Ny typ av kylpasta nästan dubbelt så effektiv

Permalänk
Skrivet av rwkk:

kommer vara dyrare än processorn 😂

Haha säkert

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Prisa gud och duktiga elever på nämnda universitet.

Word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Någon insatt som vet ungefär hur stor skillnad det kommer bli? Jag antar att det är W/(mK) som fördubblas? Finns säkert någon som gjort en graf över temperaturen för olika typer av kylpasta med olika värmeledningsförmågor där man kan uppskatta vart denna kommer placera sig.

Skrivet av Tazok:

Kan så klart inget om matematiken kring detta.
Men känner väl spontant att givet hur liten yta det är på en processor och hur kort avståndet är mellan processorn och kylaren med flytande metall idag så har jag svårt att se att detta skulle kunna vara något revolutionerande i skillnad?

Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på hur ojämn ytan är, blir ju ändå max 1-3C. Vid direct die kan det nog bli bättre
Finns tester som påvisar liknande prestanda som vanlig kylpasta

Tänkte precis på det som Swedishchef sa.

Kolla här bara, första träffen på google för mig.
https://forums.tomshardware.com/threads/can-you-use-thermal-p...

Har inte delidat eller kört med flytande metall sen 4770k, men minns då att tester visade på betydande skillnader mellan flytande metall och paste, framförallt mellan ihs och die då. Men även märkbart mellan kylare och ihs.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag börjar undra om Sweclockers är sponsrade eller drivs av Kina. Man får inte ens göra ett oskyldigt skämt om Wuhan utan att det blir bortplockat helt utan information om att det någonsin har funnits…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

"I experiment visar kylpastan 56–72 procent effektivare värmeledningsförmåga jämfört med de bästa flytande metallerna på marknaden."

Är det nu jag ska vara dryg och säga att för att ta nytta av detta så behövs det bättre kylare? 😁

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"I experiment visar kylpastan 56–72 procent effektivare värmeledningsförmåga jämfört med de bästa flytande metallerna på marknaden."

Är det nu jag ska vara dryg och säga att för att ta nytta av detta så behövs det bättre kylare? 😁

Ja, och mätvärdet har ju med värmeöverföring per meter och temperatur att göra, så ett tunnare lager flytande metall kan ändå vara effektivare än denna nya

Så tunt lager som möjligt är det viktigaste

Permalänk
Medlem

Mitt hem klassas numera som ett "datacenter".

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Den bästa kylpastan är ju ingen kylpasta, i det optimala fallet. I normalfallet handlar det bara om hur mycket mindre dåligt det ska bli

önskar att webhallen eller inet hade delidding service med 3 års garanti så man kunde ha mot ihs

Permalänk
Medlem

Den är säkert bra på papper, men är den värt det?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, men går utmärkt att applicera procent på värmeledningsförmåga

Det är bara erkänna att jag läste lite för snabbt och att Messerschmitten i mig tog över

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

önskar att webhallen eller inet hade delidding service med 3 års garanti så man kunde ha mot ihs

Kommer nog aldrig hända. Gör det själv istället? Finns verktyg för det idag. När jag deliddade min gamla opteron så fick man sitta med ett rakblad och göra det själv.
Hela denna sida bygger lite på att man gör sådana saker själv som butiker aldrig skulle ta i ens med tång.
Utöver det är väll moderna cpuer lödda mot IHS som troligen är bättre eller likvärdigt med detta?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9