Följ Black Week på SweClockers

Telenor fiber-TV övergår till TV-hub som kräver internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Man kan redan idag köra Wifi om man vill ja, men det krävs inte ännu, och där är väl ändå Telenor först va?

Det är först nu som Telenor inför tvångsmässig streamad tv konverterat till tv-hubben & om du säger att alla andra
stora leverantörer av kanalpaket redan gjort det & endast erbjuder Android boxar så ska jag ju undvika dessa, mitt krav är att dina adressberoende lösningar som inte innefattar att köpa parabol kan erbjuda mig kanal 1-12 + SF kanalen
+ Text tv

Jag ska ha det på tv'n. text tv är utöver alla andra argument inte användarvänligt på nätet

1.

Jag har Itux som nätleverantör & dom har dragit in fibernät i alla lägenheter ja, skulle det vara förenligt med att skaffa kabel TV? hur gör man det? köper man kanalpaket från boxer till kabel TV?

2.
Vad är antenn? (inte samma sak som kabel-tv) jag bor i hyreshus och det har som sagts dragits in fibernät, svårt
att se att det går att skaffa antenn till det?

3.
Jag förstår inte vad det här är för adressberoende lösningar du åsyftar?

Jag har gjort en sökning på bredbandsval (antar att det är adressberoende lösningar?) och får en massa erbjudanden om bredbandsleverantörer, men var & när får man välja medföljande kanalpaket? & var är den tydliga skiljelinjen om att det är enbart TV jag byter leverantör för och inte internet

Jag har nämligen Telenor som internetleverantör också och det vill jag kanske ha kvar, jag borde väl inte automatiskt förlora internet abonnemanget med Telenor på kuppen? ifall jag väljer en ny bredbandsleverantör för TV enbart, Itux står ju för nätet vilket borde göra att man kan ha två bredbandsleverantörer (eller vad vi nu vi ska kalla det) liggandes parallellt i sitt fibernät? ett för tv och ett för internet

Lugna dig, du kan nog söka på en sökmotor. Jag har inget intresse av att svara på frågor på samma sätt som du ställer de

Du behöver inte byta internetleverantör, Itux tillåter att du har olika leverantörer på TV och bredband, du ser vilka du har att välja på hos www.itux.se. Alla dessa lösningar är adressberoende, d.v.s. du kan inte ta med dig boxen till fritidshuset och köra på 4G/5G och de kanske inte finns på nya adressen om du behöver flytta. Kalejdo som finns i Itux nät kör vidare med Arris-boxarna just nu, men hos dem (och de leverantörer som använder Kalejdo) får du nog betala för boxen – ca 2000 kr.

Mitt förslag om man måste ha SVT med text-tv är att kolla om det går att köra en inomhusantenn. Om det fungerar med inomhusantenn där du bor får du då SVT 1, SVT 2, SVT Barn/SVT24, Kunskapskanalen och TV4 med text-tv på SVT 1 och SVT 2 och textning via text-tv på SVTs alla kanaler. Kör sedan streamad tv med app i TVn för resterande utbud. Hos TV4 direkttextas t.ex. bara Nyhetsmorgon om du tittar via TV4 Play.

Eller så inser du att det är enklare med textning med OTT-boxarna där du inte behöver gå in/ur text-tv varje gång du ska byta kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vad är ett programkort? jag försökte googla på programkort och alla referenser ledde till programkort begravning, fräscht!

Kommer du att kunna använda din gamla kanalväljare till nått mer? efter att du fått boxers nya? eller kommer den bara vila i andra handen?

Så det det ut i min TV men det heter nog snarare CA modul med ett program kort i stoppat som man skymtar på toppen. Tråkigt att den delen av tv'n återigen blir värdelös.
Boxer kommer jag byta ut då enda anledningen var deras TV kort i tv, annars finns det enligt mig bättre alternativ med box.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så det det ut i min TV men det heter nog snarare CA modul med ett program kort i stoppat som man skymtar på toppen. Tråkigt att den delen av tv'n återigen blir värdelös.
Boxer kommer jag byta ut då enda anledningen var deras TV kort i tv, annars finns det enligt mig bättre alternativ med box.

https://i.imgur.com/xL7yFRS.jpeg

Ser ut att vara ett äldre kort du har. Nu är det ändå försent fast du "missade" att boxer inte kunde stänga av de gamla korten.

Permalänk
Medlem

Nu har min bedrövliga "moderna" tv-hubb kommit och det står i tillhörande brev att gamla boxen slutar fungera 10 dagar efter hubben kommit.

Ni som fått hubben, vet ni om det går att köra båda parallellt eller fimpas min Arris när dom känner av att min moderna TV-upplevelse med laggig input, dålig EPG, tvångswifi och avlyssningsfjärrkontroll med röstsök är inkopplad?

Edit: Kanske inte avlyssning (än?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morax:

Nu har min bedrövliga "moderna" tv-hubb kommit och det står i tillhörande brev att gamla boxen slutar fungera 10 dagar efter hubben kommit.

Ni som fått hubben, vet ni om det går att köra båda parallellt eller fimpas min Arris när dom känner av att min moderna TV-upplevelse med laggig input, dålig EPG, tvångswifi och avlyssningsfjärrkontroll med röstsök är inkopplad?

Edit: Kanske inte avlyssning (än?)

arris boxen funkar typ 2 veckor efter att de skickar ut den verkar det som, antar att de skriver 10 dagar för att ta höjd för postens leveranstid. verkar funka fram tills dess oavsett om man kopplar in tv hubben eller inte.

Permalänk
Skrivet av Morax:

Hej Sweclockers!

Det här inlägget kommer nog bli lite gnälligt, men jag vill samtidigt öppna upp för en diskussion och höra era tankar kring detta.

Telenor har nyligen meddelat alla sina TV-kunder som tar emot TV via fiber (kanske gäller det även fler?) att den gamla Arris-boxen kommer att sluta fungera i början av december. Istället kommer en ny Androidbaserad box att levereras. Den stora skillnaden? Den nya boxen strömmar TV via wifi och kräver enligt Telenor minst 50 Mbit/s bredband. Tidigare hade jag en RJ45-kabel som gick direkt från fiberomvandlaren till TV-boxen, och jag är ärligt talat inte alls nöjd med denna förändring.

Varför jag ogillar detta:

Bandbredden för TV-tjänsten försvinner in i bredbandet. Tidigare kunde jag maxa mina 250 Mbit/s och ändå ha bufferfri TV, eftersom TV-tjänsten var separerad från bredbandet. Nu måste jag istället reservera bandbredd för TV

Större känslighet i mitt nätverk. Jag gillar att labba och experimentera med mitt nätverk, men nu riskerar jag att någon i hushållet får avbrott i TV om jag drar igång något experiment samtidigt.

Beroende av att bredbandet funkar felfritt. Tidigare var jag inte lika beroende av att bredbandet var stabilt för att kunna se på TV. Om det skulle bli problem med bredbandet var TV fortfarande stabil tack vare den separata linan.

Den nya boxen är endast wifi. Seriöst, vart är världen på väg? Ingen RJ45-anslutning längre? Det känns som ett steg bakåt när man tvingas förlita sig på wifi för något så grundläggande som TV-tjänsten.

Det som stör mig mest är att jag inte längre kan maxa min bredbandsuppkoppling utan att det påverkar TV.
Tidigare har jag uppskattat att kunna använda hela kapaciteten på 250 Mbit/s utan att TV ens märker av det.

Vad tror ni är anledningen till att Telenor går denna väg och släcker ner den gamla lösningen? Jag har en teori om att det kan ha med kostnadsbesparingar att göra, att de kanske slipper betala någon nätavgift till nätleverantören om de inte längre levererar TV via en separat lina. Vad tror ni? Jag är inte helt insatt i den tekniska biten, så det vore intressant att höra era synpunkter eller om ni tycker detta är helt okej.

Kvittar om det fungerar eller inte. Det mest påverkande för alla är just att abonnemanget verkar ändrats radikalt då det verkar varit separat lina till tv tidigare, vilket gör att vi alla helt naturligt fått mindre tillgänglig bandbredd totalt efter monteringen (främst för de som inte kört wifi innan). Detta då tv nu tar från den bandbredd vi tidigare haft dedikerat för annat än tv. Vi fick påverkan här direkt efter inkoppling. Seghet i sändningen. Det klipper 10 sekunder då och då och datorerna segar helt plötsligt vid spel. Jag sitter på en 100/100-lina. Den räcker inte till. Det är den stora ändringen förutom tekniken. Kort sammanfattat: oavsett om lösningen fungerar eller inte verkar befintlig tillgänglig bandbredd blivit begränsad. Rent tekniskt är hdmikabeln så pass kort att den får dålig täckning bakom tv:n (trångt). Allt går givetvis att lösa med extra kablar, utrustning, lösningar med mera. Det går att skruva ner fast monterade accesspunkter och flytta dessa. Enda problemet är att jag själv inte bett om något av detta. Jag har kontaktat Telenor och bett om mellanutrustningen som ger mig tillbaka ethernet via omvandlare. Det löser däremot inte bandbreddsproblemet. Lösningen är att de tillhandahåller omvandlaren och ökar på bandbredden i abonnemangen för att kompensera.

Tacksam för om ni som kontaktat supporten skriver en rad om resultatet av de diskussionerna.

stavfel
Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du behöver inte byta internetleverantör, Itux tillåter att du har olika leverantörer på TV och bredband, du ser vilka du har att välja på hos www.itux.se. Alla dessa lösningar är adressberoende, d.v.s. du kan inte ta med dig boxen till fritidshuset och köra på 4G/5G och de kanske inte finns på nya adressen om du behöver flytta. Kalejdo som finns i Itux nät kör vidare med Arris-boxarna just nu, men hos dem (och de leverantörer som använder Kalejdo) får du nog betala för boxen – ca 2000 kr.

Det är nog inga problem jag ämnar inte flytta.

Jag får väl fråga Kalejdo om boxen krävs på alla listade lösningar, så Kaljedo är mer säkerhet dom enda på Itux samtliga leverantörer? eller ska jag kolla igenom samtliga?

Lite synd att VIP 2853 inte är kompatibel med Kalejdos Arris VIP430, för den förstämde boxen får vi behålla nämligen, nej jag avböjer att köpa boxen

Skrivet av Petterk:

Mitt förslag om man måste ha SVT med text-tv är att kolla om det går att köra en inomhusantenn. Om det fungerar med inomhusantenn där du bor får du då SVT 1, SVT 2, SVT Barn/SVT24, Kunskapskanalen och TV4 med text-tv på SVT 1 och SVT 2 och textning via text-tv på SVTs alla kanaler. Kör sedan streamad tv med app i TVn för resterande utbud. Hos TV4 direkttextas t.ex. bara Nyhetsmorgon om du tittar via TV4 Play.

Eller så inser du att det är enklare med textning med OTT-boxarna där du inte behöver gå in/ur text-tv varje gång du ska byta kanal.

Jag vill inte ha det enklare, då det är en ansträngning att gå in på text på nätet, då det tidskonkurrerar med världens samtliga andra webbsidor som jag hade kunnat varit inne på.

Vilken leverantör? ska förse mig med en inomhusantenn, är det ITUX själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vilken leverantör? ska förse mig med en inomhusantenn, är det ITUX själva?

Ingen leverantör, efter årsskiftet finns bara fria kanaler i marknätet.

Marknätet besörjs av det statliga bolaget Teracom. Vi talar om signaler via eterradio när vi säger antenn eller inomhusantenn i TV-sammanhang. Antennen behöver bra sikt till någon TV-mast.

Utrustning står du för själv. Kjell & Co brukar ha bra artikelserier om hur saker fungerar, läs där: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/tv-....

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det inga andra leverantörer som erbjuder TV kort i tv? då det verkar kunna bidra till
att få behålla TEXT-tv for example

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Finns det inga andra leverantörer som erbjuder TV kort i tv? då det verkar kunna bidra till
att få behålla TEXT-tv for example

Såvitt jag vet ska mer eller mindre hela tv nätet läggas ned och gå genom nätet förutom ett par kanaler som ska få vara kvar.
Har svårt att tro att någon lägger ned tid och pengar på att koda om det till dvb2 signaler eller vad det nu kallas och den göra en kort lösning av det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jag drar mig till minnes att jag redan för två år sen spånade med en kompis, att snart kommer nog all TV att finnas bara på internet. Kompisen höll med, och dit är det på väg nu, utöver att SVT och TV4 förväntas finnas kvar i marknätet t.v. Och vi måste följa med i den allt snabbare tekniska utvecklingen om vi vill ha kvar våra TV-paket.

Men att Telenor "skrämmer" kunderna med att man måste ha internet med minst 50 Mps gillar jag inte (man måste inte ens ha 25, som Boxer påstår i den lösningen de har valt, och som diskuterats i en annan tråd). Jag lämnade fibern helt till förmån för 4G, och klarar diverse streamingtjänster finemang även när det går ner så lågt som 10, vilket det gör ibland i torpet! Det verkar mest handla om att lura på de kunder som har nöjt sig med t.ex. lite billigare 10-30 Mps i fibern (ja det finns faktiskt ISP som erbjuder det fortfarande) eller mobilt 4/5G, ett internetpaket som de inte behöver. Eller om jag ska vara snäll, så tar de höjd för att den ene i hushållet ska kunna spela onlinespel samtidigt som resten av familjen vill titta på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såvitt jag vet ska mer eller mindre hela tv nätet läggas ned och gå genom nätet förutom ett par kanaler som ska få vara kvar.
Har svårt att tro att någon lägger ned tid och pengar på att koda om det till dvb2 signaler eller vad det nu kallas och den göra en kort lösning av det.

Allente erbjuder som sagt fortfarande satellit med kort. Går inte att beställas via hemsidan, men de använder fortfarande ett kodningssystem som fungerar med CA-modul och programkort och kan fås från kundservice.

Men det är verkligen bara SVT 1 och SVT 2 som kör text-tv. De kommer fortsätta sändas via marknätet, åtminstone sändningstillståndet ut då de inte förnyats något än. De sänds också som fria kanaler i marknätet, okrypterat så kort inte behövs.

Alla svaren han kan få finns redan i tråden.

Permalänk

Fick denna nya box idag och blev ännu mer besviken än jag trodde.

Dåliga konfigurationsmöjligheter. Beroende av wifi, samt det värsta...ingen möjlighet att spola. Nu lkänns det ju som man är tillbaka i stenåldern Har de senaste 5 åren kunnat se allt jag vellat se, utan reklam, och när tid funnits. Nu verkar det inte gå att spola eller pausa överhuvudtaget. Samna sak i telenor appen också nu. Boxens kanaltablå verkar "wrappa'" den. Men visst kunde man spola i play förut?

Sen text-tv är ju också kört. När det är livat i huset så känns det bra att ha text Sen verkar det som sagt inte heller gå att varken pausa, om någon stör eller spola tillbaks, om man nu skulle missa nåt när någon stört, när nan nu inte ens kan se texten.

Om nån har ett tips på nån annan tv-leverantör som kever upp till telenors gamla tv-box så är jag idel öra. Flr det här kommer inte att funka för mig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Allente erbjuder som sagt fortfarande satellit med kort. Går inte att beställas via hemsidan, men de använder fortfarande ett kodningssystem som fungerar med CA-modul och programkort och kan fås från kundservice.

SF kanalen ingick inte i deras utbud, nån jävel förutom Telenor måste väl erbjuda detta på ett tv-kort?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har identifierat min TVs namn nu, den har en enorm bredd (bokstavligt talat) som heter Sony Bravida KDL-32EX402 och släpptes så sent som 2010 på marknaden typ, kan du slå detta?

Den listas dock inte bland kompatibla modeller hos allente https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/tv-modu...

Men när jag skriver in manuellt på sökmotorn för tele 2 och boxer (Allente?) får jag svaret
https://www.tele2.se/kundservice/tvmodell
"Grattis, din tv är kompatibel med vår tv-modul för HD!"

Detta är konstigt, jag finner kortplatsen i min tv och jag finner ett kort där jag inte visste att jag hade, jag vågar inte ta ut det med risk för att bilden inte kommer tillbaka när jag är inblandad, jag har ju tele2 och allente boxen, det ska inte finnas ett kort här va?

Hur går jag vidare härifrån och med vem? då jag vill ha kort tv bortom boxer

Permalänk
Skrivet av Janno1000:

Dåliga konfigurationsmöjligheter. Beroende av wifi, samt det värsta...ingen möjlighet att spola. Nu lkänns det ju som man är tillbaka i stenåldern Har de senaste 5 åren kunnat se allt jag vellat se, utan reklam, och när tid funnits. Nu verkar det inte gå att spola eller pausa överhuvudtaget. Samna sak i telenor appen också nu. Boxens kanaltablå verkar "wrappa'" den. Men visst kunde man spola i play förut?

Sen text-tv är ju också kört. När det är livat i huset så känns det bra att ha text Sen verkar det som sagt inte heller gå att varken pausa, om någon stör eller spola tillbaks, om man nu skulle missa nåt när någon stört, när nan nu inte ens kan se texten.

Om nån har ett tips på nån annan tv-leverantör som kever upp till telenors gamla tv-box så är jag idel öra. Flr det här kommer inte att funka för mig.

Finns det en spolknapp på nya fjärrkontrollen?

Ska du inte ringa och fråga telenor varför spolfunktionen inte finns & kräva att den implementeras eller så byter du och alla andra säkerligen operatör, kan du starta om ett program från början då?
Finns det ens en EPG tablå?

För TEXT-tv får du skaffa en separat lösning med antenn, det ska tydligen kosta 99 kr i månaden enligt en otrovärdig källa till mig.

Om det här inte funkar för dig, så har det inte funkat för mig heller långt innan dig se ovanstående post t.e.x

Eftersom tråden går väl? ut på att realister knyter näven i fickan & accepterar & sablar ner alla möjligheter till något bättre med andra handen inga andra leverantörer kommer i framtiden erbjuda att spola och därmed hoppa över reklam ändå, så varför byta nu? kommer dom ev att svara

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men det finns väl existerande kort jag kan välja fram tills nätet skrotas, en kortsiktig lösning är bättre än Telenors nya bajs

Görs det tillräckligt mycket motstånd från kunderna kommer leverantörerna tvingas anpassa sig och implementera
dom klagomål som framförts i denna tråd i det nya digitala fisurnätet, vad skulle det finnas för marknad i att gå bakåt i tiden och plocka bort spola tillbaka funktionen igen t.e.x

Permalänk
Medlem

@Kloppstock alla betalkanaler via Boxer försvinner i marknätet till årskiftet. Det lönar sig inte med andra ord då det inte är många dagar kvar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Kloppstock alla betalkanaler via Boxer försvinner i marknätet till årskiftet. Det lönar sig inte med andra ord då det inte är många dagar kvar.

Det stämmer att det bara kommer finnas fria kanaler efter årsskiftet men vi vet ännu inte vilka av betalkanalerna som kommer stanna kvar. Det jag har läst är att flera av dem troligtvis kommer övergå till att sända fritt så jag skulle inte skrota antennen än.

Tvärtom hoppas jag att det blir som i andra länder, där man pratar om cut the cord, dvs skippa tv-abonnemang och istället köra gratis över antenn. Resten kan man ju komplettera med streaming appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

SF kanalen ingick inte i deras utbud, nån jävel förutom Telenor måste väl erbjuda detta på ett tv-kort?

Nej inte adressoberoende.

Vad det betyder är bara om fastigheten är ansluten till ett kabeltv-nät.

I övrigt ingår SF Kanalen i TV4 Play-paketen utan reklam (play/streaming med app alltså).

Skrivet av Kloppstock:

Jag har identifierat min TVs namn nu, den har en enorm bredd (bokstavligt talat) som heter Sony Bravida KDL-32EX402 och släpptes så sent som 2010 på marknaden typ, kan du slå detta?

Den listas dock inte bland kompatibla modeller hos allente https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/tv-modu...

Men när jag skriver in manuellt på sökmotorn för tele 2 och boxer (Allente?) får jag svaret
https://www.tele2.se/kundservice/tvmodell
"Grattis, din tv är kompatibel med vår tv-modul för HD!"

Detta är konstigt, jag finner kortplatsen i min tv och jag finner ett kort där jag inte visste att jag hade, jag vågar inte ta ut det med risk för att bilden inte kommer tillbaka när jag är inblandad, jag har ju tele2 och allente boxen, det ska inte finnas ett kort här va?
<Uppladdad bildlänk>

Hur går jag vidare härifrån och med vem? då jag vill ha kort tv bortom boxer

En hel del adresser/flerfamiljshus har som sagt kabeltv, då är det fastigheten som är ansluten, mindre en del villor och radhus har också kabeltv via föreningar och samfälligheter – det är detta jag menar är adressberoende.

Har du inte någon antennkabel ansluten så använder du inte programkortet.

Det du har i TVn är en CA-modul för Com Hem. F.d. Com Hem är idag Tele2, bor du inte längre på en Tele2-adress eller en adress där fastighetsägaren sagt upp avtalet kan du inte titta på TV via Tele2.

För fria kanaler via kabeltv eller marknätet (antenn) spelar programkort och CA-modul ingen roll. Med antenn kommer du kunna fortsätta se SVTs kanaler nästa år, det är bara betalkanalerna som Boxer tillhandahöll kort för som upphör. SVT kommer fortsätta använda marknätet för sina kanaler, TV4 kommer fortsätta med marknätet för TV4 – detta kan komma att förändras men de har tillstånd 2025 ut.

För att se om din adress är ansluten till Tele2s (f.d. Com Hems) kabeltv söker du på https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud. Har du Tele2 och antennuttag och fastigheten inte sagt upp avtalet kommer du kunna se kanalerna som listas på sidan – utan programkort – efter du kopplar in antennkabel och gör en kanalsökning för tv via kabeltv.

Det finns andra än Tele2 som tillhandahåller kabeltv, du kollar med fastighetsägaren om du har antennuttag i vardagsrummet.

Din TV har inte mottagare för satellit (parabol), men för parabol i lägenhet behöver du ju en balkong där du kan montera parabolen utan att den sticker/hänger utanför. Det finns fristående mottagare som fungerar med Allentes programkort, och har text-tv.

Din TV kan ta emot SVTs kanaler och TV4 från marknätet, då de ligger kvar på DVB-T med MPEG4. Din fastighet har förmodligen ingen centralantenn för marknätet och då behövs exempelvis en inomhusantenn, inomhusantenn fungerar bara om du har ganska nära till masten och det inte är så mycket hinder.

Har du inte kabeltv och totalvägrar parabol är det givetvis kört att ta in ett större kanalutbud utan internet eller Kalejdos Arrisbox med ett undantag och det är om du bor i allmännyttan i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Men det finns väl existerande kort jag kan välja fram tills nätet skrotas, en kortsiktig lösning är bättre än Telenors nya bajs

Görs det tillräckligt mycket motstånd från kunderna kommer leverantörerna tvingas anpassa sig och implementera
dom klagomål som framförts i denna tråd i det nya digitala fisurnätet, vad skulle det finnas för marknad i att gå bakåt i tiden och plocka bort spola tillbaka funktionen igen t.e.x

Det är program/kanalbolagen som inte tillåter att TV-leverantörerna spolar i reklamen. Det är också en stor kostnad för tekniken bakom tv via fiber, och leverantörer för dessa system har som andra påpekat i mångt och mycket börjat avsluta utvecklingen av dessa så det blir lite som med ADSLs sista tid där leverantörerna övergav och det inte fanns reservdelar.

Med ditt språk kommer givetvis alla att ignorera dig

Permalänk
Medlem

@Kloppstock jag förstår att det kan kännas lite frustrerande såhär med teknikskiftena. Jag är själv uppväxt med två statliga tv kanaler som sände analogt över marknätet. Det är ju som så att man blir mer konservativ med åren, fast jag tycker allt du ska ge den nya tekniken en chans ändå. Tekniken kommer inte anpassa sig efter dig. Så då blir du illa tvungen till att anpassa dig efter tekniken istället.

Du behöver ingen extra box för din text tv, det finns appar i sådana fall. Fast jag rekommenderar helt klart att du använder internet och www istället för att ge dig ut i text tv's föråldrade informationsvärld. Om det är för själva textningen av program så finns det som tidigare påtalat "textning för hörselnedsättning". Om du jämför text tv textningen med att använda dig det senare nämnda. Så kommer du bli tagen med storm när du inser hur mycket bättre textningen är på "telenors nya meckanik". Glöm inte kryssa i "low latency" också så blir det åka av.

Lycka till med den tekniska övergången och försök hålla humöret och tålamodet uppe så kommer det gå galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Skrivet av Petterk:

Nej inte adressoberoende.

Det är Allentes hemsida som inte är så tydlig, SF-kanalen finns hos Allente och sänds via satellit. Kräver tillvalspaket "TV4 Film & Serier" eller "TV4 Sport Max".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janno1000:

Jag är med på hela ditt resonemang.

Jag har nu testat den nya boxen i två dagar och jag slutar inte förvånas över dumheterna. Jag listar det jag kommer ihåg nedan:

1: Möts direkt av 1gb update av boxens mjukvara, kanske inte så farligt, men ändå en extra 20 minuter.
2: Fjärrkontrollen kallas för "Streaming Dongle-fjärrkontrollen". Dummaste namnet jag hört
3: Fanns inget val än att godkänna flertalet integritetspolicys trots ej inloggad på Google
4: Som tidigare konstaterat. EPGn är bedrövlig, man ser 1-2 program för några få kanaler, för att se fler måste man gå in på kanalen och skrolla där. Jämfört med Arris såg man kanske 10-12 kanaler i 6h-sjok på en skärm utan skrollande.
5: Kanske den största dealbreakern: Försämrad upplevelse vid paus och spolning. Vissa program går inte att pausa eller spola i. Inte ens bakåt (om det nu är så att reklamen inte får spolas förbi måste man väl ändå få backa, ifall man råkade nysa eller behölva ett toalettbesök).
6: Slöheten, det är på riktigt 8 sekunder att få raktion vid kanalbyte.
7: Min förstärkare klarar inte DD+ på ARC (det låter som aliens vs smurfar). Boxen har funktion att skicka vanlig DD, men den skickar ändå DD+-signal trots vanligt DD-läge. Måste gå ner till PCM Stereo. Detta funkade i Arris.
8: Vid extremt hård belastning av bredbandet blir TVn pixlig.

Jag och sambon säger nu att så fort vi upptäcker en irritation i vår TV-upplevelse kallar vi det för "modern TV-upplevelse" eftersom det är vad Telenor valde att kalla detta byte.

Vi får se om vi säger upp abonnemanget, det här känns inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Det stämmer att det bara kommer finnas fria kanaler efter årsskiftet men vi vet ännu inte vilka av betalkanalerna som kommer stanna kvar. Det jag har läst är att flera av dem troligtvis kommer övergå till att sända fritt så jag skulle inte skrota antennen än.

Tvärtom hoppas jag att det blir som i andra länder, där man pratar om cut the cord, dvs skippa tv-abonnemang och istället köra gratis över antenn. Resten kan man ju komplettera med streaming appar.

Har du någon information får du gärna dela med dig.

Så länge baserar jag min information på vad våra myndigheter meddelar i nuläget.

https://mediemyndigheten.se/nyhetsrum/nyhetslista/2024/boxers...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Jag är med på hela ditt resonemang.

Jag har nu testat den nya boxen i två dagar och jag slutar inte förvånas över dumheterna. Jag listar det jag kommer ihåg nedan:

1: Möts direkt av 1gb update av boxens mjukvara, kanske inte så farligt, men ändå en extra 20 minuter.
2: Fjärrkontrollen kallas för "Streaming Dongle-fjärrkontrollen". Dummaste namnet jag hört
3: Fanns inget val än att godkänna flertalet integritetspolicys trots ej inloggad på Google
4: Som tidigare konstaterat. EPGn är bedrövlig, man ser 1-2 program för några få kanaler, för att se fler måste man gå in på kanalen och skrolla där. Jämfört med Arris såg man kanske 10-12 kanaler i 6h-sjok på en skärm utan skrollande.
5: Kanske den största dealbreakern: Försämrad upplevelse vid paus och spolning. Vissa program går inte att pausa eller spola i. Inte ens bakåt (om det nu är så att reklamen inte får spolas förbi måste man väl ändå få backa, ifall man råkade nysa eller behölva ett toalettbesök).
6: Slöheten, det är på riktigt 8 sekunder att få raktion vid kanalbyte.
7: Min förstärkare klarar inte DD+ på ARC (det låter som aliens vs smurfar). Boxen har funktion att skicka vanlig DD, men den skickar ändå DD+-signal trots vanligt DD-läge. Måste gå ner till PCM Stereo. Detta funkade i Arris.
8: Vid extremt hård belastning av bredbandet blir TVn pixlig.

Jag och sambon säger nu att så fort vi upptäcker en irritation i vår TV-upplevelse kallar vi det för "modern TV-upplevelse" eftersom det är vad Telenor valde att kalla detta byte.

Jag får göra ett sista tappert inhopp och försöka bemöta några av dina påståenden innan jag lämnar tråden för gott.

1. Arrisboxen och framförallt kortet behövdes också uppdateras vid första installation och även fortlöpande i bakgrunden.

2. Du är fri att kalla din "dongle" vad du vill. Den "hängande streaming p*ngen" kanske kan vara något

3. Eftersom det är en chromecast i grund och botten så är det antagligen därför man måste godkänna google lite här och där. Du behöver å andra sidan INTE vara inloggad i svt play och tv4play och lite andra appar om jag inte missminner mig? Fast du kan se allt innehåll ändå.

4. Kan ej svara på detta eftersom jag ser på tv så extremt lite och använder inte EPG.

5. Detta är garanterad något kanalerna i sig gjort det omöjligt att göra. Svårt att tro att det beror på den tekniska biten.

6. Jag uppfattar den inte som slö. Då jämför jag med hur det var att byta kanal på boxer marknät. Där snacka vi uppemot halvminuten.

7. Ljudbiten kommer jag inte ihåg vad som fanns där. Minns att jag kunde göra ändringar så att det blev en oerhörd skillnad. Om din förstärkare inte klarar just den överföringen du tänkt dig. Är det inte bara köra optiskt ut från tv till förstärkare då?

8. Du får gå in i router och ge din streaming "vad du nu vill kalla den" högsta prio. QoS eller vad det brukar kallas i routersammanhang.

Värt att notera är att jag har varken hört ett dyft eller fått någon mackapär från Telesnor ännu. Är jag undantagen måntro Så jag kör svaren på allt helt och hållet från minnet i ett annat hushåll som bytt till en tele2 dongle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har du någon information får du gärna dela med dig.

Så länge baserar jag min information på vad våra myndigheter meddelar i nuläget.

https://mediemyndigheten.se/nyhetsrum/nyhetslista/2024/boxers...

Det är främst mina egna spekulationer och vissa formuleringar jag har läst på olika sidor. T.ex. från sidan du länkar till:
"För de kommersiella kanalerna är det frivilligt att sända fri-tv."

Med andra ord, det är upp till varje reklamkanal att avgöra om de vill vara kvar eller inte. Om man tänker t.ex. TV4 så kan man väl förenkla det hela till att de kan antingen sända bara TV4 eller så kan de sända samtliga reklamkanaler för samma kostnad. Kostnaden kommer med andra ord öka för SVT & TV4 för varje kanal som lämnar, så slutar TV4 att sända de andra kanalerna så kommer liknande kostnad ändå hamna på dem för att kunna sända TV4.

TV4 kan förvisso välja att lämna helt. Man får anta att Teracom kommer göra sitt yttersta för att ha dem kvar, för annars hamnar alla kostnader på SVT som är skyldiga att sända sina kanaler i marknätet fram till 2026 och förmodligen ännu längre (typ 2033).

Från artikel hos Dagens Media:

Citat:

Vad ska ersätta avhopparna i muxarna?

– Teracom undersöker för närvarande marknadsefterfrågan på ytterligare aktörer som kan vara intresserade av att sända fri-tv. Vi utforskar också vidareutvecklingen av dagens tekniska plattformar för mediedistribution och kommer att bidra i den pågående distributionsutredningen.

Om ni ska tillämpa kostnadsorienterad prissättning, vad händer då med kostnaden för övriga kunder i marknätet när Boxers stora intäkt försvinner vid nyår?

– Kostnaderna för fri-tv-kunder kommer att öka. Teracoms ambition är att via nya uppdrag söka kostnadsavlastning för tv.

Hur budgeterar ni för 2025?

– Vi budgeterar givet förutsättningarna beskrivna ovan och har en stabil finansiell plan för de kommande åren.

Så här skriver Teracom på sin hemsida:
Not: De fria kanalerna i marknätet för närvarande är SVT1 HD, SVT2 HD, SVT24, SVT Barn, Kunskapskanalen, TV4 HD och TV Finland (boende i Mälardalen).

Om jag ska spekulera i vilka kanaler så skulle jag gissa på att det blir ungefär samma som Köpings Kabel-TV kommer sända okrypterat i sitt nät från årsskiftet:
https://www.koping.net/index.php?view=article&id=94&catid=8

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag får göra ett sista tappert inhopp och försöka bemöta några av dina påståenden innan jag lämnar tråden för gott.

1. Arrisboxen och framförallt kortet behövdes också uppdateras vid första installation och även fortlöpande i bakgrunden.

2. Du är fri att kalla din "dongle" vad du vill. Den "hängande streaming p*ngen" kanske kan vara något

3. Eftersom det är en chromecast i grund och botten så är det antagligen därför man måste godkänna google lite här och där. Du behöver å andra sidan INTE vara inloggad i svt play och tv4play och lite andra appar om jag inte missminner mig? Fast du kan se allt innehåll ändå.

4. Kan ej svara på detta eftersom jag ser på tv så extremt lite och använder inte EPG.

5. Detta är garanterad något kanalerna i sig gjort det omöjligt att göra. Svårt att tro att det beror på den tekniska biten.

6. Jag uppfattar den inte som slö. Då jämför jag med hur det var att byta kanal på boxer marknät. Där snacka vi uppemot halvminuten.

7. Ljudbiten kommer jag inte ihåg vad som fanns där. Minns att jag kunde göra ändringar så att det blev en oerhörd skillnad. Om din förstärkare inte klarar just den överföringen du tänkt dig. Är det inte bara köra optiskt ut från tv till förstärkare då?

8. Du får gå in i router och ge din streaming "vad du nu vill kalla den" högsta prio. QoS eller vad det brukar kallas i routersammanhang.

Värt att notera är att jag har varken hört ett dyft eller fått någon mackapär från Telesnor ännu. Är jag undantagen måntro Så jag kör svaren på allt helt och hållet från minnet i ett annat hushåll som bytt till en tele2 dongle.

Jag får då försöka göra ett tappert inhopp att bemöta

1: Kan nog stämma, dock inget som avbröt min TV-upplevelse.

2: Chocken som uppstod när jag läste texten "Ändra volymen och slå på och av med Streaming Dongle-fjärrkontrollen" vid konfigurering gav ändå en WTF-känsla av att någon influenser med en caramelized latte macchiato spånat fram namnet på sin macbook sittandes i ett stockholmscafé.

3: Precis, det är Android-TV i hela prylen och jag har valt att inte logga in någonstans, men antagligen säljer jag väl annonsdata ändå på nåt vis.

4: Du kommer inte börja med denna pryl.

5: Det är nog som du säger, kanalerna vill såklart ha annonsintäkterna. En paus-möjlighet skulle dock inte påverka annonserna alls. Det gick inte att pausa trots omstart av kvällens Robinson-avsnitt. Ett steg bakåt i utvecklingen här.

6: Då har vi olika upplevelser. Vissa saker är okej, men lite snabb bläddring i menyerna så märker man att den inte hänger med.

7: Det finns tre val. Automatisk avkänning av stödda codecs, manuell inställning och stereo. Vid auto tror den att min enhet stödjer DD+ eftersom TVn gör det och inte min Denon AVR1911. TV-Hubben är kopplad till TVn och TVn kör throughput till ARC på Denon. Jag valde här manuell och tog bort Dolby Digital+, kvar var då Stereo och Dolby Digital. Dock verkar TV Hubben ignorera mitt val och Denon fortsätter visa att den tar emot Dolby Digital+. Ändrar jag till Stereo i hubben funkar det toppen och DD+-ikonen försvinner från Denon. Jag gissar på bugg i mjukvaran i detta tidiga skede att den hela tiden skickar DD+ trots manuellt inaktiverat läge. Att köra optiskt som du föreslår pajar möjligheten med HDMI-CEC som är en bra grej för att kunna sköta det mesta från TV-fjärren eller Streaming Donge-fjärrkontrollen som t.ex power och volym.

8: Absolut. Jag ska labba med det. Det som strular till det är att jag har flera enheter utanför min router som tar bandbredd med lite , pfsensboxar och servrar och annat jox direkt med publik IP från omvandlaren. Så QoS kan bli en utmaning. Allt går ju, och jag har väl bara mig själv att skylla att jag krånglat till det här.

Jag hoppas du är undantagen, men när jag ringde och frågade började jag frågan med "För det första, måste jag det här?" Svaret på andra sidan var kort och gott "ja". Han på Telenor sa även att det inte skulle vara någon skillnad gällande paus/spol mot Arrisboxen, men det vet vi ju nu var en lögn.

Permalänk
Skrivet av Morax:

Meddela oss eller mig i tråden vad ni byter till och hur du motiverar att det borde kunna bli bättre

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är program/kanalbolagen som inte tillåter att TV-leverantörerna spolar i reklamen. Det är också en stor kostnad för tekniken bakom tv via fiber, och leverantörer för dessa system har som andra påpekat i mångt och mycket börjat avsluta utvecklingen av dessa så det blir lite som med ADSLs sista tid där leverantörerna övergav och det inte fanns reservdelar.

Med ditt språk kommer givetvis alla att ignorera dig

Dom andra ignorerade mig inte jag kommer använda ett mer nertonad språk när jag ringer Telenor imorgon, men ändå vara arrogant

Övergången från ADSL till whatever påverkade inte kunderna öh i hur dom var tvungen att få sin internetupplevelse.

Detta innebär då att oavsett om jag hittar en adressanpassad kortlösning eller annan androidbaserad box från annan distributör som accepterar att köra vidare på fibernätet så kommer jag inte kunna spola förbi någon reklam eller starta om program? eller låter du det vara osagt? om det bara rör wifi uppkopplade användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Dom andra ignorerade mig inte jag kommer använda ett mer nertonad språk när jag ringer Telenor imorgon, men ändå vara arrogant

Låter som bortkastad tid om jag ska vara ärlig, det är inget som kommer föras vidare, du kommer inte prata med de som utvecklar Telenors play/streamingtjänst.

ADSL-exemplet innebar visst problem för kunder, med långa väntetider på att något skulle bli fixat och att de blev nedstängda innan det ens fanns 4G att gå över till eller för den delen fiber.