa 4090/7900XTX i andra hand.

Vill du hellre ha intel så är nuvarande generation inget speciellt imponerande. Man hade man kunnat ta en begagnad 11900K eller 12900K, och då behålla dinna ddr4 men även detta får du kanske byta ut efter 1-2 år.

Det andra alternativet skulle vara att gå upp till en 4080 eller 4080 super, kanske det skulle flaska lite men du får sannolikt 15% mer fps, du är dock kvar i samma platform och måste kanske byta allt nästa gång du uppgraderar.

Har själv en 5600X och 6900XT och ligger precis på gränsen till bottlneck i de flesta spelen i 1440p så en 9700k lär ju vara en ganska stor bottlneck parat med 4070Ti speciellt om vill använda sig av DLSS/FSR i 1440p.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Köp beggat. Moderkort och 5900x som är en grym 12-kärnig processor som är perfekt för AI, video, produktivitet men även för spel. Riktigt bra kompromiss. Jag skulle försöka hitta dessa beggade till en bra peng samt byta ut dina vanliga SSD till NVME-diskar. Resten kan du behålla. Det kommer få fart på prylarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad får dig att tro en R5 7600 är sämre en i7 9700k?

Om han väljer att uppgradera till AM5 plattformen så lär han kunna uppgradera CPU igen om ca3-4 år utan att byta moderkort.

Om du läser tråden så ser du att jag skriver 7600 är en sämre CPU än 5800X3D och 5950X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han säger han vill flytta sina nuvarande minnen, köpa större SSD och är snål. Ändå rekommenderar folk att köpa nytt långsamt AM5-plattfort, byta nätaggregat osv osv.

Så jäkla dåliga ni är på att föreslå uppgraderingar. Herregud

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Ett litet tips är ju att ha en plan jag brukar byta cpu/moderkort vartannat år och GPU vartannat eller vart tredje år.

Dvs jag alternerar mellan de dyraste posterna och har 2-3 år på mig att spara ihop. Har kört samma Windows installation i grunden sedan 8.1 och inte haft några bekymmer. Spelar ju iofs inte våldsamt mycket längre men följer ändå mitt invanda mönster.

Det var det sämsta tips jag läst på länge. "Uppgradera bara för att - inget riktigt behov men är gött med en gammal vana. Skit också att installera om OS:et".

Prestandan du ökar med din hårdvara lär du loosa i gamla drivrutiner och windows register-bös som ligger och segar ner datorn år efter år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det var det sämsta tips jag läst på länge. "Uppgradera bara för att - inget riktigt behov men är gött med en gammal vana. Skit också att installera om OS:et".

Prestandan du ökar med din hårdvara lär du loosa i gamla drivrutiner och windows register-bös som ligger och segar ner datorn år efter år.

Därför kör jag Linux. Ingen hårdvaruuppgradering kräver ominstallation med Linux. Om man inte helt byter ISA dvs.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Därför kör jag Linux. Ingen hårdvaruuppgradering kräver ominstallation med Linux. Om man inte helt byter ISA dvs.

Synd att inget annat funkar i linux bara

Nädå! Skämt åsido - bra för dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp nytt! Det gjorde alltid jag förr i tiden då jag använde PC.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Det här är vad jag har
Intel i7-9700K
ASUS RTX 4070ti
64GB (2x32GB) / 3200MHz

Cries in i7-6700k
gtx1080
16gb / 2667 Mhz