Följ Black Week på SweClockers

Vad är ert intryck av Västragötalandsregionens utrullning av journalsystemet melenium?

Permalänk
Medlem

Vad är ert intryck av Västragötalandsregionens utrullning av journalsystemet melenium?

Västragötalandsregionen började i tisdags använda ett nytt journalsystem kallat millennium i delar av sin verksamhet.
Läs mer här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/det-har-innebar-millen...
Men det verkar ju inte gå så bra...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lakarna-om-forsta-dage...

Dessa brister fattar jag som finns
1. Systemet verkar inte var färdigt. många viktiga komponenter är ännu inte färdiga
2. Den testmiljö som personalen fått träna i motsvarar inte produktionsmiljön speciellt bra
3. Många behörigheter var fel vid systemets införande. Detta borde dubbelkollats långt innan införandet.
4. De borde börjat in mycket mindre skala in någon del av verksamheten som inte är AKUTsjukvård och inte har så mycket med övriga enheter att göra, tex en mottagning för någon åkomma.
5. Personalen har inte fått tillräckligt med utbildning i det nya systemet.
6. Det verkar finns hyfsat mycket buggar
7. Vissa vanliga processer verkar systemet inte ännu byggt för att hantera, så bökiga omvägar måste manuelt lösas.

Jag jobbar varken i sjukvården eller med stora datorsystem som millennium, men mitt intryck är ändå de gjort de flesta DO NOTS som jag känner till med IT-system. Tex DON'T test in production etc. Ni andra som föjer detta vad tycker ni?
Vad har ledningen för anledning att trots varningar ändå trycka ut ett nytt system så här?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår migrerade man inte journalerna. Det ska göras manuellt. Om det är sant kommer det sannolikt att skörda en hel del dödsoffer.

Alla som har varit i kontakt med vården förstår i och för sig att man själv som patient ändå oftast måste förklara vad som står i journalen. Men rent teoretiskt skulle vårdpersonal kunna välja att göra sitt jobb och läsa innantill, om det hade funnits en journal att läsa.

Permalänk
Medlem

Millenium är från 1997. Java-baserat och ett lapptäcke av misstag. Så går det med svenska lagar som tvingar till ”lagen om offentlig upphandling”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Millenium är från 1997. Java-baserat och ett lapptäcke av misstag. Så går det med svenska lagar som tvingar till ”lagen om offentlig upphandling”.

Intressant. Alla andra regioner utom Region Skåne har ju valt Cosmic. Verkar ju smidigare om hela Sverige hade haft samma system också. Vet du om Cosmic är bättre?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Intressant. Alla andra regioner utom Region Skåne har ju valt Cosmic. Verkar ju smidigare om hela Sverige hade haft samma system också. Vet du om Cosmic är bättre?

Cosmic är fruktansvärt inneffektivt och ålderdomligt. Men jag vet ju inte hur illa andra system är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Cosmic är fruktansvärt inneffektivt och ålderdomligt. Men jag vet ju inte hur illa andra system är.

Finns det några bra system? 😅

Regionerna byter alltså från något gammalt till något annat gammalt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kan ju tyckas. Ingen aning. Googlade bara om Millenium och vet om hur det fungerar med offentlig upphandling.

Permalänk
Medlem

En annan del i det hela har väl att göra med hur Oracle hanterar anställda inom Cerner-grupperingen efter att de köpte Cerner. Vad jag förstår så har de sparkat flera hundratals utvecklare som har varit involverade i utvecklingen av Millenium, samt att folk har hoppat av på egen hand. Det lär ju knappast underlätta för fortsatt utveckling av systemet.

Oracle i sig är ju en riktigt trögmanövrerad organisation dessutom, och det lär ju inte heller tala för smidig adaptering utav de svenska behoven. När jag hör att de inom VGR säger sig lita på Oracle så skakar jag bara på huvudet. Lycka till med CE-märkningen, nog behövs systemet synas av läkemedelsverket, jag tror de kommer kapa projektet vid hälarna.

Hela det här projektet är ett briljant exempel på ett worst case scenario, och påvisar bara behovet av att slå samman alla dessa regioner och förhoppningsvis få de mest skarpa individerna att ta sig an upphandlingarna. Kanske är det dags att utveckla ett helt eget modern inhemskt EHR-system, statligt finansierat och med en utvecklingsgrupp som har rötter in i den faktiska verksamheten, dvs svenska sjukhus, och då menar jag inte chefer och annat folk som knappt jobbar i journalsystemet.

Men lägg för guds skull inte utvecklingen helt i händerna på vinstdrivna privatiserade bolag så vi får ytterligare ett fall av Stockholms stads skolplattform på våra händer som tömmer statens skattekonto på >100 miljarder kronor.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt, och helt förväntat resultat. Tyvärr.

Det är alldeles för många stora projekt som går åt skogen. Det har varit så ända sedan man började datorisera företag och myndighter någon gång på 70-talet. Och det är ungefär samma problem som uppstår om och om och om igen.

Permalänk
Medlem

Nu har det i alla fall pausat införandet! Vem kunde gissat att det skulle göra det? Ledningen såg ju inga problem alls vid införandet!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/politikerna-kraver-sva...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inkompetens på management o ledningsnivå är standard nuförtiden. Inget konstigt. Cirkulera; här finns inget att se...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Varför försvann flera inlägg?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |