Ska jag uppgradera komponenter eller hela systemet?

Permalänk
Medlem

bara att köpa en 12600k/13600k, nytt moderkort och så är du nöjd i flera år till, vet inte varför man ska överkomplicera det så mycket

Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Han säger han vill flytta sina nuvarande minnen, köpa större SSD och är snål. Ändå rekommenderar folk att köpa nytt långsamt AM5-plattfort, byta nätaggregat osv osv.

Så jäkla dåliga ni är på att föreslå uppgraderingar. Herregud

Skrivet av Cheewie:

Det var det sämsta tips jag läst på länge. "Uppgradera bara för att - inget riktigt behov men är gött med en gammal vana. Skit också att installera om OS:et".

Prestandan du ökar med din hårdvara lär du loosa i gamla drivrutiner och windows register-bös som ligger och segar ner datorn år efter år.

HAHA men han ska byta till am4, en dead end för att spara en tusenlapp jämfört med att hoppa direkt till am5 som han sen kan göra en cpu drop in om 3 år?...

PAJJAS!

och windows kan absolut flyttas mellan system klanderfritt sedan win8, windows 7 var det sist det var (ibland) problem.
min installation har hängt med sedan win8 från intel laptop, till intel desktop, till am4 1700, och nu 5600x och den benchar exakt vad den ska om inte lite mer. det där med gamla drivrutiner och register är gamla myter som hängt med sedan XP LOL.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

tyvärr så hamnar du i samma skit som mig. är det nått som behöver uppgraderas så är det CPU och då tillkommer MB samt DDR minnen , så hamnar man helt plötsligt på 20+k , jag personligen avvaktar fram tills jag märker att spel jag spelar kommer under 80fps innan jag byter och kör själv på 1440p .

10900kf samt 2080ti har jag och inget som klagar ännu men spelar inte dom värsting spelen. Sen en till sak då du pratade om hårddiskar så med nytt MB så kan man fixa nytt m.2 SSD senaste gen som är riktigt snabba och göra en om installation av windows på det.

Men till slut delen det är vad man själv känner som behov och vad man själv känner att man vill lägga ut. När jag kollade dagens priser så försvann själen ur kroppen ( Brukar vilja köpa nått av high-end komponenter och sen behålla dom så länge prestandan håller till spelen man spelar

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Beg går bort för jag vill ta det på mitt företag och då är det bra med moms osv. Plus garantier osv.

Nuförtiden spelar jag lite, även om det går i vågor, så fps bekymrar mig mindre. Har också hållit på så länge med datorer att jag inte reagerar alltför mycket om det laggar lite. (har desutom så taskiga reaktioner nuförtiden att jag inte spelar online pvp)

Däremot är just Adobesviten (eller motsvarande) unreal5 för animationer, och studio1 för musikproduktion väldigt viktigt.
Det är egentligen inte det att jag saknar prestanda (även om program tenderar att bloata allteftersom och kräva mer för typ samma), men jag har en känsla av att systemet börjar andas lite tyngre om ni fattar hur jag menar.

Jag uppgraderade grafik för inte så länge sen, så jag kommer inte göra det i första taget (även om det rammässigt för AI var ett misstag, prismässigt inte).

Om jag skulle uppgradera moderkort till ASUS PRIME Z790M-PLUS D4 (plus kanske en i7 eller i9 processor) som någon föreslog, skulle det räcka för att ge lite mer luft under vingarna i systemet? Ett par år till?
För det är lättare att sänka ner typ 10000 åt gången än att var tredje år bränna alla broar.
Men jag vill inte sitta låst för att det kommer en ny ram typ eller ssd om ett år
(finns ju alltid risk, men ni fattar sånt som man redan nu vet är på väg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det var det sämsta tips jag läst på länge. "Uppgradera bara för att - inget riktigt behov men är gött med en gammal vana. Skit också att installera om OS:et".

Prestandan du ökar med din hårdvara lär du loosa i gamla drivrutiner och windows register-bös som ligger och segar ner datorn år efter år.

Alltså egentligen inte. Om man ser på det så är det ju så att många som inte uppgraderar kontinuerligt får istället stå med en extrem upfront kostnad vilket kan kännas lite för hög. Att då istället byta modell gör att man håller sig ajour och kan cherry-pick på de komponenter man vill ha och som passar bäst för ens ändamål.

Att ena året uppgradera cpu,ram, moderkort och därefter spara ihop till ett fett grafikkort eller att lägga ut 35000 för en värsting dator på ett bräde kan ha stor betydelse för den enskilda individen. Man kan även kapa lite kostnad genom att försöka handla till erbjudande.

Att inte installera om mitt OS gör inte ett skit på prestandan. Ja jag städar bort oväsentligt skräp och jag har kunskapen samt verktygen för det.

Om jag nu förlorar så mycket prestanda så kan man ju fråga sig varför jag 1: matchar de resultat som leverans från t.ex swec eller 2: inte upplever några problem?

Kan det vara för att jag INTE använder min dator till att surfa Pr0n, fulstreams, googlar efter random stuff och trycker på obskyra länkar?

När fan ska folk förstår att en äldre installationer inte PER AUTOMATIK betyder långsamt OS? Jag har alltså gått från Windows 8.1 och är nu på Windows 11 24h2

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Beg går bort för jag vill ta det på mitt företag och då är det bra med moms osv. Plus garantier osv.

Nuförtiden spelar jag lite, även om det går i vågor, så fps bekymrar mig mindre. Har också hållit på så länge med datorer att jag inte reagerar alltför mycket om det laggar lite. (har desutom så taskiga reaktioner nuförtiden att jag inte spelar online pvp)

Däremot är just Adobesviten (eller motsvarande) unreal5 för animationer, och studio1 för musikproduktion väldigt viktigt.
Det är egentligen inte det att jag saknar prestanda (även om program tenderar att bloata allteftersom och kräva mer för typ samma), men jag har en känsla av att systemet börjar andas lite tyngre om ni fattar hur jag menar.

Jag uppgraderade grafik för inte så länge sen, så jag kommer inte göra det i första taget (även om det rammässigt för AI var ett misstag, prismässigt inte).

Om jag skulle uppgradera moderkort till ASUS PRIME Z790M-PLUS D4 (plus kanske en i7 eller i9 processor) som någon föreslog, skulle det räcka för att ge lite mer luft under vingarna i systemet? Ett par år till?
För det är lättare att sänka ner typ 10000 åt gången än att var tredje år bränna alla broar.
Men jag vill inte sitta låst för att det kommer en ny ram typ eller ssd om ett år

Jag skulle väl säga att du behöver mäta lite vad som gör det långsamt. Sen också bestämma vad det får kosta. Att köpa 64GB DDR5 minnen är ju ändå ~2500kr som kanske inte ger nått alls. Kanske nått mellan 12700KF - 14900KF med ett 1700 DDR4 moderkort är mest prisvärt just nu. Köpte en 12700KF till min fru för ~2100 för nån månad sen och en 5950X gick nyligen för ~3100 på prime days, kanske kommer tillbaka till det på BF? Men svårt att rekommendera nått utan att veta vad som är flaskhalsen och hur mycket du vill lägga på det. Men hur du än gör så vänta till BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

tyvärr så hamnar du i samma skit som mig. är det nått som behöver uppgraderas så är det CPU och då tillkommer MB samt DDR minnen , så hamnar man helt plötsligt på 20+k , jag personligen avvaktar fram tills jag märker att spel jag spelar kommer under 80fps innan jag byter och kör själv på 1440p .

10900kf samt 2080ti har jag och inget som klagar ännu men spelar inte dom värsting spelen. Sen en till sak då du pratade om hårddiskar så med nytt MB så kan man fixa nytt m.2 SSD senaste gen som är riktigt snabba och göra en om installation av windows på det.

Men till slut delen det är vad man själv känner som behov och vad man själv känner att man vill lägga ut. När jag kollade dagens priser så försvann själen ur kroppen ( Brukar vilja köpa nått av high-end komponenter och sen behålla dom så länge prestandan håller till spelen man spelar

Vänta nu, 20k+ bara för att uppgradera cpu/mb/minne?

7000kr för en 9800x3d, 2000kr för ett vettigt moderkort och 1500kr för 32gb minne, med lite tajming med rea på moderkort/minne så hamnar du lätt under 10 000kr så vette fasen vad 20+k kommer från?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

HAHA men han ska byta till am4, en dead end för att spara en tusenlapp jämfört med att hoppa direkt till am5 som han sen kan göra en cpu drop in om 3 år?...

PAJJAS!

och windows kan absolut flyttas mellan system klanderfritt sedan win8, windows 7 var det sist det var (ibland) problem.
min installation har hängt med sedan win8 från intel laptop, till intel desktop, till am4 1700, och nu 5600x och den benchar exakt vad den ska om inte lite mer. det där med gamla drivrutiner och register är gamla myter som hängt med sedan XP LOL.

Ännu en person med noll koll. Tusenlapp? Han har redan 64GB DDR4. Tom 5700X3D / 5900X slår R5-7600.

R5 7600 - 2400kr
64gb DDR5 - 2600kr
B650 - 2500kr
-----
7500kr

5700X3D - 2700kr
B450 - 700kr
-----
3400kr

Det är alltså 4100kr för FÅ EN SÄMRE DATOR och en SÄMRE användarupplevelse i 3år? Vad tror du ett B650 kostar om 3år??
4100kr kan läggas på det verkliga behovet som var 4TB SSD osv.

Åter ni är SÄMST på att hålla en balanserad budget för uppgradering. Bra att du hänger här så du kan lära dig lite dock.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ännu en person med noll koll. Tusenlapp? Han har redan 64GB DDR4. Tom 5700X3D / 5900X slår R5-7600.

R5 7600 - 2400kr
64gb DDR5 - 2600kr
B650 - 2500kr
-----
7500kr

5700X3D - 2700kr
B450 - 700kr
-----
3400kr

Det är alltså 4100kr för FÅ EN SÄMRE DATOR och en SÄMRE användarupplevelse i 3år? Vad tror du ett B650 kostar om 3år??
4100kr kan läggas på det verkliga behovet som var 4TB SSD osv.

Åter ni är SÄMST på att hålla en balanserad budget för uppgradering. Bra att du hänger här så du kan lära dig lite dock.

1. det finns billigare b650 moderkort än 2.5k. typ 1.7k, mindre på sale, kommer ju blackweek snart och sen mellandagar.
2. han kan börja med mindre ram och fylla på senare om han inte har något special usecase som kräver mer än 32gb.
3. dom är väldigt lika i prestanda vad jag kan se, 5700x3d skjuter iväg mest i 4k, med ett 4090. annars är skillnaden -10% till +10%.
https://www.youtube.com/watch?v=nLb13wiBv4s

Okej, ~3000kr mer men har kommer vara på "modern" plattform nu, kan köpa endgame x3d för am5 sen, alltså om vi gissar 2.5k att lägga ner om 3-4år. och väntar han in på AM6 så kommer am5 priserna gå ner mer och han kanske kan göra en spuer uppgradering för mindre än det.

istället vill du han ska byta från en deadend till en ny deadend för att *checks notes* spara pengar på ram.
alltså när han sedan ska från -din- rekommendation am4 plattform så måste han ändå köra sprillans nya ram och mobo, och då kanske pbo4-5 finns och kanske annat som motiverar nyare chipset för att igen göra en "hel plattform" upgrade till då endgame AM5 som kanske kommer landa på moderkort ca 2k, ram ca 1.5k(svårt att förutspå prissänkning på ddr5), och en ny cpu på 2.5k

framtissäkring är lätt värt 1-2 tusen enligt mig, det sparar du igen i framtiden med råge. sitter själv kvar på AM4 och spanar in am5 upgrade men kommer nog vänta till am6, jag kör met ITX bygge så det kostar extra.

det han enligt dig skulle spara in nu kan skulle han få lägga MINST nästa gång också.
Då kan han lika gärna hålla i pengarna och vänta på AM6, alltså inte uppgradera nu alls som du föreslog.

Har man inte en dator alls och ska göra nybygge och har väldigt tajt/bestäms budget så är AM4 utmärkt fortfarande. men "uppgradera" till am4 nu är dumt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

*large snip*

Skrivet av GizmoTheGreen:

Okej, ~3000kr mer men har kommer vara på "modern" plattform nu, kan köpa endgame x3d för am5 sen, alltså om vi gissar 2.5k att lägga ner om 3-4år. och väntar han in på AM6 så kommer am5 priserna gå ner mer och han kanske kan göra en spuer uppgradering för mindre än det.

istället vill du han ska byta från en deadend till en ny deadend för att *checks notes* spara pengar på ram.
alltså när han sedan ska från -din- rekommendation am4 plattform så måste han ändå köra sprillans nya ram och mobo, och då kanske pbo4-5 finns och kanske annat som motiverar nyare chipset för att igen göra en "hel plattform" upgrade till då endgame AM5 som kanske kommer landa på moderkort ca 2k, ram ca 1.5k(svårt att förutspå prissänkning på ddr5), och en ny cpu på 2.5k

Tolkar jag dig rätt nu... Du menar att han ska byta plattform till den senaste, nya, och då köpa instegsprodukter där. För att seden om några år köpa det sista och värsta/bästa som då finns på denna platform?

Är inte det exakt vi andra påstår att han ska göra med de prylar han sitter med idag? Köpa en cpu/moderkort som passar till sina nuvarande DDR4, och då vid nästa datorbyte köpa helt nytt?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

*large snip*
Tolkar jag dig rätt nu... Du menar att han ska byta plattform till den senaste, nya, och då köpa instegsprodukter där. För att seden om några år köpa det sista och värsta/bästa som då finns på denna platform?

Är inte det exakt vi andra påstår att han ska göra med de prylar han sitter med idag? Köpa en cpu/moderkort som passar till sina nuvarande DDR4, och då vid nästa datorbyte köpa helt nytt?

Ja, för då behöver han bara köpa CPU sen.
istället ska han köpa allra fetaste på am4 och sen köpa allt om igen sen...? dubbeltaxa, det enda man gör är att flytta när han köper ram och hoppas på prissänkning där hans om bäst kanske sparar 500kr då ca 3 år fram i tiden.

Alternativet är helt enkelt att han stannar där han är. hans gpu är inte flaskhalsad avsevärt av den CPU han har nu.vad jag kan se, 20% som värst beroende på titel. 280fps vs 310 eller nåt woopdidoo.
antingen påbörja move till AM5 med "insteg" som ändå är väldigt jämlikt AM4 endgame för att göra en slutuppgradering på den sen.
eller vänta med full upgrade till AM5 endgame eller början på AM6, längre tid att spara ihop kosing om det är tajt.

det värsta som kan hända är att am6 kör ddr6 så han inte kan flytta över sina ddr5 ram...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Kan det inte vara värt att bara klocka processorn?
Sitter själv på en i7 7700k, 16gb RAM och ett 1070 grafikkort.

Har klockat processorn till 5.1Ghz så kommer köra på tills grafikkortet dör innan jag ens tänker på att uppgradera.
Med tanke på vad delar kosta idag så är frågan om det är värt det, han har en mac för 50k som han kan använda till allt annat än spel om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

.

Om du flyttar till tex AM5 plattformen så kommer du kunna uppgradera CPU om 2-3 år utan att behöva investera i en ny plattform

Du måste se till ditt behov och inte låsa fast dig i tanken att nästa generation kanske kommer om ett år.

Den tanken gör att man aldrig kommer uppgradera då man virar in sig själv i att jag väntar tills xyz släpps.

Låt behovet sitt styra dina val och sätt en budget.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Frågan som jag ställer mig är vad din smärtgräns går någonstans rent pengamässigt?

För det billigare alternativet som har nämnts i tråden är att köra på AM4-plattformen, där du kan lägga några få tusenlappar för att förlänga livstiden på datorn med några år, eller tills AM6 släpps (eller om intel lyckas återuppstå från de döda?!).
Om du ändå inte har problem att lägga lite mer, så kan du lägga på AM5-plattformen med nytt moderkort, nytt RAM och CPU. Det kommer kosta mer, men som nämns, du får mer i prestanda och om du får för dig att köpa ny CPU innan MA6 så kommer den passa till sockeln.

Hade jag ändå velat investera i mer rediga datordelar inom, säg, 3-4 år, så hade jag nog kört på AM4-plattformen och sparat in några tusenlappar per år för investeringen då. Speciellt om du får tag på bra erbjudanden under BF!
Kommer jämnt och ständigt nya grejer på marknaden. Även den bästa spåkulan kan påstå att AMD kommer ligga på latsidan som intel gjorde när de var som bäst, och AMD fortfarande försökte ställa sig upp efter bulldozer-fiaskot

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawion:

Cries in i7-6700k
gtx1080
16gb / 2667 Mhz

Nyaste spelen börjar bli lite kämpigt att driva på en ultrawide skärm :>

4770K
GTX970

Tänkte uppgradera datorn för flera år sedan och hann skaffa minnen men så avtog intresset.

Köpte igår ett moderkort på Singles Day rean och ska hålla utkik på CPU och SSD under Black Friday.

För egen del var det enkelt att välja, de minnen jag redan har verkar inte finns med i kompatibilitetslistan på några billiga AM4-moderkort och jag orkar inte chansa. Steget till DDR5 känns för dyrt. Därav har jag skaffat relativt billigt moderkort för Intel 1700 (Mini-ITX till befintligt chassi).

Så ett första steg för TS kanske kan vara att kontrollera om befintliga minnen har stöd för AM4, moderkortstillverkarna bruka ha listor (QVL) på respektive moderkorts hemsida så kika på något moderkort i önskvärd storlek (ATX, M-ATX, M-ITX) för att säkerställa att de ens har stöd för AM4. Saknas stöd så blir valet ännu enklare.

Min tanke med att köpa hem moderkortet innan CPU är för att jag inte vet vilka varianter som moderkortet har stöd för innan jag hunnit kontrollera vilken version av BIOS som är installerad från fabrik. Förhoppningsvis är det någon senare modell så att jag också får stöd för 13xxx eller rent utav 14xxx serien men är det ett äldre BIOS så håller jag tillgodo med en CPU i 12xxx-serien.

Stavar som en kratta, åtgärdat en del
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

Frågan som jag ställer mig är vad din smärtgräns går någonstans rent pengamässigt?

Jag kan nog tänka mig runt 10000 om det blir en hållbar plattform som går att uppgradera närmaste åren.
Nu köpte jag precis 4tb pcie4 på singles day, men 10-ish iaf... det är ju som sagt för jobb mest...

Har noll erfarenhet av amd, vet att ryzen var krångligt för musik förut, men den infon är nog +10 år gammal...

Nu när jag kollar ser jag att komplett har upgrade paket för typ 5-7,
en kanske dum fråga, hur stor skillnad är det på ddr4 o ddr5?
Kan man mixa? typ behålla 4or plus vad som nu följer med, och sen uppgradera?

och funkar amd lika bra med 4070ti?

(alltså ska också påpeka, när jag säger snål är det jämfört med ny arbetsdator, dvs >25000 så ni inte tror jag är helt verklighetsfrånvänd, haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Jag kan nog tänka mig runt 10000 om det blir en hållbar plattform som går att uppgradera närmaste åren.
Nu köpte jag precis 4tb pcie4 på singles day, men 10-ish iaf... det är ju som sagt för jobb mest...

Har noll erfarenhet av amd, vet att ryzen var krångligt för musik förut, men den infon är nog +10 år gammal...

(alltså ska också påpeka, när jag säger snål är det jämfört med ny arbetsdator, dvs >25000 så ni inte tror jag är helt verklighetsfrånvänd, haha)

DDR4 o 5 har olika socklar, så går ej att kombinera. DDR5 har högre minnesfrekvens och bandbredd.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

AMD ska funka fint med Nvidia-kort så vitt jag vet. Just gällande musikprogram och dylikt har jag bara hört gott om från vänner som själva håller på med sina AMD CPUs i sina burkar.
Om du ändå vill lägga ner den summan, så skulle jag rekommendera att du kör på senaste som finns för runt dryga 10k
https://www.inet.se/kundvagn/visa/txcxATwqN0lgRA9BindQ9M18LLw...

Två av varorna kommer senare i månaden då dem är slut, annars kan du också byta ut CPUn och moderkort mot något billigare. Kan rekommendera AMD 9600X och denna mobo. Du kan vid behov uppgradera till ett maffigare CPU i framtiden om så önskas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, 20k+ bara för att uppgradera cpu/mb/minne?

7000kr för en 9800x3d, 2000kr för ett vettigt moderkort och 1500kr för 32gb minne, med lite tajming med rea på moderkort/minne så hamnar du lätt under 10 000kr så vette fasen vad 20+k kommer från?

https://www.inet.se/produkt/1904306/asus-rog-strix-z890-f-gam...

https://www.inet.se/produkt/5306940/intel-core-ultra-9-285k-3...

https://www.inet.se/produkt/5306779/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... ( Gånger 2 för 64gb )

https://www.inet.se/produkt/4305977/corsair-force-mp700-elite...

Jag får detta till 23 959 kr och då har jag inte räknat in nytt nätaggregat då trådskaparen hade ett 4xxx gpu redan så antog att han har den nya anslutningen för GPU till skillnad från mig. Vad jag ser på inets hemsida så finns det inget som du beskriver vettig MB för 2000kr då man sorterar på lägsta pris kommer 2899kr upp sen kan man ha preferenser exempelvis så som ASUS MB mm,

Med testerna som kommit ut hade jag personligen väntat tills en generation till för intel då dessa senaste hade inte så stort + mellan näst nyaste och nyaste.

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

Köper nytt såklart. Varför skulle jag uppgradera? Inte fan uppgraderar jag bilen när jag vill ha en bättre bil. Eller ska jag lägga på spoilers och trimma kärran? Nej, jag köper en ny bil såklart.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

https://www.inet.se/produkt/1904306/asus-rog-strix-z890-f-gam...

https://www.inet.se/produkt/5306940/intel-core-ultra-9-285k-3...

https://www.inet.se/produkt/5306779/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... ( Gånger 2 för 64gb )

https://www.inet.se/produkt/4305977/corsair-force-mp700-elite...

Jag får detta till 23 959 kr och då har jag inte räknat in nytt nätaggregat då trådskaparen hade ett 4xxx gpu redan så antog att han har den nya anslutningen för GPU till skillnad från mig. Vad jag ser på inets hemsida så finns det inget som du beskriver vettig MB för 2000kr då man sorterar på lägsta pris kommer 2899kr upp sen kan man ha preferenser exempelvis så som ASUS MB mm,

Med testerna som kommit ut hade jag personligen väntat tills en generation till för intel då dessa senaste hade inte så stort + mellan näst nyaste och nyaste.

Well det där kittet är bara pengar i sjön..

Moderkort för över 6000kr? Du måste skämta?

Cpu
https://www.inet.se/produkt/5307058/amd-ryzen-7-9800x3d-4-7-g...

Moderkort
https://www.inet.se/produkt/1904052/asrock-b650m-hdv-m-2

Minne
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Att köpa nya Intel cpuer är bara slöseri på pengar så länge dstorn inte specifikt ska vara till en av dom få produktiva laster där cpuerna faktiskt presterar. Nu verkar det som att TS använder datorn till spel och det jag la ihop ovan kommer springa cirklar runt det du har plockat ihop i spel.

Sen angående minnet så framgår det inte om det är nya typen cudimm minnen och om inte så är det nog en stor chans dom inte ens kommer fungera, samt prestanda ökningen man får med snabbare minne finns där men är inte värd 3000kr för någrs procent bättre prestanda (fortfarande markant mycket sämre än mitt kitt för halva priset)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se ett spel där den datorn faktiskt har problem (om man inte kräver att allt ska vara på max).

Permalänk
Medlem

alltså, jag (TS), har sagt ett gäng gånger nu att prio INTE är spel
Stabilitet i produktion däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle väl säga att du behöver mäta lite vad som gör det långsamt. Sen också bestämma vad det får kosta. Att köpa 64GB DDR5 minnen är ju ändå ~2500kr som kanske inte ger nått alls. Kanske nått mellan 12700KF - 14900KF med ett 1700 DDR4 moderkort är mest prisvärt just nu. Köpte en 12700KF till min fru för ~2100 för nån månad sen och en 5950X gick nyligen för ~3100 på prime days, kanske kommer tillbaka till det på BF? Men svårt att rekommendera nått utan att veta vad som är flaskhalsen och hur mycket du vill lägga på det. Men hur du än gör så vänta till BF.

Skrivet av PappaE:

alltså, jag (TS), har sagt ett gäng gånger nu att prio INTE är spel
Stabilitet i produktion däremot.

Mitt råd och fråga är för icke spel.

Permalänk
Medlem

Funderar också på om jag ska uppa denna:
Ryzen 5 3600
Asus X-470
32Gb DDR4
Asus 2060 Super

Frågan är om man ska trycka i bättre AM4 propp och trycka i ett typ 4060Ti så klarar den sig ett tag till, dottern behöver snart en bättre än "mammas gamla bärbara"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Köper nytt såklart. Varför skulle jag uppgradera? Inte fan uppgraderar jag bilen när jag vill ha en bättre bil. Eller ska jag lägga på spoilers och trimma kärran? Nej, jag köper en ny bil såklart.

Tala för dig själv ^^ Jag uppgraderade min Volvo från 1997 med ny motor, växellåda, bakaxel, framvagn och styrsystem

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag är ju inte typen som pillar o skruvar för att jag tycker det är kul, så jag uppgraderar hellre mer nu än mindre.
Men då kommer nästa fråga:
Om vi säger att jag kör på b650 (b670?), 9900x, 64gb,
räcker min strömförsöjning då? Räcker kylningen?
För då börjar det lukta/kosta som en helt ny dator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Jag är ju inte typen som pillar o skruvar för att jag tycker det är kul, så jag uppgraderar hellre mer nu än mindre.
Men då kommer nästa fråga:
Om vi säger att jag kör på b650 (b670?), 9900x, 64gb,
räcker min strömförsöjning då? Räcker kylningen?
För då börjar det lukta/kosta som en helt ny dator ?

Ja det blir ju lite så. Moderkort, ram och processor och kanske en SSD. Du kan ju möjligen sälja det du hade, men ganska lågt värderat idag

AMDs nya drar mindre än din gamla, så det är inte ett bekymmer, dock är din PSU nu några år gammal, så det kan börja närma sig garantiperiodens slut om det oroar dig?

Kylaren ska räcka till, men du behöver kanske ny kylpasta för att montera den på nya processorn
Edit: och kanske ett monteringskit förrsten, det är ju ny sockel/plattform

Permalänk
Medlem

När vill du uppgradera nästa gång tror du? Vad är det för program du arbetar i, tänker om de använder flera cpu-trådar? Du råkar inte veta exakt vad för RAM du har? Chassit?

Slängde ihop lite olika alternativ här nedan. Det är en svår sits du sitter i eftersom du har dina 64gb DDR4 minnen. Dessa kan du inte ta med om du vill uppgradera till AM5 plattformen utan ska de användas får du köra på AM4. Folk föreslog 5000 serien(AM4), finns ju exempelvis processorn 5900X. Denna slår AMD's 7600X(AM5) i flertrådade operationer men i mer enkeltrådat så är 7600X bättre. Ska man spela så är 7600X bättre, men beroende på vad vilka program du använder datorn till så kan 5900X vara bättre.

Eftersom du nämnde att du kunde lägga runt 10 tusen så tycker jag du borde kolla in de nya 9000 serien och hur de presterar jämfört med 5- och 7000-serierna och sen får du helt enkelt väga pris kontra prestanda själv. AMD har ju sagt att AM5 kommer vara kvar i tre år till. Känner du att du inte vill uppgradera inom den tiden och ändå kan klara dig på t.ex. 5900X så är det ju kanske värt att välja AM4. Vill du ha lite bättre än AM4 prestanda som exempelvis 9000-serien och även ha möjlighet att uppgradera processor inom 3 år utan att behöva byta moderkort och RAM så kan det ju vara värt att lägga lite extra pengar(runt 5-6 tusen) för att då som sagt både få bättre nu direkt och kunna uppgradera längre fram.

Men har du inga planer på att uppgradera processor inom 3 år och känner att du inte behöver det allra bästa så är det definitivt värt att kika på 5000-serien! Länkar lite videos nedan och 5900X hänger ju med riktigt bra även jämfört med den helt nya 9900X.

Jag valde WIFI på moderkorten men det är efter egen preferens och även m.2 plats med PCIe 4.0 så din nya SSD funkar. Tyvärr inget PCIe 5.0 för framtidens grafikkort men dagens grafikkort använder väl inte ens hela PCIe 3.0 så du hinner nog byta moderkort innan det behövs ändå.

Här är grejerna.

Om du vill byta moderkort till något annat så tycker jag du ska gå in hemsidan för det moderkortet du valt och gå in på "Support" så kan du kolla vilka RAM som tillverkaren har testat och godkänt till det moderkortet. De har helt enkelt testat så det funkar stabilt. Finns ju även andra grejer som du kanske vill prioritera t.ex. usb portar, bättre inbyggd nätverk- eller ljudkort.

DDR5 minnen körs i 4800mhz som standard men det finns något som heter EXPO(XMP för intel, på AM4 finns DOCP som gör att man kan köra XMP profiler på AMD moderkort), detta är färdiga profiler för att överklocka minnena automatiskt i BIOS på ett säkert sätt till exempelvis 6000mhz eller 6400mhz som jag kör mina minnen i, man bara väljer profilen i BIOS så är det klart. Detta ger då ökad prestanda, ~5%.

Några videos där de testat 9000 serien men du kan ju se vart de äldre CPUerna ligger i listorna:
https://www.youtube.com/watch?v=s922o1aHqT8
https://www.youtube.com/watch?v=s-lFgbzU3LY
Sökte lite på skillnad mellan din nuvarande CPU och 5900X och det är stor skillnad.

Tycker även du ska kolla upp hur gammalt nätaggregatet är. Är det 7 år så kan det vara bra att byta så inte hela datorn ryker ifall det fallerar.

Någon annan får gärna ge feedback!

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem

@Strumpa
Tack för bra svar o tips!

Funderar på 9000serien nu, (som vanligt när man biter i surt äpple stiger kostnaden.)
Du har plockat ihop ganska precis det jag kollade på.

Jag vill uppgradera de krångliga bitarna så sällan som möjligt (allts om kräver större ombyggnad, moderkort, ström, fläktar.
Ram och ssd grafikkort är ju lätt att ploppa in och ur)

Såg också att gigabyte hade cashback på 1500 om man kombinerade med ryzen då kan man få typ ett X870 billigare. Är det värt det kanske? Har lite fördomar mot gigabyte som jag eg inte vet om de alls är välgrundade.