Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Rör du min fettisdag så DÖR du!!! 😡🤬💀

Edit: Det här är internet och jag får väl bara acceptera att det inte är självklart för alla att det var ett skämt.
Jag kommer inte döda dig. Kommer bara kraftigt ogilla dig.

Edit2: VÄLDIGT KRAFTIGT ogilla dig.

Jag tar på mycket stort allvar att jag verkar ha hamnat på Bagare Utan Gränsers dödlista

Skrivet av Mange71:

Vår fru-dagen (våffeldagen) har också medeltida anor. Längre ändå utomlands.

Jag passar på att gubbgnälla lite om alla historielösa människor som inte har en susning om vad som är svenska seder och vad som är nypåhittade jippon för att kränga diverse skräp.

Garanterat en medeltida våffelmakare som såg sin chans att tjäna lite extra pengar. Och säkert gnällde gubbarna på detta redan på 1600-talet, så jag för vidare en lika gammal tradition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Jag passar på att gubbgnälla lite om alla historielösa människor som inte har en susning om vad som är svenska seder och vad som är nypåhittade jippon för att kränga diverse skräp.

Har du koll på alla svenska seder som du själv inte följer också?

Alla seder har ju dessutom varit nypåhittade jippon någon gång

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag gnäller på alla som tror att humor och ironi framgår i text utan att använda smilies eller liknande. Har man sådana så finns ju en chans iaf, som det ser ut nu så... Well.

Kan påminna om den som avgör om nånting är kränkande eller liknande, är mottagaren, inte avsändaren.

Håller inte med gällande sista avsnittet. En del människor är orimligt lättkränkta, de mer eller mindre söker en kränkning för att sedan kunna ropa i högan sky.

Gnället då? Var oerhört sugen på en äggmacka nu på morgonen. Men äggen har uppenbarligen rymt eller ätits upp av någon annan.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Nu är det tamefan dags att radera Twitterkontot...
Sedan fliken "For You" anlände så var den ganska duktig på att visa sånt jag faktiskt finner intressant såsom cosplays, 3d-modellbyggande och anime / manga, men för över 1,5månad sedan så har algoritmen fått nåt jävla tokfnatt och man matas nu med folk som slåss, ofiltrerat våld och död och såklart porr....
Trodde att jag skulle försöka blocka och filtrera bort innehåll ett tag, men ju mer jag gör det, desto värre blir det.
Så nu har jag fått nog. Det var befriande att ta bort Instagram och lär nog kännas ännu bättre när den här skitappen nu också ryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Sedan fliken "For You" anlände så var den ganska duktig på att visa sånt jag faktiskt finner intressant såsom cosplays, 3d-modellbyggande och anime / manga, men för över 1,5månad sedan så har algoritmen fått nåt jävla tokfnatt och man matas nu med folk som slåss, ofiltrerat våld och död och såklart porr....
Trodde att jag skulle försöka blocka och filtrera bort innehåll ett tag, men ju mer jag gör det, desto värre blir det.
Så nu har jag fått nog. Det var befriande att ta bort Instagram och lär nog kännas ännu bättre när den här skitappen nu också ryker.

Ju färre sociala medier, desto skönare liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Håller inte med gällande sista avsnittet. En del människor är orimligt lättkränkta, de mer eller mindre söker en kränkning för att sedan kunna ropa i högan sky.

Så. Dock menar du väl inte att det mottagaren, lyssnaren, som t.ex inte har humor och inte "kan ta ett skämt"?
Annars misstänker jag att din lokala HR inte håller med.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

När man har kontakt med företag via mejl som svarar med en massa emojis, ja, då ser jag rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Nästan samma med min Youtube. Kollar på absolut 0 politik-relaterat och helt plötsligt sedan någon månad eller två blir jag matad med amerikansk politik. Vad har jag gjort för att förtjäna detta?! Vill bara kolla på roliga kattklipp och ancient aliens.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vart är världen på väg?
Idag är det den 6 november och då ska man äta Gustav Adolfsbakelse, men var finns denna bakelse? Ja, inte på Ica eller Coop i min närhet. Det är för jävligt..

En annan sak. Man köper vissa verktyg de är förhoppningsvis bra. Men varför ska fodralen vara så extremt tajta? Jag har en Induktionsvärmare som man måste ta loss 2st skruvar som håller tråden och lägga dem i en påse för den ska få plats. Jag har en märkmaskin där man måste ta gummisnodd runt strömkabeln och trixa. Varför ej göra fodralen pyttelite större men där det går snabbt att plocka ihop?

Bakelser köps inte på ICA eller Coop! De köps på konditori eller bageri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så. Dock menar du väl inte att det mottagaren, lyssnaren, som t.ex inte har humor och inte "kan ta ett skämt"?
Annars misstänker jag att din lokala HR inte håller med.

Tyvärr finns det gott om plumpa, taskiga "skämt". Sådant ska naturligtvis undvikas. Min poäng är snarare att det inte alltid är svart eller vitt. En del människor skämtar på ett sådant sätt att andra människor tar illa vid sig (det är onödigt). Andra människor väljer att uppfatta ett skämt som en kränkning även om det inte var just kränkande (ur ett objektivt perspektiv). Utan att veta tror jag inte någon av de här två grupperna är speciellt stora i antal.

Men nog om det. Tillbaka till gnället.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

De är redan döda, de vet bara inte om det själva. Kan spela upp kortfilmen i huvudet redan.

Aha... förstod inte att de utan lyse och reflexer inte lever utan är spöken. Hmm... de var i alla fall lika aggressiva som levande cyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Däremot är våffeldagen ganska ny.
Vår fru-dagen, ur kyrklig synpunkt har inget med våfflor att göra, utan med jungfru Marias bebådelse, dvs att hon fick meddelandet genom ängeln Gabriel att hon skulle föda en son (Jesus). Om jag minns rätt men det är långt ifrån säkert.

Permalänk
Medlem

Vad helvete är en vår fru-dag? Delar vi fru? Finns det en min fru-dag och din fru-dag också?
Eller pratar ni om vårfrudagen?

(1, 2, 3... Nu kommer jag garanterat bli rättad att man även kam säga vår fru-dag när jag äntligen trodde att jag visste nåt)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad helvete är en vår fru-dag? Delar vi fru? Finns det en min fru-dag och din fru-dag också?

(1, 2, 3... Nu kommer jag garanterat bli rättad att man även kam säga vår fru-dag när jag äntligen trodde att jag visste nåt)

Killgissar att fru kommer från tyskans frühe som betyder tidig. Alltså den tidiga vårens dag. Men då hörde någon fel och tänkte vårfrudagen. Men så hörde någon fel igen så det blev våffeldagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nej, kollade och du har rätt, vårfrudagen heter det, och "fru" i betydelsen "dam", "Frau" på tyska (och fru på gammelsvenska). På franska blir det "Notre Dame" som i namnet på katedralen som brann häromåret i Paris och som mycket riktigt tillägnas Jungfru Marie Bebådelse.
När man blandar gammalt och nytt språkbruk kan det gå dåligt med förståelsen. Blev en del letande på nätet för att förstå.

Kuriosa i sammanhanget är att de stora schismerna under de 7 s.k. ekumeniska koncilierna (kyrkomötena) från år 325 och fram till år 787 orsakades till stor del av språklig förbistring.

Mer hittade jag som var intressant men det får räcka, huvudsaken var ju vårfrudagen, en gammal relgiös högtidsdag som ändrats till våffeldagen (kanske även det för att ingen [icketroende] förstått vad det betyder).
Vårfrudagen -> våffudagen -> våffeldagen???

Permalänk
Medlem

Människor i kollektivtrafiken, ta av er ryggsäcken för fan. Jag vill inte ha den i ansiktet och jag struntar i om ni har mycket att bära. Har börjat putta lätt på folk som kör upp den i ansiktet på en.

Sen också alla dessa sniglar ute i trafiken. Är det 80, så kör 80 då. Speciellt på E18 mellan Bromma och Barkarby, inte en jävel kör snabbare än 65 där. Är nere på 40-50 ibland också. Det må vara en hel del trafik där, men fortfarande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fora:

Människor i kollektivtrafiken, ta av er ryggsäcken för fan. Jag vill inte ha den i ansiktet och jag struntar i om ni har mycket att bära. Har börjat putta lätt på folk som kör upp den i ansiktet på en.

Håller med till 100%. Inte kul att hela tiden ha en ryggsäck i ansiktet. Det var inte kul att ha en överdimensionerad barm i huvudet heller. Den extremt överviktiga damen hade ingen direkt koll på hur mycket plats hon tog (eller hur tunga bröst hon hade)

Skrivet av fora:

Sen också alla dessa sniglar ute i trafiken. Är det 80, så kör 80 då. Speciellt på E18 mellan Bromma och Barkarby, inte en jävel kör snabbare än 65 där. Är nere på 40-50 ibland också. Det må vara en hel del trafik där, men fortfarande...

Hmm... Det är inte minst 80 eller ens exakt 80 om det står 80 på skylten, det betyder MAX 80 så chilla lite. Det kallas hastighetsbegränsning och betyder alltså inte "håll för faan 80, din jävel". Det är betydligt mer störande med en som ligger en meter bakom och då och då krymper avståndet till en halv meter och kanske också blinkar med lyset. Erfarenheter från ett antal år som yrkesförare (lastbil/tung lastbil/långtradare/buss/taxi) har övertygat mig om att de som försöker stressa andra eller blir stressade själva av att andra inte stressar är mer trafikfarliga än de som följer reglerna. Stressputtarna orsakar allvarliga störningar och olyckor men det gör inte de som följer reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hmm... Det är inte minst 80 eller ens exakt 80 om det står 80 på skylten, det betyder MAX 80 så chilla lite.

80+80 = 160. Så gasa på!

Permalänk
Medlem

Kan vi bara förbjuda epor? Man släpper ut småbarn i trafiken utan någon som helst kunskap eller regler kring vad som gäller. Igår körde jag om en förvirrad själ på motorvägen. Rent livsfarligt.

Permalänk
Medlem

Alla som är ute och går med barnvagn och/eller hund utan reflex. Ok om man går själv utan reflex och inte bryr sig om sitt liv, men att de utsätter hjälplösa hundar/barn gör mig arg

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, kollade och du har rätt, vårfrudagen heter det, och "fru" i betydelsen "dam", "Frau" på tyska (och fru på gammelsvenska). På franska blir det "Notre Dame" som i namnet på katedralen som brann häromåret i Paris och som mycket riktigt tillägnas Jungfru Marie Bebådelse.
När man blandar gammalt och nytt språkbruk kan det gå dåligt med förståelsen. Blev en del letande på nätet för att förstå.

Kuriosa i sammanhanget är att de stora schismerna under de 7 s.k. ekumeniska koncilierna (kyrkomötena) från år 325 och fram till år 787 orsakades till stor del av språklig förbistring.

Mer hittade jag som var intressant men det får räcka, huvudsaken var ju vårfrudagen, en gammal relgiös högtidsdag som ändrats till våffeldagen (kanske även det för att ingen [icketroende] förstått vad det betyder).
Vårfrudagen -> våffudagen -> våffeldagen???

Så Notre Dame är alltså Våffelkyrkan? Det är min slutsats i alla fall

Kanske var det våffeljärnet som startade brasan för några år sedan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NDanielN:

Kan vi bara förbjuda epor? Man släpper ut småbarn i trafiken utan någon som helst kunskap eller regler kring vad som gäller. Igår körde jag om en förvirrad själ på motorvägen. Rent livsfarligt.

Det är viktigt med bönder

https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1gl4d1i/trump_om_at...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ang ”vår fru” så tror jag kyrkan i Fruängen utanför Stockholm heter just ”vårfrukyrkan” - stället för dig som gillar månggifte

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag gnäller på alla som tror att humor och ironi framgår i text utan att använda smilies eller liknande. Har man sådana så finns ju en chans iaf, som det ser ut nu så... Well.

Kan påminna om den som avgör om nånting är kränkande eller liknande, är mottagaren, inte avsändaren.

I komsystemet på QZ och omgivningen använde man så kallade ironiparenteser för att flagga ironi. (. Detta är alltså flaggat för ironi .)
Ifall man lider brist på smileys som inte var uppfunna på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Bakelser köps inte på ICA eller Coop! De köps på konditori eller bageri.

Försökte köpa en tårta på vårt lokala konditori/fik... men det hade de inte. Fanns däremot på Coop och Hemköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Dom hade sin tid och plats i efterkrigstiden. Men i dagens läge så är de inte ett jordbruksredskap alls, de är en lyxleksak för barn med välställda föräldrar. De är ett stort hinder i trafiken och helt enkelt en trafikfara då de orsakar mycket irritation och farliga situationer. Det samma gäller mopedbilar, men de är inte ett lika stort problem i stadstrafik då de går nästan 50.

Men makthavarna kommer inte göra nått för ens det hänt några allvarliga olyckor.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Aldrig hört talas om denna högtid så jag passar på att gubbgnälla på den och alla andra kommersiella jippo-högtider.
Kanelbullens dag, våffeldagen, semmeldagen, morotskakans dag, etc etc

Avskaffa rubbet!

Jag försöker fortfarande anamma 14e Mars i vårt hushåll. Går sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ang ”vår fru” så tror jag kyrkan i Fruängen utanför Stockholm heter just ”vårfrukyrkan” - stället för dig som gillar månggifte

Tycker det är schysst av grabbarna att tillägna en hel kyrka till frun. Romantiken är ännu inte död!

Permalänk
Medlem

Köpte en dubbel cheese på mcd härom dagen, längesen sist.
Som jag mindes dem var det en bra balans mellan bröd, kött och ost.
Nu kändes det som det var mest bröd, knappt något kött. Har dom krympt köttpuckarna? Tidigare var dom väl 45g? Kan dom vara 30 nu?
Kommer inte köpa igen om det ska va så..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taliz:

Köpte en dubbel cheese på mcd härom dagen, längesen sist.
Som jag mindes dem var det en bra balans mellan bröd, kött och ost.
Nu kändes det som det var mest bröd, knappt något kött. Har dom krympt köttpuckarna? Tidigare var dom väl 45g? Kan dom vara 30 nu?
Kommer inte köpa igen om det ska va så..

Just dubbel cheese har dom tagit bort en ostskiva på, brukade vara två.

Jag har redan skrivit om det till FNs råd för mänskliga rättigheter, men gör det du också så de känner lite press.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion