Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

AJ! Mina ögon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu börjar det bli halt även här i Skåne.
Och till 98% av befolkningen kommer det som en shock att det återigen blir halt.
Folk bara köra på som random sommardag utan minsta lilla tanke på underlaget/däck med mera.
Och där ligger de i dikena, i vajerräckena med mera.
Tänker folk verkligen inte alls i trafiken?
Är bilen bara ett onödigt ont för att ta sig till från A till B?
Folk behöver tänka några sekunder extra om dagen i trafiken.
Halt, felaktig och farlig belysning, ingen blinkers, ingen planering i körningen, hastighet med mera.
Tur att man har inställningen att alla andra är idioter i trafiken och tar extra säkerhetsmarginaler hela tiden.

Fick faktiskt skrapa min vindruta imorse när jag begav mig till jobbet på Lernacken.

Kall novembermorgon i Palmernas huvudstad. Trelleborg

Gnället? Jag hade glömt min skrapa i min gamla bil så jag fick använda ett mobilskal jag hade liggandes....

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu börjar det bli halt även här i Skåne.
Och till 98% av befolkningen kommer det som en shock att det återigen blir halt.
Folk bara köra på som random sommardag utan minsta lilla tanke på underlaget/däck med mera.
Och där ligger de i dikena, i vajerräckena med mera.
Tänker folk verkligen inte alls i trafiken?
Är bilen bara ett onödigt ont för att ta sig till från A till B?
Folk behöver tänka några sekunder extra om dagen i trafiken.
Halt, felaktig och farlig belysning, ingen blinkers, ingen planering i körningen, hastighet med mera.
Tur att man har inställningen att alla andra är idioter i trafiken och tar extra säkerhetsmarginaler hela tiden.

Jag hyrde ett rum i en villa i Neauphle-le-Château en bit utanför Paris, faktiskt samtidigt som Ayatolla Khomeini hyrde ett hus i en annan del av kommunen (det visste jag inte förrän jag var tillbaka i Sverige). En av grannarna till min hyresvärd var märklig i sitt beteende och en dag när det regnade och var 7 minusgrader ute och varje droppe som föll på marken omedelbart frös till is så ropade min hyresvärd på mig.
"Skynda dig så ska du få se, grannen ska till jobbet och han är riktigt korkad. Kom, kom, fort!"
Jag skyndade mig till köket och fick se grannen komma ut ur huset, halka omkull och glida på rumpan hela vägen ner till grinden där det tog stopp eftersom grinden var stängd. Grannen kom efter en hel del besvär med balansen upp på fötterna igen och tog sig sakta utmed staketet fram till garaget, halkade omkull ett par gånger på vägen, och tog sig till slut in i garaget och öppnade garageporten.
"Nu kommer det roliga", sa min hyresvärd.
Grannen satte sig i bilen, startade och körde ut som om det var sommarväglag, fick sladd som han inte behärskade, bilen snurrade runt ett par varv och gled sedan baklänges genom staketet hos grannen på andra sidan vägen och stannade halvvägs mellan tomtgränsen och huset. Sedan tog sig grannen ut ur bilen och drattade på ändan och blev liggande på rygg sprattlande som en skalbagge som hamnat på rygg och inte förmådde vända på sig. Grannen som bodde i trädgården som nu fått ovälkommet besök slog upp dörren och tog en skyffel med sand som han tydligen i förväg placerat intill ytterdörren, sandade sin väg fram till den andre och hjälpte honom upp.
"Händer det ofta?", frågade jag.
"Varje gång det plötsligt är halt", svarade min hyresvärd, "han förmår inte dra slutsatsen att det naturligtvis är halt för bilen också. Det är som om han tror att när han väl sitter i bilen så ska den fixa att halkan försvinner. Förstår inte hur eller ens om han tänker. Det är så klart inte roligt egentligen men jag finner ett visst nöje i att se honom göra bort sig på samma sätt varje gång."
"Skäms!", sa jag men med ett leende. Grannen var faktiskt ganska korkad i övrigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Folk är idioter. Generellt.
Mer specifikt är ca 20-30% så pass egocentriska, ignoranta och rent ut imbecilla att det direkt påverkar omgivningen.
Man stöter på dom överallt; på vägarna, affärer, bussar o flyg, utomlands, grannar, familjemedlemmar, arbetsplatsen, dagis, begravningar, media, dom är tamejfan representerade precis överallt under hela ens liv.
Enda man kan göra är att bo långt ut åt h%@%!€te och ska man utanför huset så är det taxi, privatflyg o gated communities som gäller. Dyrt som fan men hellre det än att tvingas ha med idioter att göra.
Fi fan för folk!

Skrivet av kundun:

Korrelationen är allt och inget. Bara för att vissa grupper av idioter är överrepresenterade i vissa geografiska och sociala områden betyder inte att den gruppen är representativ för hela urvalet av idioter. Lidingö har tex sin egna speciella grupp av idioter, norra Göteborg sin. Det finns hantverkaridioter, plantskoleidioter och inte minst IT-idioter. Gamla, unga, kvinnor, män, hens, svarta, vita, gröna o beiga idioter. Enbenta, hårlösa och filatelister. Raggare, kungar och mullor. T.o.m i gruppen idioter finns grupperingar med riktigt speciella idioter.
Idioti är mänskligt och förekommer generellt jämt över hela spektrat. Den kraftigt ökade media och internet konsumtionen har tyvärr haft den effekten att dom syns och påverkar oss mer än önskvärt på sista 20 åren.
På medeltiden, och i vissa skånska byar, kunde man iallafall låsa in byfånen i stian om hen blev för jobbig att ha o göra med, men idag har vi för få stior, och så är det av någon anledning inte socialt accepterat längre. Tvärtom har vissa av dom t.o.m sina egna tvkanaler nuförtiden...

Gubbgnäll med stil! Så vackert skrivet så man blir tårögd. Allt jag gick och gnällde på blev som bortblåst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Pepparkakor med blåmögelost måste väl ändå vara populärt? Eller är jag också udda?
Det är ju hur gott som helst!!

Tack! Det värmer att andra också gillar det jag upprepade gånger fått höra är väldigt udda.
Ser också att vi inte är ensamma, härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tack! Det värmer att andra också gillar det jag upprepade gånger fått höra är väldigt udda.

Till och med "fattig/snabb" varianten med mögelost på tub och pepparkakor fungerar när det kniper!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Udda? Det är ju en klassiker!
En riktigt god pepparkaka med bara lite riktigt smör (eller Bregott) på är inte heller dumt!

[F-n vad positivt det här lät … Borde jag kanske ha låtit bli att skriva detta i just den här tråden?]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Udda? Det är ju en klassiker!
En riktigt god pepparkaka med bara lite riktigt smör (eller Bregott) på är inte heller dumt!

[F-n vad positivt det här lät … Borde jag kanske ha låtit bli att skriva detta i just den här tråden?]

Jag blir bara förbannad av hur man kan ha positiva vibbar av pepparkakor med smör på? Behövs det verkligen smör för att öka mängden kalorier? Alla vet ju att man doppar dom i mjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag blir bara förbannad av hur man kan ha positiva vibbar av pepparkakor med smör på? Behövs det verkligen smör för att öka mängden kalorier? Alla vet ju att man doppar dom i mjölk.

Handlar inte om kalorier, det handlar om smak. Pepparkakor med ädelost (läs: "ädel ost" ) eller smör är delikat och då räknar man inte kalorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är något man äter för att det är gott, kan man göra det godare är det väl bara plus? Är man rädd för kalorierna kan man äta en med smör istället för två utan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Folk är idioter. Generellt.
Mer specifikt är ca 20-30% så pass egocentriska, ignoranta och rent ut imbecilla att det direkt påverkar omgivningen.
Man stöter på dom överallt; på vägarna, affärer, bussar o flyg, utomlands, grannar, familjemedlemmar, arbetsplatsen, dagis, begravningar, media, dom är tamejfan representerade precis överallt under hela ens liv.
Enda man kan göra är att bo långt ut åt h%@%!€te och ska man utanför huset så är det taxi, privatflyg o gated communities som gäller. Dyrt som fan men hellre det än att tvingas ha med idioter att göra.
Fi fan för folk!

Hur full hade du blivit?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

<Uppladdad bildlänk>

Hade varit stendöd

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Titan X (Pascal) | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade inte kunna köra hem efter morgonmötet..

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Barn doppar pepparkakor i mjölk. Vuxna har lite mer sofistikerad smak …

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Barn doppar pepparkakor i mjölk. Vuxna har lite mer sofistikerad smak …

Kalles kaviar !!!

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Kalles kaviar !!!

På pepparkakor? Skärp dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Kalles kaviar !!!

Vi hade vinprovning en gång med vilken mat som passar till vilket vin.
Nå, vilket vin passade då till Kalles Kaviar?
Svar: inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Se, därför ska man inte dricka vin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Stackars er som bara kan äta vad andra säger är passande 😋

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Nu är det min tur att gubbgnälla, fast jag är gumma!

På hyresvärden, som har fått för sig att alla lägenheternas fönster ska bytas. NU! När det är minusgrader, och snöar! Trots att de fönster som sitter på plats inte är nåt fel på! De fick väl ett bra anbud från nån firma som hade lite att göra, men kunde det inte väntat till våren och bättre väderlek? Men det är samma sak som för ett par år sen, när en entreprenör skulle måla fasaderna i november och det regnade småspik! Eller när man skulle byta träfasader på husen, och firman ifråga hann med ett och ett halvt hus på dubbla tiden av vad hela kvarteret skulle tagit. Sen gick firman i konkurs och stack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Se, därför ska man inte dricka vin.

Nä, undvika Kallles.

Permalänk
Medlem

Måste gubbgnälla på ungar idag.
Sonen och hans klasskompis skulle ta tåget från Hallsberg till Kumla och nu sitter dom tydligen i Vingåker. Inte första gången de åker fel heller. Förra gången var de nästan i Askersund när de kom på sig själva.

Ska dom åka till en större stad får man väl trycka upp flygblad innan de ens åker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

På hyresvärden, som har fått för sig att alla lägenheternas fönster ska bytas. NU! När det är minusgrader, och snöar! Trots att de fönster som sitter på plats inte är nåt fel på! De fick väl ett bra anbud från nån firma som hade lite att göra, men kunde det inte väntat till våren och bättre väderlek? Men det är samma sak som för ett par år sen, när en entreprenör skulle måla fasaderna i november och det regnade småspik! Eller när man skulle byta träfasader på husen, och firman ifråga hann med ett och ett halvt hus på dubbla tiden av vad hela kvarteret skulle tagit. Sen gick firman i konkurs och stack!

Min hyresvärd har gjort liknande grejer. Som t.ex. att byta fönsterfoder mitt i smällkalla vintern. Man undrar ju vad som rör sig innanför pannbenet på den som beslutade detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Skrivet av Libra-75:

Min hyresvärd har gjort liknande grejer. Som t.ex. att byta fönsterfoder mitt i smällkalla vintern. Man undrar ju vad som rör sig innanför pannbenet på den som beslutade detta?

Detta skedde när jag pluggade i västerås 2010-12. Då skulle hela husets alla 14-nånting våningar bytas ut.. Blev så att jag körde duschen på varmaste läget med dörren öppen hela tiden jag var i studenlyan, fullt flås för att få det varmt och fuktigt, men slapp iaf frysa.