Följ Black Week på SweClockers

Silverstone avtäcker nytt chassi med retro-design

Permalänk
Medlem

Kan man ha skärmen ovanpå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

På samma tema, jag har i ca 1.5 år letat med ljus och lykta efter ett Chieftec Dragon i serverstorleken. [...]

En tanke som slog mig när jag läste igenom ditt inlägg är att man borde kunna 3D-printa de delar som
gör att ett Chieftec Dragon ser ut som ett Chieftec Dragon, eller? Fattar att det kanske inte är samma
sak som att ha ett anrikt och gediget original - men möjligheterna att använda ett mer modernt chassi
som stomme och montera de printade delarna på kanske kittlar fantasin? Om inte så blir det inte lika dyrt

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

På samma tema, jag har i ca 1.5 år letat med ljus och lykta efter ett Chieftec Dragon i serverstorleken. Hittade ett, frakten kostade mer än chassit (men på ebay startar de på 2k, de sällsynta som dyker upp). När jag fick hem det glömde jag hur extremt kefft byggda chassin var förr i tiden (i förhållande till våra förväntningar nu), och framför allt hur massiva de var. Hade tänkt borra hål för 140mm-fläktar för att på sikt göra ett stort vattenkylningsbygge. Det går ju, men tysk plåt på ca 2-3mm är extremt opraktiskt att jobba med. Vidare går det inte att göra det med mindre än att helheten väger minst 35 kg. I mina ögon är Chieftec Dragon, kungen i chassi-världen, och serverutgåvan har såna mäktiga proportioner och jag tycker oironiskt att det är ett mycket vackert chassi. Som ett torn från Sagan om Ringen. Det går att göra det bra. Men när man väl får hem det, inser man, att anpassa det för ett seriöst och högpresterande modernt bygge är ett heltidsarbete.

Får du tag på två så kan du skicka ett till mig.
Bygga NAS av ett sådant vore inte fel eller gamingburk.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Måste älska Silverstone. De och AsRock gör alltid de skumma produkterna eller tillbehören till riktigt nischade marknader. Är såklart återkommande kund hos båda.

Permalänk
Medlem

Nostalgi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Det där är ju perfekt om man har en rymlig garderob att gömma det i. Fy s*tan så fult det var.

Ja, allt är ju relativt, objektivt och smaksak/preferens ...

Permalänk
Medlem

Missnöjd med detaljerna. Den nedre "floppy-drive:n" är en lucka med USB-portar bakom, och lådan ser sämre ut därför.

Orginalet (NEC PC9801 VM0) hade faktiskt en lucka med portar längre ner. Dåligt att Silverstone inte återskapade den luckan istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Missnöjd med detaljerna. Den nedre "floppy-drive:n" är en lucka med USB-portar bakom, och lådan ser sämre ut därför.

Orginalet (NEC PC9801 VM0) hade faktiskt en lucka med portar längre ner. Dåligt att Silverstone inte återskapade den luckan istället.

Jo, fake-floppydrivesen ser ju bara för tråkiga ut.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ingen aning, aldrig kört 64-bits OS på så gammal hårdvara att den har traditionellt floppyinterface. Frågan är om det ens finns plattformar för 64-bits processorer som har det, skulle isf möjligen vara tidiga S775-grejer eller motsvarande från AMD typ. Det funkar bra USB-floppydrive vad jag förstått, men det är ju en helt annan grej.

Var dock mer inne på möjligheten att stoppa gammal hårdvara i chassit och köra tidstypiska OS på den

Både 3,5" floppy och 5,25 floppy har stöd i Windows 10/11. Att få en 3,5 floppy att fungera är enkelt. Men däremot en 5,25 är det svårare med då de inte finns i USB varianter. Dessutom finns inga USB interface att köpa för internt bruk som till 3,5" floppy.

Jag använde diskettstationen senast för 2 dagar sedan.

Svar på Calles fråga. Jag hade gärna haft ett modernt beigt datorschassie. Jag tycker det är snyggt och skulle gärna matcha tangentbordet, mus och skärm med det färgtemat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Extra allt retro, och lite mer...

Är helt klart lite för mycket retro i min smak, men ändå en frisk fläkt i allt annat med modern look.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Både 3,5" floppy och 5,25 floppy har stöd i Windows 10/11. Att få en 3,5 floppy att fungera är enkelt. Men däremot en 5,25 är det svårare med då de inte finns i USB varianter. Dessutom finns inga USB interface att köpa för internt bruk som till 3,5" floppy.

Jag använde diskettstationen senast för 2 dagar sedan.

Svar på Calles fråga. Jag hade gärna haft ett modernt beigt datorschassie. Jag tycker det är snyggt och skulle gärna matcha tangentbordet, mus och skärm med det färgtemat.

Finns faktiskt en 5.25" till USB konverterterare om man har den böjelsen, Greaseweazle. Opensource hårdvara som också går att köpa färdigmonterad: https://github.com/keirf/greaseweazle/wiki/Purchase-a-Greaseweazle

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Jo precis men den fungerar inte som en klassisk diskettstationen under operativsystemet. Men väldigt bra lösning annars.

Bästa lösningen för intern floppy på en modern dator är en Super disc drive dvs en ls 120. Den är IDE baserad och läser vanliga 3,5" disketter utan problem och dessutom 3-5 gånger snabbare än vanliga diskettstationer. Ett instickskort med IDE så kan man köra diskettstation på sin moderna dator. Inga extra drivrutiner eller mjukvara behövs.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.