Permalänk

Fiber eller inte?

Hej,

Håller på och bygger hus och har hela tiden bara antagit att jag ska dra in fiber till huset etc.
Men sen hävdade någon att 5g nätet skulle vara lika bra, men har svårt att se det?

Är det så att j ag alltid bör dra in fiber eller finns det andra lösningar som är lika bra?

Permalänk
Medlem

Det är bara dom som sitter fast med 5g och inte kan ha fiber som påstår sånt.

Permalänk
Medlem

Fiber alla dagar i veckan.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Hyperhorn: Håller med ovanstående talare, fiber alla dagar i veckan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hej,

Håller på och bygger hus och har hela tiden bara antagit att jag ska dra in fiber till huset etc.
Men sen hävdade någon att 5g nätet skulle vara lika bra, men har svårt att se det?

Är det så att j ag alltid bör dra in fiber eller finns det andra lösningar som är lika bra?

Fiber, finns inget som är bättre än det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av Hyperhorn:

Hej,

Ta ett steg tillbaka och fråga dig själv hur stor chans det är att rundstrålande radiovågor genom vår atmosfär, utan garanterad line-of-sight och med fler klienter än du anslutna, kommer fungera lika bra som en fysisk fiberanslutning mellan dig och din ISP.

Permalänk
Medlem

Byggde hus för två år sedan. Fiber var för mig solklart, sen på sikt skall jag fixa 5G som redundant internet.
Fiber är överlägset på hastighet, stabilitet och fördröjning, det är också samtidigt mindre påverkat av belastning och installationen, ex fri sikt och extern antenn.

Sen på bygga husfronten kan jag tipsa om att se över nätverket när du pratar med elektrikern. Installerade själv en 9U rackskåp ovanför dörren i klädkammaren där vi drog alla kablar från nätverksuttagen och satte patch panel. Installerade senare router, switch och nas i rackskåpet. De standard skåp som sitter i väggarna är väldigt små och rymmer inte mycket.

Sen är det bara att dra många nätverksuttag, tv, dator, högtalare, accesspunkter, kameror både inne och ute.

Permalänk
Medlem

Jag har på kontoret satt upp 5G som backup-anslutning till vår primära fiberlina.
Lösningen är verkligen inte perfekt, och det märks tydligt när man går från fiber till 5G.

Så med det i bagaget kan jag säga: Fiber är bättre, stabilare och i längden billigare, 5g är endast en backup när fiber inte fungerar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hej,

Om alla grannar har fiber och du är relativt ensam på 5G så är det inte så illa alla gånger. Beroende lite på vad man gör, upload är alltid sämre mot download och latency är alltid högre mot vad fiber kan ge. Men i sammanhanget av ett hus ser jag inte varför man skulle spara in på fibern.

Permalänk

Låter som att det blir fiber som jag redan planerat.

Men en sidofråga. Jag har en skafttomt så kommer troligen behöva dra fiberkabeln via grannens tomt/uppfart så det är ju inte aspoppis. Men har ju ett servitut så borde inte bli problem.

Men till min fundering:
Markarbetaren har sagt att han fixar tomrör etc från tomtgräns in till hus så de bara kan dra kabeln därifrån sen. Men när man ringer Telia som kan installera det så har de ingen som helst aning om var kablarna går så vi får ingen info kring varifrån kabeln kommer så vi kan göra att lättare nu. Och de vill inte heller komma och kräva ner kabeln förens huset är klart. Så kommer troligen vara utan fiber 6-12 månader pga att de inte vet vr kabeln finns eller när de kan komma och göra det. Känns så sjukt konstigt

Permalänk
Medlem

Jag kör 5G i lägenhet. Det funkar definitivt nu för tiden men det är verkligen inte lika bra som fiber. Hastigheten är i regel rätt god, brukar få ut 300-500 Mbit utan att ha kämpat jättemycket med placering av routern. Men latenserna är ju sämre och det svajar ibland när det är mycket belastning, vilket såklart sammanfaller med när man själv mest vill nyttja det om man inte har någon egen, helt apart dygnsrytm.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Låter som att det blir fiber som jag redan planerat.

Men en sidofråga. Jag har en skafttomt så kommer troligen behöva dra fiberkabeln via grannens tomt/uppfart så det är ju inte aspoppis. Men har ju ett servitut så borde inte bli problem.

Men till min fundering:
Markarbetaren har sagt att han fixar tomrör etc från tomtgräns in till hus så de bara kan dra kabeln därifrån sen. Men när man ringer Telia som kan installera det så har de ingen som helst aning om var kablarna går så vi får ingen info kring varifrån kabeln kommer så vi kan göra att lättare nu. Och de vill inte heller komma och kräva ner kabeln förens huset är klart. Så kommer troligen vara utan fiber 6-12 månader pga att de inte vet vr kabeln finns eller när de kan komma och göra det. Känns så sjukt konstigt

I samarbete med markarbete så la vi också ner ett grönt tomrör så de ej behövde påverka tomten. Globalconnect lovade och sa att fixa fiber innan inflyt är inga konstigheter. Visade sig att dom hade ingen aning vart anslutningspunkten var och de var här och letade och krävde vid 5 separata tillfällen innan dom löste problemet, tog 6 månader att få fiber men klart värt det.

Bästa ni kan göra är att bara förbereda så mycket som möjligt, vilket det låter som ni redan har planer för. Det är lite jobb att få fiber men sen när det är gjort så har ni det för alltid.

Permalänk
Medlem

Fiber är alltid bättre än 5G.
Sedan kommer ju en kostnads aspekt på det hela och vad man har tänkt att använda det till.
5G kan vara tillräckligt bra för de behov man har men det finns ju en hel del aspekter på 5G som man inte kan påverka.

Behov
Spelar man online så är fiber mycket bättre.
Om det bara är surf och streaming så kan 5G duga

Kostnad
Fiber är dyrare att installera och har tyvärr också blivit dyrare per månad än 5G.

5G beror också på hur nära man har till en bra mast och lasten på masten. Vilka master som finns går ju att kolla upp och så även lasten på den. Detta är dock ingen garanti för att den inte är överbelastad i framtiden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W