Följ Black Week på SweClockers

Valve anklagas för slapp moderering på Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve anklagas för slapp moderering på Steam

Rapport hittar 1,8 miljoner exempel på extremism och hat på spelplattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hatar dessa organisationer som vill sänka taket, tycker att folk ska få uttrycka sig fritt så att dom dels kan bli motbevisade men kanske framförallt visar sitt rätta ansikte.

Hat försvinner liksom inte bara för att det inte syns, snarare kokar det under ytan tills det exploderar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Dom borde sluta med sina awards då folk bara clown farmar och tyvärr så finns det många känsliga personer som sitter och väntar på att bli upprörda som sväljer betet med hulling och hår och så drar ytterligare en tråd till fanders.

Permalänk
Testpilot

Valve borde öka moderering på flera punkter, inte bara för att stoppa flödande rasism, sexism och potentiella hatbrott. De kan börja med att strama åt recensionerna, där folk som upprepade gånger spammar copy-pasta eller farming-kommentarer portas från att skriva offentliga recensioner. Ett naturligt nästa steg är att klampa ned hårdare på Workshop också.

Det är en sak med lågkvalitativa saker, en helt annan med uppenbart spam, trollande, hat eller sonika — har ingenting med censur eller yttrandefrihet att göra, utan det handlar om att skapa en trivsam plattform för den breda massan, där man ska kunna ta del av relevanta saker för spelen i fråga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

I alla fall spelunderforumen på Steam community modereras väl av utvecklarna själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hatar dessa organisationer som vill sänka taket, tycker att folk ska få uttrycka sig fritt så att dom dels kan bli motbevisade men kanske framförallt visar sitt rätta ansikte.

Hat försvinner liksom inte bara för att det inte syns, snarare kokar det under ytan tills det exploderar.

Det klart hatet inte försvinner men att inte göra något hat heller gör att det anses vara "accepterat" och fler hakar på den dåliga attityden.
Kan en inte vara bland folk utan att komma med hat och hot så kanske den personen ska rannsaka sig själv.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nja, håller inte riktigt med. Aggressiva uttalanden (som till exempel svastikor eller insinuerar hot) har en tendens att tysta många. Dessutom är det ett väldigt välkänt propagandaverktyg att om något upprepas tillräckligt mycket, så kommer folk börja tro mer på det. Dvs om man läser tex att en viss folkgrupp är sämre 1000 gånger, så kommer många påverkas av det och tro att det kan ligga något i det.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra om man läser om Anti-Defamation League innan man bestämmer hur mycket vikt man vill lägga vid deras åsikt kring detta.

Permalänk
Medlem

Anti-Defemation League (ADL) är ju problematisk till att börja med... Ta allt de säger med en nypa salt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nja, håller inte riktigt med. Aggressiva uttalanden (som till exempel svastikor eller insinuerar hot) har en tendens att tysta många. Dessutom är det ett väldigt välkänt propagandaverktyg att om något upprepas tillräckligt mycket, så kommer folk börja tro mer på det. Dvs om man läser tex att en viss folkgrupp är sämre 1000 gånger, så kommer många påverkas av det och tro att det kan ligga något i det.

Nu är jag djävulens advokat här, men hur skulle du formulera ett fungerande förbud mot svastikor på steam?
Ska du förbjuda t.ex Wolfenstein, eller skärmdumpar från det spelet?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har personligen aldrig upplevt något sådant på Steam och jag har en massa spel där och kollar ibland i forumen. Är den någon som sett något vad ADL refererar till?

Permalänk
Medlem

Skulle inte AI lösa dessa bekymmer??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Folk borde få säga nästan vad som helst, så länge det inte är riktat hat. Problemet är som vanligt, vem bestämmer vad som är hat? Får man säga n-ordet? Får man säga det till sin kompis på skoj? Får man kalla någon för feminist? Det låter fjantigt att tjafsa om kanske. Samma argument som "rent mjöl i påsen", vem bestämmer att ditt mjöl är rent?
Jag håller självklart med om att internet har blivit en "cesspool" full av hat och glåpord och skulle gärna se mindre av väldigt mycket av det. Men det borde inte vara upp till mig, eller dig, eller en chef, vad folk får säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Visst, köper resonemanget men har typ 20 sidor av det här på min steamprofil trots att inläggen rapporterats:

Jag tycker att de åtminstone kan försöka...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Stämmer inte

Skrivet av Klarspråkarn:

Det kan ofta få helt motsatt effekt (tack och lov). När man försöker kväva dialog eller censurera åsikter, slår det ofta tillbaka.

Fria meningar och texter ska inte blockeras, olagligheter är en annan sak.

§1.7
Permalänk
Medlem

Dags o se över sina gamal ASCII-posts från 2013....

Permalänk
Medlem

Alla som inte tycker likt jag är hatare.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Tur att inte ADL fanns på den gamla goda xbox 360 tiden när man satt i en mw2 lobby, då hade 95% av alla spelare varit bannade haha

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Tur att inte ADL fanns på den gamla goda xbox 360 tiden när man satt i en mw2 lobby, då hade 95% av alla spelare varit bannade haha

De har funnits sedan 1913, så nog fanns de då också

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

De har funnits sedan 1913, så nog fanns de då också

Ja jag läser de nu att de funnits sedan 1913.. Men på xbox servrarna har dom då aldrig varit

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt emot att man ska få skriva saker men idag är internet fullt av hot och hat som förminskar nöjet av att spela online. Personligen är alla på mute/blockerar chat om det går eller spelar endast med folk jag känner. Så var inte internet när man t.ex lanade eller spelade Quake med modem med folk man inte kände innan internet blev stort vad jag kan minnas.

§1.7
Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Ja jag läser de nu att de funnits sedan 1913.. Men på xbox servrarna har dom då aldrig varit

inte ens de vill röra dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ADL är inte värt att lyssna på eller skriva om.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att ta en organisation på allvar, som kategoriserar pepe som en "extremistsymbol".

Skrivet av Caoz:

Jag är inte helt emot att man ska få skriva saker men idag är internet fullt av hot och hat som förminskar nöjet av att spela online. Personligen är alla på mute/blockerar chat om det går eller spelar endast med folk jag känner. Så var inte internet när man t.ex lanade eller spelade Quake med modem med folk man inte kände innan internet blev stort vad jag kan minnas.

En stor skillnad var ju faktiskt att vi var jävligt bra på att sköta oss själva. Vi ägde och modererade våra egna spelservrar och man kunde välja fritt vilka servrar man ville spela på. Gillade man inte hur folk betedde sig på en server, så hittade man bara en annan, eler rentav skapade en egen och detta var ju normen en bra bit in på 2000-talet.

Det var först när storföretagen började ta över alla kommunikationskanalerna som vi började få riktiga problem, samt också att spel blev för tillgängliga och attraherade det riktiga slöddret när det blev mer mainstream.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sweisdapro:

Nu är jag djävulens advokat här, men hur skulle du formulera ett fungerande förbud mot svastikor på steam?

Moderering handlar om fingertoppskänsla;
Skulle det stå en swastika-kommentator under Wolfenstein: The New Order, kör en individuell bedömning om det rapporteras av andra användare. Skulle det däremot börja dyka upp samma kommentarer under My Little Pony: A Maretime Bay Adventure; fram med banhammaren direkt och oavkortat utan undantag.

Att moderera en sajt eller tjänst är inte svart-på-vitt, utan många gånger handlar det om att kontextuellt bedöma saker. Ibland räcker det med att pilla på en kommentar (likt hur swec kan göra och sedan lägga in en hänvisning till paragraf), ibland får man ta bort en kommentar helt och utfärda varning, medan vissa gånger kräver det starkare åtgärder som avstängning direkt.

Problemet med Valve och Steam är att man är genomgående för slapp med all form av hantering på plattformen som inte är regelrätt fuskande. Nu kan man tycka vad man vill om ADL, men de har i slutändan en poäng och Valve har ett ansvar vare sig de vill eller inte.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är ju det som är klurigt förstås. Intentionen borde avgöra (alltså om intentionen är att stärka nazismen, jävlas eller nåt annat destruktivt), men det är svårt att veta vad intentionen faktiskt är. Det behöver dock inte betyda att man ger upp det helt. En hel del är ju uppenbart destruktivt och borde kunna modereras. De gör ju också det, om någon rapporterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Det kan ofta få helt motsatt effekt (tack och lov). När man försöker kväva dialog eller censurera åsikter, slår det ofta tillbaka.

Fria meningar och texter ska inte blockeras, olagligheter är en annan sak.

Hur menar du med "motsatt effekt"? Att fler skulle skriva destruktiva meddelanden på Steam om de började moderera genom att aktivt ta bort destruktiva meddelanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Visst, köper resonemanget men har typ 20 sidor av det här på min steamprofil trots att inläggen rapporterats:
<Uppladdad bildlänk>

Sånt fick jag med konstant på min steam profil när jag spelade aktivt förr oftast för att man ägde sönder personen som skriver en massa dynga till en. Jag ser det som en komplimang att jag är mycket bättre på x spel än hen och ger mig själv en klapp på axeln och går vidare med livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

<Uppladdad bildlänk>

Lite löjligt men se det som en komplimang att du spöade någon så hårt i ett spel att dom tagit sig tid att skriva en massa skit någonstans.

Själv tycker jag inte steam ska ändra något, vissa spel är ju helt löjliga. Har en kompis som blev bannad för att han skrev gg ruski i Apex legends. Det var tydligen hatespeech.
Sån snäv moderering leder bara till att folk slutar kommunicera och spelen blir tråkigare och sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

<Uppladdad bildlänk>

Det där borde vara instant ban från att kunna skriva nåt på steams plattform.